https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Range Rover Sport MY23

Taavetson

Klassikko
Liittynyt
28.6.2017
Nyt oli myös RR Sport päivitetty isoveljen vanavedessä. Lähtökohtaisesti samoja speksejä, eli täyssähköt vuonna 2024, nyt tarjolla kasa sähköavusteisia polttomoottoreita sekä kaksi lataushybridiä (P440e ja P510e), joissa 38.2kWh akku tarjoilee luvatusti noin 110-125km sähköajoa. Muutenkin erot "oikeaan" Rangeen on melko vähäiset, eli akseliväli on identtinen mutta ulkomitoiltaan Sport on kompaktimpi ja eritoten pienemmän näköinen, ja toisaalta sisällä on taidettu hakea vähän tyköistuvampaa tunnelmaa kartanofiiliksen sijaan.

Land_Rover-Range_Rover_Sport-2023-1024-05.jpg

Land_Rover-Range_Rover_Sport-2023-1024-12.jpg

Land_Rover-Range_Rover_Sport-2023-1024-15.jpg

Land_Rover-Range_Rover_Sport-2023-1024-26.jpg
 
RR Sport jatkaa tunnetulla JLR:n linjalla. Sisätilat ovat kauniita ja autojen ulkokuoret ovat piirretty terävällä kynällä. Hienoja laitoksia mutta lompakkoni puolesta en taida kuulua mallin ykkössegmenttiin.
 
Eilen esiteltiin uusi Range Rover Sport. Voisikohan joku näppärämpi upottaa tänne kiesistä muutaman kuvan?

Omat ensifiilikset:
-Toivoin perään enemmän ison Range Roverin näköä, mutta näin ei käynyt vaan perä näyttää enemmän Velarilta. Muutenkin aika vähän on sukunäköä ison Rangen ja uuden Sportin välillä, mikä on vähän outoa, kun niillä on kuitenkin melkein sama nimi
-Suomen autoverotuksella ainoat harkinnan arvoiset ovat töpselihybridit P440e/P510e
-Valitettavasti hinnat nousseet aika tavalla? Hinnastoa ei vielä ole, mutta Land Roverin etusivujen mukaan hinnat alkaen on nyt 110789€ kun vanha malli oli 99980€
-Iltalehden mukaan tuo hinnat alkaen -malli on P440e S, jos haluaa P510e:n eli tehokkaamman version samasta plugarista, hinta onkin jo yli 150000€, koska sitä ei saa edullisemmilla varusteilla
-50kW DC-lataus on kiva, pystyy tien päälläkin lataamaan
-Akku on iso 38 kWh. Kulutus tosin aika muikea, jos WLTP-range on 118 km
-Takajalkatilat kasvaneet kun akseliväli on kasvanut
-Tavaratilan väitetään kasvaneen myös, erittäin mielenkiintoista nähdä paljonko akut haukkaavat plugarin tavaratilasta

Onkohan tämä muuten myös pelkällä sähköllä nelivetoinen?
 
Jotenkin tuo perä tuo mieleen ennemmin Discon kuin Velarin.

Toivottavasti ovat designin kehittämisen ohessa myös kiinnittäneet huomiota laatuun koska ne kolme tuttua joilla on konsernin tuotteita ollut/on edelleen ovat kertoneet esim: konerikko alle 60t ajetussa discossa, kytkinremppa alle 100t freelanderissa + sähkövikoja, disco sportissa softa & sähkövikoja, jäätyneet ovenkahvat velarissa. Yhdelläkään näistä ei ole viatonta konsernituotetta siis ollut  :eek:

kaipa näissä on peruskonstruktio pysynyt samana eli sähkömoottori on edelleen polttiksen ja vaihdelaatikon välissä joten sähköisenäkin on nelivetoinen.

Näissä on pääomakulu ihan omaa luokkaa kun jälleenmyyntiarvo on ihan arvoitus vrt toyotan traktoriin. Huoltoakin saa etsiä, ei ole kovin kattavaa huoltoverkostoa.
 
Eihän nämä kovin luotettavan maineessa ole olleet, mutta oma konsernipeli oli täysin viaton tuonne hitusen vajaa sataan tonniin asti kunnes jatkoi matkaa vaihtoautoriviin ja toinen lähipiirin laite eli Disco Sport PHEV on kanssa pelannut ongelmitta, joku takaisinkutsukampanjan tapainen siinä tsekattiin mutta sekään ei siis oireillut millään tavalla.

