https://tummennuskalvot.fi/

Toyotan hybridien talviongelmat

nackerton

Klassikkoainesta
Liittynyt
28.10.2014
nackerton sanoi:
Kalevassa oli mielenkiintoinen uutinen hybrien käynnistysongelmista (...)

https://www.kaleva.fi/hybridi-hyytyi-oulun-pakkasilla-alexey-zerkin-on-k/4207162
Ihan mielenkiintoinen varmasti, jos sattuu olemaan lehden tilaaja
kahvi.gif
 
Kaikissa autoissa pitää kylmällä varoa kuormittamasta 12V akkua liikaa. Koskee myös hybridi- ja sähköautoja.
Hybridissä tärkeää on kytkeä auto aina heti käynnissä tilaan (ready valo palaa), jotta sähkö ottetaan isosta akusta. Jos auto on vain virta päällä, niin pieni 12V akku hupenee nopeasti tyhjäksi ja lataus voi kestää yllättävän kauan kun akku on kylmä.

Olen kaksi uudehkoa autoa (Ocu ja Exeo) saanut jäämään pihaan 12V akun simahtamisen vuoksi jo noin 10 asteen pakkasilla. Molemmilla kerroilla oli takana liian monta lyhyttä ajomatkaa. Myös hybridillä voi tulla ongelmia samasta syystä, mutta omalle kohdalle ei ole osunut, takana 5v hybridiautoilua ja paljon lyhyitä matkoja niillä.
 
Tottahan tuo on. Itselläni karsastaa hybridi muutenkin hankintana talvikeleihin, koska EV-ajo saattaa estyä jo -10 asteen lukemissa ja muutenkin moottori varmasti pitää siitä, että päräytellään talvisin hetkeksi käymään ja sammutetaan kohta uudestaan.

Näitä otsikoita tulee varmasti siihen saakka, että ihmiset oppivat ostamaan ajoprofiiliinsa sopivan kulkineen. Kaikkeen ajoon – eikä ajoympäristöön – ei käy perushybridi eikä PHEV, näin olen asian ymmärtänyt harmaantuvassa pääkopassani.
 
Itsellä on Corolla 2.0, joten releongelma on tullut tutuksi. Viime talven kovimmilla pakkasilla tuo iski kolmeen otteeseen, joka kerta onneksi tovin yrittämällä pääsi liikkeelle. Nyt syksyllä rele vaihdettiin huollossa Toyotan tarjoamaan uuteen versioon. Mutta mitäpä se auttaa, kun sijainti on yhä siellä takakontin kyljessä.

Niinpä viimeksi kovilla pakkasilla sitten kävi niin, että releongelma iski jälleen tuttuine vikailmoituksineen. Tällä kertaa se sitten muutaman yrityksen jälkeen aiheuttikin autolle boottikierteen, jossa releet (tällä kertaa kojelaudassa ja konepellin alla) naksuivat ja auto koitti toistuvasti saada itseään valmiustilaan. Tätä jumia ei käynnistysnapin kautta saanut lopetettua (ja lisälataus sai kierteen vain kiihtymään), joten auton piti antaa imeä akkunsa tuolla renkkauksella lähes tyhjäksi, jonka jälkeen latauksella ja lämmittämisellä pääsi tuntien puuhastelun jälkeen liikkeelle. Kaikenlaista harmia.
 
FreezeThe2nd sanoi:
Näitä otsikoita tulee varmasti siihen saakka, että ihmiset oppivat ostamaan ajoprofiiliinsa sopivan kulkineen. Kaikkeen ajoon – eikä ajoympäristöön – ei käy perushybridi eikä PHEV, näin olen asian ymmärtänyt harmaantuvassa pääkopassani.

Ei sellaista käyttötapausta kyllä mielestäni oikeastaan ole, jossa perushybridi ei toimisi siinä kuin mikä tahansa bensa-auto.
 
