autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota RAV4 Plug in  (Luettu 524660 kertaa)

Poissa PH+EV

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 576
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #5960 : 23.06.2022 12:49 »
No nyt on löydetty ongelma. Itse manannut noita tampioautoja jotka eivät osaa valoja kytkeä päälle kun tulee vettä kuin esterin P:stä, mutta eipä ole tullut mieleen että joku voisi tulkita valojen sytyttämisen (ei vilkauttamisen) olevan merkki ajaa kolmion takaa eteen.  :o

Joo, no vastuuhan on aina valomerkin tulkitsijalla, mutta pari kertaa tällainen tapahtuma on käynyt. Nykyään otan automatiikan pois päältä kun ajan paljon risteyksiä sisältävällä maantien osuudella.

Poissa Tietäjä

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2133
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #5961 : 23.06.2022 12:58 »
Onko tullut mieleen jättää lasin peseminen paikalla ollessa jos se aiheuttaa vaaraa?
Toisekseen miksi et ole liikeellä jos et tule kolmion takaa? Jos toiset on väistämisvelvollisia, pitäisi itse liikkua että liikenne sujuu.

Tuo pyyhin-valoautomatiikka mikä edellisissä autoissani oli, oli ehdottman hyödyllinen. Nykyään ajelen sateella päivävaloilla. Minusta auton pitää huolehtia tällaiset perusasiat.

Poissa Insomnia

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3094
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #5962 : 23.06.2022 13:01 »
Eipä kyllä omissa pirsseissä automatiikka ole koskaan valoja sytyttänyt lasinpesun takia. On siinä sen verran viivettä vaikka pyyhkijoiden mukaan syttyykin tai sitten nuo on vaan olleet niin fiksuja, että ymmärtävät miksi ne pyyhkijät käy, kun viiksestä on vedetty.

No kai se sopivilla laseilla tuokin on hyvä peruste Tojotan varustepuutokselle.

Poissa Marko_K

Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #5963 : 23.06.2022 13:01 »
Onko tullut mieleen jättää lasin peseminen paikalla ollessa jos se aiheuttaa vaaraa?
Toisekseen miksi et ole liikeellä jos et tule kolmion takaa? Jos toiset on väistämisvelvollisia, pitäisi itse liikkua että liikenne sujuu.

Eihän tuossa sanottu sanallakaan mitään lasin pesemisestä eikä auton paikallaanolosta, vaan siitä että auto vaihtaa huomiovaloilta ajovaloille kun pyyhkijät aktivoituvat.
Moottorilla: Mercedes-Benz EQA 250 -21 | Peugeot 5008 GT BlueHDi 180 A -22 | Peugeot Kisbee -19

Ilman: Kona Sutra LTD -21 | Trek Procaliber 6 -19 | Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 C H2 -15 | 2 x Scott Peak -90 | Miyata Seven Ten -85

Poissa Marko_K

Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #5964 : 23.06.2022 13:03 »
Eipä kyllä omissa pirsseissä automatiikka ole koskaan valoja sytyttänyt lasinpesun takia. On siinä sen verran viivettä vaikka pyyhkijoiden mukaan syttyykin tai sitten nuo on vaan olleet niin fiksuja, että ymmärtävät miksi ne pyyhkijät käy, kun viiksestä on vedetty.

Juurikin näin. Sitä lasia saa pestä varmaan maaailman tappiin ja auto pitää huomiovalot, mutta tyypillisesti taas pyyhkimien aktivoituessa sateen takia kohta syttyy valotkin. Toisessa meillä konsistentisti kun pyyhkijät ovat tehneet kolme pyyhkäisyä, toisesta en ole tarkkaan seurannut mutta suht pian.
Moottorilla: Mercedes-Benz EQA 250 -21 | Peugeot 5008 GT BlueHDi 180 A -22 | Peugeot Kisbee -19

Ilman: Kona Sutra LTD -21 | Trek Procaliber 6 -19 | Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 C H2 -15 | 2 x Scott Peak -90 | Miyata Seven Ten -85

Poissa PH+EV

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 576
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #5965 : 23.06.2022 13:06 »
Onko tullut mieleen jättää lasin peseminen paikalla ollessa jos se aiheuttaa vaaraa?
Toisekseen miksi et ole liikeellä jos et tule kolmion takaa? Jos toiset on väistämisvelvollisia, pitäisi itse liikkua että liikenne sujuu.

