https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Toyota Mirai

Lexus LSn kanssa sama pohjalevy... Hulppea avaus, mutta miten lie kustannukset vedyllä ajettaessa?
 
Jaska sanoi:
Lexus LSn kanssa sama pohjalevy... Hulppea avaus, mutta miten lie kustannukset vedyllä ajettaessa?

Muistelen lukeneeni että vertailukelpoinen bensan kanssa. Toki kaupunkiajossa saattaa olla edullisempi, sillä vetyauton kulutus ei nouse kaupungissa toisin kuin polttomoottoriautoissa. Toisaalta kulutus ei taida nousta matka-ajossakaan, joten sopii pitkille taipaleille hyvin.

Näitähän tarvitsee huoltaa, joka nostaa kustannuksia mutta toisaalta taitaa pidentää tuotteen elinkaarta. Pitkä elinkaari taas takaa maltillisemman arvon aleneman.

Mielenkiinnolla odotan uuden Mirain hintaa. Vanhan mallin hinta oli jossain 70-80 tonnin hujakoilla. Hyundain uuden ison vetyautocittarin hinta on n. 70 tonnia. Eli alkaa olla jo aika järki hintainen verrattuna akkuautoinen vastaava. Uusi Mirai ei tule olemaan halpa, koska Toyotan premium alustarakenne on todella hieno mutta kallis. Jännä ettei TNGA kelvannut.
 
En ymmärrä miksi Toyota muotoilee nämä superekomallinsa aina aivan järkyttävän näköisiksi. Sekä Mirai, että Prius. Ilmeisesti haluavat viestiä, että tässä tulee nyt jotain Uutta ja Erilaista. Eikö kuitenkin kävisi kauppa paremmin jos autot olisivat enemmän "perinteisen" auton näköisiä? Vai onko perimmäinen syy kuitenkin, että eivät ihan oikeasti halua saada näitä kaupaksi?

Teslakin laittoi alkuun Ässän keulalle valemaskin, että suuret massat hyväksyisivät uuden sähköautokonseptin. Eikö Toyotakin voisi muotoilla ekojensa /C:t vähän vähemmän avaruussukkuloiksi?
 
JarnoF sanoi:
En ymmärrä miksi Toyota muotoilee nämä superekomallinsa aina aivan järkyttävän näköisiksi. Sekä Mirai, että Prius. Ilmeisesti haluavat viestiä, että tässä tulee nyt jotain Uutta ja Erilaista. Eikö kuitenkin kävisi kauppa paremmin jos autot olisivat enemmän "perinteisen" auton näköisiä? Vai onko perimmäinen syy kuitenkin, että eivät ihan oikeasti halua saada näitä kaupaksi?

Teslakin laittoi alkuun Ässän keulalle valemaskin, että suuret massat hyväksyisivät uuden sähköautokonseptin. Eikö Toyotakin voisi muotoilla ekojensa /C:t vähän vähemmän avaruussukkuloiksi?

Uusi Mirai (mikä siis uhkaa tulla Suomeenkin) on erittäin hyvännäköinen sedan.

Toyota_2021_Mirai_lprof.jpg
 
JarnoF sanoi:
En ymmärrä miksi Toyota muotoilee nämä superekomallinsa aina aivan järkyttävän näköisiksi. Sekä Mirai, että Prius. Ilmeisesti haluavat viestiä, että tässä tulee nyt jotain Uutta ja Erilaista. Eikö kuitenkin kävisi kauppa paremmin jos autot olisivat enemmän "perinteisen" auton näköisiä? Vai onko perimmäinen syy kuitenkin, että eivät ihan oikeasti halua saada näitä kaupaksi?

Teslakin laittoi alkuun Ässän keulalle valemaskin, että suuret massat hyväksyisivät uuden sähköautokonseptin. Eikö Toyotakin voisi muotoilla ekojensa /C:t vähän vähemmän avaruussukkuloiksi?

Kyllähän tuo tuleva Mirai on ihan auton näköinen.

 
Ainakin jenkeissä arvonalenema tuolla vanhalla Mirailla on ollut jotain aivan kauheaa. 60k$ hankintahinnaltaan oleva auto maksaa kolmevuotisena 11k$ - 13k$.

Samaan aikaan uutena puolet halvempi Prius Prime (plugari) maksaa kolme vuotta vanhana 17k$ - 20k$.
 