Olen ymmärtänyt että näitä releongelmia on tullut ilmi vain näissä uudemmissa, n. vuonna 2018 tulleiden Corolla (E210 - 12. gen) ja RAV4  (XA50 - 5. gen) -hybrideissä. Voi olla että syypää on releessä, mutta syyllinen voi olla myös releen sijainnissa. Ilmeisesti tämä rele sijaitsee paikassa jossa se pääsee lämmönvaihtelu on suurta ja ilman vaihtuminen olematonta. Tämä aiheuttaa sitten sen että rele sitten kastuu ja ajoittain jäätyy. Ilmeisesti Toytalla ei ole tähän vielä suoranaista korjausta vielä olemassa ja kaikki käyttäjät eivät ole tähän ongelmaan törmänneet. Toivottavasti Toyota ingenjöörit ottavat oppia näistä muista edeltävistä hybrideistä ja laittavat tuon puolen taas toimimaan.
tmr97 sanoi:
Kaikissa autoissa pitää kylmällä varoa kuormittamasta 12V akkua liikaa. Koskee myös hybridi- ja sähköautoja.
Hybridissä tärkeää on kytkeä auto aina heti käynnissä tilaan (ready valo palaa), jotta sähkö ottetaan isosta akusta. Jos auto on vain virta päällä, niin pieni 12V akku hupenee nopeasti tyhjäksi ja lataus voi kestää yllättävän kauan kun akku on kylmä.

Olen kaksi uudehkoa autoa (Ocu ja Exeo) saanut jäämään pihaan 12V akun simahtamisen vuoksi jo noin 10 asteen pakkasilla. Molemmilla kerroilla oli takana liian monta lyhyttä ajomatkaa. Myös hybridillä voi tulla ongelmia samasta syystä, mutta omalle kohdalle ei ole osunut, takana 5v hybridiautoilua ja paljon lyhyitä matkoja niillä.
Ei lisättävää. Asia on juurikin noin. Nämä vehkeet eivät ole aivan immuuneja käyttäjien hölmöilyille vaan sisävalonkin voi "kivasti" unohtaa palamaan ja kun auton ovet lukitsee lähtiessään. Mikään automatiikka ei tuota sitten sammuta itsekseen mikäli käyttäjä on valokytkimen tiettyyn asentoon pakottanut. Siihen sitten lisäksi kylmä 12 V- akku ei ota latausta kunnolla vastaan niin akun kuolema on miltei väistämätön lyhyillä matkoilla ja pitkillä seisonta-ajoilla. Tuossa pahimman skenaarion ajoissa ylläpitolaturi olisi miltei välttämättömyys.

Yhteenvetona voisikin todeta että kun 12 V-akku pysyy latingissa eikä releongelmat vaivaa, niin nämä Toyotan/Lexuksen hybridit ovat talviautona erittäin toimivia vehkeitä, jopa luotettavimmasta päästä mihin tahansa autoon vertaakin voimanlähteestä riippumatta.
 
FreezeThe2nd sanoi:
Ihan mielenkiintoinen varmasti, jos sattuu olemaan lehden tilaaja
kahvi.gif

Tiivistetysti artikkelissa kerrottiin, että ongelmaa oli yritetty korjata moneen otteeseen (varmaankin Juhan autolla Oulussa) ilman tulosta, ja lopulta keskusteltiin autokaupan purkamisesta.

Koskeeko ongelma Corollien osalta siis vain tehokkaampia kaksilitraisia hybridejä?
 
Tron sanoi:
Itsellä on Corolla 2.0, joten releongelma on tullut tutuksi. Viime talven kovimmilla pakkasilla tuo iski kolmeen otteeseen, joka kerta onneksi tovin yrittämällä pääsi liikkeelle. Nyt syksyllä rele vaihdettiin huollossa Toyotan tarjoamaan uuteen versioon. Mutta mitäpä se auttaa, kun sijainti on yhä siellä takakontin kyljessä.

Olin lukevinani jostain, että huollossa on kehitelty ratkaisuksi jatkojohtoa, jolla rele viedään johonkin vähän lämpimämpään paikkaan. Toivottavasti saat omaankin autoosi tämän tai vastaavan pysyvämmän ratkaisun.
 
