https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Golf IV 1998 - 2003 (farmari 2007)

P

P.Alikka

Vieras
Mikäli palstalta löytyy näistä vanhemmista Golperoista kokemuksia, kysymyksiä, tietoa yms. niin sitäpä voi tämän otsakkeen alle jakaa. Itsellä tulee Golpero siis ajankohtaiseksi kun tämän viikon loppupuolella h aetaan pieneksi hetkeksi perheen ykkösautoksi (ennen kuin Epsanjan ihme saapuu) Golf Variant 1,6 Comfortline joka aikanaan jää kakkosautoksi, ainakin joksikin aikaa.

Tälle autoa tuskin suurta jälkivarustelua tulen tekemään, huonokuntoiset pelkkien takasivulasien tummennukset revin pois ja maalipinnalle annetaan huolellinen pesu ja vahahoitoa. Ehkä tulee vakkari asennettua, mutta katsotaan nyt millaiseksi auton käyttö muodostuu.
 
Älä sitten ylläty tuon 1.6L:n huimasta tehosta... ;D
Ja varo sitten pesemästä painepesurilla takimmaisten ikkunoiden kohdalta.
Sata varmasti vuotaa sisälle lasin yläreunasta.

nimim..kokemusta omaava.

 
Minulla on ollut tuollainen Variant 1.9TDI versio. 66kW koneella, tuo jos mikä oli mopo.. Joskin taaskin täysin riittävä kuljettamaan perhettä pitkiäkin matkoja, ja todella taloudellisesti..

Vettä ei tullut ainakaan omassa yksilössä sisään mistään nurkasta, ja muutenkin teknisesti aivan mahtava laite, eikä ulkonäkökään ole silmissäni kokenut minkäänlaista "kuolemaa" vaan toimii vieläkin erinomaisesti..

Tuohan on autona jostain syystä niin älyttömän hyvä ajaakin, ja hiljainen että tykkäsin sikana..

Jostain syystä vain minulle on muodostunut sellainen muisto, että tuo 1.6 bensakone ei ollut se paras moottorivaihtoehto. Nyt saatan muistaa väärin, mutta muistelen että tuo 1.9TDI kone olis noista se "paras", joskin typeräähän se on tuota rokotus veroa maksaa dieselistä kun sellaista ei tarvi, mutta nytkin yhdellä kaverilla on tuollainen 3B Passat 1.9TDI ihan vain siksi kun hänkin muisteli että bensakoneilla oli isompia murheita.. Ja tosiaan hän ei dieseliä tarvitsisi ajomäärien takia ainakaan.. Ja onhan nyt jo jokusen vuoden painellut ilman mitää "moottori" huolia...
 
Faijalla on ollut vuosimallin 2006 farkku 1.6 bensakoneella ja automaatilla nelisen vuotta, ja tähän asti auto on ollut täysin ongelmaton ajomäärän ollessa tällä hetkellä reilut 100tkm. Tuo moottori ei tosiaankaan ole kiireiselle, eikä nelipykäläinen mehumaattikaan menohaluja ainakaan lisää. Kulutusta tosin kylläkin.

Muita huomioita ovat kohtuullisen hyvä kuskin ergonomia ja reilun kokoinen tavaratila, ja negatiiviseltä puolelta löytyy sitten vastaavasti tie/rengasmelun määrä, jota on mielestäni liikaa, sekä talvisaikaan vaivaavat todella hidas lämpiävyys ja automaatti-ilmastoinnin heikohko toiminta loskakeleillä. Toimivaa perusautoa hakevalle kuitenkin lienee järkivalinta.
 
"Tuo moottori" voi tarkoittaa kahta moottoria. Automaatissa on eri kone kuin manuaalissa nimittäin, kun iskutilavuus on 1.6 litraa.

Itsellä oli 1.6 16v (105hp) koneinen pätkäperägolf taannoin. Autona ajoiltaan ihan jees, mutta moottorin kanssa sai olla jumppaamassa vähän väliä. Sytytysosat, EGR ja kaasuläppä sekä tottakai lambda-anturit ovat yleisimpiä vikapaikkoja. Ominaisuuksiltaan 1.6 16v on kierrosherkempi kuin vanhempi sataheppainen 8-venttiilinen kone, mutta 8v- koneen eduksi on sanottava luotettavuus.

