https://tummennuskalvot.fi/

Vaihteistoöljyt / peräöljyt

Juuha

Klassikkoainesta
Liittynyt
18.9.2018
Oli vain moottoriöljyille keskustelu niin tehdään toinen voimansiirrolle.

Onko mitään ideaa käyttää GL-4+ (GL-4/GL-5) luokitusta tavallisessa yhdistetyssä vaihteisto-vetopyörästössä? Tavallinen etuvetoinen manuaali kyseessä ja vaatimus 75W-90 GL-4 tai GL-5.

Vaihtoehtoina:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590095/Castrol-Syntrans-Multivehicle-75W-90-1L-GL-34-vaihteistooljy
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590085/Castrol-Syntrans-Transaxle-75W-90-1L-GL-4-vaihteistooljy

GL-5 öljyssä korkeampi paineenkesto mutta voiko se haitata synkronoinnin toimintaa? Merkkihuollossa laittoivat viimeksi Mobilube 1 SHC 75W-90 GL-4/GL-5 mutta tuo on pakkasilla turhan jähmeää ja tuntuu että synkrot ruksahtaa helposti jos nopeasti vaihtaa, rauhallisesti vaihtaessa ei ongelmia. Castrol Multivehiclestä hyviä kokemuksia edellisessä autossa (siihen ei GL-5 ollut hyväksytty), mutta mietin jos laittaisin Transaxle, onko sen GL-5 luokituksesta enemmän hyötyä vai haittaa?
 
Laittaisin sitä mitä castrolin sivuilla oleva valitsin kertoo, jos sitä merkkiä.

Fuchs Titan Sintofluid 75W-80, vaihdettu useampiin autoihin, omaan toiseen 2 kertaa,  50tkm hyvä vaihtoväli.
Pakkasilla on muutenkin hyvä antaa laatikkoöljyjen lämmetä, kestää vaihteistot pidempää ilman vikoja, myös ne automaatit.
 
Kerran vaihdatin yhteen autoon öljyt ja laittoivat teboilin koska niitä käyttivät, kuumalla ilmalla pidempää ajoa ja kärry perässä tuli lisää sellasta jähmeyttä laatikkoon. Vaihdoin itse toiset öljyt kesän aikana ja toiminta parani.

Varmasti on eroja öljyissä eri valmistajien kesken vaikka purkin kyljessä olisi samat tekstit, sitten jos laatikko on tarkempi öljyistä sekin vielä vaikuttaa. 
 
GL5 voi syödä keltametalli osia eli syncron renkaita, mutta jos se on hyväksytty niin ei pitäisi olla ongelmaa.
On myös erikseen GL5 nesteitä jotka ilmoittaa, ettei kuluta.

En silti näe mitään syytä miksei käyttäisi suoraan GL4 tai 4+ nestettä. Tuskin huonompaan suuntaan menee. RVS vielä laatikkoon jos vähän enemmän kilsoja takana.


Itselleni ostin Liqui-Moly GL4 75W-90 (vai olikohan 4+) nestettä paikallisesta Fixuksesta. Oli 11e/L ja varmasti yhtä hyvää kuin Castrol. Tosin auto on eri ja siinä sai vain GL4 käyttää.
 
Castrolin suositus tarjoaa jopa puhtaita peräöljyjä laatikkooni joten siitä suosituksesta ei apua. Syntrans nimestä päätellen myös tuo Transaxle luulisi olevan synkroille optimoitu ja käsittääkseni GL-4+ merkinnällä (GL-4/5 sijaan) halutaan viestittää samaa. Sen lisäksi että ovat turvallisia keltaisille metalleille.

Mutta silti herää kysymys toimiiko yhtä hyvin synkrojen kanssa kuin pelkkä GL-4. Tämän mukaan GL-5 paineenkesto johtaa siihen että käytettyjen öljyjen seassa enemmän keltaista metallipurua (vaikkei syövytä keltaisia metalleja), siitä johtuen että kova paineenkesto hidastaa synkrojen lukkiutumista. https://www.widman.biz/uploads/Transaxle_oil.pdf

Joten on vähän valinta edessä haluaako hyvän paineenkeston yhdistetylle vaihteisto-vetopyörästölle (GL-4+) vai optimoidun synkrojen toiminnan (GL-4). Varmaaan paras vain pysyä GL-4 luokassa kun se ohjekirjan mukaan riittää.





 
Laitoin takavuosina hyvin toimivaan Hiluxin laatikkoon uudet huippuöljyt ja v***ksi meni. Synkronointi heikkeni oleellisesti.
 
Joo, matukan laatikkomaailmaa en tunne, mutta tuonkin ikäisissä voisi lähteä asiaa miettimään siltä pohjalta että mikä oli parasta saatavilla olevaa silloin kun auto oli uusi ja laittaa sitä tai vastaavaa.

Öljyvalmistajan sivu varmasti suosittelee uusinta (ja kalleinta) öljyä ja se onkin paras uusiin autoihin.