Minulla ei ole ollut bensiiniautossa ikinä ongelmnia akun virran loppumisen suhteen pakkasilla. Kait siitä jo yli kymmenen vuotta jo aikaa on, kun oli ennätyspitkä pakkasjakso. Pakkasta oli -20°C tai enemmän pari kuukautta. Joku muistaa paremmin. Lohkolämmitin, akku moottoritilassa ja 15 minuuttia työmatka-ajoa suuntaansa. Ei mitään ongelmaa. Maskisuojaakaan ei ollut. Ja niin oli kylmä välillä, että ei kiinnostanut ulkona edes käydä, kun pientä viimaa oli myös. -27°C oli putkeen useampi viikko. Näillä kokemuksilla olen pitänyt turhana ylläpitolatureitakin.

Autoja on toki erilaisia ja esim. akku peräkontissa muuttaa tilannetta ratkaisevasti, ja varmaan ne 5 minuuttia kestävät, jatkuvat ajosuoritteetkin lisälämmittimistä puhumattakaan. Vissiin Toyotan hybridit vaatii omistajalta enemmän ajattelua käytön suhteen kuin vain "tyhmää" ajamista. Vähän kuin diesel autojen hiukkassuodattimet.
 
nackerton sanoi:
Tiivistetysti artikkelissa kerrottiin, että ongelmaa oli yritetty korjata moneen otteeseen (varmaankin Juhan autolla Oulussa) ilman tulosta, ja lopulta keskusteltiin autokaupan purkamisesta.

Koskeeko ongelma Corollien osalta siis vain tehokkaampia kaksilitraisia hybridejä?
Ongelma koskee hybridimalleja joissa akku takakontissa. Mutta ei kuitenkaan kaikkia yksilöitä. Jotakin eroa lienee olosuhteissa tai käyttötavassa, koska suurin osa aitoista toimii läpi talvien normaalisti.
 
FreezeThe2nd sanoi:
Tottahan tuo on. Itselläni karsastaa hybridi muutenkin hankintana talvikeleihin, koska EV-ajo saattaa estyä jo -10 asteen lukemissa ja muutenkin moottori varmasti pitää siitä, että päräytellään talvisin hetkeksi käymään ja sammutetaan kohta uudestaan.

Ei se minusta ole mikään syy olla ostamatta hybridiä, että jos on -10C tai kylmempää, niin auto on kuin bensa-auto. Noita kylmiä kelejä on kuitenkin vuodessa niin vähän. Viime tammikuussa eka vajaa tankillinen yariksella oli noin 6l/100km, mutta eka kokonainen helmikuussa enää noin 5. Maaliskuusta marraskuun loppuun sitten 3.5-4,5.
Yariksella esim -15C kelissä pääsee sähköllä, jos kone on jo lämmennyt ja laittaa itse EV-tilan päälle valoissa tai kun nopeus on 20km/h tai alle. Tila menee sitten pois, kun ajaa yli 40km/h.

EV-tila on kiva, jos esim odottelee jotakuta. Auto voi olla käynnissä, mutta polttis on sammuksissa ja lämmintäkin tulee. Kannattaa vain pidemmän odotuksen ajaksi laittaa puhallus pienelle, koska jäähdytysvesi viilenee kylmällä muuten nopeasti.
 
nackerton sanoi:
Tiivistetysti artikkelissa kerrottiin, että ongelmaa oli yritetty korjata moneen otteeseen (varmaankin Juhan autolla Oulussa) ilman tulosta, ja lopulta keskusteltiin autokaupan purkamisesta.

Koskeeko ongelma Corollien osalta siis vain tehokkaampia kaksilitraisia hybridejä?
Näin jossain vaiheessa luultiin, mutta taitaa koskea valitettavasti uutta 1.8 hybridi -Corollaa myöskin. Jotain poikkeavia ratkaisuja noissa uudemmissa Corolloissa ja Rav4 :ssa on tehty suhteessa pari vuotta aiemmin samalla voimalinjalla tulleeseen Priukseen (4. gen.), koska siinä en muista törmänneeni näihin releongelmiin. "Toyota / Lexus sähkö- ja hybridiautoilijat Suomi" -facebookryhmässä noista rele- ja -12V akkuongelmista keskusteltu paljonkin aina kovien pakkasten aikohin.
 