Pelleiltään Golfit kestävät varsin hyvin.

Sähköosien puolelta mikrokytkimet ovat varmaan se tympein asia autossa, kun räpsyttelee lukkoja. :)
 
Jee, hankintahan tuntuu heti "helmeltä"  ;D Moottori on siis juuri tuo 1,6 105 hp 16 tappinen. Vuosimalli 2004 ja näin ollen toivottavasti lastentaudit poissa... Lambda-anturit taitaa olla suurinpiirtein kaikissa 2000 --> autoissa "kulutustavaraa"?

Diesel ei tullut mieleenikään, koska ajokilometrit meidän kakkosautona ~5000 km / v, riippuen vähän kuinka rouvan työkuviot menee.
 
P.Alikka sanoi:
Diesel ei tullut mieleenikään, koska ajokilometrit meidän kakkosautona ~5000 km / v, riippuen vähän kuinka rouvan työkuviot menee.

Noilla kilsoilla valitsin aikanaan Vanhan Herran.. Enkä ole katunut, vaikka kilsoja on tullut enemmänkin per vuosi  ;D

Parastahan noissa "vanhoissa" on tuo että itse helpohko tehdä juttuja, ja toiseksi, varaosia on pilvin pimein tarjolla..

Noilla kilsoilla en miettis muuta kuin toimivuutta ja korjattavuutta.. Kulutus yms jäis kaikki sivuun..

Toivotaan hyviä ja ehjiä kilometrejä  ;)
 
Marty McFly sanoi:
^Ah, uutta tietoa. Eli siis tuossa automaatissa on vanhempi 8v ja 100hp kone?
Mielestäni kyllä, joskin saattoi olla että joitakin automaatteja varustettiin 102hp koneella joka on vielä kolmas sekasikiö tuohon soppaan ollen "jostain sieltä välimaastosta". Rekkarilla koneen tyypin voi tarkistaa esimerkiksi bilteman sivuilta. :)
 
Skula sanoi:
Noilla kilsoilla valitsin aikanaan Vanhan Herran.. Enkä ole katunut, vaikka kilsoja on tullut enemmänkin per vuosi  ;D
Itsehän olisin myös halunnut hiukan vanhempaa vuosikertaa, mutta kun tälläkin autolla on toinenkin käyttäjä niin hänen sanansa mukaan täytyy auton olla suurinpiirtein moderni ja teknisesti toimiva (kopkopkop).
 
P.Alikka sanoi:
Itsehän olisin myös halunnut hiukan vanhempaa vuosikertaa, mutta kun tälläkin autolla on toinenkin käyttäjä niin hänen sanansa mukaan täytyy auton olla suurinpiirtein moderni ja teknisesti toimiva (kopkopkop).

Jatkan ooteenä vielä.. Meilläkin on kyseisen auton pääkäyttäjä joku muu kuin minä, elikkäs tuo vaimo.. Ja hän ei mitään pientä autoa enää huoliskaan, ellei olis ihan pakko. On kuulemma niin mukava ajella isolla autolla  ;D

Muutos tähänkin lienee kyllä meillä tulossa, sillä aikanaan jos tuo oma autonvaihtokuvio menee kuten Strömssössä niin autokanta vaihtuu täysin vuoden parin sisään.. Jopa kesäauto on vaakalaudalla vaihtumaan.. Mutta ei siitä tässä enempää..
 
