https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mopoautot

PgPete

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
16.8.2017
Avaan mopoautoille oman aiheen, jos joillain (muillakin) olisi niiden omistamisesta, korjaamisesta ym. jotain kerrottavaa tai kysyttävää.

Tänään tilailin jarruosia pojan Microcar MGO:hon. Maksavat vähintään yhtä paljon kuin henkilöautoihinkin.
Esim. alkuperäinen jarrulevy eteen 152,00€ / kpl. Tarvikkeena n. 50,00 €, se on jo samoissa hinnoissa kuin oli esim Peugeot-autoihin.

Kyllä tässä se touhutonni jo pian menee rikki. Keväällä poika tämän ajoneuvon itse osti, minä maksan käyttökulut.

Onko täällä muuten muita mopoautojen omistajia?
 
Minulla on vaan ikivanhaa historiatietoa. Pojallani oli Aixam lähes 20 v sitten. Hän ajoi sillä 38 tkm ja Kubotan dieselkone toimi hienosti. Vain variaattorin hihnoja vaihdettiin noin 5 tkm välein.

Siihen asennettiin nestekiertoon sähkölämmitin ja sen kanssa sai olla hiukan tarkkana, kun pitempi lämmitysjakso alkoi keittää nestettä. Myös sisälämppäri siinä oli.

 

Liitteet

  • aixam2.jpg
    aixam2.jpg
    40 KB · Katsottu: 106
Samoin täällä juurikin nuo lämppärit asennutettiin, kun tähän ei ollut kukaan edellinen omistaja niitä laittanut. Samalla vaihtoivat tyhjäkäyntilaakerin. Sen rikkoutuminen aiheutti auton sammumisen aina vaihdetta kytkettässä.

Tällä yksilöllä ajettu reilut 70tkm.
 
^Aika hurjia kilometrilukemia nuoriso ajaa näihin. Minun pojallani matkaa tuli vuokratulle autotallille, missä hän teki paria nuorisoautoprojektiaan lähes joka ilta. Hyvin näyttää pienet dieselit kestävän kilometrejä.
 
Koneet kestää näissä kyllä. Kop kop.

Mikäs se on nuorison ajellessa, rauhoittavan jumputuksen säestämänä.  :rolleyes:
 

Liitteet

  • IMG_20210811_195041.jpg
    IMG_20210811_195041.jpg
    57 KB · Katsottu: 139
Jarrut uusiksi.
Oikean puolen satula totaalisen jumissa.

Saa nähdä miten saan navan irti ja laakerin vaihdettua. Ne on nimittäin tehtävä samalla kun vaihtaa levyt.
 

Liitteet

  • IMG-20211106-WA0005.jpg
    IMG-20211106-WA0005.jpg
    80,4 KB · Katsottu: 133
Olihan jumppa. Lähinnä laakerin vaihdossa.
Miksi ihmeessä jarrulevy on kiinnitetty napaan takapuolelta, ehjät laakerit menee uusiksi ja työmäärä on iso pikkuhommaan.
Ja miettikää minkä hintaisia levyt on näihin.
Nettikaupasta, alkuperäinen 159€ ja tarvike n. 50€.
Oikeisiin autoihin saa alkuperäisiä 50€:lla.

 

Liitteet

  • Screenshot_20211110-203714.png
    Screenshot_20211110-203714.png
    33,1 KB · Katsottu: 114
Poika käytti mautonsa paikallisessa liikkeessä (ei tämä Shell) käsin pesussa. Kelpaa pöristellä.

Vaihdatin tähän uuden tuulilasin, näkyvyys on kaikinpuolin kunnossa.
Lähti ne kamalat tarratkin lasista samalla...(Locally heated)

Sisäpuhallin lakkasi toimimasta viime viikolla, näkyvyys meni nollaan ja autolla ei voinut ajaa. Sain kuntoon viikonloppuna.
 

Liitteet

  • IMG-20211223-WA0005.jpg
    IMG-20211223-WA0005.jpg
    67,7 KB · Katsottu: 104
Edellisen viestini kuvassa näkyvät renkaat tuomittiin katsastusinssin toimesta väärän kokoiseksi ja auto hylätyksi vuosikatsastuksessa.
Talvirenkaiden koko on 155/70 R13 ja rek.otteessa 145/80 R13.
Hämmentävän pienellä erolla tuli hylky.
Vaikuttiko tuomioon spacerit, mitkä olivat paikallaan? Pyörät eivät tule ulos lokasuojista.

Muutenkin oli pojalla ikävä kokemus elämänsä ensimmäisellä katastusreissulla. Ojentaessaan avaimia ja samalla tietysti morot sanoen, otti inssi avaimet kourasta ja häipyi autolle.
Takaisin tullessaan antoi pitkän vikalistan, kuitenkaan mitään vioista tarkemmin avaamatta ja läpikäymättä.

Itse olen tottunut, että hyvällä konttorilla saa myös jonkinlaisen opastuksen korjattavista kohdista.

Vaihdan kesäpyörät alle, 145/80 R13.
Kuvassa.
 

Liitteet

  • IMG_20220414_143909.jpg
    IMG_20220414_143909.jpg
    91,4 KB · Katsottu: 61
Ihan älytöntä! Autojen renkaat saavat ilman muutoskatsastusta poiketa leveydeltään 20mm ja korkeudeltaan tuuman. Noiden pitäisi olla ehdottomasti ok renkaat ellei mopoja koske oudot säännöt.