Tänä talvena jääty kaksi kertaa töihin lähtemättä. Ku Auris halunnu jatkaa viikonloppua. Onko tämä näissä yleistä, ettei kahtapäivää voi pitää parkissa ? Vai johtuuko vaan 32amperin akusta, että se ei kestä taksilaitteita ?  :eek: Jännä kun Toyota ollut aina luotettava autona. Niin viime aikojen perusteella ei voi kehua...
 
Foxit sanoi:
Näin jossain vaiheessa luultiin, mutta taitaa koskea valitettavasti uutta 1.8 hybridi -Corollaa myöskin. Jotain poikkeavia ratkaisuja noissa uudemmissa Corolloissa ja Rav4 :ssa on tehty suhteessa pari vuotta aiemmin samalla voimalinjalla tulleeseen Priukseen (4. gen.), koska siinä en muista törmänneeni näihin releongelmiin. "Toyota / Lexus sähkö- ja hybridiautoilijat Suomi" -facebookryhmässä noista rele- ja -12V akkuongelmista keskusteltu paljonkin aina kovien pakkasten aikohin.

Okei, onpa harmillista. Auriksessa ja Lexus CT:ssä ei ole ollut mitään vastaavaa ongelmaa (akkuhan niissä on samassa paikassa).
 
Miehän tuolla jo aiemmin kirjoitin kokemuksista ravistimen kanssa, aloituspostauksessa oli linkki. On tosiaan ensimmäinen kerta kun tuolla autolla liikkeellelähtö estyy ja kolmatta vuotta auto käytössä. Muuten ei ole vielä sellaista keliä tullut etteikö olisi ajoon päästy. Työpaikalla ei ole mahdollisuutta saada autoa piuhaan, joten kylmimmillään -35 asteen tuntumassa on vedetty raakana käyntiin, toki siten että samana päivänä on ollut ajoa. Oma tuomio on siis se että tämä on aivan loistava talviauto.

17 polttomoottoriautoa mulla on tässä 15 vuodessa ollut ajossa ja siellä on yksi jolle ei tarvinnut koskaan antaa apuvirtaa, mutta se olikin mulla vain yhden kesän. Talouden toinen käyttöauto on bensa-Toyota ja se on kerran viikkoon ylläpitolaturin päässä.

En siis kiistä ongelmia, tuo relejuttu on ärsyttävä ja toivon että se korjataan. Mutta ei tämä vikaantumistiheys ainakaan omassa ajossa vielä joulua pilaa.
 
TebsuTius sanoi:
Tänä talvena jääty kaksi kertaa töihin lähtemättä. Ku Auris halunnu jatkaa viikonloppua. Onko tämä näissä yleistä, ettei kahtapäivää voi pitää parkissa ? Vai johtuuko vaan 32amperin akusta, että se ei kestä taksilaitteita ?  :eek: Jännä kun Toyota ollut aina luotettava autona. Niin viime aikojen perusteella ei voi kehua...
Kuten aiemmin on monessa paikassa todettu niin nykyakut (lasketaan siis NiCd-akut pois) eivät selviä ilman vahinkoja täydellisestä tyhjenemisestä tai varauksen roikottamisesta pitkään alhaalla. Akut saattavat olla vielä elvytettävissä toimintakuntoon mutta kapasiteettia ei ole enää samalla tavalla käytettävissä kuin täysin ehjässä/uudessa akussa. Käytettyjen autojen tai esittelyautojen tapauksessakaan ei aina voi tietää millaista käsittelyä 12 V -akku on joutunut kokemaan. Suosittelisin kyllä vaihtamaan tuollaisen 12 V -akun ja varmistamaan että sinne saa alkuperäistä vastaavan akun (speksien ja myöskin akkukemioiden puolesta identtinen), koska kaikki akkutyypit eivät toimi tuolla niin hyvin tunnu käyttäjien kokemusten mukaan toimivan. Taksikäytössä suosittelen auton seistessä virrat päällä aina varmistamaan että READY-tila on päällä niin korkeajänniteakku huolehtii virran riittävyydestä eikä 12 V-akun varaus pääse laskemaan oleellisesti.
 
