- 17.6.2020 klo 08:23 / TM neljä lataushybridiä testissä
Tässä TM:n näkemykset lataushybrideistä:
Loppuarvostelu
9,0
TM ARVIO★★★★★
Volvo V60 T6 TwE AWD Business A
Perushinta: 55 482 € Vertailuauton hinta: 59 788 €
AJETTAVUUS: Ajo-ominaisuudet ovat loistavat sekä maantiellä että kaupungissa. Mukavuus ja tarkkuus ovat hyvässä tasapainossa, kaikki on kovin helppoa ja miellyttävää. Myös ääritilannekäytös on turvallista sekä väistön että jarrujen osalta. Tästä on vaikea parantaa, ainakaan merkittävästi.
MITTAUKSET: Vaikka Volvo on joukon tehokkain, jää se kolmanneksi kiihtyvyysmittauksissa. Osasyynä on sen huomattavasti muita suurempi omamassa. Myös kulutuksessa lohkeaa sama sijoitus. Sähköinen toimintamatka maantiellä on ryhmän lyhin, mutta sen voi nauttia ryhmän pienimmillä desibelilukemilla.
TILAT: Volvon matkustamo on modernin tyylikäs. Istuimiin on mukava uppoutua ja nauttia olostaan. Takana on sopivasti tilaa, joskaan väljyys ei yllä aivan Volkswagenin tasolle. Tavaratila on joukon toiseksi suurin, ja latausjohdoille on asianmukainen säilytystila.
KÄYTTÖ: Hybridiohjelmien säätäminen vaatii vain pienen perehtymisen. Viihde-elektroniikka on moderni niin nopeudeltaan kuin ulkoasultaan. Valikkoviidakoita ei ole niin paljon kuin kilpailijoissa. Äänentoistojärjestelmä on säädöiltään ja äänenlaadultaan joukon paras.
On helppo ymmärtää, miksi Volvon lataushybridejä on myyty niin hyvin. Vahvasta kokonaisuudesta on vaikea löytää moitittavaa.
HYVÄÄ
ajettavuus
melutaso
HUONOA
suuri omamassa
TM ARVIO★★★★★
Volkswagen Passat GTE Premium
Perushinta: 47 939 € Vertailuauton hinta: 49 684 €
AJETTAVUUS: Volkswagenissa on yhä markkinoiden paras ohjaus, mikä on tärkeä asia kaikessa ajamisessa. Jousitus on joukon mukavuuspainotteisin eli leppoisin. Siinä on kuitenkin riittävästi tarkkuutta, joka on turvallisuutta rakentava tekijä. Tämä näkyy myös väistökokeessa, jossa Passat on joukon toiseksi paras.
MITTAUKSET: Volkswagen on selvästi joukon taloudellisin kaupungissa ja vie niukasti voiton myös maantiellä. Suorituskyvyssä kansanauto jää selvästi muiden taakse, mutta on yhä erittäin suorituskykyinen menopeli. Volkswagen on puntareillamme joukon kevein, mikä ei vielä tarkoita, että se olisi erityisen kevyt.
TILAT: Passatissa on ryhmän lyhin akseliväli mutta väljimmät sisätilat. Tämä tuntuu etenkin takana, jossa on jalkatilaa kuten limusiinissa. Myös tavaratila on ryhmän väljin, ja se on käytettävyydeltään konstailematon. Ikä alkaa näkyä joissain kohdissa, vaikka mistään ikälopusta ei todellakaan ole kyse.
KÄYTTÖ: Ikä näkyy eniten viihde-elektroniikassa. Hitaat prosessorit tuntuvat laahaavilta, kun vertaa niitä markkinoiden uusimpiin. Käyttölogiikkakin voisi olla hiotumpi. Näilläkin toki pärjää, mutta toteutus saattaa harmittaa nykysukupolvea enemmän kuin englanninkielinen keskinäyttö.
Volkswagen Passat on edelleen vahva maantieauto. Polttoainetaloudellisuus on huippuluokkaa, samoin tilojen väljyys.
