https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Sähköperämoottorit

Arcca

Legenda
Liittynyt
13.9.2014
Onko kellään kokemusta Haswingin koneista?

Törmäsin nimittäin juuri sellaiseen malliin joka poistaisi kahvakone ajelun suurimman puutteen erityisesti soutuveneistä, nimittäin karmean ajoasennon. Samalla tulisi lisää tehoa verrattuna nykyiseen pikkuvispilään.

Eli kiinnostuksen kohteena on Haswing Cayman 55 T, joka laitetaan perälautaan ja ohjataan kaukosäätimellä. Normaaliakkujen käyttö myös iso plussa minulle joka lataa akut trailerilla olevassa veneessä.

Jos tuo toimii hyvin ja kestävästi niin olisi täydellinen omaan käyttöön.
 
Jossakin Kipparin numerossa oli perusvehkeiden testi ja saivat Haswingin voittajaksi, mutta kestostahan ei tuollainen testi tietenkään kerro mitään.

Samaa ajoasento-ongelmaa olen mietiskellyt, mutta en ole vielä ratkaisua keksinyt :( Jopa automaattiohjaus on juohtunut mieleen https://www.marinea.fi/simrad_tp10_automaattiohjain
 
Mielenkiintoinen vehje tuo Simrad mutta mikäli oikein ymmärsin niin tuo on tarkoitettu enemmänkin peräsinveneiden  ajamiseen ilman ohjailun tarvetta. Nopeuden säätöä ja ajomoottoriahan siinähän ei ole.

Sinänsä kun tuo Haswing on ilmeisesti ainoa lajissaan, valinta on aika yksinkertainen.
Ostan kyllä melko varmaan tuon jossain vaiheessa; niska, olkapää ja hermot on sen verran koetuksella nykyisen kanssa kun muutaman tunnin uistelee.
 
Oliko Arcca ajoasento ongelman syynä se että ohjauskahva on liian korkealla? Minä ratkaisin tuon saman ongelman sahaamalla koneen rikiputken lyhyemmäksi sen yläpäästä.
Rikiputkessa alas moottorille meneviä sähköjohtoja pitää myös lyhentää, eivät muuten  mahdu yläkopan sisälle. Kyseessä oli Yamaha M20, sama kone kuin Minn Kota.

Nyt toi Yamaha on enää satunnaisessa käytössä, Torqeedo 2.0 korvasi sen.
 
Pekka T sanoi:
Oliko Arcca ajoasento ongelman syynä se että ohjauskahva on liian korkealla?

Ei, vaan ongelma on, että kahva on selän takana. Ongelma korostuu suippoperäisessä veneessä koska ei voi istua tarpeeksi reunassa.

Minun nykyinen vispilä on Yamaha M12, se on aika lyhyellä rikillä jo valmiiksi.

Harkitsin myös Torqeedoa (1105 CS) tehon takia mutta se ei poista kahvaongelmaa. Lisäksi tuo Haswing Cayman 55 T maksaisi neljänneksen Torqeedon hinnasta.

Tästä videosta näkee kuinka v-mäisessä asennossa käsi (tai kylkiasennossa niska lisäksi) on, oikein huvittaa kun tuo on vielä haswing perusmallin mainosvideo.

 
Soutuveneitä on hyvin suuntansa pitäviä ja sellaisia joita joutuu jatkuvasti ohjaamaan, veneen pituus ja pitkä kölilinja auttavat tässä seikassa. Meillä on 5,15m pitkä puuvene, painoa sillä on yli 100kg + 2kpl 45kg akkua, sitä ei oikeastaan tarvitse edes ohjata, toinen vene Terhi 375 tarvitsee taas jatkuvaa kaitsemista. Tähän ohjailuun vaikuttaa myös itse moottori, Torqeedo on paljon suuntavakaampi kuin Yamaha.

 
^Tarkoitatko, että suuntavakavuudesta on se hyöty ettei tarvitse pitää kahvasta kiinni kokoajan?

Minulla on Soutu-Palta 495. Se on myös yli 100kg ja pitkä, eikä läheskään sellainen kuin kevyet soutuveneet, mutta tuulessa on silti pakko pitää kahvasta kiinni muuten ei pidä suuntaansa hiljaisessa uisteluvauhdissa ja tuon Yamahan M12 heikko nopeuden pito vastatuuleen ei mitenkään auta asiaa.

