https://yliteippaus.fi/

Audi connect safety & service järjestelmän toiminta

Teekasi

Vakiokalustoa
Liittynyt
24.8.2017
Laitetaanpa tästä ihan oma aihe, kun koskee koskee koko mallistoa. Q5 e on vasta tuloillaan ja en ole onnistunut vielä saamaan käyttöohjetta käsiini, joten en tiedä onko siellä lisäinfoa aiheesta. Jälleenmyyjällä on tietoa koko setupista yllättävän vähän, mutta heidän kauttaan sain seuraavan: Audi connect safety & service -järjestelmä (myCarManager lisenssi voimassa 3 vuotta, myService lisenssi voimassa 10 vuotta).

Ja sitten kysymykseen: Jos haluan käyttää virtuaalimittaristossa myös google earth karttoja ja muutenkin saada systeemistä kaiken irti, niin kannattaako hommata oma liittymä autoon? Vai toimiiko kuinka kätevästi puhelimen kautta? Ja jos laitan oman kortin autoon, niin mikähän mahtaa olla vaatimus tiedonsiirrolle? Osa noista kk-maksultaan edullisista pelkkää dataa siirtävistä ja laitteille tarkoitetuista liittymistä on aika hitaita, esim. Elisa Mini 0,12Mbit/s. Toimiikohan tuollainen vai pitäisikö olla enemmän potkua?
 
Teekasi sanoi:
Laitetaanpa tästä ihan oma aihe, kun koskee koskee koko mallistoa. Q5 e on vasta tuloillaan ja en ole onnistunut vielä saamaan käyttöohjetta käsiini, joten en tiedä onko siellä lisäinfoa aiheesta. Jälleenmyyjällä on tietoa koko setupista yllättävän vähän, mutta heidän kauttaan sain seuraavan: Audi connect safety & service -järjestelmä (myCarManager lisenssi voimassa 3 vuotta, myService lisenssi voimassa 10 vuotta).

Ja sitten kysymykseen: Jos haluan käyttää virtuaalimittaristossa myös google earth karttoja ja muutenkin saada systeemistä kaiken irti, niin kannattaako hommata oma liittymä autoon? Vai toimiiko kuinka kätevästi puhelimen kautta? Ja jos laitan oman kortin autoon, niin mikähän mahtaa olla vaatimus tiedonsiirrolle? Osa noista kk-maksultaan edullisista pelkkää dataa siirtävistä ja laitteille tarkoitetuista liittymistä on aika hitaita, esim. Elisa Mini 0,12Mbit/s. Toimiikohan tuollainen vai pitäisikö olla enemmän potkua?
Uudessa MMI-versiossa ei ole enää Google Earth -karttoja, ihan vaan satelliittikuvat (earthissa on myös ilmakuvia täydentämässä).

Molemmat toimineet ilman toimenpiteitä auton omilla liittymillä, mitä lienevätkään.
 
sotka sanoi:
Uudessa MMI-versiossa ei ole enää Google Earth -karttoja, ihan vaan satelliittikuvat (earthissa on myös ilmakuvia täydentämässä).

Molemmat toimineet ilman toimenpiteitä auton omilla liittymillä, mitä lienevätkään.

Ok, jostain lukemastani ymmärsin, että vain street view on poistunut. Mikä Audin malli siulla on ajossa, ymmärsin myyjän puheista että uusimmissa kaikki toimii auton omalla yhteydellä ja vanhemmissa konsepteissa tarvitaan erillinen kortti / yhteys puhelimen kautta. Q5 taitaa olla sitä vanhempaa mallistoa.
 
Audin kysymyksiä & vastauksia sivulta poimittua:
Audi Connect -palveluihin on sisältynyt navigoinnin Google Street View -ominaisuus.
Tammikuun 2018 alusta tämä ominaisuus poistuu, eikä ole enää toiminnassa. Muutos koskee sekä olemassa olevia autoja, että uusia tilauksia. Mahdollisuus navigointiin Google Earth -karttapalvelulla jatkuu edelleen.

Eli taitaa se satelliittinäkymä olla edelleen Googlen.
 
Näyttäisi navigaattorin ja satelliittikarttojen avustama matkanteko vievän dataa ihan reilusti. Ensimmäisten 1,5 viikon taajamapyöritykset vei 0,7Gt ja nyt tänään eka 300km reissu navi päällä imaisi noin 1Gt. Pitääpä kotiin päin mennessä vaihtaa karttanäkymä pois satelliitista ja katsoa vaikuttaako paljon... vai tuleeko suurin tiedon siirto kaikesta reitti-infosta. No mutta joka tapauksessa näyttäs siltä, että 6 euron simmin 4Gt ei riitä kuukaudeksi, jos vähänkään reissua tekee.
 
Jatketaan yksinpuhelua 🙂 Näyttäs satelliittikartat olevan se datasyöppö, tänään 170km matkalla meni jotain 0,05Gt, kun navissa normikartta.
 