Tuo pyyhin-valoautomatiikka mikä edellisissä autoissani oli, oli ehdottman hyödyllinen. Nykyään ajelen sateella päivävaloilla. Minusta auton pitää huolehtia tällaiset perusasiat.

Mihin tämä paikallaan oleminen nyt liittyy? Siis ihan normaalisti tietä olen ajanut suht. rajoitusten mukaan, kun toinen on meinannut tulla kylkeen. Jälkipuinnissa sanoi, että annoin valomerkin. Ei vaan auto kytki valot ja tilaisuutta kärkkynyt kolmion takana odottanut teki sekunnin kymmenyksen aikana päätelmän ja lähti liikkeelle.
« Viimeksi muokattu: 23.06.2022 13:10 kirjoittanut PH+EV »

Poissa Tietäjä

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2133
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #5966 : 23.06.2022 15:43 »
Sain käsityksen että on paikallaan mutta eipä sitä tosiaan maittu onko liikkeellä vai paikallaan.
Ikinä ei ole vastaavaa tullut vastaan. Ehkä vain en käytä lasin pesua risteysalueella. Se vesisumu suuttimista muutenkin estää hetkeksi näkyvyyden.

VAG konsernin autoissa on ollut piiitkään tuo automatiikka, samoin Baijerilaisessa. Uskoisin että muissakin Euroissa on tämä automatiikka.
Monissa asioissa on suuret erot Aasia vs. Eurooppa. Myös Matriisivalot on ollut pitkään vain Eurooppalaisissa. Aasialaisiin tulee tällaiset viiveellä.
Pesureihin liittyen Toyoissa on ollut yksi hyvä piirre, nimittäin erikseen ohjattavat lampun pesurit. RAVi on siirtynyt tässä kyseenalaiseen Euroaikaan. Toivottavasi ei seuraa Euroja nyky trendin mukaiseen tapaan jättää ajovalon pesurit pois kokonaan. Sehän on sallittua kunhan valot on riittävän heikot.

Poissa Marko_K

Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #5967 : 23.06.2022 16:09 »
Ikinä ei ole vastaavaa tullut vastaan. Ehkä vain en käytä lasin pesua risteysalueella. Se vesisumu suuttimista muutenkin estää hetkeksi näkyvyyden.

Eihän mistään lasin pesemisestäkään nyt edelleenkään ollut mitään puhetta. Vaan automaattisista pyyhkijöistä, sadetunnistimella.
Moottorilla: Mercedes-Benz EQA 250 -21 | Peugeot 5008 GT BlueHDi 180 A -22 | Peugeot Kisbee -19

Ilman: Kona Sutra LTD -21 | Trek Procaliber 6 -19 | Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 C H2 -15 | 2 x Scott Peak -90 | Miyata Seven Ten -85

Poissa CorAveRav

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5449
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #5968 : 23.06.2022 17:42 »
Taisi ajovalopesurin nappi puuttua jo edellisesta Avensiksesta, kun siinä oli Xenonit.

Poissa Tietäjä

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2133
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #5969 : 24.06.2022 10:43 »
Eihän mistään lasin pesemisestäkään nyt edelleenkään ollut mitään puhetta. Vaan automaattisista pyyhkijöistä, sadetunnistimella.

Tuo on minulle tuntematon asia kun pyyhkimet on normaalisti off-asennossa kunnes alkaa satelemaan.
Olisiko off-asennon käyttäminen työlästä mutta manuaalinen valojen vekslaaminen ei  ;)

Yhtäkaikki olemme eri mieltä siitä mikä on vaivatonta ja hyödyllistä. Kaikkien miletymykset on yhtä oikeita koska kyse on mieltymyksistä eli mielipiteistä, ei faktoista. Annetaan asian olla.
Parasta luonnollisesti olisi että automaattiikka olisi olemassa ja sen saisi valikoista päälle ja pois oman halun mukaan. Tällöin kaikki saisivat oman makunsa mukaisen toiminnnan.



Poissa Bobo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 444
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #5970 : 02.07.2022 20:27 »
Nyt on 4000 km mittarissa, Norkdappin reissu sivureitteineen on tehty ja 2 h sitten palattu kotiin. On muodostunut pika-ajassa jo käsitys autosta.