Foxit sanoi:
Näin jossain vaiheessa luultiin, mutta taitaa koskea valitettavasti uutta 1.8 hybridi -Corollaa myöskin.

Meillä oli pystyperä hybridi corolla 1.8 tasan kahden vuoden ajan. Ei koskaan mitään käynnistymisongelmia, tai muutakaan vikaa. Autossa oli kiinteäasenteinen 4A akkulaturi ja moottorinlämmitin ja sisätilan lämmitin.

Ensimmäinen auto meillä, jossa takuuseen ei tarvinnut korjauttaa mitään. Ainoa ~vika~ oli uudesta saakka ponnettomat takaluukun kaasujouset. Huollossa ne tottakai todettiin toimiviksi.
 
Meillä oli kanssa pystyperäinen Corolla 1.8 hybridi vuoden diilillä. Ei ollut moottorilämmitintä ollenkaan, ja 80% ajosta kaupungissa lyhyttä ajoa. Yöt ulkona kylmässä, työpäivinä päivän ajan lämpimässä tallissa.

Ei minkäänlaisia akku/käynnistysongelmia, eikä pienintäkään vikaa koko aikana.
 
Kymmenkunta Toyotan hybridiä ollut vuosien varrella, lukuisia Priuksia, Auris, Corolla, Lexus. Toimineet kuin junan vessat, erinomaisia talviautoja, napista käyntiin ja baanalle, lämpiävät nopeasti ja etenemiskyky on hyvä. Jos ongelmia on, niin hyvin olen välttynyt.
 
TebsuTius sanoi:
Tänä talvena jääty kaksi kertaa töihin lähtemättä. Ku Auris halunnu jatkaa viikonloppua. Onko tämä näissä yleistä, ettei kahtapäivää voi pitää parkissa ? Vai johtuuko vaan 32amperin akusta, että se ei kestä taksilaitteita ?  :eek: Jännä kun Toyota ollut aina luotettava autona. Niin viime aikojen perusteella ei voi kehua...
Lexuksessa on myös akku takakontissa, mutta kyllä auto on lähtenyt viikonkin pakkasessa seisomisen jälkeen käyntiin ihan kuin muulloinkin.
 
Vuoden -14 auriksessa simahti akku toisena talvena. Auto pakkasaamuna käyntiin esilämmitettynä. Auto pihassa tyhjäkäynnillä ikkunoita sulattamassa ja 10-15minuutin kahvin juonnin aikana auto halvaantui pihaan ja mittaristo vilkkui kuin joulukuusi.
Lavetilla Toyotalle. uusi akku konttiin ja taas baanalle. Silloin ei puhuttu mistään releongelmista. Vain että akku sökönä.

Sama kävi toisessakin auriksessa, mutta se laitettiin lisävirralla käyntiin ja siirrettiin auto lämpimään latautumaan.

Toyotat ei ilmeisesti kestänyt noita 'tyhjäkäynnillä' lämmittelyjä pihassa kovilla pakkasaamuina?

Ehkä laturi ei ladannut akkua yhtään ensimmäisten minuuttien aikana vaan auto imaisi tyhjiksi.
 
Karma iski ! Kolme päivää sitten kommentoin, ettei ole ongelmia ollut hybridien kanssa. No, äsken pääsin kokemaan  ;D

Aamulla ajelin normisti 17 km töihin, vajaan 10 tunnin työpäivä ja auto napista käyntiin. No problem. Pakkanen aamulla -16 ja töistä lähtiessä -15. Ajelin vajaat 2 km kauppaan, tuuletus tuuletti, persegrilli lämmitti ja sitä rataa. Parkkiin ja kauppaan.

Vartin päästä painoin starttia ja kas, piipahteli enempi kuin normaalisti, ongelmaa oli auton mukaan moottorissa ja hybridijärjestelmässä, vaihdekeppi lukittunut parkille.

Eipä siinä, pari kertaa starttailin uudestaan, sama laulu. Avasin takakontin, revin seinän auki akun kohdalta ja paukuttelin akkua, relettä yms. muutaman kerran. Takaluukku kiinni, autoon, startista herjasi edelleen, mutta vaihteisto vapautui ja eikun kotiin.

