https://yliteippaus.fi/

Mazda CX60

Volvoheepo sanoi:
Jahas, pitääkö vaihtaa XC60 6-pyttyiseen CX60:een? Hyvältä näyttää ja speksit kohdallaan.

Mazda kyllä ansaitsisi paremman aseman markkinoilla. Hyvältä näyttää CX-60, paitsi takaovet ovat ihmeellisen lyhyet.
 
Kuvan perusteella keskikonsoli on hurjan leveä. Ehkä istuma-asento säädetään automaattisesti vinoon  ;D
Mazda_CX60_0318_HP_2022.jpg
 
K70 sanoi:
Kuvan perusteella keskikonsoli on hurjan leveä. Ehkä istuma-asento säädetään automaattisesti vinoon  ;D
On kyllä hämmentävän leveä. Onkohan tässä joku kuvakulma juttu tms? Muutenhan tuohon ei mahdu mitenkään hyvään ajoasentoon.
 
Onpa hieno peli ja kyllä kait tuo hinta vaikuttaa kilpailukykyiseltä esim. RAV4 plugaria vastaan, mutta silti tää jäänee marginaaliin Suomessa.
 
Insomnia sanoi:
Onpa hieno peli ja kyllä kait tuo hinta vaikuttaa kilpailukykyiseltä esim. RAV4 plugaria vastaan, mutta silti tää jäänee marginaaliin Suomessa.

Jep, jälleenmyyntiarvo arvoitus. Itse kun en plugarien perään kaipaa niin 6-diesel tässä paketissa on se mikä kuumottaa :)
 
Suomeen ei ole kuulemma tulossa kuin plugari mikä tuskin ketään yllättää.
 
Insomnia sanoi:
Onpa hieno peli ja kyllä kait tuo hinta vaikuttaa kilpailukykyiseltä esim. RAV4 plugaria vastaan, mutta silti tää jäänee marginaaliin Suomessa.

Hinta on oikein kilpailukykyinen. Verrokkina RAV4, Sorento, Santa Fe. RAV4 samoissa suorituskyvyssä, Etelä-Korealaiset kaukana takana. Vetopainot erinomaiset ja tavaratilakin varmaan riittävä, jos ei ole mataluudella pilattu.

 
Moottori-lehdestä lainaukset: "Sähköisesti ajettaessa koko vaihteisto kytketään irti pyöristä, sillä sähkömoottori ei sitä tarvitse. Tämä parantaa energiatehokkuutta." ja "Uutta on myös 8-pykäläinen automaattivaihteisto, josta on jätetty momentinmuunnin pois."

Missä sähkömoottori? Eikös se usein ole juuri momentinmuuntimen paikalla? Kai tämä on sähköajossa nelivetoinen...

Vaikuttaa kyllä todella mielenkiintoiselta plugarilta.
 
Teknistä pohdintaa... mietin, että eikö tuo vaihdelaatikko olisi kannattanut jättää kokonaan pois. Eikö melkolailla kaikkien plugareiden kulutus akun loputtua ole heikohko. Toyotan plugari jonkinmoinen poikkeus, mutta eihän siinä perinteistä vaihdelaatikkoa olekkaan. Nissanilta on tulossa Qashqai hybrid, joka käyttää ainoastaan sähkömoottoria ajossa, CR-V hybrid on jo tämmöinen. Siitä on plugarikin olemassa, mutta Euroopassa sitä ei myydä. Autojen sähköistyessä vaihdelaatikko alkaa olla "vanhaa suunnittelua", ainakin tuollaisissa pykälämäärissä. Sähköautojakin lienee vaihteistoilla olevia, joskaan ei kohtuu hintaisissa???
 
Volvoheepo sanoi:
Ei ole mitään virallista. Toisaalla vaan joku oli tutulta myyjältä kuullut asian. Toivottavasti ei olisi näin, mutta verotussyistä tuo kuusmukinen varmaan tulee olemaan liian paljon plugaria kalliimpi jos tulisi.

Paukku sanoi:
Teknistä pohdintaa... mietin, että eikö tuo vaihdelaatikko olisi kannattanut jättää kokonaan pois. Eikö melkolailla kaikkien plugareiden kulutus akun loputtua ole heikohko. Toyotan plugari jonkinmoinen poikkeus, mutta eihän siinä perinteistä vaihdelaatikkoa olekkaan. Nissanilta on tulossa Qashqai hybrid, joka käyttää ainoastaan sähkömoottoria ajossa, CR-V hybrid on jo tämmöinen. Siitä on plugarikin olemassa, mutta Euroopassa sitä ei myydä. Autojen sähköistyessä vaihdelaatikko alkaa olla "vanhaa suunnittelua", ainakin tuollaisissa pykälämäärissä. Sähköautojakin lienee vaihteistoilla olevia, joskaan ei kohtuu hintaisissa???
Tuossa artikkelissahan sanotaan, että vaihteisto kytketään kokonaan irti pyöristä sähköllä ajettaessa.
 
