https://yliteippaus.fi/

Subaru Solterra 2022 ->

Jukki

Uudenkarhea
Liittynyt
20.1.2020
Avataanpa ketju Subarun tulevalle sähköautolle. Eli Subaru julkaisee Toyotan kanssa yhteistyössä suunnittellun täyssähköauton ensi vuonna.

subaru-solterra-zoomed-in.jpg


Julkaisu tapahtuu nyt ihan lähipäivinä, eli ilmeisesti 11.11.2021: https://www.motor1.com/news/544359/subaru-solterra-debuts-november-11/. Myynti alkaa ainakin USAssa ennakkotietojen mukaan 2022.

Myös Suomen maahantuoja on aktivoitunut: https://www.subaru.fi/models/solterra/

Auto tulee ennakkotietojen mukaan olemaan lähellä Toyota BZ4X:ää, ylläolevan teaser-kuvan perusteella voisi puhua jopa badge-engineeringistä.
 
Itselläni on ollut useampi Subaru ja edelleenkin olisin kiinnostunut pysymään merkissä. En kylläkään ole ihan varma jääkö Subaruun mitään ostamisen arvoista ilman bokserimoottoria ja lineartronicia. Mitä jää jäljelle? Eyesight? Neliveto? Eyesight on ollut hyvä mutta en tiedä jaksanko innostua jälkimmäisestä, se lienee kuitenkin Toyotan ehdoilla tehty. En tiedä onko kukaan ostanut Subarua koskaan ulkonäkösyistä, se on ollut korkeintaan luokkaa 'siedettävä'.

Uuden sähköauton ulkonäkö on kopsattu Toyotasta, Toyotassa ei sinänsä mitään vikaa, mutta itseäni ei badge engineering kiinnostaisi. Tässä on Mazdan ohella merkki jonka tulevaisuus vaikuttaa sähköautojen yleistymisen myötä vähän kyseenalaiselta, toivottavasti olen väärässä.
 
Jukki sanoi:
En kylläkään ole ihan varma jääkö Subaruun mitään ostamisen arvoista ilman bokserimoottoria ja lineartronicia. Mitä jää jäljelle? Eyesight? Neliveto?

Siinä saa markkinnointiosasto tehdä pitkää päivää, että saa sähkösubaruun lanseerattua jotenkin poikkeuksellisen pätevän nelivedon tai ajoavustimet :)

Joku symmetrinen sähköneliveto saattaa upota paatuneimpaan Subaru-mieheen, mutta muut saattavat hiukan kyseenalaistaa terminologian.
 
Badge engineering -> perseestä periaatteessa. Toki parempi kuin ei mitään. Mutta nähtäväksi jää onko mitään syytä hankkia vs Toyotan vastaava. Käy sama kohtalo kuin BRZ:lle. Marginaaliin.

Mutta ei tyrmätä ennenkuin auto nähdään ja kuullaan ihan oikeasti. Kaukana on ne ajat kun Subarun neliveto oli mitenkään ylivertainen oman luokkansa kilpailijoihin.
Ja tuskin se enää palaa.

Kuvissa tuo auto on SubaRuksi mun silmiin hölmön näköinen. Subarun kuuluu olla hieman möhkö, ja ruma. Ei Lexusmainen pleikkariauto. IMO.

 
Toyotalle tämä yhteistyö antaa mahdollisuuden hiukan luovempaan hinnoitteluun eti merkkien kanssa. Samoin tiettyjä markkinoita (vaikka työsuhdeautojen määritellyt merkkilistat, joidenkin maiden markkinoiden erilaisuudet, yms) voidaan paremmin peittää kahdella brandillä. Subaru taas saa tästä malliston keskipäästöjä alas Euroopassa.
 
tuRboman sanoi:
Kuvissa tuo auto on SubaRuksi mun silmiin hölmön näköinen. Subarun kuuluu olla hieman möhkö, ja ruma. Ei Lexusmainen pleikkariauto. IMO.

Kyllä tämäkin Subaru aikamoinen pleikkariauto oli 80-luvun mittapuulla.

SubaruXT_04.jpg
 
Ei voi mielestäni verrata 80-luvun muotoilua. Varsinkaan kun tuossa on vielä eri luokan auto. Ja tuohan olikin varsin komea sport-sedan ollakseen japanian tuote!
 
Jukki sanoi:
En tiedä onko kukaan ostanut Subarua koskaan ulkonäkösyistä, se on ollut korkeintaan luokkaa 'siedettävä'.