Tuon kyllä uskon että Torqeedossa on paremmin muotoiltu riki. Eikös se ole vähän siipimäinen kun yleensä ovat vain putkia. Tyynessä matka-ajossa menee varmaan pitkäänkin ettei moottoriin tarvitse koskea.
Ei se silti poista sitä perusongelmaa, ajoasentoa.

 
Jos uistelisin tuntikausia soutuveneelläni, hommaisin siihen varmaan tuollaisen kauko-ohjattavan moottorin ja selkänojallisen tuolin. Nykyisin sillä käydään vain verkoilla. Ajoaika on enintään 10 minuuttia ja sitten verkkojen kanssa touhutessa tulee noita "souda-huopaa"-juttuja, jonka takia pitää kelistä riippuen moottoria pystyä vauhdikkaastikin kääntelemään, johon kauko-ohjattu tuskin pystyy. Niinpä on pärjätty hyvin 500 watin MotorGuidella ja Suomi520:lla, mutta kyllä 10 minuutissa jo huomaa, että kuljettajan työpisteen ergonomia on ns. syvältä ;D

Kauko-ohjattu myös mahdollistaa ajamisen keskipenkiltä, jolloin ainakin meidän veneen suuntavakavuus paranee ja kalamiehen touhutila on väljempi.
 
Arcca sanoi:
^Tarkoitatko, että suuntavakavuudesta on se hyöty ettei tarvitse pitää kahvasta kiinni kokoajan?

Minulla on Soutu-Palta 495. Se on myös yli 100kg ja pitkä, eikä läheskään sellainen kuin kevyet soutuveneet, mutta tuulessa on silti pakko pitää kahvasta kiinni muuten ei pidä suuntaansa hiljaisessa uisteluvauhdissa ja tuon Yamahan M12 heikko nopeuden pito vastatuuleen ei mitenkään auta asiaa.

Tuon kyllä uskon että Torqeedossa on paremmin muotoiltu riki. Eikös se ole vähän siipimäinen kun yleensä ovat vain putkia. Tyynessä matka-ajossa menee varmaan pitkäänkin ettei moottoriin tarvitse koskea.
Ei se silti poista sitä perusongelmaa, ajoasentoa.

Joo tuota kädet vapaana ajotapaa yritin selittää.  :)
Vene on ainakin hyvä, joten siltä osin ergonomiaan ei parannusta kovin helposti löydy, tai sitten menee tasaperäisen veneen hankintaan.
Elikkä tämä kauko-ohjattu kone olisi hyvä ratkaisu, keulamoottoreissa käytettävää GPS-ohjausta ei taida perämoottoreista löytyä?
 
Meillä on Minnkota. Sillä olen ajellut selällä kahvaan ”nojaten” ja samalla ohjaten. Sellane hands free toiminto 😂
 
antsu sanoi:
Kauko-ohjattu myös mahdollistaa ajamisen keskipenkiltä, jolloin ainakin meidän veneen suuntavakavuus paranee ja kalamiehen touhutila on väljempi.

Jep tuo oikeastikin hyvä pointti moneen soutariin yksin ajaessa. Ja kaksin ajaessa kalan napatessa voisi heittää kauko-ohjaimen etumiehelle tyyliin "aja sä välillä". :)

Pekka T sanoi:
... keulamoottoreissa käytettävää GPS-ohjausta ei taida perämoottoreista löytyä?

Joo ei ole tullut vastaan kun se vaatii motorisoidun ohjauksen ja tuossa ainoassa haswingissa ei GPS:ää ole, mutta olisihan sille käyttöä esim taivasankkurin muodossa yhtälailla kun keulakoneissa.

-sami- sanoi:
Meillä on Minnkota. Sillä olen ajellut selällä kahvaan ”nojaten” ja samalla ohjaten. Sellane hands free toiminto 😂

Keinot on monet. Itse oon pari kertaa makannut selällään takapenkillä jolloin kahva on naaman edessä ja katsellut samalla kaunista taivasta. Tähystys vaan meinaa hieman kärsiä.
 
Pekka T sanoi:

Haha, aika hyvä. Saattaa toimiakin. Kippaus tosiaan kyseenalainen.

Josta tulikin mieleen aika hyvä keino: Laittaa koko koneen kiinni tuohon kohtaan sivulaitaan kiinni missä tuo vipu on. Jonkun verran on niinkin tullut käytettyä ja toimii bueno. Kulussa ei mitään outoa huomaa. Nykyisen veneen reuna vaan on semmoinen että täytyisi vähän väkärrellä jotain tukevamman kiinnityksen saamiseksi. Se onkin plan B jos remote control perävehje idea kaatuu.

