https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kesärenkaiden painoja

rosso

Klassikko
Liittynyt
18.8.2014
Auto bmw x1. Kesärenkaat bmw aluvanteilla.  michelin primacy 4 225/45/17. Paino 21.1 kg. Mielestäni aika painavat.
 
VW Tiguan 1.4 TSI 4Motion 2018. Tehtaan kesärengas Michelin Primacy 3 215/65/17 VW Montana aluvanteella. 21,5 kg 2000 km ajettuna.
 
Kiinan vanne+kiinasemisliksi 235/40-18” 23,5kg
saksalainen oem vanne+Pirelli kesärengas 195/55-15” 13,1kg

Jälkimmäisillä Tonikin pääsee ihanne rengaspainoihin ;)
 
Laitetaanpa vanha autokin.

VW Passat 3B 1998. 195/65/15 alkuperäisellä peltivanteella 16 kg
VW Passat 3B 1998. 205/55/16 lisävarusteena myytävällä VW Montreal aluvanteella 17,5 kg kun Dunlop 2000 E renkaassa pintaa noin 6 mm.

Näköjään pyörän paino kasvaa samalla kun mies vanhenee ja kuihtuu. Valitettava ilmiö, selkäsärkyä renkaan vaihtoa seuraavana päivänä.
 
A3 8V Sportback orkkis Rotor 7,5Jx18 kesän ajetuilla 225/40/18 Dunlopeilla, 20,4kg.
 

Liitteet

  • Rotor ja Dunloppi.jpg
    Rotor ja Dunloppi.jpg
    40,5 KB · Katsottu: 344
Opel Astra -18 vanne orig. vino V 5-puolainen 16" & 205/55-16 Michelin Energy Saver Pintaa n. 6,5mm n. 17kg

Honda Civic -12 vanne orig. 10-puolainen 17" & 225/45-17 Sava Intensa UHP 2 Pintaa n. 5,5mm n. 21,5kg
 
Kaikki ei ole kesärenkaita, mutta lainaan toisesta topic:sta:

-karppa- sanoi:
Nyt sain sitten ostettua itselle Oz alleggerita 17" Koossa joilla oli continental premiumcontact 6 225/45R17 kesärenkaat. Piti vielä punnita, niin 16.4kg setti. Oli kyllä mukavan kevyet vanteet. Pitää vielä uudelleen punnita minkälainen ero on Alleggerita:lla ja Ultraleggeroilla samassa 17" koossa, kun rengas on 225/45R17 vs 225/50R17. Nuo Alleggeritat tuli talvivanteiksi. Hieman harmittaa, kun tuli ostettua jo uudet efficient grip:t, koska olisi voinut mielenkiinnosta kokeilla noita continen kesärenkaita.

Näin vertailuna:
Skoda octaviassa alkuperäinen 17" proteus vanne + 225/50/R17 Nokian hakka blue painoi 22-23kg. Vertailuna Oz Ultraleggera 17" ja Goodyear:n efficient grip peformance renkailla alle 17kg. Skodan alkuperäinen 16" atria alumiinivanne painoi muistaakseni jotain 19-20kg paikkeilla 205/55R16 Michelinin energy saver + kesärenkailla ja Rota:n Fighter 205/55R16 efficient grip performanceilla 13kg. Tuo painon pudottaminen jousittamattomasta massasta muuttaa kyllä ajo-ominaisuuksia parempaan suuntaan. On tarkempi ajaa eikä kuopissa pompota samallalailla, kuin painavalla vanne/rengassetillä.

Jo pelkästään kesärenkaissa oli 900 gramman ero 225/50R17 Continental/Nokian/Michelin/Nokian välillä. Kevyin oli tuo Goodyearn efficient grip performance kesärengas.

Tämän päivän harrastuksia, kun alkaa olla tuo rengasvaihtosesonki edessä.

Skodan alkuperäinen 16" spectrum vanne Continental:n contiicecontact 2 205/60R16" nastoilla painaa 20kg/kpl.

OZ:n alleggerita hlt 17" alumiinivanne Nokian hakkapeliitta 9 225/45R17 rengastuksella 17.4kg/kpl

Oz Ultraleggera 16" Alumiinivanne Nankang ultra sport NS-2 kesärenkailla 205/50R16 14.4kg/kpl

Rondon kiinalaiset 15" alumiinivanteet 195/65R15" Nokian hakkapeliitta 8 nastarenkailla 16.2kg/kpl.

Advantin 15" alumiinivanteet (Rondo kopioinut suoraan mallin). 195/65R15" Nokian R2 kitkoilla 15.4kg/kpl
 
Laitoin mitattuihin painoihin renkaan kulumistiedon kun oli aavistus, että sillä on merkitystä pyöräpainohin. Pitihan se nyt sitten laskea miten paljon. Kulunut rengas voi olla parikin kiloa kevyempi kuin uusi, jos lasku pitää kutinsa:

Otetaan vaikka Tiguanin vakiorengas 215/65R17, joka on nykyautoon aika kapea. Siinä kulutuspinta on 0,168 m leveä ja 2,21 m pitkä (kehä). 6 millin kuluminen vie pois kumia = 0,168*2,21*0,006*0,8 = 0,0018 m3 eli 1,8 litraa, joka painaa noin 2 kg. Tässä oletin renkaan urien osuudeksi kulutuspinnasta 20%, siitä tuo kerroin 0,8 kuluneelle kumille.

Onkohan niin, että ajo-ominaisuudet jopa paranee kun rengas kuluu ja kevenee?
 