Tämä on mukava matkaväline kauppakassina olemisen lisäksi. Kuskin sähkösäätöinen istuin kangaspäällysteisenä on mukava, siihen ei päivän istumisen jälkeen kiinnitä selkävaivaisena edes huomiota. Ajettavuus on neutraali, auto on junamaisen vakaa, ainoastaan kovimmat sivupuuskat hieman aistii mutta eivät rasita ajamista. Rengasmelu on pääosin kohtuullisen vaimeaa, joskin erittäin karkeilla ja kovilla asfalteilla melu nousee. Ilmastointi toimii hyvin eli huomaamatta. Perussoitin on riittävän hyvä, bassoa saa liikaakin. Ei tietenkään hifi ole, mutta aivan mukavaa kuuneltavaa. Muistitikulta soitto on ex-Tucsoniin verrattuna sujuvaa, ei ongelmia. Isot selkeät kojelaudan nappulat plussaa. Suorituskykyä piisaa muikeasti, pitkä possujono on nopeasti selvitetty. Nyt oli eilen ja tänään uskomaton määrä kansaa tienpäällä ja alinopeutta jurnaavien vetämästä jonosta pääsi helposti eroon. Kulutus pysyy silti todella pienenä, akku täynnä ajaen matka-ajossa HV-moodissa tankkauksista mitattu kulutus painui reippaalla ajotavalla jopa 4 pintaan (akussa riitti latinkia tällä tavalla satojen kilsojen matkalle) ja akku tyhjänä 5-6. Ja siis nopeutta +10- +20 yli rajoituksen mittarivirhe huomioituna. Voimansiirron nykimättömyys ja vaihdekepin kautta auton nopea vekslailu ees taas sujuu nopeasti, Hyundain hitaat nappivaihteet ovat enää vain kamala muisto. Navi ehdotteli järjettömältä tuntuvia kiertoteitä ja mutkitteluja aluksi, kunnes poistin valikosta liikennetiedotteet jne, nyt pelaa ok. Toteamus alkutunnelmista: konstailemattoman mukava eleetön yleiskone jossa on riittävän mukavat matkavehkeen ja myös taajamasuhailjan ominaisuudet. Ei varmasti voimalinjaa lukuunottamatta missään aivan huippu mutta riittävän hyvätasoinen. Hyvän omistuskäyttöauton merkki.

Edit: Latauskin on nyt opeteltu. Auto lukitsee latauspiuhan, töppäilin alussa. Lataa siis normaalisti sekä sukolla että sillä "tehopiuhalla". Nyt tuli postissa 4:n eri firman rfid-lätkät joten ei tarvitse pelailla enää kännyappsien kanssa.
« Viimeksi muokattu: 02.07.2022 20:30 kirjoittanut Bobo »
Toyota RAV4 facelift plug-in hybrid AWD-i Active plus charged edition 2022.

Poissa ihaa

Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #5971 : 02.07.2022 20:33 »
akku tyhjänä 5-6. Ja siis nopeutta +10- +20 yli rajoituksen mittarivirhe huomioituna.

Siis ajoit 80 alueella 100 ja 100 alueella 120 ja motarilla 140 km/h? Ja kulutus maksimissaan 6 l/100km?

No on siinä lomailun rentous ollut kaukana.
Hyundai Kona Electric 64 kWh Style MY22
Chalk White/Phantom Black

Poissa CarMan

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1507
  • Volvo XC60 T8 & Volvo C40 Recharge Twin Launch Edi
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #5972 : 03.07.2022 00:04 »
Hyvin on kyllä ajettu jos tyhjällä akulla +10-20kmh yli mittari virhe huomioiden (meidän ravissa on +8km virhe 100kmh nopeudessa) mittarissa auton kulutus on jäänyt 5-6 litran välille.

Poissa Bobo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 444
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #5973 : 03.07.2022 07:05 »
Siis ajoit 80 alueella 100 ja 100 alueella 120 ja motarilla 140 km/h? Ja kulutus maksimissaan 6 l/100km?

No on siinä lomailun rentous ollut kaukana.

Tankkauksista mitattu kulutus. Ihmetyttää niiden hinta vs. entinen Hyny. Vähällä menee. Kyllä lomareissu oli sinänsä rento, tässä ei nopeus tunnu kuten pikkukinnerissä.🙂
Toyota RAV4 facelift plug-in hybrid AWD-i Active plus charged edition 2022.

