https://tummennuskalvot.fi/

Volvo, Android käyttöjärjestelmä

Simorna

Sisäänajettu
Liittynyt
6.11.2016
Kokemuksia Volvo + Android käyttöjärjestelmästä.

Minulla on ollut S90 B5 awd -22 reilun kuukauden ajossa. Kilsoja on tullut noin 6 tkm.
Käyttöjärjestelmä on mennyt reilusti taaksepäin, verraten vanhaan järjestelmään.
- mittaristo on hyvin aneeminen.
- toimintoja on jätetty pois aika paljonkin
- penkinlämmittimen ja muiden painikkeet ovat todella pieniä
- puhelimen käyttäminen on jopa vaikeaa ja vaarallista
- ääniohjaus ei toimi
- bluetooth ei toimi, puhe kiertää, nykyään on auton bluetooh pois päältä.
- Radioon ja Spotifyn yhteydessä kuuluu ihmeellisiä sirahduksia ja välillä toisto puuroutuu äänimössöksi
- Autossa on esim. sähköinen aurinkoverho hattuhyllyllä, mutta sen käyttämiseen ei ole mitään painiketta. On kuulemma koodauksessa.
- Tehdastoimitusken pyyhkijänsulat piti vaihtaa 5 tkm ajettuun autoon. 
-jne...

Auto on hyvä, hiljaisempi ja mukava maantielaiva. Entinen V90CC oli enemmän työkalu.

Olen ollut hyvin pettynyt Android päivitykseen ja Volvon nahkattomuus tulevaisuudessa tiputtaa Volvoa seuraavan valinnan yhteydessä reilusti alaspäin.

 
Mielenkiintoista lukea havaintoja uudesta Android-käyttiksestä. Sain uuden auton tammikuussa ja harmittelin keväällä kun alkoi tulla tietoja uudistuneesta käyttiksestä. Nyt tuntuu siltä että hyvä kun onkin tuo vanha käytössä!

Tuossakin tosin navi on aika kökköinen, päivityksiä tulee suht' hyvin mutta jos navi ei jotain tietä tunnista niin aika nopeasti kaverilla menee herne nenään :) Esim. kesällä 5-tiellä Mikkelistä pohjoiseen oli tietyö joka kesti pitkään. Navi yritti aikansa kertoa että olet tien ulkopuolella, ja sitten kyllästyi ja ehdotti että alkuperäinen noin 100 km matka olisikin yli 400 km, olisi pitänyt kiertää jostain länsirannikon suunnalta.

Onneksi on CarPlay jonka kautta saa Wazen ja GoogleMapsin kautta tarkistettua oikea reitit
 
Hain uuden V90:n viikko sitten ja on kyllä ristiriitaiset fiilikset tästä uudesta käyttiksestä. Navi on melko hyvä, vaikka kamerat ei hälyttele ainakaan navin ollessa passiivisena ja mittaristokin ihan ok, vaikka siitäkin on muokattavuus vedetty minimiin. Auton säädettävyys sitten onkin täydellisen olematonta ja esimerkiksi start stoppia ei pysty kytkemään pois, eikä luistonestoonkaan pysty vaikuttamaan..
Edes vakkarin ja autopilotin käytön helppoutta ei olla onnistuttu säilyttämään. Minkälaista fiilistä muilla on?
 
Simorna sanoi:
Kokemuksia Volvo + Android käyttöjärjestelmästä.

- Tehdastoimitusken pyyhkijänsulat piti vaihtaa 5 tkm ajettuun autoon. 
-jne...

Auto on hyvä, hiljaisempi ja mukava maantielaiva. Entinen V90CC oli enemmän työkalu.

Miten nämä liittyvät toisiinsa ja otsikon aiheeseen?
 
revote sanoi:
Miten nämä liittyvät toisiinsa ja otsikon aiheeseen?

Olet aivan oikeassa, ei mitenkään. Ihmettelin vain, kun kun sulat eivät kestäneet, kuin 5 tkm. Mielestäni ne olivat aika lyhyt ikäiset.

Samalla ajatuksella, miten postauksesi liittyi aloitukseen?


Olen samoilla linjoilla jtr:n kanssa. Hyvin ristiriitaiset fiilikset on tuosta uudesta käyttiksestä.
Onko jtr:llä autossa valittavana ajotilat, asetukset / ajaminen valikosta? Minulta puuttuu, esim. tämä valinat.
 
Simorna sanoi:
Olet aivan oikeassa, ei mitenkään. Ihmettelin vain, kun kun sulat eivät kestäneet, kuin 5 tkm. Mielestäni ne olivat aika lyhyt ikäiset.