Omaan Golfiin, joka on vuotta vanhempi, laitoin tätä ja hyvin toimi viime talvena:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/599515/Motox-Syntrans-75W-90-GL-4-vaihteistooljy-1L
 
Nuo vaihteistoöljy-luokitukset ei varmaan juurikaan muuttuneet vuosien varrella, tämä laatikko vaikea koska ohjekirjan mukaan melkein kaikki käy kun GL-4 ja GL-5 molemmat hyväksyttyjä. Suurempi kysymys lähinnä miten korkeampi paineenkesto vaikuttaa synkronointiin ja  kylmäjuoksevuuteen, näihin en ole ihan tyytyväinen Mobililla. Kun yhdistetty vaihteisto-vetopyörästö (englanniksi transaxle), ajattelin jos tuo Transaxle parempi mutta ei ehkä sittenkään:

Vertailin Brookfield viskositeeteja @ -40 C
Castrol Multivehicle 20000 cP
Redline MT-90 32000 cP
Castrol Transaxle <50000 cP
Mobilube SHC 66000 cP

Selittää miksi tuo Mobil kuin vaseliinia pakkasilla ja myös Castrol Transaxle voi olla melko jähmeää.
 
Tänään meni Castrol Multivehicle 75w90 GL-4 laatikkoon. Lueskeltuani netistä noista GL luokituksista, tulin siihen tulokseen että GL-5 ei välttämättä paras synkroille vaikka periaattessa käykin. Kesäkeleillä ei suurta eroa edelliseen Mobiliin, ehkä vähän kevyemmin meneee vaihteet päälle kun uudet öljyt, mutta suurimmat erot varmasti tulee vasta pakkasilla. Kovilla pakkasilla tuo Mobil SHC 75w90 on Brookfield viskositeetin mukaan kolminkertaisesti paksumpaa ja sen kyllä huomaa.

Redline kiinnosti myös mutta turhan kallista. Lisäksi tuon Castrolin Ford luokitus käsittääkseni vaatii että tehty oikeasti synteettisistä PAO perusöljyistä joten ei varmaan huonoa Castrolkaan.

Ainoa ongelma öljynvaihdossa oli että tilavuus 2,87, mutta 3 litran kaatamisen jälkeen ei vielä tullut tippaakaan ulos täyttöaukosta vaikka auto tasaisella alustalla... Tunnin reissu Motonetiin hakemaan neljännen pullon
 
^Mä laitoin joskus meidän 3B-Passattiin Redlinen MT-90:ä laatikkoon, kun sitä jossain kehuttiin maasta taivaisiin. Kesällä ne vielä meni, mutta talvella ei meinannut saada vaihteita silmään millään. Vaihdoin sitten varsin pian ne öljyt Shell Spiraxiin, joka on erityisesti vag:n manuaalilaatikoille tarkoitettu öljy. Sillä vaihteet toimivat todella hyvin niin kesällä, kuin talvellakin.
 
jrinnes sanoi:
^Mä laitoin joskus meidän 3B-Passattiin Redlinen MT-90:ä laatikkoon, kun sitä jossain kehuttiin maasta taivaisiin. Kesällä ne vielä meni, mutta talvella ei meinannut saada vaihteita silmään millään. Vaihdoin sitten varsin pian ne öljyt Shell Spiraxiin, joka on erityisesti vag:n manuaalilaatikoille tarkoitettu öljy. Sillä vaihteet toimivat todella hyvin niin kesällä, kuin talvellakin.

Hyvä etten Redlinea kokeillut sitten :) Huomasin että sen jähmepiste melko korkea Castroliin verrattuna. Mobilubella oikein käy sääliksi synkroja ja vaihderattaita pakkasilla, vasta kun moottori lämmittää vaihdelaatikon alkaa tuntumaan että Mobil muuttuu tahnasta juoksevaksi.

Spiraxit meilläkin Transporterissa on toiminut hyvin.
 
Hiukan OT.. :(

Tietääkö joku, mitä eroa on auton vaihteistoöljyllä ja perämoottorin vastaavalla, alavaihteistoon tulevalla öljyllä?
Samoja GL4/5 -merkintöjä on molemmissa, samoin 80W90 tai muita viskositeettiluokituksia.
 
Jos luokitus sattuu kohdalleen vaadittuun se toimii, loput on vaan markkinointia.
 
Itseäni on askarruttanut tuo "Hypoid" merkintä joissakin purkeissa. Tuo on ymmärtääkseni pelkästään vetopyörästöihin tarkoitettua öljyä ja taitavat olla pääosin GL5 laatua. Ymmärtääkseni lähes kaikki vetopyörästöt on nykyisin toteutettu hypoid pyörillä eli risteävien akseleiden keskilinjat ovat eri korkeudella.

Omassa Subarussani on tehdasasennettuna edessä ja takana Subaru Extra MT joka on GL4 öljy ja purkissa lukee myös  "Hypoid". Toisaalta ohjekirja kelpuuttaa myös GL5 75W90 laadun eikä tuohon hypoid asiaan oteta mitään kantaa. Subarussa myös etuperä on omilla öljyillään toimiva vetopyörästö eikä ns transaxle ja toissijainen suositus sinnekin on tuo sama GL5 75W90.

Eli ensisijaisesti suositellaan vetopyörästöihin Subarun omaa GL4 Hypoid öljyä ja toissijaisesti GL5 öljyä, joista osassa on hypoid merkintä ja osassa ei!? Pintapaineiden kestossa on GL4 ja GL5 luokituksilla selvä ero.

Tietääkö kukaan mitä eroa on peräöljyllä kun merkintänä on "Hypoid" tai ilman hypoidia? Onko keskenään liukuvien hammasrattaiden takia joku lisäaineistus joka tapauksessa kaikissa GL5 peräöljyissä?
 
Samaa evästä kunhan laatuvaatimuksen täyttää. Myyjän/purkittajan nimeämistä ko. öljylaatuun. Samoin noista veneiden peräöljyistä eräs kaveri väitti että ruosteenestoaineita seassa enemmän. Höpö höpö.