Booza-Pitt
Vakiokalustoa
- Liittynyt
- 25.8.2017
- 26.5.2020 klo 18:02 / Kosketusnäytön ihanuus ja kurjuus
Väärinkäsitysten välttämiseksi tehdään aluksi pari asiaa selväksi.
Ensinnäkin, isokokoiset näytöt, kosketuksella tai ilman, kuuluvat tämän päivän autoihin. En siis haikaile paluuta ”menneisyyteen” tai ”1980-luvun tekniikkaan”. Kyse on siitä, mitä toimintoja näyttöihin on viety ja miten niiden käyttö on toteutettu.
Toiseksi, ihmiset ovat erilaisia sen suhteen, mitä he haluavat autossaan ajon aikana säätää. Ajatellaan vaikka lämpötilaa. Henkilö A saattaa uuden auton saadessaan asettaa ilmastoinnin asentoon 21 C, jonka jälkeen hän ei enää ilmastointilaitetta ”räplää”. Henkilö B on toisenlainen. Hän haluaa säätää autonsa lämpötilaa päivittäin. Molempia toimintatapoja voidaan päivitellä ja siunailla vaikka maailman tappiin, mutta tähän hommaan emme nyt ryhdy. A:lle kysymys kosketusnäytöistä ei yksinkertaisesti ole relevantti. Kosketusnäyttö on hänelle esteettinen, ei toiminnallinen kysymys. Emme siis nyt sekoita keskustelua jankkaamalla siitä, miksi joku haluaa tai ei halua säätää vaikkapa autonsa lämpötilaa ajon aikana. Me hyväksymme toistemme erilaiset toimintatavat.
Lähtökohtaisesti kosketusnäytöt ovat hieno juttu. Ne luovat ohjaamoon modernin ja tyylikkään ilmeen. Ne myös mahdollistavat auton laajat säätömahdollisuudet ilman hankalaa ja usein myös epäesteettistä nappulaviidakkoa.
Kosketusnäytöissä ei olisikaan mitään ongelmaa, jos niitä olisi tarve käyttää vain auton seisoessa. Kyse onkin siitä, mitä toimintoja kosketusnäyttöihin sijoitetaan. Ongelmia nimittäin alkaa syntyä siinä vaiheessa, kun kosketusnäyttöihin sijoitetaan toimintoja, joiden käyttäminen on tarpeen ajon aikana. Uskallan väittää, etten ole tässä ajattelussani aivan yksin. Otan muutaman esimerkin tiedotusvälineistä.
Mazda CX-5:n koeajo Tekniikan Maailmassa 6.9.2017:
Keskinäytön valikoiden käytön oppii varsin helposti, ja käyttö sujuu keskikonsolin säätimistä huomattavasti paremmin ja turvallisemmin kuin kurkottelemalla kojelaudan kosketusnäyttöön.
Volvo XC60:n koeajo Tekniikan Maailmassa 18.10.2017:
Lähes kaikki toiminnot, ilmastointia myöten, on siirretty kosketusnäytöltä ohjattavaksi. Järjestelmä on suomenkielinen ja periaatteessa helppokäyttöinen.
- - -
Pienet kuvakkeet ja runsas määrä alivalikoita vaikuttavat käyttämistä. Esimerkiksi musiikkilähteen valitseminen ei onnistu käden käänteessä. Valinta vaatii vilkuilua ja keskittymistä sekä komentojen muistamista. Epätasaisella alustalla ajaessa näytön tökkiminen voi olla hankalaa.
VW Golfin koeajo Helsingin Sanomissa 15.5.2020:
Keskikonsolin toiminnoista kaikki mahdollinen on siirretty kosketusnäytölle, jonka käyttöliittymä muistuttaa tablettitietokonetta. Ruudun alapuolella on hipaisulevy, josta säädetään matkustamon lämpötilaa ja radion äänenvoimakkuutta. Ilmastoinnin puhallussäädöt löytyvät kosketusnäytöltä aivan erillisen valikon takaa, ja vaihtoehtoisesti ne saa esille näytön alla olevasta hipaisunapista.
