Karma iski ! Kolme päivää sitten kommentoin, ettei ole ongelmia ollut hybridien kanssa. No, äsken pääsin kokemaan ;D
Aamulla ajelin normisti 17 km töihin, vajaan 10 tunnin työpäivä ja auto napista käyntiin. No problem. Pakkanen aamulla -16 ja töistä lähtiessä -15. Ajelin vajaat 2 km kauppaan, tuuletus tuuletti, persegrilli lämmitti ja sitä rataa. Parkkiin ja kauppaan.
Vartin päästä painoin starttia ja kas, piipahteli enempi kuin normaalisti, ongelmaa oli auton mukaan moottorissa ja hybridijärjestelmässä, vaihdekeppi lukittunut parkille.
Eipä siinä, pari kertaa starttailin uudestaan, sama laulu. Avasin takakontin, revin seinän auki akun kohdalta ja paukuttelin akkua, relettä yms. muutaman kerran. Takaluukku kiinni, autoon, startista herjasi edelleen, mutta vaihteisto vapautui ja eikun kotiin.
Bensa-autona mentiin, monitorin mukaan virtaa tuli ja meni akustoon ja tallin avaamista odotellessaan jopa hiljeni moottori. Pistin Defan älylaturin kiinni akkuun, katsotaan aamulla mitä sanoo, kun sisälämppäri puhkuu sisustan lämpimäksi ja akku on latautunut.
Kävikö vaan vanhanaikaisesti, että tuo lyhyt pätkä tuossa välissä kyykäytti akun jännitteen niin alhaiseksi, etteivät ihan kaikki järjestelmät käynnistyneet, vai oliko vika releessä vai sekä että.
Yöllä lauhtuu vauhdilla, aamulla pitäisi olla vain n. -7 kun on lähdön aika. Mikä hauskinta, huomenissa auto pitäisi luovuttaa pois. Aika hyvä ajoitus tällä kertaa. Jos ei saa vikailmoituksia poies, pitää koittaa saada auto marmorille piuhan päähän.
Ja tosiaan, mitä kurkkailin sinne akun nurkille, niin harmaa oli relemokkula, eli ei liene vaihdettu vaan alkuperäinen.