JiiJii71 sanoi:
Ainakin jenkeissä arvonalenema tuolla vanhalla Mirailla on ollut jotain aivan kauheaa. 60k$ hankintahinnaltaan oleva auto maksaa kolmevuotisena 11k$ - 13k$.

Samaan aikaan uutena puolet halvempi Prius Prime (plugari) maksaa kolme vuotta vanhana 17k$ - 20k$.

Itseasiassa ajamattomat 2020 mallit maksavat jenkeissä 27.500 dollaria.
 
Siinä kaksi ensimmäistä esille osunutta käytettyä, Mirai ja Prius Prime.
 

Liitteet

  • B2B96D80-E738-439F-9BC4-71750AE6B9C6.png
    B2B96D80-E738-439F-9BC4-71750AE6B9C6.png
    34,9 KB · Katsottu: 213
  • 1A955C0B-0337-4C2F-94B0-081548210AA5.png
    1A955C0B-0337-4C2F-94B0-081548210AA5.png
    32,8 KB · Katsottu: 190
JiiJii71 sanoi:
Siinä kaksi ensimmäistä esille osunutta käytettyä, Mirai ja Prius Prime.

Niin, mutta uuden Mirain saa 27t dollarilla. Se on iso syy matalien käytettyihin hintoihin kun uusikaan ei tuon kalliimpi ole.

Se on totta että Prius pitää jenkeissäkin hintansa hyvin.
 
https://tekniikanmaailma.fi/uusi-ja-tyylikas-toyota-mirai-on-paassyt-tuotantoon-vetyauton-toimintamatka-on-850-kilometria/?fbclid=IwAR0AqBzoyorkpwxHnkH8g1GuIt6oyY7ZWxl5YLooa9RLCbNyTMU7ubRE4KE

Mirain tuotanto alkoi. Merkittävät speksit on 130kw, 0-100kmh 9 sekuntia ja toimintamatka 850km. Erittäin käytännöllisia arvoja.

Ensimmäistä Miraita myytiin lähinnä organisaatioille ja keräiltiin kokemuksia (kuten ensimmäisen sukupolven Priustakin) ja tätä taidetaan myydä oikeasti koko kansalle (niille joilla riittää fyffeä). No joka tapauksessa, on ehkä haisteltavissa se että seuraavan sukupolven Prius on vetyauto. Se varmaan on sitten se ensimmäinen vetyauto joka myy kansanautomaiset lukemat.
 
Pepeto sanoi:
Ensin pitäisi rakentaa tankkausverkosto. Onko näille tällä hetkellä yhtään  tankkauspaikkaa Suomessa?

Ei ole. Ei vedyllä mahda olla Suomessa mitään mahdollisuuksia ikinä henkilöautoliikenteessä. Johonkin raskaaseen liikenteeseen saattaa vielä joskus tulla, mutta henkilöautoliikenteessä vety ei tarjoa Suomessa mitään etua mihinkään muuhun nähden, että niitä tultaisi täällä näkemään.
 
Aika hyvä tuo 850km toimintamatka, vielä kun huomioi että pakkanen ei vedyllä vaikuta toimintamatkaan. Nopea tankkaus on niin valtava etu etten vielä laskisi vetyä pois tulevaisuuden voimanlähteenä. Raskas liikenne voi olla avain tankkausverkoston syntymiseen, tämä mahdollistaisi vedyn yleistymisen henkilöautoissakin. Täytyy muistaa että isolla osalla ei ole latausmahdollisuuksia kotonaan joten akkukäyttöiset autot ei mikään itsestäänselvä ratkaisu. Itse toivoisin että valtion puolesta tuettaisiin tasapuolisesti molempia voimanlähteitä niin kuluttajat saisi ratkaista kumpi yleistyy henkilöautoissa.
 
Juuha sanoi:
. Itse toivoisin että valtion puolesta tuettaisiin tasapuolisesti molempia voimanlähteitä niin kuluttajat saisi ratkaista kumpi yleistyy henkilöautoissa.

Sähköautoja tuetaan 2 tonnin avustuksella. Ei taida heilauttaa Mirain suosiota suuntaan tai toiseen, vaikka sellainen tuki sillekin tarjottaisiin.

Tankkausverkoston rakentaminen on aivan eri kertaluokan kysymys. Miljoona euroa per asema, eikä yhtään asiakasta..
 