HYVÄÄ
polttoainetalous
tavaratila
HUONOA
jarrupoljintunto
vanhahko viihde-elektroniikka
TM ARVIO★★★★
Mercedes-Benz C 300 e T A Business Avantgarde
Perushinta: 53 307 € Vertailuauton hinta: 56 852 €
AJETTAVUUS: Johtotähti kiitää maantiellä kuin luotijuna. Suuntavakaus on asiallinen, joskin jousitus voisi olla aavistuksen mukavampi. Kaupungissa vaihteisto ja sähkömoottori ovat satunnaisesti äkäisiä, mutta niitäkin oppii käyttämään siivosti. Väistökokeessa Mercedes ei käänny yhtä hyvin kuin parhaat.
MITTAUKSET: Rauhallisen näköinen farmariauto on suorituskyvyltään huima. Siinä jää vertailuautojen lisäksi moni urheiluautokin ihmettelemään. Myös taloudellisuus on joukon toiseksi parasta, joten voimayksikkö on kunnossa. Kääntöympyrä on ryhmän pienin, kuten myös ohjauspyörän kääntömäärä. Tämä tarkoittaa ketteryyttä.
TILAT: Matkustamo on tyylikkään selkeä. Jonkun mielestä vähän vanhanaikainen, jonkun mielestä ajaton. Kuljettajan istuimella viihtyy asiallisesti, mutta takapenkki voisi olla väljempi ja reisituennaltaan tukevampi. Akun sijoitus tavaratilaan on kömpelö, mikä aiheuttaa vaikeuksia suurempien esineiden kuljetuksessa.
KÄYTTÖ: Vanhahtavaa analogimittaristoa säestää diginäyttö, jossa toki on hyvä resoluutio. Ohjauspyörän hipaisukytkimet vaativat tarkkuutta ja sorminäppäryyttä, ainakin aluksi. Hybridin käyttö onnistuu helposti yhdestä katkaisimesta, heti ensimmäisellä ajolla. Mercedekseltä löytyy myös modernimpi MBUX-järjestelmä.
Mercedes-Benz on suorituskyvyltään urheiluautoluokkaa. Moottoriyksikkö on tähtiainesta, kuten olemme F1-kisoissa nähneet.
HYVÄÄ
suorituskyky
polttoainetalous
HUONOA
rengasmelu
tavaratila
M ARVIO★★★
BMW 330e Sedan Charged Edition M Sport
Perushinta: 54 568 € Vertailuauton hinta: 66 218 €
AJETTAVUUS: M-alustainen vertailuautomme on urheilullinen kaikissa käänteissä. Piukka alusta toimii sitä paremmin, mitä kovempaa ajetaan. Harmi vain, ettei teillämme saa ajaa kovin kovaa. Parhaimmillaan BMW on mutkateillä ja huonoimmillaan pitkillä taipaleilla, jos halutaan edetä leppoisasti, ilman turhaa puristusta.
MITTAUKSET: Urheilullisuus tarkoittaa myös hyvää suorituskykyä. BMW yltää nopeassa porukassa kakkossijalle kaikissa suorituskykyosioissa. Myös jarrut ovat kunnossa, sillä auto pysähtyy kaikista parhaiten. Toiseksi kevyimmässä autossa on myös toiseksi pienin kääntöympyrä. Raskas ohjaus heikentää kuitenkin ketteryyttä.
TILAT: Ohjaamo on ylellinen kaikilta osin. Istuimet ovat keskivertoa kovemmat, myös sivuttaistuennan osalta. Mitoitus on sopivin keskikokoiselle. Takapenkki on parhaimmillaan kahdella henkilöllä. Tavaratila on joukon toiseksi ahtain, mutta kyllä sinne golfbägi menee.
KÄYTTÖ: Hybriditoiminnan käyttö on joukon helpointa. Viihde-elektroniikka on hyvin modernilla tasolla. Prosessorit ovat nopeita ja kuvan terävyys on tätä päivää. Eleohjauskin on mainio ratkaisu, joskin se toimii välillä vähän viiveellä. Akun lataustilan näyttö ei ole selkein mahdollinen, mutta riittävä.
BMW on urheilullinen ajettavuudeltaan, olemukseltaan ja mieleltään. Joillekin se on hyvä asia, joillekin ei niinkään.