Poissa PH+EV

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 576
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #5974 : 04.07.2022 09:27 »
Kyllä se juurikin noin vähällä menee. Itselläni esim. suht. nopeavauhtinen kesäreissu, n. 800 km sen osoitti. Keskikulutus lataamatta 6 l/100 km, vaikka tehojen käytössä ei tullut säästeltyä.

Arvonsa tuo kulkine myös tuntuu pitävän hyvin (tosin niin on kaikilla sähköautoilla ja paremman luokan lataushybrideillä juuri nyt). Omani on vaihtumassa mitä ilmeisimmin BMW X5:een ja hyvitys RAV4:sta on reilut 55000 Eur. Tojolla ajettu 35000 ja rekattu vuoden 2021 alussa.


Poissa Bobo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 444
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #5975 : 04.07.2022 09:37 »
Kyllä se juurikin noin vähällä menee. Itselläni esim. suht. nopeavauhtinen kesäreissu, n. 800 km sen osoitti. Keskikulutus lataamatta 6 l/100 km, vaikka tehojen käytössä ei tullut säästeltyä.

Arvonsa tuo kulkine myös tuntuu pitävän hyvin (tosin niin on kaikilla sähköautoilla ja paremman luokan lataushybrideillä juuri nyt). Omani on vaihtumassa mitä ilmeisimmin BMW X5:een ja hyvitys RAV4:sta on reilut 55000 Eur. Tojolla ajettu 35000 ja rekattu vuoden 2021 alussa.

Kyllä, vähällä tämä menee, eikä ajotapa/nopeus vaikuta paljoa vs. ex-Tucson hybrid 230 hv AWD. Samalla ajotavalla se olisi vetänyt hellekelissä täysi tavaralasti päällä 3-4 litraa sataselle lisää. Ohituksissa jonoletkoista kerrallakin ohi ja nopeudet olivat ns. suuria. Lähtee kyllä hyvin ohi lyhyellä tiepätkällä. Nyt oli "tyhjä" akku reissun jäljiltä, latailin aamulla Lidlissä ilmaiseksi lisää 45 km. ;D
Toyota RAV4 facelift plug-in hybrid AWD-i Active plus charged edition 2022.

Poissa Jusa

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 207
  • Pessimisti ei pety!
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #5976 : 04.07.2022 10:31 »
Mulla ollu yleensä kesäkelillä toi 500 km. mökkimatkan kulutus 5.5 litran kahtapuolen.Vaimo ajoi nyt saman matkan keskikulutuksella 4.7 ja hybridi ajopisteet 99/100

Poissa PH+EV

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 576
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #5977 : 04.07.2022 11:08 »
Mulla ollu yleensä kesäkelillä toi 500 km. mökkimatkan kulutus 5.5 litran kahtapuolen.Vaimo ajoi nyt saman matkan keskikulutuksella 4.7 ja hybridi ajopisteet 99/100

Noissa lukemissa on varmaan ollut ajoakussa virtaa alkumatkan?

Poissa Jusa

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 207
  • Pessimisti ei pety!
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #5978 : 04.07.2022 11:42 »
Yleensä vajaa akullinen käytetty.

Poissa calm

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 693
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #5979 : 04.07.2022 15:28 »
Viime päivinä on tullut pyörittyä autolla tuommoista melko lähiajoa paljolla stopeilla ulkolämpötilan ollessa noin +30°C. Ajoprofiili on ollut tyyliin muutama kilometri ajoa, muutaman minuutin pysäys joko auto käynnissä tai etäilmastointi käynnissä, toista kertaa x (tiet satasen maantie - 5 km/h ajettava metsäpolku, pääpaino pienissä hiekkateissä, muutama ~40 km maantiesiirtymä). Aika rajusti vaihtelevia sähkörangeja on tullut. Viimeinen päivä oli vain yksi edestakainen matka kolmen tunnin pysäyksellä välissä, siitä jäi vielä 4 km rangea mittariin.

Koodia: [Valitse]
2022-06-29: EV: 55.55/63.81 km, 87%, avg/max speed: 39/104 km/h, fuel consumption: 1.31 l/100 km
2022-07-01: EV: 84.40/122.23 km, 69%, avg/max speed: 38/104 km/h, fuel consumption: 2.73 l/100 km
2022-07-02: EV: 69.57/124.06 km, 56%, avg/max speed: 48/105 km/h, fuel consumption: 3.59 l/100 km
2022-07-03: EV: 67.94/67.94 km, 100%, avg/max speed: 48/66 km/h, fuel consumption: 0.00 l/100 km