Juuha sanoi:
Aika hyvä tuo 850km toimintamatka, vielä kun huomioi että pakkanen ei vedyllä vaikuta toimintamatkaan.

Miksi ei vaikuta?
Esim lämmitys vaatii energiaa, niin mistäs se sitten otetaan jos ei polttoaineesta/energiavarastosta?
 
JiiJii71 sanoi:
Siinä kaksi ensimmäistä esille osunutta käytettyä, Mirai ja Prius Prime.

Anteeksi tietämättömyyteni mutta eikö nämä nyt ole ihan eri vehkeitä nämä jenkkien vanhemmat mirait? Korimallikin eri, samaa vain mallinimi...
 
Siis vertailin tuossa vain arvon säilymistä ja vertailuesimerkkinä oli ladattava Prius. Ihan kauhean haluttuja käytettyinä nuo polttokennoautot eivät vaikuta olevan.





Toivon, että Toyotalla isona konsernina olisi jotain muutakin takataskussaan kuin Mirai.

Jos kaniinina hatusta nykäisisivät vaikka kuitenkin jonkin solid state akun tai jotain muuta kunnolla isoja massoja järisyttävää. Pelkään nimittäin tuon Mirain jäävän aika niche-tuotteeksi.
 
Urlaub sanoi:
Sähköautoja tuetaan 2 tonnin avustuksella. Ei taida heilauttaa Mirain suosiota suuntaan tai toiseen, vaikka sellainen tuki sillekin tarjottaisiin.

Tankkausverkoston rakentaminen on aivan eri kertaluokan kysymys. Miljoona euroa per asema, eikä yhtään asiakasta..

Vetyautojen iso etu on edullinen hinta, jo lähitulevaisuudessa niiden valmistaminen asettuu polttomoottoriautojen tasolle. Lähde Toyota ja KIA/Hyundai -konsernit. Se on asia johon akkuautot ei koskaan kykene. Tällä hetkellä vetyautot alkaa olla jo halvempia valmistaa kuin vastaava akkuauto. Esimerkiksi Hyundai NEXO vetykäyttöinen katumaasturin hinta-arvio on 70 tonnia. Siinä on 666km range ja hyvin tilaa. Esim Audin etron hinnat alkaen 76 tonnia perusvarusteltuna ja pienellä akulla. Isompi on jo sitten lähtien 86 tonnia...

Tankkausverkoston rakentamisen kalleus ei ole sen isompi ongelma kuin latauspaikkojen rakentaminen joka niemen ja kannon nokkaan. Jokainen peruslaturi maksaa tonni tolkulla ja pikalaturit on jos kymppitonnien luokkaa. Onhan sekin aivan järkyttävän valtava investointi kokonaisuudessaan.

Vedynjakeluverkosto ei tarvitsisi muuta kuin järkevän strategian valtion taholta, markkinat hoitaa loput. Mutta kun eivät saa edes sitä aikaiseksi vaan liikenteen suhteen keskitytään mouhoamaan vääristä asioista.

Onneksi ei ole suomalaisten käsissä tämä, vaan sähköautoilun tulevaisuus ratkaistaan kaliforniassa. Siellä ne massat ensimmäisenä siirtyy vihreisiin autoihin ja jos vetyauto iskee jossain läpi niin siellä. Sillä on useampi valtti hihassa vs. akkuautot joten katsellaan mitä käy.
 
JiiJii71 sanoi:
Toivon, että Toyotalla isona konsernina olisi jotain muutakin takataskussaan kuin Mirai.

Jos kaniinina hatusta nykäisisivät vaikka kuitenkin jonkin solid state akun tai jotain muuta kunnolla isoja massoja järisyttävää. Pelkään nimittäin tuon Mirain jäävän aika niche-tuotteeksi.

Jiijii get real. Akkuteknologian kehittymättömyys on se syy miksi kukaan ei mitään ässää nykäise hihasta. Panasonic ilmoitti että solid state akut on pettymys ja niiden markkinoille tulo on pitkässä puussa. Fysiikka on erittäin ikävästi akkuteknologian kehittymisen edessä. Jotkut prosenttien parannukset energiatiheyteen ei riitä kun vastassa on iso hintalappu ja lyhyt elinkaari. Kyllähän sen huomaa kun akkuauton hintaa painetaan alaspäin niin käytännöllisyys laskee aika pahasti. Kustannukset on iso ongelma.