HYVÄÄ
moderni viihde-elektroniikka
jarrut
HUONOA
polttoainetalous
rengasmelu
Loppuarvostelu
9,0
TM ARVIO★★★★★
Volvo V60 T6 TwE AWD Business A
Perushinta: 55 482 € Vertailuauton hinta: 59 788 €
AJETTAVUUS: Ajo-ominaisuudet ovat loistavat sekä maantiellä että kaupungissa. Mukavuus ja tarkkuus ovat hyvässä tasapainossa, kaikki on kovin helppoa ja miellyttävää. Myös ääritilannekäytös on turvallista sekä väistön että jarrujen osalta. Tästä on vaikea parantaa, ainakaan merkittävästi.
MITTAUKSET: Vaikka Volvo on joukon tehokkain, jää se kolmanneksi kiihtyvyysmittauksissa. Osasyynä on sen huomattavasti muita suurempi omamassa. Myös kulutuksessa lohkeaa sama sijoitus. Sähköinen toimintamatka maantiellä on ryhmän lyhin, mutta sen voi nauttia ryhmän pienimmillä desibelilukemilla.
TILAT: Volvon matkustamo on modernin tyylikäs. Istuimiin on mukava uppoutua ja nauttia olostaan. Takana on sopivasti tilaa, joskaan väljyys ei yllä aivan Volkswagenin tasolle. Tavaratila on joukon toiseksi suurin, ja latausjohdoille on asianmukainen säilytystila.
KÄYTTÖ: Hybridiohjelmien säätäminen vaatii vain pienen perehtymisen. Viihde-elektroniikka on moderni niin nopeudeltaan kuin ulkoasultaan. Valikkoviidakoita ei ole niin paljon kuin kilpailijoissa. Äänentoistojärjestelmä on säädöiltään ja äänenlaadultaan joukon paras.
On helppo ymmärtää, miksi Volvon lataushybridejä on myyty niin hyvin. Vahvasta kokonaisuudesta on vaikea löytää moitittavaa.
HYVÄÄ
ajettavuus
melutaso
HUONOA
suuri omamassa
TM ARVIO★★★★★
Volkswagen Passat GTE Premium
Perushinta: 47 939 € Vertailuauton hinta: 49 684 €
AJETTAVUUS: Volkswagenissa on yhä markkinoiden paras ohjaus, mikä on tärkeä asia kaikessa ajamisessa. Jousitus on joukon mukavuuspainotteisin eli leppoisin. Siinä on kuitenkin riittävästi tarkkuutta, joka on turvallisuutta rakentava tekijä. Tämä näkyy myös väistökokeessa, jossa Passat on joukon toiseksi paras.
MITTAUKSET: Volkswagen on selvästi joukon taloudellisin kaupungissa ja vie niukasti voiton myös maantiellä. Suorituskyvyssä kansanauto jää selvästi muiden taakse, mutta on yhä erittäin suorituskykyinen menopeli. Volkswagen on puntareillamme joukon kevein, mikä ei vielä tarkoita, että se olisi erityisen kevyt.
TILAT: Passatissa on ryhmän lyhin akseliväli mutta väljimmät sisätilat. Tämä tuntuu etenkin takana, jossa on jalkatilaa kuten limusiinissa. Myös tavaratila on ryhmän väljin, ja se on käytettävyydeltään konstailematon. Ikä alkaa näkyä joissain kohdissa, vaikka mistään ikälopusta ei todellakaan ole kyse.
KÄYTTÖ: Ikä näkyy eniten viihde-elektroniikassa. Hitaat prosessorit tuntuvat laahaavilta, kun vertaa niitä markkinoiden uusimpiin. Käyttölogiikkakin voisi olla hiotumpi. Näilläkin toki pärjää, mutta toteutus saattaa harmittaa nykysukupolvea enemmän kuin englanninkielinen keskinäyttö.
Volkswagen Passat on edelleen vahva maantieauto. Polttoainetaloudellisuus on huippuluokkaa, samoin tilojen väljyys.
