https://yliteippaus.fi/

Jarrujen ilmaus

Paukku

Vakiokalustoa
Liittynyt
28.12.2018
Rupesi eilen sylettämään jarrujen ilmaus remontin jälkeen yksinään. Apuna takaiskuventtiilinen letku pullolla varustettuna. Ei onnistunut ekalla, niin aikaa meni koko ilta.

Mitä laitteistoa teillä on käytössä? Paineilmakäyttöistä tms. Siis harrastekäyttöön tulis. Halpa ja toimiva  :)
 
Paukku sanoi:
Mitä laitteistoa teillä on käytössä? Paineilmakäyttöistä tms. Siis harrastekäyttöön tulis. Halpa ja toimiva

Harrastekäytössä on sellainen paineilmaletkuun liitettävä pullo (kyljessä taitaa lukea SBS), joka sitten alipaineella imeskelee sitä jarrunestettä. Maksoi jotain mutta toimii hyvin ja varmaan kestää sen aikaa, kun tässä maailmassa yleensä olen jarrujärjestelmiä ilmaamassa.
 
Perinteisellä apujalka taktiikalla mennää.

Itse pyöräkotelossa avaimen letku+pullo kombolla ja ylimääräset jalat painavat jarrua. Mihinkää alipaine taikka takaiskuhommiin en ole lähtenyt höntyilemään.
 
Mulla on tämmöinen Sealeyn vekotin. Hyvin on pelannut. Saksan amazonista aikoinaan tilasin, mutta taitaa Aeromotors olla nykyään halvempi.

https://aeromotors.fi/kataloog/article/7757987/vs820-sealey

Sent from my H8324 using Tapatalk

 
Perinteisellä lapsityövoiman käytöllä mennyt tähän saakka
Nyt hyllyssä olisi myös Lidlistä kympillä ostettu öljyn imuvaihtaja, jota voi seuraavalla kerralla kokeilla.
 
Jarrujen ilmauksessa olen harjoitellut useammallakin eri vekottimella, jolla imetään nipasta. Kaikissa pulmana on se, että ilmausruuvi falskaa kierteiden ohi ilmaa jarrusatulan sylinteriin, jolloin letkussa on ilmakuplia jatkuvasti. Päättele siitä sitten, milloin systeemi on ilmattu.

Nestettä vaihtaessa olen pärjännyt pelkällä letku+pullo yhdistelmällä. Pullon kaulassa on tukeva rautalankalenkki, jolla sen saa ripustettua satulaan tai sen tuntumaan. Läpinäkyvä ja tarpeeksi pitkä letku nippaan ja nippaa hiukan auki. Sitten poljen jarrupolkimesta ihan itse, koska lapsityövoimaa on harvemmin tarjolla. Ensimmäisen satulan kohdalla täytän ja tyhjennän säiliötä muutaman kerran systeemin läpi jotta satulaan asti tulee uutta nestettä. Seuraaville satuloille riittää 10-12 polkimen painallusta. Joka välissä pitää muistaa täyttää se säiliö. Itse polkien neste kulkee enimmäkseen ilmausruuvista letkuun ja vain hiukan takaisin joten ruuvi voi olla jatkuvasti auki.

Motskarihommassa jarrusatula on yleensä kuiva satulan purkamisen ja putsauksen jäljiltä, ja silloin pitää  olla yksi käsi polkimella/kahvalla pumppaamassa painetta ja toinen käsi sulkemassa ja avaamassa ilmausruuvia. Onneksi on orangin kädet, niin senkin ylettyy tekemään.

Itse vaihdan jarrunesteet kerran vuodessa huushollin kahteen autoon ja kahteen motskariiin + mönkijään. Käytän aina nitriilihanskoja ja suojalaseja. On siinä lotraamista mutta onhan se aika miehekästä jarrutella raikkailla nesteillä.

Oikeat asentajat taitavat vaihtaa nesteitä ylipainesysteemillä, jossa uutta nestettä painetaan säiliön suunnasta kohti jarrusatulaa.

Nesteen vaihto on helppoa ja hauskaa puuhaa. Parhaimmillaan siihen voi kytkeä laatuajan perheen kanssa. Vaimot ja lapset suorastaan ryntäävät apuun ilosta hihkuen missä tahansa vekottimiin liittyvissä huoltotoimissa, eikö vain?
 
Hessu55 sanoi:
Jarrujen ilmauksessa olen harjoitellut useammallakin eri vekottimella, jolla imetään nipasta. Kaikissa pulmana on se, että ilmausruuvi falskaa kierteiden ohi ilmaa jarrusatulan sylinteriin, jolloin letkussa on ilmakuplia jatkuvasti. Päättele siitä sitten, milloin systeemi on ilmattu...
Pyöräyttää sormella kerroksen paksua vaseliinia siihen nipan kierteen juureen jos tuollaista ongelmaa on, että se nippa on kierteiltään niin väljä että sieltä fuskaa ilmaa.  ;)
 
Apujalkasysteemillä joo, ei haittaa vaikka kierteet vuotaisi. Ja oikeassa järjestyksessä aloittaen pisimmästä putkesta lyhimpään. Samalla kytkinkin tullut ilmattua, vaikka ei sillä tuskin mitään etua saanekaan.
 
Itse pärjännyt toistaiseksi ihan tuollaisella perus-imurilla, nipasta vain sen verran löysää että nesteet pääsee pois ja kun nesteen väri vaihtuu letkussa, niin on uudet päässeet "perille" ja voi siirtyä seuraavaan nippaan :)

751000.jpg


Jotkut kuulemma tekee myös öljyjen imuvaihtoja noilla mittatikun reiästä, mutta itse en ole tuota vielä kokeillut edes prätkässä ???
 
Jos lähtisin kerran vuodessa vaihtamaan nesteita niin ottaisin kaikkiin Speed Bleederit.
https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/jarruosat/speed-bleeder-nippa-m7-x-10-30mm/
( havainne kuva tuolla )


HiTEcin kuvassa oleva laite ollut itsellä ja en saanut koskaan jarruja tuolla kuntoon. Aina piti polkea poljinta perään joten jäi hyllylle seisomaan.

Öljyjen imuvaihtoja on tullut tehtyä useastikin. Yleensä joka toinen vaihto tuota kautta ja monesti ollut LL välillä eli puolittanut tuon.