Jos tämä kuulostaa typerältä, niin sitä se onkin. Estetiikan nimissä on luotu ratkaisu, joka vie huomiota tiestä ja alistaa ilmastoinnin kaltaiset perustoiminnot tietokoneen oikuttelulle. Lisäksi lämmön ja äänenvoimakkuuden tarkka säätö hipaisulevyltä on ajaessa epävarmaa ja vaatii keskittymistä.
- - -
Koeajoviikon aikana huomaan silti kaipaavani vanhan Golfin ohjaamoa.
- - -
Harmi vain, että edellismallin toimiva ohjaamo pilattiin puoliksi mietityllä digiraakileella. Se tuntuu olevan automaailmassa yleisempikin trendi.
Kosketusnäytön sisältäminen toimintojen lisäksi kyse on myös siitä, miten kosketusnäyttöä on mahdollista käyttää. Eräät valmistajat, kuten BMV (ks. videolinkki) ovat antaneet kuljettajalle mahdollisuuden valita. Näyttöä voi käyttää joko koskettamalla tai erillisellä käyttökytkimellä, tyypillisesti rullalla. Tämä on mielestäni mainio ratkaisu, ja pidän todella valitettavana, että esimerkiksi Audi on siitä luopunut.
Omassa autossani (Audi A3) ei ole kosketusnäyttöä. On ”vain” tavallinen näyttö, jota ohjataan keskikonsolin fyysisillä kytkimillä. Olen tähän käyttöliittymään erittäin tyytyväinen. Se on todella yksinkertainen ja helppo käyttää myös ajon aikana. Uudempien Audien kosketusnäyttöihin olen tutustunut vain autojen seisoessa. Nyt olisikin mielenkiintoista kuulla näkemyksiä niiltä, jotka ovat siirtyneet näyttö+rulla-yhdistelmästä pelkkään kosketusnäyttöön. Millaiselta muutos on tuntunut? Jos itse saisin valita, niin jatkaisin mielelläni rullan pyörittelyä myös tulevissa autoissani.
https://vimeo.com/422806651
Ensinnäkin, isokokoiset näytöt, kosketuksella tai ilman, kuuluvat tämän päivän autoihin. En siis haikaile paluuta ”menneisyyteen” tai ”1980-luvun tekniikkaan”. Kyse on siitä, mitä toimintoja näyttöihin on viety ja miten niiden käyttö on toteutettu.
Toiseksi, ihmiset ovat erilaisia sen suhteen, mitä he haluavat autossaan ajon aikana säätää. Ajatellaan vaikka lämpötilaa. Henkilö A saattaa uuden auton saadessaan asettaa ilmastoinnin asentoon 21 C, jonka jälkeen hän ei enää ilmastointilaitetta ”räplää”. Henkilö B on toisenlainen. Hän haluaa säätää autonsa lämpötilaa päivittäin. Molempia toimintatapoja voidaan päivitellä ja siunailla vaikka maailman tappiin, mutta tähän hommaan emme nyt ryhdy. A:lle kysymys kosketusnäytöistä ei yksinkertaisesti ole relevantti. Kosketusnäyttö on hänelle esteettinen, ei toiminnallinen kysymys. Emme siis nyt sekoita keskustelua jankkaamalla siitä, miksi joku haluaa tai ei halua säätää vaikkapa autonsa lämpötilaa ajon aikana. Me hyväksymme toistemme erilaiset toimintatavat.
Lähtökohtaisesti kosketusnäytöt ovat hieno juttu. Ne luovat ohjaamoon modernin ja tyylikkään ilmeen. Ne myös mahdollistavat auton laajat säätömahdollisuudet ilman hankalaa ja usein myös epäesteettistä nappulaviidakkoa.