Nostellaanpas vanhaa ketjua ylöspäin. Tuli tuossa lipsautettua vahingossa A4 ajoon ja siitä löytyy Audi Connect. Mitäs hokkuspokkuksia sen aktivointiin oikein vaaditaan, kun mobiilisovellus ei suostu kirjautumaan sisälle (tulee joku virhe) ja webassa VIN-koodilla ei onnistu myöskään aktivointi.

Ja miten pitkä tilaus näissä on oikein ollut tehtaalta? Auto on ensirekisteröity 2018 tammikuussa eli olisiko siinä mahdollisesti vielä puoli vuotta tuota Connectia olemassa?

Mitä eroa on Audi Connectilla: https://shop.audi.fi/elektroniikka/audi-connect-lisenssit/audi-connect-palvelut-12-kk-a4-a5-q5-q7-2016-4m0054816a-16d
ja myCarManagerilla: https://shop.audi.fi/elektroniikka/audi-connect-lisenssit/audi-connect-mycarmanager-palvelut-12-kk-a4-a5-q5-q7-8w0054817-16d

Vaatiiko jälkimmäinen ensimmäisen vai riittääkö vain jälkimmäisen hankinta eberin etäohjaukseen?
 
Aktivointii tarvitaan se 10-merkkine koodi, mikä tulee avainten mukana. Jos ei sitä läpyskää löydy, pitää tilata varaosana tehtaalta ja maksaa ~109€.

Tarvitset tuon lisäksi my audi-tilin webistä. Kun syötät autossa sitten connectiin sun my audi tilin + tuon 10-merkkisen koodin, alkaa homma toimia.

Connectin lisuri on tehtaalta 3 vuotta. Sen jälkeen lähtee webaston ohjaukset ja muut online featuret pois. Pelkkä weban ohjauksen aktivointi on tyyliin 40-50€/vuosi, riippuen uusinnan pituudesta. 1 vuosi kalliimpi kuin 2 vuotta. Sen lisäksi noi muut connectin ominaisuudet, kuten google earthit yms maksaa ~300€/2vuotta tuon weban ohjauksen päälle.

Marmorilta sanoivat, että suurin osa ottaa pelkän weban ohjauksen.

Itsellä viikon harkinta edessä tuon suhteen, kun tänään tilattiin uusi 10-merkkinen koodi audilta..
 
Aivan. No se koodilirpake tuli sentäs mukana joten pitääpä mennä paremmalla yrittämällä kokeilemaan josko nyt onnistuisi...
 
Noh juuh, eipä onnistunut siltikään. My Audi comissa VIN-koodilla lisääminen ei onnistu jostain satunnaisesta virheestä johtuen ja auto taasen tietää kertoa, että tunnusta ei ole olemassakaan. Mahtaakohan tuo nyt vetää hernettä nenäänsä VW:n Car-Nettiin samalla mailiosoitteella tehdyn tunnuksen takia...
 
Eikös tuo ensin vaadi pääkäyttäjäsopimuksen tekemisen. Onko se tehty?
 
Ei sitten niin mitään havaintoa ;D Eli marmoritiskille täytynee liikahtaa että saa autoa lämpeemään?
 
eGe sanoi:
Ei sitten niin mitään havaintoa ;D Eli marmoritiskille täytynee liikahtaa että saa autoa lämpeemään?
Siellä saavat sen ainakin tehtyä, jos tuo jostain syytä feilaa. Jos käytetty auto kyseessä, voi olla vaikka pääkäyttäjyys vielä edellisen omistajan tilillä tms.
 
Ja ainakaan vielä alkuvuodesta ei esim. gmail osoite toiminut systeemin aktivoinnissa, en tiedä toimiiko muutkaan ilmaispostit. Mistä tulikin juuri mieleen, että tilin luomiseen käytetty firman osoite on hiljattain vaihtunut, tartteis jotain siis tehdä ennen vanhan postin lopullista sulkeutumista. Pitääköhän tässäkin tapauksessa vierailla marmorilla vai saako tarvittavat asetukset muutettua itse?
 
Kävin itse tuota kokeilemassa My Audissa ja en löytänyt mitään kohtaa, josta kirjautumiseen käytettävän sähköpostin voisi muuttaa. Sinänsähän tuo ei haittaa, kun et tartte tuota sähköpostia kuin vasta silloin jos unohdat salasanasi ja sinun pitää se palauttaa. Siksi esim. työsähköpostia ei koskaan kannata noissa käyttää, kun koskaan ei tiedä onko sama työsähköposti käytössä vielä 10 vuoden päästä.
 
Kävin tänään iltapäivällä kiusaamassa Audi Centerin myyjää ja nyt toimii etäohjaus Audiin. Näyttäisi sillä ainakin lukkoja pystyvän renkkaamaan sekä mikä tärkeintä: näkee ajantasaisen öljymäärän! ;D Eberin etäohjaus jääpi kokeiltavaksi myöhempään ajankohtaan.
 
tpu sanoi:
Kävin itse tuota kokeilemassa My Audissa ja en löytänyt mitään kohtaa, josta kirjautumiseen käytettävän sähköpostin voisi muuttaa. Sinänsähän tuo ei haittaa, kun et tartte tuota sähköpostia kuin vasta silloin jos unohdat salasanasi ja sinun pitää se palauttaa. Siksi esim. työsähköpostia ei koskaan kannata noissa käyttää, kun koskaan ei tiedä onko sama työsähköposti käytössä vielä 10 vuoden päästä.