Oli parivuotta tuollainen 2003 mallinen 1.6 automaatti. Olin kuvitellut VW-laadun olevan kohtuullista, todellisuus muutti käsityksen kolmen vuoden kohdalla (2006) kun mittarissa oli jotain 74tkm. Moottorinvikavalo hätyytteli ja oireena polttoainejärjestelmän "tuuletusmekanismin tai jotain sinnepäin anturi", Laakkonen ei tuota halunnut korjata vaikka autossa oli Laakkos"turva". Samoilla tienoilla meni etupyöränlaakeri ja takalasin pyyhin hyytyi sekä pakoputki alkoi vuotamaan jostain keskeltä sauman kohdalta, korjausten hoito oli hämmästyttävän hankalaa. Siirryttiin tuolloin Vehon asiakkaiksi ja Hondilla mennään arjen ajot edelleen - eli arkiautoilu kääntyi kirkkaammaksi  8)

Tuon ikäinen farkkugolf oli muuten jämäkkä peruskäyttis. Yksi mainitsemisen arvoinen suunnittelukukkanen oli vesisade/märkälumikelillä kun etuovet avatessa, vedet/loskat valuivat katon alun taitteilta suoraan jalkatilaan sisälle.

Ehkä tuo meillä ollut yksilö oli se kuuluisa poikkeustapaus laadun suhteen (muut autoni kun ovat kestäneet vastaavien kohdalta tupla kilsat/vuodet).
 
Tuli vaan mieleeni, aikoinaan oli myös ohjelmaa jäätyneen bensatankin luukun kanssa.
Ja nokkapellissä olevat "muoviset" kaapelin suojat antautuivat ensimmäisellä avauskerralla.
Meni takuuseen.
Ilmastointilaite antautui n.1kk takuu ajan päättymisen jälkeen, vw hoiti asian ns..goodwill takuun piikkiin.
3vrk oli auto pajalla.

 
Elekee ennee kertoko kokemuksia, tässähän alakaa pelottammaan!  ;D

Vitsi vitsi. Velipojalla oli aikaan samanmoinen farkku Golperi dieselinä ja pienet murheensa siinäkin oli. Ainakin tuo etuovien surkea mutoilu minkä "FastNLoud" mainitsi tuli mieleen itsellenikin. Mutta hyvä pelihän tuo on ajaa ja toivotaan, että kasassa kestää.
 
Minulla on ollut kunnia omistaa kaksin kappalein Golf IV 1,9 TDI farkkua, ja kummankin ostin uutena. Ainakin minun yksilöni olivat lähes viattomia. Ensimmäinen auto oli 2000-mallia, ja siitä irtosi ainoastaan takaluukun  pissapojan johto (lasketaankohan viaksi) Muuten ei ollut mitään moittimista.
Toinen autoista oli 2002, ja se taas oli täysin viaton. Tämä yksilö vaan joutui pahaan raekuuroon, ja se kärsi aika mittavat vauriot, jotka kuitenkin korjattiin kiitettävästi.
Ainoat tyypiviathan noissa autoissa oli talvisaikaan rullautuvat etuovet. Tuonkin ongelman kanssa pystyi elämään, kun osasi sitä varoa. Muutenhan nuo autot oli oikeaa takorautaa, ja olemattomat käyttökulut, koska kuluttivat niin maltillisesti löpöä.
Tuota automallia voi edelleenkin suositella ostettavaksi käytettynäkin, vaikka parhaalle kaverilleenkin.
Minä nyt siis kehuin vain noita dieselmalleja, noista bensiinivehkeistä ei itselläni ole mitään kokemusta.
 
talvisaikaan rullautuvat etuovet

Tämä menee kyllä volkswagenin piikkiin ( max 5v auton ikä )
Joten kannattaa tutkia ne ovet tarkasti, meinaan on mennyt tuo korjaus aika umpeen 2007 mallissa.

Ja hajosihan minun edellisestä Golf variantista ( vm.2010 ) lämmityslaitteen askelmoottori, ei puhaltanut lämmintä
kuin tuulilasille.
Vähän oli kylmä ajella, mutta tämäkin meni takuuseen.