Jos katsuri havaitsi spacerit, niin sen täytyy olla hylyn syy.
 
Kyllähän nuo sacerit näkyy...olisiko sitten se syynä.
Ohessa kuva tehtävälistasta.
Työn alla, osa jo korjattu.
Tosin ei taaskaan helpolla. Esim. jarruvalokytkin polkimen juuressa kiinnitetty kahdella kannattomalla ruuvilla, missä lukkomutterit 5,5mm.
Kiva yrittää tuolla jalkatilassa pitää jotenkin parin millin paksuisesta, niittimäisestä ruuvin kannasta kiinni samalla kun nilkuttaa nylockkia irti sentin liikkeellä räikällä. Vaikka aika matelija olenkin, ei mulla ole kuitenkaan käärmeen selkärankaa ja mustekalan lonkeroita käsinä...

Ihan kalliita osat. Iskari 139€, satula 169€...takavalot purkuosana 160€...

Eniten mua sapettaa silti huono asiakaspalvelu katsastuskonttorilla  :rolleyes:
Ei enää olla kuitenkaan 80-luvulla.
 

Liitteet

  • IMG-20220407-WA0006~3.jpg
    IMG-20220407-WA0006~3.jpg
    58,3 KB · Katsottu: 105
Onhan tuossa korjauslistaa... Tuli mieleen noista renkaista mopoautossa se, että jos vierintäkehä muuttuu ja samalla huippunopeus kasvaa (mikäli halkaisijaltaan suuremmat renkaat) ja tämä voi olla se hylkäyksen peruste.
 
Zaphod sanoi:
Onhan tuossa korjauslistaa... Tuli mieleen noista renkaista mopoautossa se, että jos vierintäkehä muuttuu ja samalla huippunopeus kasvaa (mikäli halkaisijaltaan suuremmat renkaat) ja tämä voi olla se hylkäyksen peruste.
Tuossa se kuitenkin pienenee, jos tiedot pitää paikkaansa.
 
PgPete sanoi:
Niin, muuttuiko tuo halkaisija nyt sitten 25mm suuremmaksi, laskinko oikein?
Onhan siinä toki eroa.
Ei pitäisi kiireessä laskea tällaisia...

Onhan nuo katsastuksessa olleet pienemmät kuin alkuperäiset. Kuten jkvi tuossa sanoi. Peräti 7,5mm.
Näin mä ensin maalaisjärjellä ja näppituntumalla ajattelin, että eihän noissa voi paljoa eroa olla.
 
PgPete sanoi:
Nyt on mautoton talous.
MC lähti Viroon, trailerilla tultiin hakemaan kotipihasta.
Olen onnellinen.

Onnittelut vapaudesta. Meillä CH26 ollut ajossa vajaat 2v ja vielä pitäisi saman verran olla kun siirtyi pojalta tyttärelle. Näiden rassaaminen on kyllä tuskaista ja näistä löytyy sellaisia "järjen tiemuvoittoja" ratkaisuina. Iskari/jousiosasta on toistasatkua kappale, levyjarrujen vaihdot vaatii napojen irrotuksen, maadoituksia saa parannella, takavarin vaihto vaatii useimmissa tapauksissa moottorin irrotus/tukirautojen "säätöä/vääntöä" jne. Näiden kanssa touhutessa tulee välillä uskon puute kun vertaa autoissa oleviin ratkaisuihin.

Mutta meillä taistelu jatkuu, mutta toivottavasti se 2024 loppuu...
 
Näinhän se oli, muun muassa:
PgPete sanoi:
Olihan jumppa. Lähinnä laakerin vaihdossa.
Miksi ihmeessä jarrulevy on kiinnitetty napaan takapuolelta, ehjät laakerit menee uusiksi ja työmäärä on iso pikkuhommaan.
Ja miettikää minkä hintaisia levyt on näihin.
Nettikaupasta, alkuperäinen 159€ ja tarvike n. 50€.
Oikeisiin autoihin saa alkuperäisiä 50€:lla

No tovi vielä tätä ihanuutta jäljellä teillä Tontsaitte.  :p
 
Heittäkääpä viisaammat hatusta, että mitä tuollaisesta vuoden 2003 Ligier Novasta voisi saada myydessä? Ajettu ~20tkm.
 
jrinnes sanoi:
Heittäkääpä viisaammat hatusta, että mitä tuollaisesta vuoden 2003 Ligier Novasta voisi saada myydessä? Ajettu ~20tkm.

Ei kai tuollaiseen ”heittoon” mitään ”viisautta” tarvita. Nettihän on pullollaan kaikenlaisia kauppapaikkoja, joista niitä hintapyyntöjä voi katsella.
 
silverfox sanoi:
Ei kai tuollaiseen ”heittoon” mitään ”viisautta” tarvita. Nettihän on pullollaan kaikenlaisia kauppapaikkoja, joista niitä hintapyyntöjä voi katsella.

On toki, jos vastaavia on myynnissä tasan yksi kappale ja sekin on roikkunut myynnissä jo pari kuukautta, niin ei sillä otannalla vielä hirveästi hintakäsitystä muodosteta.
 
jrinnes sanoi:
On toki, jos vastaavia on myynnissä tasan yksi kappale ja sekin on roikkunut myynnissä jo pari kuukautta, niin ei sillä otannalla vielä hirveästi hintakäsitystä muodosteta.
Sen voi ehkä päätellä, että se on liian kallis  :)