Samalla ajatuksella, miten postauksesi liittyi aloitukseen?


Olen samoilla linjoilla jtr:n kanssa. Hyvin ristiriitaiset fiilikset on tuosta uudesta käyttiksestä.
Onko jtr:llä autossa valittavana ajotilat, asetukset / ajaminen valikosta? Minulta puuttuu, esim. tämä valinat.

Eipä ole ajotila-asetuksia valikoissa.. Ei tässä nyt auta kuin toivoa, että järjestelmä päivittyy ja kehittyy rajusti. Ostaessahan ei järjestelmästä saanut juurikaan infoa, eikä muutoksista ole ainakaan oman kaivamisen perusteella riittävästi tietoa edes saatavilla. Edes autolehdet eivät artikkeleissaan ole uskaltaneet "parannusta" nostaa esille, vaikka aihe kyllä varsin pian tulee ajaessa esille. Tuli mentyä tilatessa kovalla luotolla, koska sensuksesta olisi ollut helppo myös parantaa.

Omaa mieltäni vaivaa rajusti tuo, ettei luistonestoa saa edes vetopuolelta kytkettyä pois. Harrastuksien parissa joudun välillä paikkoihin joita varten nelivedolla ajan ja usein silloin mennään reilusti kaasulla pöheröstä läpi. Luistonesto päällä saattaa jäädä matka kesken..

 
Eikö ajotiloja löydy?

Valittavat ajotilat
Valittavissa on viisi ajotilaa: Hybrid, Pure, Power, Constant AWD ja Off-road.

(tai ei ladattavissa malleissa): Valittavissa on kolme ajotilaa: Comfort, Dynamic ja Off-road.

Eri ajotilat on sovitettu siten, että ajo-ominaisuudet ovat parhaat mahdolliset seuraavien suhteen:
-ohjaus
-moottori/vaihteisto/neliveto
-jarrut
-tasonsäätö ja iskunvaimennus
-kuljettajan näyttö
-lämmitys- ja ilmastointilaitteen asetukset.

Muuttakaa ajotilaa keskinäytön kautta.
-Painakaa painiketta .
-Valitkaa Ajaminen.
-Valitkaa haluttu ajotila
.

No sitä luistoneston asetusta ei ole enää...
Oma kokemus on vasta koeajojen varassa, mutta omasta vasta vuoden vaihteen jälkeen.
Koeajosta jäi vaikutus että uusi käyttöjärjestelmässä on kaikki mahdollinen minimoitu ja säätömahdollisuudet poistettu olemattomiin.
Järjestelmä lienee tehty täyssähköautoja varten ajatuksella että auto on niin viisas ettei kuljettajan tarvitse muuttaa asetuksia. Ja ne muutamat vain keskinäytöstä kuten mukautuvavakinopeussäädin/ Pilot Assist asetus tai OnePedalDrive.
Miksiköhän tuo ensimmäinen ei voisi olla ratin vasemman puolen näppäimissä ja jälkimmäinen vaihdekepissä kuten B-mode olivat aiemmin?
Jospa käyttäjien kommentit palauttaisivat näitä ominaisuuksia takaisin.
 
CarMan sanoi:
Eikö ajotiloja löydy?

Valittavat ajotilat
Valittavissa on viisi ajotilaa: Hybrid, Pure, Power, Constant AWD ja Off-road.

(tai ei ladattavissa malleissa): Valittavissa on kolme ajotilaa: Comfort, Dynamic ja Off-road.

Eri ajotilat on sovitettu siten, että ajo-ominaisuudet ovat parhaat mahdolliset seuraavien suhteen:
-ohjaus
-moottori/vaihteisto/neliveto
-jarrut
-tasonsäätö ja iskunvaimennus
-kuljettajan näyttö
-lämmitys- ja ilmastointilaitteen asetukset.

Muuttakaa ajotilaa keskinäytön kautta.
-Painakaa painiketta .
-Valitkaa Ajaminen.
-Valitkaa haluttu ajotila
.