Mistä näitä renkaiden painoja näkee? Olen yrittänyt etsiä muttei netistä löytynyt mitään tietoa. Vähän myöhäistä punnita silloin kun on jo ostettu.

Nykyiset Energyt alkaa olla vähän kuluneita, joten jos haluan vaikka verrata kumpi painaa enmmän, uusi Energy+ tai Crossclimate+ koossa 205/65-15, niin näkeekö tämän netistä mistään?

Tuossa koossa renkaat sen verran isoja että voisi kuvitella painon vaikuttavan ajo-ominaisuuksiin.
 
Otat puntarin mukaan ja menet rengasliikkeeseen puntaroimaan. Näin minä olen toiminut.

Ja ei en ole mennyt sesonki aikaan ja kyllä myös liikettä on kiinnostanut asia.
 
Se varmaan ainoa keino ellei netistä löydy tietoa. Voi tulla isokoukkuinen kalavaaka mukaan joka näyttää 10g tarkkuudella :)
 
Juuha sanoi:
Mistä näitä renkaiden painoja näkee? Olen yrittänyt etsiä muttei netistä löytynyt mitään tietoa. Vähän myöhäistä punnita silloin kun on jo ostettu.

Nykyiset Energyt alkaa olla vähän kuluneita, joten jos haluan vaikka verrata kumpi painaa enmmän, uusi Energy+ tai Crossclimate+ koossa 205/65-15, niin näkeekö tämän netistä mistään?

Tuossa koossa renkaat sen verran isoja että voisi kuvitella painon vaikuttavan ajo-ominaisuuksiin.

Löysin vastauksen omaan kysymykseen, tuolla ainakin joku lukema ilmoitettu renkaiden painoksi https://www.rengaskontti.fi/halvat-renkaat

Sitä ei tiedä miten hyvin pitää paikkansa. Mutta esim kesärenkaiksi Hakka Green 2 olisi omaan autoon sekä kevein (8kg) että hiljaisin (67dB), voisi kyllä vakavasti harkita. Kitkoista Nokian R3 kevein (8kg, 72dB), mutta Goodyear UGI2 (9kg, 65dB) melulukeman perusteella paljon hiljaisempi. Vertailuna esim CVC7 8,77kg joten Goodyear painavamman puoleinen.
 
Aika kovat on paino erot kumeissa


Vierintävastustestit – Michelinin Applus Idiadalta tilaamat koneistetut vierintävastustestit uusilla renkailla kesäkuussa 2020 ja 2 mm:n kuvionsyvyyteen karhennetuilla renkailla elokuussa 2020. Testeissä verrattiin
Michelin ePrimacy 205/55 R16 91V -rengasta uutena (5,58 kg/t) ja kuluneena (5,13 kg/t) seuraaviin renkaisiin:
Michelin Primacy 4 (uutena 7,74 kg/t & kuluneena 6,25 kg/t) ;
Bridgestone Turanza T005 (uutena 7,17 kg/t & kuluneena 5,81 kg/t) ;
Continental EcoContact 6 (uutena 6,39 kg/t & kuluneena 5,49 kg/t) ;
Continental Premium Contact 6 (uutena 8,93 kg/t & kuluneena 6,94 kg/t) ;
Dunlop BluResponse (uutena 7.97 kg/t & kuluneena 5,54 kg/t) ;
GoodYear Efficient Grip 2 (uutena 7,01 kg/t & kuluneena 5,38 kg/t) ;
Pirelli Cinturato P7 Blue (uutena 6,96 kg/t & kuluneena 6,30 kg/t) ;
Pirelli Cinturato P7 (uutena 8,79 kg/t & kuluneena 6,97 kg/t).

0,45
1,49
1,36
0,9
1,99
2,43
1,63
0,66
1,82

Lähtee painoa tuon verran kuluessa.
 
Kennedy sanoi:
Aika kovat on paino erot kumeissa


0,45
1,49
1,36
0,9
1,99
2,43
1,63
0,66
1,82

Lähtee painoa tuon verran kuluessa.

Tuossahan oli listattuna vierintävastuksia (kg/t) eikä painoja? Vai meneekö mulla nyt puurot ja vellit sekaisin? :eek:
 
Supe sanoi:
Tomason tn 25 8.5x19 ja 225/40/19 renkaat 18.5kg
Pelkkä vanne 8.7kg

No siinä on kyllä kevyt 19-tuumainen vanne.

Minin orkkisvanne R85 S-spoke 17x7": 11,8kg. Renkaan kanssa en tainnut punnita, mutta onhan se väkisinkin yli 20kg ollut.

Rota Slipstream 16x8": 7,6kg. Uuden 205/50 Yokohama AD08R:n kanssa 16,3kg.

Team Dynamics Pro Race 1.2 17x7": 7,8kg. Loppuun ajetun 205/45 Dunlopin kanssa 16,9kg.
 
Supe sanoi:
Tomason tn 25 8.5x19 ja 225/40/19 renkaat 18.5kg
Pelkkä vanne 8.7kg

En ole tiennytkään, että Tomason on ruvennut tekemään kevyitä vanteita. Minkä merkkiset/malliset oli renkaat?
 
Aamulla punnitsin GoodYear Eagle F1 asy3, nämä on bmw tähdellä merkattu, mutta liekö sillä painoon merkitystä.

245/45-18 100Y Extra load 10,3kg
275/40-18 103Y Extra load 11,2kg
 
Minulla on tällaiset painot kirjattuna ylös:

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 235/45R18 98Y XL (11,7 kg)
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 235/45R18 98Y XL (11,8 kg)