Pienenä tarkennuksena.
Nämä vaivat eivät ole olleet yhdessä yksilössä
Vaan kahdessa eri autossa.
Jetta 1.6 ( 2006 ) Käsittääkseni sama tekniikka
-tästä kilahti kompressori
Golf Variant 1.4TSI ( 2010 )
-tästä kilahti askelmoottori

Nykyisessä Golf Variant 1.4TSI ( 2013 )
-Tässä ei ole ilmennyt mitään ongelmia ( aj.13tkm )
-todella mahtava auto ajella ( ei kuitenkaan niin mahtava kuin SAAB )
 
^Taitaa nuo ylläolevat kokemukset koskea V korimallin laitteita jo. IV Golfin porrasperähän oli Bora.

Tosin taisi tuossa IV korissakin tuota ovien etunurkkien vääntyilyä esiintyä. Eikös siihenkin saanut mm. Slamitilta ne vaahtomuovilirpakkeet, jotka estävät sulamisvesien jäätymistä tuonne.

 
Ensikokemukset elämäni ensimmäisestä Volkkarista ovat:

-Mukavan hiljainen 185/65/15 GoodYearin Efficient grip rengastuksella  :D
-Todella naftit takatilat selkämenosuuntaan lastenistuimen kanssa. Itse en pelkääjän paikalla viihdy 10 km enempää...
-Hyvän kokoinen takakontti
-Comfortilinessa ok varusteet kylmästöintiä myöten
-Vajaat 160 tkm on tehnyt ajettavuudesta pehmeää
-1,6 16V moottori on tähän koppaan ihan mukava, hyvin pysyy liikenteen tahdissa.
-penkki on ok, ei niin hyvä kuin tuossa Avessa oli...

Muutoin auto tuntuu tekniikaltaa toimivalta, mutta ulkoasussa on vahauksen perusteella sanomista. Takasivulaseihin on joku ihan itse laittanut tummennuskalvot, tarvii repiä heti ja välittömästi pois repsottavat rumennukset. Mutta hankintaan näin ensituntumalta voi olla tyytyväinen. Huolettomia kilometrejä toivoen...
 
P.Alikka sanoi:
Ensikokemukset elämäni ensimmäisestä Volkkarista ovat:

-Todella naftit takatilat selkämenosuuntaan lastenistuimen kanssa. Itse en pelkääjän paikalla viihdy 10 km enempää...
-Hyvän kokoinen takakontti
Tässä on ehkä 4-variantin suurimmat ihmetyksen aiheet perhekäyttöä ajatellen. Sinänsä jo 4-kopan HB riittää takakontin tiloiltaan monille, mutta tuo surkea takapenkin jalkatila/pieni etäisyys selkänojasta etupenkkiin rajoittaa juuri perhekäyttöä aika lailla. HB ja variant ovat siis takapenkeille asti liki samat autot. Lisäkoko näkyy oikeastaan vain tuolla peräkontissa.

Voi siis olla hankala kuvitella perhekäyttöön esimerkiksi 2006 vuosimallin neloskorista farkkua, jos vaihtoehtoja olisi esimerkiksi II-Octavia tai 3C Passat. Ihan eri kokoluokan autoja kuitenkin juuri takapenkin tilojen vuoksi. Touranista sitten puhumattakaan...
 
Tällä nyt kakkosautoksi jääneellä vuosimallin 2004 1,6 Golf Variantilla tuli ruuvattua vajaa 2 tkm ennen Seatin tuloa ja pistetään hiukan mietteitä sanoiksi. Autolla ajettu tällä hetkellä noin 158 tkm ja väri perus sininen.

Maalipinta on kyllä huonohkossa kunnossa, katsotaan mitä siitä saadaan kun kesällä päästään velipojan kanssa kunnon vahojen ja myllytyskoneen kanssa sen kimppuun. Maali on lisäksi kuplinut muutamasta kohtaa, eli jotain muutakin tarvitsisi keksiä mikäli haluaa perusteellisemmin siistiä.