Eipä siinä ollut paljon vaihtoehtoja, kun autoa luovuttaessa sanoivat että gmail ja muut ilmaispostit ei toimi. Mitäs muita niitä sitten enää on kuin firman osoite?
 
Teekasi sanoi:
Eipä siinä ollut paljon vaihtoehtoja, kun autoa luovuttaessa sanoivat että gmail ja muut ilmaispostit ei toimi. Mitäs muita niitä sitten enää on kuin firman osoite?

Sinua on neuvottu väärin. Käyttäjätunnukseksi voi laittaa ihan minkä tahansa ilmaispostin, esim. itsellä Gmail. Ainoastaan se pääkäyttäjän vahvistusprosessi pitää tehdä jollain ei-ilmaisella sähköpostilla, esim. työsähköposti, ja se on kertaluonteinen operaatio, eikä siis tartte olla sama sähköpostiosoite kuin tuossa käyttäjätunnuksessa.

Ja tuon pääkäyttäjän vahvistuksen voi hoitaa marmoritiskilläkin, jolloin tuo työsähköposti ei ole edes siihen operaatioon välttämätön.
 
tpu sanoi:
Sinua on neuvottu väärin. Käyttäjätunnukseksi voi laittaa ihan minkä tahansa ilmaispostin, esim. itsellä Gmail. Ainoastaan se pääkäyttäjän vahvistusprosessi pitää tehdä jollain ei-ilmaisella sähköpostilla, esim. työsähköposti, ja se on kertaluonteinen operaatio, eikä siis tartte olla sama sähköpostiosoite kuin tuossa käyttäjätunnuksessa.

Ja tuon pääkäyttäjän vahvistuksen voi hoitaa marmoritiskilläkin, jolloin tuo työsähköposti ei ole edes siihen operaatioon välttämätön.

Ok, no hieman kyllä olikin luovutuksessa sellainen fiilis, ettei kukaan ole asiantuntija näissä asioissa. Mutta hyvä tietää ja eiköhän tuon pysty nyt sitten tiskillä korjaamaan.
 
Mitähän dataa Connect käyttää karttapäivitysten online latauksiin? Miulla Moin sim autossa ja oletin että päivityksen ilmoitettu koko yli 400MB menisi tuosta Moin liittymästä. Latailin päivityksen toissapäivänä ja ilmoitti että onnistui, mutta Moi liittymän dataseuranta näyttää edelleen 0-kulutusta tälle kuulle.  :eek:
 
Teekasi sanoi:
Mitähän dataa Connect käyttää karttapäivitysten online latauksiin? Miulla Moin sim autossa ja oletin että päivityksen ilmoitettu koko yli 400MB menisi tuosta Moin liittymästä. Latailin päivityksen toissapäivänä ja ilmoitti että onnistui, mutta Moi liittymän dataseuranta näyttää edelleen 0-kulutusta tälle kuulle.  :eek:
Käsittääkseni siinä värkissä on joku oma sim. Itse en ole omaa korttia asentanut ja kaikki on toiminut, eli connect lisenssi sisältää dataliittymän.

Mihin tarvit Moin liittymää?
 
^ Ainakin näissä Audin uusimmissa MMI:ssä (kosketusnäytöllinen) on sellainen ikävä ominaisuus, että jos et laita autoon omaa SIM-korttia, niin MMI ilmoittaa jokaisen käynnistyksen jälkeen, että datapalvelut eivät ole käytettävissä ja ilmoitus pitää kuitata näytöltä pois. Itsekin hommasin Telialta 2,90 €/kk SIM:in ihan vain siksi, että saan tuon häiriötekijän pois.
 
sotka sanoi:
Käsittääkseni siinä värkissä on joku oma sim. Itse en ole omaa korttia asentanut ja kaikki on toiminut, eli connect lisenssi sisältää dataliittymän.

Mihin tarvit Moin liittymää?

No ainakaan ekassa alkuvuodesta toimitetussa Q5e:ssä ei sisäänrakennettua simmiä ollut, ainakin niin väittivät että quuvitosessa ei tätä ominaisuutta ole, uudemman sukupolven malleissa kyllä. Siinä autossa myös Moin liittymälle tuli välillä ihan reilustikin kulutusta. Tämä nykyinen auto tuli käyttöön kuukausi sitten ja en usko että siihen olisi sisäinen sim ilmaantunut kun malli ei ole muuttunut mihinkään... tai no enhän sitä toki varmasti tiedä, mutta kyllä viime kuussakin kulutusta Moille ilmaantui.

Mikäs Audi Sotkalla on?


 
Teekasi sanoi:
No ainakaan ekassa alkuvuodesta toimitetussa Q5e:ssä ei sisäänrakennettua simmiä ollu

Kyllä oli (ja on), My Audi etäkäyttöä ja hätäpuhelutoimintoa varten. Höpöpalveluille sitten voi sen oman simmin laittaa.