HYVÄÄ
polttoainetalous
tavaratila
HUONOA
jarrupoljintunto
vanhahko viihde-elektroniikka
TM ARVIO★★★★
Mercedes-Benz C 300 e T A Business Avantgarde
Perushinta: 53 307 € Vertailuauton hinta: 56 852 €
AJETTAVUUS: Johtotähti kiitää maantiellä kuin luotijuna. Suuntavakaus on asiallinen, joskin jousitus voisi olla aavistuksen mukavampi. Kaupungissa vaihteisto ja sähkömoottori ovat satunnaisesti äkäisiä, mutta niitäkin oppii käyttämään siivosti. Väistökokeessa Mercedes ei käänny yhtä hyvin kuin parhaat.
MITTAUKSET: Rauhallisen näköinen farmariauto on suorituskyvyltään huima. Siinä jää vertailuautojen lisäksi moni urheiluautokin ihmettelemään. Myös taloudellisuus on joukon toiseksi parasta, joten voimayksikkö on kunnossa. Kääntöympyrä on ryhmän pienin, kuten myös ohjauspyörän kääntömäärä. Tämä tarkoittaa ketteryyttä.
TILAT: Matkustamo on tyylikkään selkeä. Jonkun mielestä vähän vanhanaikainen, jonkun mielestä ajaton. Kuljettajan istuimella viihtyy asiallisesti, mutta takapenkki voisi olla väljempi ja reisituennaltaan tukevampi. Akun sijoitus tavaratilaan on kömpelö, mikä aiheuttaa vaikeuksia suurempien esineiden kuljetuksessa.
KÄYTTÖ: Vanhahtavaa analogimittaristoa säestää diginäyttö, jossa toki on hyvä resoluutio. Ohjauspyörän hipaisukytkimet vaativat tarkkuutta ja sorminäppäryyttä, ainakin aluksi. Hybridin käyttö onnistuu helposti yhdestä katkaisimesta, heti ensimmäisellä ajolla. Mercedekseltä löytyy myös modernimpi MBUX-järjestelmä.
Mercedes-Benz on suorituskyvyltään urheiluautoluokkaa. Moottoriyksikkö on tähtiainesta, kuten olemme F1-kisoissa nähneet.
HYVÄÄ
suorituskyky
polttoainetalous
HUONOA
rengasmelu
tavaratila
M ARVIO★★★
BMW 330e Sedan Charged Edition M Sport
Perushinta: 54 568 € Vertailuauton hinta: 66 218 €
AJETTAVUUS: M-alustainen vertailuautomme on urheilullinen kaikissa käänteissä. Piukka alusta toimii sitä paremmin, mitä kovempaa ajetaan. Harmi vain, ettei teillämme saa ajaa kovin kovaa. Parhaimmillaan BMW on mutkateillä ja huonoimmillaan pitkillä taipaleilla, jos halutaan edetä leppoisasti, ilman turhaa puristusta.
MITTAUKSET: Urheilullisuus tarkoittaa myös hyvää suorituskykyä. BMW yltää nopeassa porukassa kakkossijalle kaikissa suorituskykyosioissa. Myös jarrut ovat kunnossa, sillä auto pysähtyy kaikista parhaiten. Toiseksi kevyimmässä autossa on myös toiseksi pienin kääntöympyrä. Raskas ohjaus heikentää kuitenkin ketteryyttä.
TILAT: Ohjaamo on ylellinen kaikilta osin. Istuimet ovat keskivertoa kovemmat, myös sivuttaistuennan osalta. Mitoitus on sopivin keskikokoiselle. Takapenkki on parhaimmillaan kahdella henkilöllä. Tavaratila on joukon toiseksi ahtain, mutta kyllä sinne golfbägi menee.
KÄYTTÖ: Hybriditoiminnan käyttö on joukon helpointa. Viihde-elektroniikka on hyvin modernilla tasolla. Prosessorit ovat nopeita ja kuvan terävyys on tätä päivää. Eleohjauskin on mainio ratkaisu, joskin se toimii välillä vähän viiveellä. Akun lataustilan näyttö ei ole selkein mahdollinen, mutta riittävä.
BMW on urheilullinen ajettavuudeltaan, olemukseltaan ja mieleltään. Joillekin se on hyvä asia, joillekin ei niinkään.
HYVÄÄ
moderni viihde-elektroniikka
jarrut
HUONOA
polttoainetalous
rengasmelu