Voisin tuohon sanoa, olen ostanut 6 Subarua ulkonäön vuoksi, käänteisesti, kun ulkonäkö on mikä on, niin auton täytyy olla sisäisesti hyvä. Ensimmäisen Subarun ostin kun piti nopeasti saada auto ja se oli liikkeessä esittelyssä ja myynnissä ja hinta siihen hetkeen passeli.
10 vuotta ja 250 tuhatta kilometriä viatonta, vaivatonta ajoa. Ja todellakin, eipä ole huolia ollut myöhempien Subaruidenkaan kanssa.

Eilen mietin miten jatkossa, käynkö edes katsomassa, kokeilemassa sähkö-Subarua kun sellainen tulee, saatan mielenkiinnosta. Ja saattaa olla, että ajelen nykyisellä loput elämäni ajot, ellei jotain kummallista tapahdu.
Vannomatta paras.
 
^ Toi 6-gen sinun kannattaa kyllä pitää pitkään, on kuitenkin kaikin puolin "aito" Subaru!

Toisaalta mitä Subaruun tulee, voi olla että nyt on pakkorako tehdä edes jonkinlainen sähköauto alentamaan keskimääräisiä päästöjä, ja ehkä ovat laskeneet että tällä badge-engineering -ratkaisulla pääsevät nyt halvalla ja nopeasti. Ja oikeat, enemmän omaa suunnittelua olevat sähkö-Subarut tulevat sitten myöhemmin.
 
^Eikös tämä Solterra ole suunniteltu yhdessä Toyotan kanssa. Onhan tässä mm Subarun X-mode.
Jostain luin, että huomenna 10.11 olisi lisää tietoa tarjolla. Olettaisin, että Solterra on vain nelivetoinen. Teholukema voi sitten olla bZ4X:n kanssa yhtenevä tai suurempi (noin 300hv), jos etumoottori olisikin sama kuin etuvetoisessa bZ4X:ssä.
 
Toyota lupaakin uuden sähkiksensä akuille reippaan takuun: 10 vuoden päästä 90 prossaa kapasiteetista jäljellä. Antaakohan Subaru Solterralleen saman?
 
Toisen värisenä ja keulasta tuo "maski" mustaksi niin kait ihan siedettävän näköinen.
Vaikka tärkeintä itse autossa on luotettavuus ja käyttömukavuus, monikäyttöisyys, ajettavuus.
Ja sitten tietysti se ympäristöystävällisyys, ja kun sähköautosta on kyse, niin lisäksi akkujen kesto, siis kapasiteetti ja käyttöikä.

Aamulla tankkasin Subarun, se teki 106 euroa.
Joskus sähköautoilu tulee olemaan yhtä kallista, ja kalliimpaakin, sehän on selvää.
 
eequupower1 sanoi:
Joskus sähköautoilu tulee olemaan yhtä kallista, ja kalliimpaakin, sehän on selvää.

Jännä nähdä millä tavalla se tapahtuu. Sähköveroahan ei voi suoraan korottaa, koska se nostaisi hintoja kaikille käyttäjille. Jollain tavalla kilometrivero (johta ruuhkamaksuksikin joskus väitetään) lienee se tapa millä sähköautojen verotusta tullaan kasvattamaan aikanaan - sitten kun riittävän moni on hankkinut sähköauton.
 
Voipa olla todella hyvä vaihtoehto sähköön siirtymiseen. Oma kokemukseni Toyotan huoltotoiminnasta oli lähinnä omahyväinen/itsetyytyväinen ja asiakasta halveksuva. Toyotalla tosin on pitkä kokemus akkuteknologiasta ja tekniikkaan sinänsä on itselläni luottoa. Solterra voi todella olla ERITTÄIN mielenkiintoinen vaihtoehto.
 
esako62 sanoi:
Toyotalla tosin on pitkä kokemus akkuteknologiasta ja tekniikkaan sinänsä on itselläni luottoa. Solterra voi todella olla ERITTÄIN mielenkiintoinen vaihtoehto.

Toisaalta he myös vähättelivät ladattavien autojen tarpeellisuutta todella pitkään. Eli onko nyt väkerretty jotain kiireellä, kun on huomattu, että oltiin väärässä?
 
Vempula sanoi:
Toisaalta he myös vähättelivät ladattavien autojen tarpeellisuutta todella pitkään. Eli onko nyt väkerretty jotain kiireellä, kun on huomattu, että oltiin väärässä?

