Jarrujen ilmauksessa olen harjoitellut useammallakin eri vekottimella, jolla imetään nipasta. Kaikissa pulmana on se, että ilmausruuvi falskaa kierteiden ohi ilmaa jarrusatulan sylinteriin, jolloin letkussa on ilmakuplia jatkuvasti. Päättele siitä sitten, milloin systeemi on ilmattu.
Nestettä vaihtaessa olen pärjännyt pelkällä letku+pullo yhdistelmällä. Pullon kaulassa on tukeva rautalankalenkki, jolla sen saa ripustettua satulaan tai sen tuntumaan. Läpinäkyvä ja tarpeeksi pitkä letku nippaan ja nippaa hiukan auki. Sitten poljen jarrupolkimesta ihan itse, koska lapsityövoimaa on harvemmin tarjolla. Ensimmäisen satulan kohdalla täytän ja tyhjennän säiliötä muutaman kerran systeemin läpi jotta satulaan asti tulee uutta nestettä. Seuraaville satuloille riittää 10-12 polkimen painallusta. Joka välissä pitää muistaa täyttää se säiliö. Itse polkien neste kulkee enimmäkseen ilmausruuvista letkuun ja vain hiukan takaisin joten ruuvi voi olla jatkuvasti auki.
Motskarihommassa jarrusatula on yleensä kuiva satulan purkamisen ja putsauksen jäljiltä, ja silloin pitää olla yksi käsi polkimella/kahvalla pumppaamassa painetta ja toinen käsi sulkemassa ja avaamassa ilmausruuvia. Onneksi on orangin kädet, niin senkin ylettyy tekemään.
Itse vaihdan jarrunesteet kerran vuodessa huushollin kahteen autoon ja kahteen motskariiin + mönkijään. Käytän aina nitriilihanskoja ja suojalaseja. On siinä lotraamista mutta onhan se aika miehekästä jarrutella raikkailla nesteillä.
Oikeat asentajat taitavat vaihtaa nesteitä ylipainesysteemillä, jossa uutta nestettä painetaan säiliön suunnasta kohti jarrusatulaa.
Nesteen vaihto on helppoa ja hauskaa puuhaa. Parhaimmillaan siihen voi kytkeä laatuajan perheen kanssa. Vaimot ja lapset suorastaan ryntäävät apuun ilosta hihkuen missä tahansa vekottimiin liittyvissä huoltotoimissa, eikö vain?