Onhan JLR paljon puhunut tästä laadunkohotuskampanjasta, mutta kaippa niitä tuloksia näkynee sitten myöhemmin jos näkyy. Tässäkin yksi ongelmakohta saattaa olla tuo nykyjään BMW-pohjainen V8-motti, joka nyt ei ehkä konstruktioltaan se luotettavin ole sekään. Tuo ei tietty Suomessa ole kovin relevantti... Jälleenmyyntiarvohan näissä on pysynyt jopa täälä meillä aika hyvin, kaikesti huolimatta.
 
jti sanoi:
Näissä on pääomakulu ihan omaa luokkaa kun jälleenmyyntiarvo on ihan arvoitus vrt toyotan traktoriin. Huoltoakin saa etsiä, ei ole kovin kattavaa huoltoverkostoa.

Joo. Katsoin että Nettiautossa on myynnissä 40 kpl edellisen mallin plugin-Sportteja. Hinnat alkaen näissä noin 80000€ ja silloin vuosimalli 2018 tai 2019 ja mittarissa 70-100tkm. Uusi maksaa kaupassa alkaen 100000€ + varusteet. Prosentuaalisesti itse asiassa vaikuttaa kohtuullisen hyvin säilyttäneen arvonsa. 🤔 Absoluuttisesti toki kun puhutaan arvokkaasta autosta niin arvonalennus lasketaan kymppitonneissa.
 
jti sanoi:
Näissä on pääomakulu ihan omaa luokkaa kun jälleenmyyntiarvo on ihan arvoitus vrt toyotan traktoriin. Huoltoakin saa etsiä, ei ole kovin kattavaa huoltoverkostoa.

Vain Suomessa maksaa Range Rover Sport ja pikku-Land Cruiser eli Prado saman verran kun Toyotassa on niin huimasti autoveroa. Plugari RR Sportissa ei. Autoverottomissa maissa RR Sport maksaa kutakuinkin tuplasti sen mitä Toyota Prado.

Iso oikea Land Cruiser onkin sitten samoissa hinnoissa, mutta sitä ei meillä myydä.

Itse en ole oikein koskaan innostunut Range Rover Sportista. Jos haluaa Range Roverin, niin miksi ei sitten "oikeaa" Rangea? Discovery tai nyt Defender on kuitenkin tarjolla halvempaa autoa etsiville.

Okei, I-kopan Sport oli hienosti sukunäköinen Range Rover Classicille, mutta seuraavat mallit ovat olleet vähän pliisuja.

Edit: Sähkömallit näistä pitäisi tuoda markkinoille per heti, eikä vasta muutaman vuoden päästä. JLR:llä on kuitenkin jo vuosia ollut ihan ok sähköauto mallistossa.
 
JiiJii71 sanoi:
^ oisikohan tehty sopimus määrästä X ostaa BMW V8:ja ja/tai ZF8:ja?

Voi olla sitäkin, eikä kilpailijoillakaan ole isoja maastureita sähkömalleina.

Mersukin kertonut EQG:n tulevan ehkä 2023. EQS Suv tuli nyt, mutta en ole varma onko se ennemmin R-sarjan paluu vaiko GLS:n sähköversio.

Bemarillakaan ei ole sähkö X5 saati X7:aa.
 
deore sanoi:
-Akku on iso 38 kWh. Kulutus tosin aika muikea, jos WLTP-range on 118 km

Mersun GLE:ssä on 32kWh akku, josta käytössä 25 kWh. Jos tuo suunnilleen samalla suhteella, niin käytettävissä oleva akku noin 30 kWh. Tuosta kulutus n 25 kWh/100 km, mikä on isolle autolle ihan siedettävä. Jos wltp on 118km, niin talvellakin tuolla päässee 80-90 km. Minun silmiin nuo numerot on kohdillaan, jos AC lataus on useammalla kuin 1 vaiheella. 1-vaihe lataus olisi no-go.
 
sakot sanoi:
Mersun GLE:ssä on 32kWh akku, josta käytössä 25 kWh. Jos tuo suunnilleen samalla suhteella, niin käytettävissä oleva akku noin 30 kWh. Tuosta kulutus n 25 kWh/100 km, mikä on isolle autolle ihan siedettävä. Jos wltp on 118km, niin talvellakin tuolla päässee 80-90 km. Minun silmiin nuo numerot on kohdillaan, jos AC lataus on useammalla kuin 1 vaiheella. 1-vaihe lataus olisi no-go.