No sitä luistoneston asetusta ei ole enää...
Oma kokemus on vasta koeajojen varassa, mutta omasta vasta vuoden vaihteen jälkeen.
Koeajosta jäi vaikutus että uusi käyttöjärjestelmässä on kaikki mahdollinen minimoitu ja säätömahdollisuudet poistettu olemattomiin.
Järjestelmä lienee tehty täyssähköautoja varten ajatuksella että auto on niin viisas ettei kuljettajan tarvitse muuttaa asetuksia. Ja ne muutamat vain keskinäytöstä kuten mukautuvavakinopeussäädin/ Pilot Assist asetus tai OnePedalDrive.
Miksiköhän tuo ensimmäinen ei voisi olla ratin vasemman puolen näppäimissä ja jälkimmäinen vaihdekepissä kuten B-mode olivat aiemmin?
Jospa käyttäjien kommentit palauttaisivat näitä ominaisuuksia takaisin.

Täytyypä vielä tarkistaa valikko.. Sellainen kävi myös itsellä, että heiluttelin kaupan parkkiksella hölmönä jalkaa luukun alla tuloksetta. Mietin et olisiko jäänyt joku suojakalvo irrottamatta ja Volvolta asiaa tiedustellessa sain vastauksen, että ei mun autoon ole laitettu sensoreita, koska niitä ei ollut. Laitetaan kuulemma jälkiasennuksena sitten joskus kun taas saatavilla.. On tämä melkoista aikaa..
 
Simorna sanoi:
Olet aivan oikeassa, ei mitenkään. Ihmettelin vain, kun kun sulat eivät kestäneet, kuin 5 tkm. Mielestäni ne olivat aika lyhyt ikäiset.

Samalla ajatuksella, miten postauksesi liittyi aloitukseen?

Olet aivan oikeassa, ei mitenkään. Halusin vain varmistaa.

Mitä tulee otsikon aiheeseen niin harmikseni en ole vielä päässyt testaamaan Volvon Androidia. Myyjän kanssa tarinoin hiljattain ja hän sanoi että Sensukseen tottuneena en tykkäisi Androidista yhtään, liian buginen ja myös vajavainen systeemi vielä.

Sen verran aiheesta on keskustelua että taidan painella lauantaina myymälään testaamaan, itsellä nämä pitää kokeilla.
 
Itse tilasin auton maaliskuussa -21 ja silloin oli vain tieto, että on tuotantoa -22. En päässyt testaamaan jarjestelmää, eikä siitä ollut  myyjälläkään mitään tietoa.

Sensusta on autotoimittajat moittineet aina. Se on kuuleman mukaan vanhanaikainen ja vaikea käyttää, jos sitä verrataan VW:n tuotteisiin, niin onhan se erilainen.

Tuo Android 10/ Volvo yhdistelmä on keskeneräinen, mielestäni Volvo teki virheen ottaessaan sen tuotantoon.

Olen ajanut Volvoilla vuodesta 2001 alkaen ja niitä on ollut S60 Mk1, S60 Mk2, V70 Mk2, 2 * V70 Mk3, XC70 Mk3, V90CC ja nyt tuo S90. Eli katselen maailmaa Volvo lasin läpi, mutta en siltikään suosittelisi muille ostamaan Volvoa uudella käyttöjärjestelmällä, ennenkuin sen puutteet on korjattu.
 
Itse olen tuosta sensuksesta tykännyt, mukavan simppeli. Volkkarin oma on turhan insinöörimäinen tuote.

Tämä uusi android-pohjainen käyttis on kyllä ikävästi takapakkia.
 
Kävin koeajassa Android -käyttiksellä varustetun Volvon. Ei jatkoon. Todella monta ominaisuutta joista olen pitänyt, on siirretty johonkin valikkoon tai jätetty kokonaan pois. Kartan aavistuksen parempi grafiikka ja osoitehaku on laiha lohtu siitä, että kameratolpat ei varoita, pilot assistant on jossain asetusvalikossa, mediaa ei saa vaihdettua ratista, penkkien ja ratin oletuslämmitys puuttuu kokonaan jne.
 
Kun en ole auton tehokäyttäjä niin ainoat joita varmasti tulen kaipaamaan on yhdenpolkimenajon asetus vaihdekepistä ja Pilot assistant ratista. Muutoin C40 sähköautossa tulee olemaan vähän tarvetta muille 'säädöille' omassa käytössä.
Nyt T8:ssa on vaihtanut ajomoodia tai laittanut akun hold-tilaan, mutta näiden tarve jää pois.
Kuten tuossa jo ollutkin penkit ja ratin saa lämpiämään ja kamerakuvaa pääsee vilkuilemaan jos tarvetta. Ajotietokoneesta näkee (ehkä) tarpeelliset yhden matkan tai pidemmän ajan tiedot ja tuoko se uusi appi sittten jotain lisää ominaisuutta.
Google navigaattori voi olla jopa parempi ja itse kun en tykkää autossa kameratolppien hälytyksistä niin silloin ei paljon ole merkitystä saisikko uudessa siihen äänet vai ei.