Kosketusnäytöissä ei olisikaan mitään ongelmaa, jos niitä olisi tarve käyttää vain auton seisoessa. Kyse onkin siitä, mitä toimintoja kosketusnäyttöihin sijoitetaan. Ongelmia nimittäin alkaa syntyä siinä vaiheessa, kun kosketusnäyttöihin sijoitetaan toimintoja, joiden käyttäminen on tarpeen ajon aikana. Uskallan väittää, etten ole tässä ajattelussani aivan yksin. Otan muutaman esimerkin tiedotusvälineistä.
Mazda CX-5:n koeajo Tekniikan Maailmassa 6.9.2017:
Keskinäytön valikoiden käytön oppii varsin helposti, ja käyttö sujuu keskikonsolin säätimistä huomattavasti paremmin ja turvallisemmin kuin kurkottelemalla kojelaudan kosketusnäyttöön.
Volvo XC60:n koeajo Tekniikan Maailmassa 18.10.2017:
Lähes kaikki toiminnot, ilmastointia myöten, on siirretty kosketusnäytöltä ohjattavaksi. Järjestelmä on suomenkielinen ja periaatteessa helppokäyttöinen.
- - -
Pienet kuvakkeet ja runsas määrä alivalikoita vaikuttavat käyttämistä. Esimerkiksi musiikkilähteen valitseminen ei onnistu käden käänteessä. Valinta vaatii vilkuilua ja keskittymistä sekä komentojen muistamista. Epätasaisella alustalla ajaessa näytön tökkiminen voi olla hankalaa.
VW Golfin koeajo Helsingin Sanomissa 15.5.2020:
Keskikonsolin toiminnoista kaikki mahdollinen on siirretty kosketusnäytölle, jonka käyttöliittymä muistuttaa tablettitietokonetta. Ruudun alapuolella on hipaisulevy, josta säädetään matkustamon lämpötilaa ja radion äänenvoimakkuutta. Ilmastoinnin puhallussäädöt löytyvät kosketusnäytöltä aivan erillisen valikon takaa, ja vaihtoehtoisesti ne saa esille näytön alla olevasta hipaisunapista.
Jos tämä kuulostaa typerältä, niin sitä se onkin. Estetiikan nimissä on luotu ratkaisu, joka vie huomiota tiestä ja alistaa ilmastoinnin kaltaiset perustoiminnot tietokoneen oikuttelulle. Lisäksi lämmön ja äänenvoimakkuuden tarkka säätö hipaisulevyltä on ajaessa epävarmaa ja vaatii keskittymistä.
- - -
Koeajoviikon aikana huomaan silti kaipaavani vanhan Golfin ohjaamoa.
- - -
Harmi vain, että edellismallin toimiva ohjaamo pilattiin puoliksi mietityllä digiraakileella. Se tuntuu olevan automaailmassa yleisempikin trendi.
Kosketusnäytön sisältäminen toimintojen lisäksi kyse on myös siitä, miten kosketusnäyttöä on mahdollista käyttää. Eräät valmistajat, kuten BMV (ks. videolinkki) ovat antaneet kuljettajalle mahdollisuuden valita. Näyttöä voi käyttää joko koskettamalla tai erillisellä käyttökytkimellä, tyypillisesti rullalla. Tämä on mielestäni mainio ratkaisu, ja pidän todella valitettavana, että esimerkiksi Audi on siitä luopunut.
Omassa autossani (Audi A3) ei ole kosketusnäyttöä. On ”vain” tavallinen näyttö, jota ohjataan keskikonsolin fyysisillä kytkimillä. Olen tähän käyttöliittymään erittäin tyytyväinen. Se on todella yksinkertainen ja helppo käyttää myös ajon aikana. Uudempien Audien kosketusnäyttöihin olen tutustunut vain autojen seisoessa. Nyt olisikin mielenkiintoista kuulla näkemyksiä niiltä, jotka ovat siirtyneet näyttö+rulla-yhdistelmästä pelkkään kosketusnäyttöön. Millaiselta muutos on tuntunut? Jos itse saisin valita, niin jatkaisin mielelläni rullan pyörittelyä myös tulevissa autoissani.
https://vimeo.com/422806651