Totta. Se jää nähtäväksi
 
Vempula sanoi:
Eli onko nyt väkerretty jotain kiireellä, kun on huomattu, että oltiin väärässä?
Toyotalla on pitkä historia umpisusien raakileiden tuomisesta markkinoille , vai miten se meni ;)
 
Vempula sanoi:
Toisaalta he myös vähättelivät ladattavien autojen tarpeellisuutta todella pitkään. Eli onko nyt väkerretty jotain kiireellä, kun on huomattu, että oltiin väärässä?
Mitenkäs tarpeellisia ladattavat hybridit ovat?? Tuskin elinkaarenaikaiset päästöt alittavat bensiini-tai dieselautojen kokonaispäästöjä käyttöaikana?
 
Uti sanoi:
Mitenkäs tarpeellisia ladattavat hybridit ovat?? Tuskin elinkaarenaikaiset päästöt alittavat bensiini-tai dieselautojen kokonaispäästöjä käyttöaikana?
jostain luin ihan äskettäin artikkelin, että tässä on tultu alaspäin aika paljon. en vaan löydä missä se oli...
tällä hetkellä se oli joku 10v, mutta oli alenemaan päin kokoajan

edit: oiskohan se ollut tämä, joka koski täyssähköautoja, eikä plugareita. no vielä parempi näin.
plugareissa voi tosiaan olla niin ja näin...

https://tekniikanmaailma.fi/tutkimus-uusien-sahkoautojen-elinkaaripaastot-ovat-jo-nyt-polttomoottoriautoja-pienempia-kaikkialla-maailmassa-jopa-paljon-hiilta-kayttavassa-intiassa-ja-kiinassa/

Tutkimuksen mukaan täyssähköautojen tuottamat päästöt elinkaarensa aikana ovat 66–69 prosenttia polttomoottoriautoja pienempiä Euroopassa.

Yhdysvalloissa sähköautot tuottavat 60–68 prosenttia vähemmän elinkaaripäästöjä. Kiinassa, jossa hiiltä käytetään enemmän sähköntuotannossa, ero on 37–45 prosenttia sähköautojen hyväksi. Intiassa vastaava ero on 19–34 prosenttia.
 
Uti sanoi:
Mitenkäs tarpeellisia ladattavat hybridit ovat?? Tuskin elinkaarenaikaiset päästöt alittavat bensiini-tai dieselautojen kokonaispäästöjä käyttöaikana?

Riippuu aika vahvasti siitä mihin verrataan. Periaatteessahan noissa voi olettaa että lähes koko akkukapasiteetti käytetään hyödyksi päivittäin, jolloin akun valmistuspäästöt kuittaantuvat paljon nopeammin kuin isoakkuisessa täyssähkössä. Plugari siis on ehdottoman hyvä, jos verrataan ihan samaan polttomoottoriin ilman sähköapua. Käytännössä aika moni on vaihtanut dieselistä plugareihin, joissa on huono sähkörange ja janoinen bensakone, jolloin elinkaaripäästöt eivät välttämättä jää dieseliä pienemmiksi.
 
^Videosta ensin alkoi tulla hieman WTF fiilis kun annetaan ymmärtää että Subaru on tehnyt ja suunnitellut tuon auton atomeista lähtien, mutta tulihan sieltä lopuksi että Toyotan kanssa se on yhdessä tehty. Viime hetkellä tulleesta rehellisyydestä pisteet.

Sitä toki yritetään korostaa tilanteen pelastamiseksi, että Subarulla on ollut painava sanansa asioihin. Asiaa ei ole syytä epäillä, ja siinä mielessä kyse ei ole ilmeisesti pelkästä badge engineeringistä.

No nyt tietenkin herää kysymys, kuinka Toyotan ja Subarun versiot eroavat, josko ollenkaan. Siihen olisi mielenkiintoista saada tarkka vastaus, ja toivon että Suomen autolehdet tekee parivertailun näistä.

Nimeämispuolella Subaru vie Toyotaa nyt 6-0, onhan Solterra hieno nimi verratuna Toyotan "bz4xqwerty" -nimeen, mutta jos autot on identtiset ottaisin ehdottomasti Toyotan huoltoverkoston ja jälleenmyynnin takia.
 
Dejavu - Subaru BRZ & Toyota GT86. Badge engineeringiä harrastettu samoissa piireissä ennenkin...
 
Eivät eroa mitenkään muuten kuin logot erit kuten BRZ/GT86 tai Rav4/Across parivaljakoissa.