Ajatuksena se, että minimoidaan säädöt ja pyritään siihen että kuljetta vain istuu autoon ja ajaa, sopii minulle hyvin.

Kunhan saisivat vielä Volvo Car apin puhelimeen toimimaan, kuten ohjaukset lämmitykselle ja latauksenajastukset sekä ajopäiväkirja
 
Imot sanoi:
Kävin koeajassa Android -käyttiksellä varustetun Volvon. Ei jatkoon. Todella monta ominaisuutta joista olen pitänyt, on siirretty johonkin valikkoon tai jätetty kokonaan pois. Kartan aavistuksen parempi grafiikka ja osoitehaku on laiha lohtu siitä, että kameratolpat ei varoita, pilot assistant on jossain asetusvalikossa, mediaa ei saa vaihdettua ratista, penkkien ja ratin oletuslämmitys puuttuu kokonaan jne.

Onhan tuo selvästi vielä keskeneräinen, tosin, niin ne nykyään tuntuu olevan kaikki. Näen kuitenkin tuossa paljon potentiaalia kunhan vaan saavat homman toimimaan. Ja mikäs sen paremaa kuin huudella näin sivusta, kun itsellä ei tuota Android Automotivea ole autossa tällä hetkellä vaan se nykyinen Sensus. Ja ei sekään mikään täydellinen tuotos ole, milloin jää Spotify käynnistymättä ja milloin mitäkin.
 
CarMan sanoi:
Google navigaattori voi olla jopa parempi ja itse kun en tykkää autossa kameratolppien hälytyksistä niin silloin ei paljon ole merkitystä saisikko uudessa siihen äänet vai ei.
Mä olen säästynyt muutamalta sakolta ton hälyn avulla kun en ole huomannut nopeusrajoituksen muuttumista.

CarMan sanoi:
Ajatuksena se, että minimoidaan säädöt ja pyritään siihen että kuljetta vain istuu autoon ja ajaa, sopii minulle hyvin.
Tää ajattelu on tuttua Applen laitteista ja olen tosta periaatteessa samaa mieltä. Jos ei olisi ollut tätä nykyistä autoa vertailukohtana, niin asiaan ei kiinnittäisi varmaankaan niin suurta huomiota. Mutta saavutetuista eduista on vaikea luopua…
 
Googlen sovittaminen taitaa olla Volvolle suurempikin ongelma. Muitakin foorumeita selattuani on tullut vastaan hyvin paljon bugeja ja tyytymättömyyttä järjestelmän toimintoihin.
Vanhat Volvo/Sensus käyttäjät ovat tyytymättömiä järjestelmään ja uudet Volvoilijat ovat tyytyväisiä, kun ei ole vertailu kohdetta.

Sellainen fiilis on asioiden hoitamisesta, kuin -80 luvulla telkkarin ruudussa oli teksti; "Hetkinen..." mutta ei muuta informaatiota.

Maahantuoja ohjeistaa olemaan yhteydessä huoltoon, mutta ei 2kk vanhan auton kanssa tarvitse käydä '"huollossa" jatkuvasti. Huolto ilmoittaa, että kaikki on kunnossa ja levittää käsiään, kun Volvolta ei saa mitään tietoa.

 
 
Laitetaan nyt tähän ketjuun, kun lähinnä oikeaa. Kysymys siis siitä, tuleeko Volvon Google-palvelut tukemaan Apple CarPlay:tä. Tämän sivun perusteella ei vaikuta hyvältä:

As an iOS user, does Volvo with Google built in replace Apple CarPlay?

Google Assistant, Google Maps and Google Play are built into the car so all of these services can be used without needing to connect your phone. With Google Play, you can download a variety of media apps that you would find in Apple CarPlay – Spotify, for example. In the future, it is anticipated that Google Play for Automotive will offer more apps available for download. iPhone users can connect to the car via Bluetooth and enable the use of the car’s speakers for voice calls or sending text messages through Google Assistant.

https://www.volvocars.com/intl/v/connectivity/infotainment-page

Aikaisemmin mielestäni oli tekstiä, että tulevassa versiossa Apple CarPlay tulisi tuetuksi.

