autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Kia Niro (SG2 2022 -> )  (Luettu 5090 kertaa)

Poissa Mika_M

Vs: Kia Niro (SG2 2022 -> )
« Vastaus #40 : 06.05.2022 10:06 »
Noin silmin katsoen Niro EV:n jarrut näyttävät naurettavilta. Auto painaa saman kuin tuo BMW F13 640 ja onhan sen kalut TÄYSIN eri kalibeeria.

Sähkö-Niron huippunopeus on noin 160 km/h, bemari luultavasti kulkee aika paljon lujempaa. Sieltä voi löytyä jotain perustetta erilaisille jarruille...
VCDS @ Kotka

Poissa ConD

Vs: Kia Niro (SG2 2022 -> )
« Vastaus #41 : 06.05.2022 10:08 »
Meinaatko, että autossa on alimitoitetut jarrut?
Siinä on about "sopivaksi mitoitetut" jarrut...

Plugari ja hybridi vetää jarrutonta 600kg, kokonaismassan ollessa 1940-2060kg -> 2600kg kantturoissa yhdistelmämassa. Kun täyssähkis painaakin kokonaismassana 2200kg niin ovat sitten tuon 300kg laittanut joten yhdistelmämassa on 2500kg.

Eikö tuo tarkoita siis sitä että jarrut on kautta linjan samanlaiset, eikä sähkömallissa ole lähdetty porsastelemaan "liian isoilla" jarruilla. Jos verrokiksi katsotaan omien tietolähteiden kautta tutumpi konserni ja sieltä yksi suosikkituote, Skoda Enyaq. Siellä on 2500kg kokonaismassalla sallittua vetää 750kg kärryä. Jarrulevy edessä on 330x23mm tuuletettu. Niro EV:ssä on 305x25mm levy. Takana on Enyaqissa isohko rumpu ja jarrut regeneroimassa siinä missä Nirossa pienehkö 284x10mm levy eikä moottoria regeneroimassa. Toki autojen koossa on eroa, mutta on tuossa suunnitteluspeksissä ja sitä kautta jarruttomassa vetomassassakin aika kovasti suhteessa.

Poissa antti86

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 5
Vs: Kia Niro (SG2 2022 -> )
« Vastaus #42 : 23.06.2022 10:28 »
Onko kukaan tilannut? Mitä lupasivat EV:n toimitusajaksi?

Poissa FreezeThe2nd

Vs: Kia Niro (SG2 2022 -> )
« Vastaus #43 : 23.06.2022 11:49 »
Onko kukaan tilannut? Mitä lupasivat EV:n toimitusajaksi?

On tilattu (kts. Autotalli), kesäkuun alussa tehtaan lupaama toimitusaika EV:lle oli 6 kk.
Nykyinen: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018
Tulossa: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023

Poissa FreezeThe2nd

Vs: Kia Niro (SG2 2022 -> )
« Vastaus #44 : 29.06.2022 13:03 »
Uutisoinnin mukaan uudessa Niro EV:ssä tullaan käyttämään jatkossa CATL:n valmistamia NCM-akkuja eikä LG Energy Solutions'in akkuja kuten aiemmin suunniteltiin. Kian mukaan syynä on akkujen vakaa saanti uudelta toimittajalta, spekulaatioiden mukaan myös akkujen hinta olisi ollut vaikuttava tekijä. CATL markkinaosuus EV-autojen akuista maailmanlaajuisesti on 34%.

Lähde: https://www.torquenews.com/16317/kia-secures-additional-battery-supply-worlds-largest-battery-maker
Nykyinen: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018
Tulossa: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023

Poissa otj

Vs: Kia Niro (SG2 2022 -> )
« Vastaus #45 : 29.06.2022 18:51 »
Voisiko olla toivoa, että akuston valmistajan myötä myös lataustehot voisi jatkossa nousta? Vaikka softapäivityksellä.
Kia e-Niro Business Luxury 64 kWh Gravity Blue 2021

Poissa FreezeThe2nd

Vs: Kia Niro (SG2 2022 -> )
« Vastaus #46 : 30.06.2022 17:26 »
Mitä lie voidaan OTA:na tehdä, ehkä se on mahdollista. Optimointiahan noissa varmaan tullaan tekemään niin kauan, kuin niitä työnnetään markkinoille.

Englannissa on jo ainakin autoja rekassa menossa omistajille, en tiedä miten paljon näitä on jo liikenteessä:

https://www.speakev.com/threads/kia-niro-ev-ordered-newbie.170290/post-3269251

Nykyinen: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018
Tulossa: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023

Poissa FreezeThe2nd

Vs: Kia Niro (SG2 2022 -> )
« Vastaus #47 : 30.06.2022 19:54 »
Edit: eivät olekaan EV-malleja ...  :o
Nykyinen: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018
Tulossa: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023

Poissa Taky

Vs: Kia Niro (SG2 2022 -> )
« Vastaus #48 : 30.06.2022 20:12 »
Edit: eivät olekaan EV-malleja ...  :o

Viikonloppuna EV teipeissä oli kaksi kpl:tta Turun satamassa.
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White -> tulossa Audi Q4 e-tron Edition 40 SUV 4/2022
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa FreezeThe2nd

Vs: Kia Niro (SG2 2022 -> )
« Vastaus #49 : 30.06.2022 20:15 »
Kyllä tämä auton odotusaika on ... sanonko  ::)
Nykyinen: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018
Tulossa: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023

Poissa kahe

Vs: Kia Niro (SG2 2022 -> )
« Vastaus #50 : 01.07.2022 07:03 »
FB ryhmästä otin talteen:
NIRO EV:n uudet hinnat ( 29.06.2022) kts. hinnastosta tarkemmin....