Tekniikka tuntuisi toimivan ihan ok, öljyt+suodatin, jarrunesteet, vaihteistoöljyt tarkoitus vaihdella kesällä, samoin jarrut pitää käydä läpi kunnon osalta ja ainakin herkistellä paikat. Huomiona se, että vaihteisto on kyllä melkoinen arvontalaatikko, onko ne uutenakin olleet näin p*skoja? Vaihdekeppi liikkuu nihkeästi ja vaihteet kytkeytyvät hiukan nihkeästi. Katsotaan nyt auttaako noiden vaihteistoöljyjen vaihto asiaa. Jos ja kun tämä meille pidemmäksi aikaa jää, niin tarkoitus myös vaihdella iskarit. Meno alkaa olla näillä orkkis iskareilla aika pehmeää.

Sisusta on vaaleanharmaasta sävystään huolimatta säilynyt siistinä. Täytyy vielä kesällä verhoilun puhdistusaineella pestä paikkoja. Tuo keskikyynärnoja oli rikki, mutta se tuli vaihdettua tänään. Katsotaan nyt mitä muuta keksitään. Niin ja toinen etuvalo on lasin osalta rikki, pari kiven iskemää. Valoihin on uudet lasit hyllyssä, täytyy jossain välissä vaihdella.

Tarkoitus siis siistiä Golffi hyvään kuntoon.  :D
 
Itsellä ei ollut laatikko mikään arvontalaatikko. Moottorin tuenta kannattaa tarkistaa, sekä vaihteenvaihtajien vivuston rasvatilanne ja väljyydet sen laatikon öljyjen ohella. Moottorin tukikumet vaikuttavat ajettavuuteen jonkin verran, ja etenkin laatikon päällä oleva tahtoo löystyä jolloin menosta tulee varsin nykivää.

Kokonaan uudet umpiotkaan ei hirveitä maksa nelosiin enää, mutta jos lasit ovat jo olemassa niin mikäjottei. Mielellään näitä kuitenkin näkee harrastettavan. Pistähän siis kuvia näytille. :)
 
Ajelin eilen parin viikon tauon jälkeen Golffilla ja olipas leppoinen kokemus! Rengasmelu oli vain vaimeaa huminaa, penkki on melko muodoton sohva ja jousitus niiailee mukavasti mutkissa ja jarrutuksissa!  :D Nämä siis suorastaan "hyppää silmille" tuon Leonin jälkeen. Ajaminen on mukavan rauhallista tämän auton ratissa. Kehua täytyy kyllä tuota Golffin takakonttia. Vanha astianpesukonen meni kirjaimellisesti heittämällä kyytiin (Leoniin en edes viitsinyt koettaa, tuskin olisi mennyt (kun takalasi on niin viisto...).

No, samalla reisulla pärähti mittaristoon kehotus huollosta 3000 km jälkeen ja tämähän sopii oikein mainiosti, koska auto on tarkoitus ajaa kesäksi maalle jossa tehdään sitten tarvittavat huollot ja pikku fiksailut kuntoon, käytetään leimalla ja toivottavasti ajetaan jonkun verran huolettomia kilometrejä.
 
Tuli eilen vaihdettua Golfin kuskinpuolen ajovalonlasi. Rojekti oli muuten menestys, mutta ilmeisesti kosteus oli tehnyt tehtävänsä valon heijastinpintoihin, kun likaa niistä pyyhkiessä lähti myös pieni osa kromauksia mukaansa. Prkl! No, jospa tuo leimalle kelpaa... Vielä pitäisi ne huollot tehdä.
 
Ei nuo heijastinpinnat mitään kovin lujia ole muutenkaan.. Varmaan paras konsti olisi uusia ne umpiot kokonaan jos valoteho kiinnostaa. Jos vain leima kiinnostaa niin varmaan menee nuinkin. :)
 
ConD sanoi:
Ei nuo heijastinpinnat mitään kovin lujia ole muutenkaan.. Varmaan paras konsti olisi uusia ne umpiot kokonaan jos valoteho kiinnostaa. Jos vain leima kiinnostaa niin varmaan menee nuinkin. :)
Tässä vaiheessa kiinnostaa leima, mutta jos pimenevät illat näyttää siltä ettei valoa riitä, niin uudet umpiot hommaan. Ens viikolla tarkoitus hakea Golffillw ajoaikaa, tai sitten se vikalista...