 
Onko joku jo testannut Play-kaupasta ladatulla Apple Musicilla musiikin kuuntelua uudessa Android-Volvossa? Itselle uusi auto tulossa piakkoin ja näin Apple-käyttäjänä hiukan hirvittää, että en pääse Apple Musicin häviöttömästä pakkauksesta nauttimaan. Tuli vielä parhaat hifit valittua. Joku radio suomi niistä sitten soimaan, tai kämäisesti bluetoothin kautta, jolloin ei mistään häviöttömästä ole enää puhettakaan.
 
Sain joulukuun puolivälissä uuden Volvo V90CC B4. Edellinen auto oli samanlainen, mallivuosi 2018 Volvo V90CC D4 Polestar. Nyt uutukaisella on ajettu vajaat 2 000 km ja valitettavasti on todettava että kuskin ja keskinäytön sisällöt ja käytettävyys ovat totaalinen fiasko.
1. Nopeusmittari on naurettava puolipallo, jossa numerot epäselvät ja pienet. Edellisessä oli neljä erilaista erittäin selkeää vaihtoehtoa.
2. Kierroslukumittari on vielä naurettavampi. Mittari pyörii kaiken lisäksi väärinpäin eli vasemmalle. Edellisessä oli neljä erittäin selkeää vaihtoehtoa.
3. Ohjekirja kertoo miten kuskin näyttö voidaan täsmentää kuskin toiveiden mukaan. Ainoa mitä voidaan ohjelmoida on trippi. Ohjekirjan mukaiset toiminnot eivät toimi.
4. Kelloa ei saa näkymään keskinäytössä.
5. Mootttorin reaaliaikaista kulutusta ei saa näkyviin. Tämä on erinomainen suure jolla voi seurata moottorin todellista kuormtusta. 
6. Täysin käsittämätöntä on muutos, jossa ratin nappuloilla ei saa enää ohjattua radiokanavia eikä viimeisiä puheluita. Nyt nämä joutuu hoitelemaan keskinäytöstä. Miten ihmeessä turvalliseen operointiin panostava Volvo voi heikentää näin merkittävästi keskeistä turvallisuustekijää????
7. Miksi ajotilojen valinta maastoajoa lukuunottamatta on poistettu? Maastoajokin pitää hankalasti hakea keskinäytöstä vanhan hyvän rullan sijasta.

Toivottavasti Volvo ensi tilassa laatii koko Anroid filosofian uudistuksen siten, että lopputulos ei ainakaan ole surkeampi kuin edellinen Sensus. Ja päivittää järjestelmän näyttöineen ensi tilassa. Olen pettynyt nykyiseen ja koen tulleeni petetyksi - varsinkin kun auto muuten on selkeästi parempi ajettavuudeltaan - kiitos kevythybridin ja jousitukseltaan. 

JTJ
 
^ 3. kohdassa maininta, että kuskin näyttöä ei voi muokata paitsi trippi ja ohjekirjassa kerrotut toiminnot eivät toimi. Mitä ohjekirjassa kerrotut toiminnot/muokkaukset ovat?
Uuden Volvon tilanneena nämä hieman kiinnostavat. Toivottavasti tähän Android systeemiin tulee nopeasti päivityksiä.
 
Osa näistä on varmaankin maku-asioita. Käyttis on varmaankin tehty sähköautoja silmällä pitäen. Näissä kun ei ole kierroslukuja vaan voimaviisari jos sitä nyt tarvitsee katsella.
Muutoinkin uusi käyttis on tehty minimalistiseksi.
Kun omassa katoksessa on niin Sensus kuin AA käyttiksellä autot niin en kyllä kaipaa sensuksesta c40:n muuta kuin kepistä päälle/pois laitettavan onepedaldriveä ja ohjauspyörän vasempiin sivunäppäimiin vakkari-driveassitantsäätimet. Nyt ne on vain keskinäytöstä.
Tosiaan noita ajomoodia ei täyssähkö ssä ole eikä niitä tarvii joten vähn eri juttu siltä osin.
Plugarissa tulee rullalla vaihdettua niitä. Mielenkiintoista köydä kokeilemassa miten LR-mallit istuu käteen kun ei pääse tuota niin helposti vaihtamaan.

Tuo kuva on sähköautosta, periaate sama. Siitä pystyy vaihtamaan vain:
-näytön keskellä on joko tyhjää tai kartta
-alareunassa (jossa tässä on TM kilometrit) voi sille kohdalle vaihtaa TA kulutus ja TA km jne.

Niinpä ne muokkaukset ovat.

Omassa c40:ssä kyllä radion kanavien ja volumen säädöt toimii.
 

Liitteet

  • Screenshot_20220106_091049.jpg
    Screenshot_20220106_091049.jpg
    15,2 KB · Katsottu: 239