EV
LX 64,8 kWh 204 hv 150/ 204                                  45 473,28
EX 64,8 kWh 204 hv 150/ 204                                  48 041,04
Business Premium 64,8 kWh 204 hv 150/ 204     50 319,26
Business Luxury 64,8 kWh 204 hv 150/ 204          53 089,56

Poissa arska

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2367
Vs: Kia Niro (SG2 2022 -> )
« Vastaus #51 : 01.07.2022 09:25 »
FB ryhmästä otin talteen:
NIRO EV:n uudet hinnat ( 29.06.2022) kts. hinnastosta tarkemmin....

EV
LX 64,8 kWh 204 hv 150/ 204                                  45 473,28
EX 64,8 kWh 204 hv 150/ 204                                  48 041,04
Business Premium 64,8 kWh 204 hv 150/ 204     50 319,26
Business Luxury 64,8 kWh 204 hv 150/ 204          53 089,56

Business Premiumin hinta noussut n. 2000 e

Poissa FreezeThe2nd

Vs: Kia Niro (SG2 2022 -> )
« Vastaus #52 : 01.07.2022 09:38 »
Mietinkin, milloin hinnankorotukset iskevät tähänkin. Onneksi on jo kauppasoppari allekirjoitettuna ...
Nykyinen: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018
Tulossa: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023

Poissa otj

Vs: Kia Niro (SG2 2022 -> )
« Vastaus #53 : 01.07.2022 14:42 »
Menee jo sen verran pitkäksi tuon Business Luxuryn hinta, että voi olla vaikeaa kovilla alennuksillakaan sovittaa sitä alle 50000 hankintarajan.

No, tämä ei ainakaan laske näiden nykyisten arvoa ja omastakin voisi saada jopa enemmän kuin itse maksoi.
Kia e-Niro Business Luxury 64 kWh Gravity Blue 2021

Poissa Rice

  • Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
  • *****
  • Viestejä: 892
Vs: Kia Niro (SG2 2022 -> )
« Vastaus #54 : 01.07.2022 20:13 »
Uusi Niro bongattu Käyttöauton pihasta. En katsonut mikä versio kyseessä. Ihan ok näköinen auto ainakin kun C-pilarit korin väriset.
Opel Astra Ultimate 1.2T 110 -21
VW Passat Variant 1.5 TSI EVO DSG Style -21

Poissa Kulinaristi

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 5
Vs: Kia Niro (SG2 2022 -> )
« Vastaus #55 : 05.07.2022 10:48 »
Niro EV 2023 kiikarissa, mutta nimi ei vielä sopparissa, kun pitää saada jostain varmistus, että paljonko akut nostavat takapenkkiläisillä lattiaa.

Penkki noussee n. 40 mm, koska pääntila sen verran pienempi kuin muissa malleissa, mutta lattia noussee akkujen vuoksi enemmän, sillä HEV ja PHE malleissa "kardaanitunneli" on ainakin kymmenisen senttiä pohjaa korkeammalla ja EV:ssä on tasainen lattia takana. Ko. "tunneli tuskin sen matalampi EV:ssä kuin muissa, vai?

Mittojen mukaan takajalkatila pienenisi 75 mm, mutta takapenkkiä tuskin eteenpäin on siirretty EV:ssä. Johtunee siis korkeuden muuttumisesta tjms.

Eli joutuuko takapenkkiläiset istumaan pyrstöllään polvet suussa pää kattoa hipoen? Mahtuukohan EV:läisen varpaat etupenkkien alle? Muissa versioissa mahtui vaikka työturvakengät jalassa.

Luxuryn saisi vielä hankintatuen piiriin.

Poissa Vempula

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13812
Vs: Kia Niro (SG2 2022 -> )
« Vastaus #56 : 05.07.2022 11:17 »
^
Ainoa keino luotettavan vastauksen saamiseen on käydä itse kokeilemassa. Lukuisien autojen takatiloja on tälläkin foorumilla kehuttu oikein oivallisiksi ja aikuisellekin sopivaksi. Mutta kun itse istun tällaiseen kehuttuun malliin, niin ensimmäinen tunne on se, että miten joku aikuinen voisi muka istua täällä yli kaksi tuntia putkeen.

Suurin ongelma on yleensä juurikin se, että takapenkin istumakorkeus on aivan liian matala. Reisitukea on täysi nolla.

Poissa ihaa

Vs: Kia Niro (SG2 2022 -> )
« Vastaus #57 : 05.07.2022 11:53 »
Tyylikäs kun ei ole kaksivärinen C-pilari. Facesta kuva.
Hyundai Kona Electric 64 kWh Style MY22
Chalk White/Phantom Black

Poissa batman14

Vs: Kia Niro (SG2 2022 -> )
« Vastaus #58 : 05.07.2022 12:34 »
^ Ehkä hieman parempi, mutta omaan makuun tämä on ihan hirveän näköinen auto. Vanha malli huomattavasti paremman näköinen vaikka se selvästi vanhahtavampi onkin.

Spekseiltään ja tekniikaltaan ihan mielenkiintoinen kylläkin, mutta itselle tuo ulkonäkö olisi kyllä tämän auton dealbreaker. No nämä ovat makuasioita mistä sen enempää turha kiistellä  :)

Poissa icemii

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 408
Vs: Kia Niro (SG2 2022 -> )
« Vastaus #59 : 05.07.2022 12:38 »
Kyllä, ulkonäkö aika lailla 19900e hintaluokan näköinen, mutta valitettavasti käytännössä hiukan enemmän. Jotenkin tulee Dacia mieleen tuosta muotolusta ja mittasuhteista