Insomnia sanoi:
Ei ole mitään virallista. Toisaalla vaan joku oli tutulta myyjältä kuullut asian. Toivottavasti ei olisi näin, mutta verotussyistä tuo kuusmukinen varmaan tulee olemaan liian paljon plugaria kalliimpi jos tulisi.

Ei tosiaan kannattane. Hinta voisi olla jotain 80000 EUR. Lisäksi (ulkomaalaiset lähteet) ilmeisesti vain plugarin saa nelivetoisena, muut takavetoisia.
 
PH+EV sanoi:
Ei tosiaan kannattane. Hinta voisi olla jotain 80000 EUR. Lisäksi (ulkomaalaiset lähteet) ilmeisesti vain plugarin saa nelivetoisena, muut takavetoisia.

Jos PHEV vs. fossiilihinnat samassa suhteessa kuin esim. Volvolla niin luulisin 4 veto tehodieselin irtoavan n. 60k€ (52k€ plugari). RWD tarjolla vain vähemmän tehokkaisiin polttareihin ja AWD tehokkaampiin. Luulisi PHEV tekniikan olevan kalliimpaa kuin pari lisäsylinteriä mikä kompensoi korkeampia veroja.

6-koneet tulossa myöhemmin ja niiden osuus myynnistä luonnollisesti pieni.
 
Because weight is always a concern when talking about PHEVs, it’s worth pointing out the Mazda CX-60 tips the scales at 2,070 kilograms (4,564 pounds) with the 20-inch wheels or a slightly lower 2,055 kg (4,530 lbs) with the base 18-inch alloys. It's technically the unladen weight, which takes into account a 75-kg (165-lbs) driver and fuel tank (with 50 liters or 13.2 gallons in this case) at 90 percent.

(https://www.motor1.com/news/572088/2023-mazda-cx-60-reveal/)
 
Insomnia sanoi:
Tuossa artikkelissahan sanotaan, että vaihteisto kytketään kokonaan irti pyöristä sähköllä ajettaessa.

Silläpä siihen takerruin. Mitä hyötyä vaihteistosta on, vai onko tässä menty siitä mistä aita on matalin. Sähköistymisen yksi etu on se, että vaihteistoa ei välttämättä tarvitse ja osalla näin onkin. Jos itsellä olisi 50-60t€ pistää autoon, niin yksi pohdinnan aihe olisi, tarviiko autossa olla vaihdelaatikkoa. Tai jos olisi, niin onko se sellainen jonka olemassaoloa ei huomaa.
 
Tässä on kuva hybridin voimalinjasta. Kuten näkyy, on se lähtökohdiltaan takavetoinen, jolloin sähkömoottorin sijaitessa vaihteiston takana, voidaan vaihteisto ja polttomoottori kytkeä pois sähköajossa. Polttomoottori sen tietysti tarvitsee.

large_gasoline_engine_phev_s.jpg
 
PH+EV sanoi:
Ei tosiaan kannattane. Hinta voisi olla jotain 80000 EUR. Lisäksi (ulkomaalaiset lähteet) ilmeisesti vain plugarin saa nelivetoisena, muut takavetoisia.
Epressin jutussa: " Turbodiesel esitellään kahtena tehovaihtoehtona, joista miedomman saa myös takavetoisena."
 
Tämähän on kymppitonnin halvempi kuin tulossa oleva Lexus NX:n lataushybridi ja kooltaan taitaa olla vielä jonkin verran suurempi. Tehot jotakuinkin samaa luokkaa ja olisikin mukava päästä vertailemaan kunnolla.
 
Tosiaan vaikuttaa lupaavalta, itseäni kiinnostaa eniten tuo phev-malli. Nettiin on viime päivinä tullut varsin kattavia esittelyvideoita ja niiden perusteella vaikuttaa potentiaaliselta seuraajalta tuolle nykyiselle Outbackille. Yksi hieno homma on Mazdan nelivedon toteutus, auto on aina nelivetoinen, voimanlähteestä riippumatta.
 
Vaihteisto arveluttaa kun se taitaa olla ihan uniikki ratkaisu.

Mulle tuli ensimmäisenä mieleet että nykiiköhän. Itse odottelisin koeajomahdollisuutta ennen tilausta.