Poimintoja viikon varrelta:
Ihan perussettiä on ollut, tuollaisia tunnin rykäisyjä:
Miami-Havanna-Cancun-Jamaika-Haiti-Puerto Rico. Sekä Miami-Bahama saaret.
Havannassa kun rullasin kohti lentoasemaa, niin ajattelin, että tänne se Fidel on monta kertaa tullut koneella.
Lisäksi Floridassa lennellyt kaupungista toiseen, maisema on mukava, kun alla on usan
gryndereiden rakentamia taloryppäitä, jotka ilmasta näyttävät viinirypäletertuilta.
Kuva:

Tässä vielä yksi traaginen onnettomuus:
John F. Kennedy Juniorin lento-onnettomuus
Tarkoitus oli lentää Martha’s Vineyardiin, saarelle, jossa monet rikkaat viettävät
lomaa mm. useat usan presidentit, sää kesällä sopiva eikä saarella pyöri lehtimiehiä.
Kennedy tuli hyvissä ajoin kentälle, kävi hakemassa sääraportin ja alkoi odottamaan vaimoaan,
vaimon sisaren kanssa, joka myös oli lähdössä mukaan.
Odotus kesti jotain 2 tuntia, vaimo ei voinut jättää työpäivää kesken ja kentälle tultuaan
valitti perjantain liikenneruuhkaa.
Kennedy varmaan oli innokas lähtemään, oli lentänyt reitin usein eli ei muuta kun menox.
Tässä oli jo kaksi virhettä, ilta alkoi hämärtämään ja toiseksi Kennedy ei hakenut tuoreita
säätietoja, tiedot olivat jotain kaksi ja puoli tuntia vanhoja.
Lentokouluttaja tarjoutui tulemaan mukaan, mutta Kennedy ei halunnut, lentänyt tuon usein, no hätä.
Lähtökenttä oli Essex County kenttä New Jerseyssä ja siitä sitten
Kennedy valitsi lyhyimmän reitin suoraan meren yli eli ei voinut seurata rannikko kaupunkien valoja.
Kennedyllä oli lentokoulutus kesken eikä mittarilentokoulutusta ollut aloitettu.
Jossain puolessa välissä alkoi pimeys yllättää, eikä kaupunkien valoja keskellä merta voinut erottaa.
Sitten tuli pilviverho ja sumu ja näkyvyys katosi kokonaan.
Tuossa tilanteessa viimein olisi pitänyt osata laittaa autopilotti ja korkeuden säätö päälle,
mutta kun ei ollut mittarilentokoulutusta niin ei ollut.
Tuollaisessa tilanteessa ihmisen aivot alkavat kuvittelemaan omiaan, suuntataju menee
samoin koneen asentotaju, kun horisonttia ei näe. Eikä siinä auta edes lentokokemus.
Kokemuksesta on se hyöty, että osaa katsoa sitten vain mittarissa olevaa keinohorisonttia,
joka kertoo koneen asennon.
Sanovat, että kokeneellekin tuo on vaikeaa, kun aivot kertovat jotain ihan muuta.
Kennedy yritti saada yhteyden Marthasin lennonjohtoon ja
viritti radion taajuudelle 127,25 saadakseen säätietoja, säätietojen oikea taajuus olisi ollut 126,25.
Tuo keskittyminen radioon oli viimeinen virhe, kone kääntyi syöksyyn ja putosi ylösalaisin mereen.
Koko onnettomuus olisi ehkä vältetty ilman tuota 2 tunnin myöhästymistä.
Koneena oli Piper PA-32R-301, Saratoga II