- 23.10.2019 klo 18:57 / Mazda MX-30
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tipi sanoi:Hieman paistaa, ettei ole vahingossakaan haluttu tehdä liian houkuttelevaa polttikseen verrattuna ja elinkaaripäästötkin saatu laskettua suunnilleen samaksi kuin polttiksella, kun oletettu se akun vaihto 160000km kohdalla.
Juuha sanoi:Itse tykkään tästä Mazdan rehellisestä näkökulmasta, ei yritetä peitellä akkujen aiheuttamia päästöjä ja myönnetään että tämän hetken teknologialla sähköauto soveltuu parhaiten paikallisajoon. Sähköautoa ajatellaan enemmän täydentävänä vaihtoehtona eikä polttomoottorin korvaajana, tästä olen samaa mieltä Mazdan kanssa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/japanilaisvalmistaja-ryhtyy-asentamaan-bensamoottoreita-sahkoautoihinsa-tasta-on-kyse/7948548Valmistajan on tiedetty harkitsevan myös MX-30:n täyssähköversioiden varustamista pienellä kiertomäntämoottorilla, jota käytettäisiin pidentämään auton sähköistä toimintamatkaa. Nyt japanilaisvalmistaja on vahvistanut asian.
MX-30:ssä käytetään Mazdan mukaan "vastuullisen kokoista" 35 kilowattitunnin akustoa, joka tarjoaa noin 200 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Pienen bensakäyttöisen matkanjatkajan lisääminen on Mazdan mielestä ekologisempi valinta kuin akuston koon kasvattaminen.
Samaa mieltä, tuollaisenaan tuo menee sarjaan VW e-Golf, eli hätäisesti polttomoottoriauton pohjalta tehty sähköauto. Mutta jos tuohon on tulossa pieni bensakone niin mikä ettei. Itse näen että tuollainen dieselvetureista ja laivoista tuttu "dieselsähköinen" voimansiirto voisi olla hyvinkin varteenotettava vaihtoehto. Eli pääasiassa mennään sähköllä ja jos akku uhkaa tyhjentyä niin "aggregaatti" käyntiin ja matka jatkuu samalla akkua ladaten. Tuossa saisi bensakoneen hyötysuhdettakin vähän parannettua, kun kone saisi käydä koko ajan optimaalisella kierrosluvulla ja kuormituksella.inspired sanoi:Onhan tuo akun kapasiteetti melko nihkeä nykypäivänä juuri markkinoille tulleessa sähköautossa. Kulutuskin isompi kuin leaf/ioniq akselilla.
Akun kapasiteetti suhteessa auton hintaan ei ole ollenkaan linjassa kilpailijoihin ja niiden muihinkin ominaisuuksiin.inspired sanoi:Onhan tuo akun kapasiteetti melko nihkeä nykypäivänä juuri markkinoille tulleessa sähköautossa. Kulutuskin isompi kuin leaf/ioniq akselilla.
No usean ison tutkimuksen mukaan sähköauton elinkaaripäästöt ovat polttomoottoriautoa pienemmät melkein kaikkialla. Suomessa ero on selvä sähköauton hyväksi sähköntuotannon alhaisten päästöjen ansiosta.Paukku sanoi:Mutta mikä on oikea näkökulma lähestyä ekologisuutta sähköautossa. Onko se oikein, että sähköauton elinkaaren päästöt ovat suuremmat kuin dieselautossa, jos toimintamatka on esim. 400 km? Ei liene ongelma kenellekkään valmistajalle laittaa autoon isoa akkua, toki se vaikuttaa hintaankin ratkaisevasti. Leaf hyvä esimerkki, että sillä nyt on tarjolla kahta toimintamatkaa autoon ja toki vähän toisessa muutakin lisäksi. Mutta onko tää ekologinen enää, tai onko yksikään sähköauto jolla pääsee 400 km? Asiahan jätetään näissä toki mainitsematta.
En löydä lainaamaasi lausetta linkin takaa. En myöskään ymmärrä miten tuosta saadaan ”Teslan sponsoroima”.Juuha sanoi:Aika useat näistä tutkimuksista jossa väitetään Mazdan olevan väärässä, ovat sähköautovalmistajien kuten Teslan sponsoroimia.
https://electrek.co/2019/12/29/mazda-says-long-range-evs-are-worse-for-co2-than-diesel-cars/
Electrek:
"Its main authors have disclosed ownership of Tesla stock, substantial profit from referrals to Tesla, and ownership of Tesla cars"
Juuha sanoi:Esim tuolla tietoa Electrekistä https://en.wikipedia.org/wiki/Electrek
Muuallakin netissä löytyy helposti tietoa että tuo on Teslan sponsoroima uutistoimisto. Siinä nyt vain yksi esimerkki millaiset tahot väittää Mazdan olevan väärässä. Voihan sitä löytyä enemmän puolueetontakin tietoa mutta ainakin osa Mazdan kritiikistä vahvasti yhteydessä sähköautovalmistajiin vaikka yhteyttä vähän yritetään piilotella.