Bensa-autona mentiin, monitorin mukaan virtaa tuli ja meni akustoon ja tallin avaamista odotellessaan jopa hiljeni moottori. Pistin Defan älylaturin kiinni akkuun, katsotaan aamulla mitä sanoo, kun sisälämppäri puhkuu sisustan lämpimäksi ja akku on latautunut.

Kävikö vaan vanhanaikaisesti, että tuo lyhyt pätkä tuossa välissä kyykäytti akun jännitteen niin alhaiseksi, etteivät ihan kaikki järjestelmät käynnistyneet, vai oliko vika releessä vai sekä että.

Yöllä lauhtuu vauhdilla, aamulla pitäisi olla vain n. -7 kun on lähdön aika. Mikä hauskinta, huomenissa auto pitäisi luovuttaa pois. Aika hyvä ajoitus tällä kertaa. Jos ei saa vikailmoituksia poies, pitää koittaa saada auto marmorille piuhan päähän.

Ja tosiaan, mitä kurkkailin sinne akun nurkille, niin harmaa oli relemokkula, eli ei liene vaihdettu vaan alkuperäinen.
 
Se takakonttiin tungettu rele on aika helppo paikallistaa, mutta 30 asteen pakkasessa helpostikin löydettävän releen nitkuttelu irti paljain näpein on sellaista hommaa että moni vaihtaa ennemmin automerkkiä.

Ei niin että minä olisin tuota koskaan joutunut pakkasessa tekemään, mutta uskon että ongelma on ihan todellinen. Olen myös lämpimällä kelillä ottanut releen irti, nostanut sen pöydälle ja avannut sen kuoret nähdäkseni mitä tämä mystinen vikaantuva rele on syönyt.

Se on ihan tavallinen rele. Rautaa, sähkömagneetti, kontaktit. Kuoren kiinnitys pohjaan ja liitinpintojen läpiviennit pohjan läpi eivät ole täydellisen tiiviit. Releen sisään ihan varmasti voi päästä kosteutta, jos auton sisällä sitä on tarjolla runsaasti. Kosteus tiivistyy kylmiin pintoihin, ja jäätyy. Jonain kylmänä päivänä rele ei ehkä vedä, tai kontaktit eivät johda, koska välissä on ohut jääkerros.

Paras ensiapu on auton pitäminen kuivana. Ei märkien vaatteiden kanssa sisään. Lumet pidetään ulkona autosta. Releen pohjan voi myös tiivistää paremmin, se hidastaa kosteuden kulkua releen sisään.
 
repomies sanoi:
Se takakonttiin tungettu rele on aika helppo paikallistaa, mutta 30 asteen pakkasessa helpostikin löydettävän releen nitkuttelu irti paljain näpein on sellaista hommaa että moni vaihtaa ennemmin automerkkiä.

Ei niin että minä olisin tuota koskaan joutunut pakkasessa tekemään, mutta uskon että ongelma on ihan todellinen. Olen myös lämpimällä kelillä ottanut releen irti, nostanut sen pöydälle ja avannut sen kuoret nähdäkseni mitä tämä mystinen vikaantuva rele on syönyt.

Se on ihan tavallinen rele. Rautaa, sähkömagneetti, kontaktit. Kuoren kiinnitys pohjaan ja liitinpintojen läpiviennit pohjan läpi eivät ole täydellisen tiiviit. Releen sisään ihan varmasti voi päästä kosteutta, jos auton sisällä sitä on tarjolla runsaasti. Kosteus tiivistyy kylmiin pintoihin, ja jäätyy. Jonain kylmänä päivänä rele ei ehkä vedä, tai kontaktit eivät johda, koska välissä on ohut jääkerros.

Paras ensiapu on auton pitäminen kuivana. Ei märkien vaatteiden kanssa sisään. Lumet pidetään ulkona autosta. Releen pohjan voi myös tiivistää paremmin, se hidastaa kosteuden kulkua releen sisään.

Niin mikä tää relehomma on? Itse ajoin viime talven -21 TS Corollalla ja siinä mitään ongelmaa ollut vaikka pakkasta oli välillä-35 ja enimmäkseen ajelin töihin 2,5km matkaa edes takas koko talven...