Niin, eihän se koko kapasiteetti ole käytössä. AC-lataus on 7,4 kW eli 2-vaiheesta ottaa.
 
sakot sanoi:
Mersun GLE:ssä on 32kWh akku, josta käytössä 25 kWh. Jos tuo suunnilleen samalla suhteella, niin käytettävissä oleva akku noin 30 kWh. Tuosta kulutus n 25 kWh/100 km, mikä on isolle autolle ihan siedettävä. Jos wltp on 118km, niin talvellakin tuolla päässee 80-90 km. Minun silmiin nuo numerot on kohdillaan, jos AC lataus on useammalla kuin 1 vaiheella. 1-vaihe lataus olisi no-go.

Kun talvella oli lainassa tuollainen GLE Coupé niin näytti akku täynnä n. -15 asteen pakkasessa ~74km rangea. Kesällä on siinä 100:en hujakoilla.
 
batman14 sanoi:
Kun talvella oli lainassa tuollainen GLE Coupé niin näytti akku täynnä n. -15 asteen pakkasessa ~74km rangea. Kesällä on siinä 100:en hujakoilla.

Ihan linjassa siis menee noin pyöreästi, LR lupaa tälle talvirangea 88km. Toki tuo "talvi" on kovin suhteellinen asia.
 
Miten muuten Range Roverin myynti on Suomessa järjestetty? Land Roverin sivujen mukaan myyntiä olisi vain Inchcapella Helsingissä ja Autocenterissä Tampereella, mutta ainakin SCC mainostaa lisäksi olevansa "virallinen jälleenmyyjä". 🤔
 
deore sanoi:
Miten muuten Range Roverin myynti on Suomessa järjestetty? Land Roverin sivujen mukaan myyntiä olisi vain Inchcapella Helsingissä ja Autocenterissä Tampereella, mutta ainakin SCC mainostaa lisäksi olevansa "virallinen jälleenmyyjä". 🤔

Olen ymmärtänyt, että SCC on official myyntipiste (epäviralliisia ei olekkaan uusissa). Wetteri on saanut Oulussa takaisin JLR-huollon, ihmettelen vain että millä perusteella.
 
Urlaub sanoi:
Iso oikea Land Cruiser onkin sitten samoissa hinnoissa, mutta sitä ei meillä myydä.

Ei niin, kun päämarkkina alue eli aussit, lähi-itä ja aasia haluaa isoja bensa- ja dieselkoneita. Toyota Land Cruiser 300:sta ei saa nyt enää ostettua edes rahalla. Toyota laittoi myynnin poikki, kun varausjono kasvoi 4 vuoden tuotannon mittaiseksi. Ostaja sitoutuu ostaessaan kirjoittamaan lapun, jossa auton myynti eteenpäin kielletään vuoden ajaksi ostopäivästä lukien. En tiedä mitkä on sanktiot, tuleeko keisarin ninjajoukoista joku vetämään nirrin pois?
 
Eläkeukkona olen todennut nykyisen erittäin hyvin toimivan Disco Sportin tulevan "hautaan" kanssani. Hautaan tarkoittaa ajankohtaa jolloin lääkäri toteaa ajojeni olevan ohi.
 
^Tuo on totta, että kyllähän se ikääntymisen myötä tuleva ajokortin lopullinen menetys tulee varmaankin tuntumaan erään sortin kuolemalta. Itsellänikin vakaa ajatus, että käytössäni on jo se viimeinen autoni, ei tosin Range Rover.
 
Tuli ilmoitus, että Land Rover hidastaa sähköautojen lanseeraamista ja keskittyy hybridiajoneuvoihin.
Adrian Mardellin sanoi, että Euroopan asiakkaat eivät vielä hyväksyneet sähköautoja. Viitaten sähköautojen heikkoon kysyntää ja heikon kysynnän odotetaan jatkuvan ainakin ensi vuonna. Esim. Saksassa arvioidaan EV-autojen myynnin tippuvan viime vuodesta -14% kuluvana.

JLR ilmoitti vuonna 2021, että se tuo markkinoille kuusi täyssähköistä Land Rover -mallia vuoteen 2026 mennessä, mutta on nyt laskenut lukumäärän neljään. JLR esittelee kuitenkin tämän vuoden lopulla Range Rover EV:n, jonka valistus alkaisi 2025. 2025 olisi julkaisu vuorossa Range Rover Sport EV, mutta sen tuotannon aloittamisesta ei annettu aikataulua.

Adrian Mardelli sanoi tehtaan saaneen jo 16.000 tilausta uudesta sähköisestä Range Roverista vaikka hintaa ei ole tiedossa. JLR:n talousjohtaja Richard Molyneux sanoi suoraan, että sähköauton hinnan tulee olla tarpeeksi korkea, jotta yhtiö voi saavuttaa asetetut korkeammat voittomarginaalit.
Voisiko veikata Range Rover EV:n hinnan olevan kuusinumeroinen ja lähtevän 2:lla?