Tällä hetkellä vähän holdissa kun jossain kuvassa oli mitat linkittämäni koneen rikistä, ja jos pitää paikkansa, on liian lyhyt. Samalla löysin kuvia kiinasta pitemmällä rikillä jossa oli kahvakin mukana. Pitää vähän seurailla markkinoita, venemessuja ja viimeistään ensi kesänä on pakko olla jotain muuta kuin nyt.
 
Kysytään täältä. Olen ajatellut hankkia isälle mökkiveneeseen sähköperämoottorin, joko Minn Kota C2 30 (https://www.navimare.fi/product_details.php?p=28) tai Minn Kota endura max 40 (https://www.marinea.fi/minn_kota_endura_max_40). Vene on vanha Lohi Vesipääsky, eli pieni tasaperäinen ei liukuva vene, joka on kuitenkin oikeaa soutuvenettä raskaampi soutaa.

Onko kokemusta tai näkemystä riittäisikö pienempitehoinen hinnat alkaen malli, vai tuoko tuplahinta merkittäviä etuja? Onko pidemmästä rikistä haittaa, vai toimiiko lyhyt malli paremmin? Pelkään että ajoasento on aika kehno jos koneen joutuu nostamaan kovinkin ylös penkkiin verrattuna.
 
Höh, taas se tapahtui. Kun keskustelun otsikkona on ”Sähkömoottorit”, niin innostuneena jo ajattelin, että täällä on juttua joistakin isoista teollisuuden sähkömoottoreista, mutta pah, jotain ihan muuta.

Eikö tuohon otsikkoon voisi lisätä sen ”perä”-osan?

Sanottu ja tehty. :)
-jrinnes-
 
Hanksi sanoi:
Onko kokemusta tai näkemystä riittäisikö pienempitehoinen hinnat alkaen malli, vai tuoko tuplahinta merkittäviä etuja? Onko pidemmästä rikistä haittaa, vai toimiiko lyhyt malli paremmin? Pelkään että ajoasento on aika kehno jos koneen joutuu nostamaan kovinkin ylös penkkiin verrattuna.

Ottaisin Vesipääskyyn isompitehoisen moottorin, joka tässä tapauksessa olisi vielä elektronisella nopeudensäädöllä. Se kuulemma kuluttaa sähköä vähemmän kuin vastaava kone vanhanaikaisella säädöllä.

Rikin kannattaa olla juuri ja juuri riittävä. Jos tosiaan kahva on korkealla, on ajaminen kamalaa. Tosin noissa on korkeuden säätö mutta jos lyhyempi riittää niin pitkästä ei saa mitään hyötyä.
 
Hanksi sanoi:
Onko kokemusta tai näkemystä riittäisikö pienempitehoinen hinnat alkaen malli, vai tuoko tuplahinta merkittäviä etuja? Onko pidemmästä rikistä haittaa, vai toimiiko lyhyt malli paremmin? Pelkään että ajoasento on aika kehno jos koneen joutuu nostamaan kovinkin ylös penkkiin verrattuna.

Hyvät ja aiheelliset kysymykset. Tuosta kalliimmasta nostaisin vielä esiin tuon digital maximizer ominaisuuden.

Toisaalta nuo C2 30 mainokset tiedot pitää omien sähköperämoottori kokemusten mukaan aika hyvin paikkansa. Paitsi ettei AGM akku ole mitenkään noin tärkeä, perusakulla (etenkin vapaa-ajan) akulla pärjää mainiosti.

Rikipituus on mielestäni niin merkittävä asia, että ottaisin noista kahdesta tuon halvemman turhan veden vastuksen vähentämiseksi normi soutuveneeseen.

Tuolle tasaperäiselle Vesipääskylle sitten muita voimakkaampia malleja sopivilla rikeillä (esimerkiksi Haswing Osapian 55:sta saa lyhyellä rikillä) tai sellaisen jolla kahva kääntyy alaspäin jos löytyy.
Minn Kotaan merkkinä sinänsä olen itse erittäin tyytyväinen, tosin yhden yksilön kokemuksella mutta kun se ei tunnu hajoavan millään ;D

Budejttia hilaamalla löytyy sitten lisää mielenkiintoisia malleja kuten Minnkota EO tai Epropulsion Spirit plus.