https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Uusiutuvat bensiinit

Toivottavasti kehittävät sellaista uusiutuvaa bensiiniä, joka uusiutuu tankissakin.
 
Neste uusiutuvan dieselin ja lentopolttoaineen markkinajohtajana hamuaa uutta aluevaltausta. Ilman muutostarpeita E10 bensaa käyttäville moottoreille soveltuvalla tuotteella on varmaan tulevaisuudessa kysyntää...
 
Toivottavasti tälle ja muille synteettisille ja täysin biopohjaisille polttonesteille annettaisiin polttoaineverotuksessa merkittävää alennusta että lähtisi lentoon markkinaehtoisesti siten että pumpulla näiden kuluttajahinta olisi edullisempi kuin fossiilisten polttonesteiden. Investoinnit kannattaisivat ja päästötavoitteet saavutettaisiin ilman keppiä. Toiveajattelua?
 
Onhan tuo hellempi verokohtelu vain haave- nyt jo sähköistymisen myötä liki 2 miljardia uhkaa valtion tulopuoli tippua. Nesteellä ajavat maksaa lisää. Mutta kyllähän näillä uusilla liemillä mieluummin ajaisi, jos auton häröt ei lisäänny.
 
^ Onko kansan aina pakko äänestää lyhytnäköisiä hörhöjä valtaistuimille ;D Kunhan tässä aikaa kuluu, jäsentyvät ne keinovalikoimat, joilla fossiilisten polttoaineiden käyttöä hillitään. Ylijäämävedystä tuotetun metaanin kautta jalostettavat synteettiset polttoaineet odottavat samoin verokohtelusta uutta linjausta, nyt tuotantoa käsitellään samoin kuin fossiilisten polttoaineiden...
 
jti sanoi:
Toivottavasti tälle ja muille synteettisille ja täysin biopohjaisille polttonesteille annettaisiin polttoaineverotuksessa merkittävää alennusta että lähtisi lentoon markkinaehtoisesti siten että pumpulla näiden kuluttajahinta olisi edullisempi kuin fossiilisten polttonesteiden. Investoinnit kannattaisivat ja päästötavoitteet saavutettaisiin ilman keppiä. Toiveajattelua?

Juttelin taannoin täältäpäin  olevan kansanedustajan kanssa. Hän istuu myös liikennevaliokunnassa ja oli tässä asiassa samaa mieltä minun (ja  jtin:n) kanssa. Jos näiden hinta olisi halvempi niin kyllä ihmiset niitä käyttäisivät.
Lähinnä keskustelimme uusiutuvasta dieselistä, mutta tilannehan on sama. Neste MY jää ostamatta hinnan vuoksi. Verotuksen muutoksella tilanne olisi toinen. Nopein tapa päästöjen pudotukseen on polttoaineen vaihto. Autoa ei tarvitse vaihtaa tai tehdä siihen muutoksia. Päästöt laskevat sillä hetkellä kun auto lähtee tankkauksen jälkeen liikkeelle.
Hän totesi siinä, että asiasta on valiokunnassa keskusteltu, mutta kaikki eivät jaa samaa näkemystä tämän asian suhteen. Asiaa sen enempää avaamatta totean vain että hän on sdp:n edustaja.
 
Markku sanoi:
Lähinnä keskustelimme uusiutuvasta dieselistä, mutta tilannehan on sama. Neste MY jää ostamatta hinnan vuoksi. Verotuksen muutoksella tilanne olisi toinen.

Neste MYn osalta vetoedun poistaminen oli aivan oikea päätös. Kuten useaan kertaan täällä on todettu, on Neste itsekin myöntänyt että sen 100% MY:n ostaminen ei vaikuta millään tavalla kumulatiivisiin päästöihin, koska jokaisen "raakana" myymänsä MY-litran Neste miinustaa suoraan lain velvoittamasta biokomponenttiosuudesta muissa polttoaineissa. Eli kun tankkaa litran 100% uusiutuvaa, Neste jättää sen saman litran pois sieltä fossiilisen seasta. Nollasummapeliä eikä mitään perustetta tukea verovaroin moista veivaamista.
 
^ Eihän tuo ole kuin nuijan kopautus muuttaa laskentamallia. Firmat eivät ole lainsäätäjiä eivätkä hyväntekijöitä...
 
Classic sanoi:
^ Eihän tuo ole kuin nuijan kopautus muuttaa laskentamallia. Firmat eivät ole lainsäätäjiä eivätkä hyväntekijöitä...

Tottakai. Pointti oli siinä että pelkkää verotusta ei nimenomaan kannata lähteä justeeraamaan ilman että myös biokomponenttiosuuden laskentamallia muutetaan.
 
^ Öljy-yhtiö antoi päättäjille selkeän viestin - mutta ketäpä se kiinnostaa. Valtakunnassa kaikki hyvin ;D
 
Markku sanoi:
Vai syntetiikkaa peliin?

https://www.is.fi/formula1/art-2000008365195.html

Uusiutuvalla sähköllä vetyä + ilmasta hiilidioksidia = metaania josta saadaan polttoainetta. Periaate tuntuu hyvältä, käytännön toteutuksessa on tietysti vielä muutama ongelma ratkottavana.

Formulat ovat jo ainakin yhden kauden jäljessä.  ;D

https://newsroom.porsche.com/en/2021/motorsports/porsche-mobil-1-supercup-pmsc-season-2021-renewable-fuels-co2-reduction-24063.html
 
Karvis sanoi:
Liekö sellaisia autojakaan joka sitä voisi hyödyntää, ellei flexifuel vehkeitä lasketa.
Ainakin tämä uusi bmw X5 45e käyttää jos olisi saatavilla.
 
Samoin reilun vuoden ikäiseen G20 330e:n saa laittaa E25:sta.
Tankin luukun sisäpuolella lukee selvästi sallitut aineet.