https://yliteippaus.fi/

Opel Crossland X (2017-)

otj

Klassikko
Liittynyt
15.2.2016
Tulipa käytyä koeajamassa Crossland X. Astra oli huollossa ja siinä oli aikaa testailla sekä Crossland X että uusi Insignia. Ennakkovaroitus ranskalaisautojen ystäville, että teksti saattaa sisältää hyväntahtoista piikittelyä.

Ei oikeastaan ollut mitään kovin suuria ennakko-odotuksia Crosslandin suhteen suuntaan tai toiseen. Halusin nähdä, miltä ensimmäinen PSA-yhteistyön hedelmä tuntuu. Päivä oli kuuma ja auto oli seissyt auringossa. Ensimmäisenä huomio kiinnittyi todella voimakkaaseen hajuun. Se ei ollut sellaista miellyttävää uuden auton tuoksua, mitä vaikkapa auringossa marinoitunut Insignia eritti, vaan todella voimakasta ja epämiellyttävää hajua. Oliko tämä sitten jotain ranskalaista perua, en tiedä.

No, hajut sikseen ja kokeilemaan. Hajun lisäksi huomion kiinnitti todella halvan oloiset muoviosat. Tuli mieleen esim. Dacia. Kojelaudan päällys on jotain ihan mukavaa tekstuuria, mutta ovet ihan kamalat. Ratti vaikka onkin sama kuin Astrassa ja Insigniassa, on se aidon nahan sijaan päällystetty keinoeläimen nahalla. Varustetaso oli Enjoy, joten penkit oli ihan peruskamaa. Ajoasennon sain kuitenkin ihan toimivaksi ja  kolmipyttyinen 1.2 110 hv Puretech tulille ja matkaan.

Puretech veti nöyrästi ja voimaakin tuntui tarvittaessa löytyvän. Huolimatta karuhkosta sisustasta ajossa oli kuitenkin sellaista jotain ranskalaista pehmeyttä. Melutaso on pikkuautoksi kohtuullisen matala, renkaiden rallatusksaan ei tuntunut suuremmin vaivaavan. Varmaan dB-mittarilla sitä on enemmän kuin isommissa autoissa, mutta melun sävy oli saatu viritettyä aika miellyttävksi.

Ajaminen muutenkin tuntui varsin leppoisalta ja vaikka auto onkin oieni ja kapea kippo, se kulki maantielläkin ihan siedettävästi.
Infotainment-puoli on tullut Opelilta. Kyseessä lienee intellilink R7.0, joka on tuttu mm. Astran perusmalleista. En testannut älypuhelimen toimintaa laitteiston kanssa. Mittariston näyttö on varmaankin peräsin Ranskasta, ilmeestä ja fonteista päätellen.

Pikkuautoksi Crosslandiin on saatu loihdittua hyvät tilat. Edes sivusuunnassa ei pahemmin ahdista. Kun säädin etupenkin itselleni (183 cm) sopivaksi, taakse mahtuu vielä toinen samanmittainen heittämällä. Konttikin on kokoon nähden ihan tilava, kyllä sinne mahtuu muutakin kuin pari kauppakassia. Sitten vähän kuvia. 

Kuvissa sisusta näyttää hyvältä, mutta ei kestä lähempää tarkastelua. 
20170710_141342.jpg

20170710_141504.jpg

Takaovi  on kauttaaltaan kovaa ämpärimuovia.
20170710_141446.jpg

Etuovessa on sentään käytetty pehmeää kangasta.
20170710_143513.jpg

Vaihdekaavio on erilainen kun Opeleissa on totuttu, pakki on oikealla alhaalla eikä vasemmalla ylhäällä ykkösen vieressä. Pakkilukkoa ei myöskään ole.
20170710_142301.jpg

Ritilöistä tulee mieleen ranskalaisautot. Osaako joku bongata yhdennäköisyyden PSA:n malleihin?
20170710_141348.jpg

Koeajoauton nappuloiden sovituksessa on hutiloitu. Eväspatongin kanssa nautittu viiniä kyytipojaksi?
20170710_142210.jpg

Takapenkki on muotoilultaan lautamainen, mutta siellä on hyvin tilaa. 
20170710_141405.jpg

Kontti on näin pieneksi autoksi myös yllättävän iso. Autoon saa myös liikuteltavat takapenkit, joilla tila kasvaa entisestään.
20170710_141538.jpg

Vararengaskotelon äänieristeissä on säästelty, mutta auto on silti yllättävän hiljainen. 
20170710_141714.jpg

Säilytyslokeroita löytyy keskikonsolista.
20170710_142023.jpg

20170710_142026.jpg

OnStar löytyy.
20170710_141907.jpg

Ilmanvaihtoa hallitaan paitsi Opelin puolelta tulleilla nappuloilla, myös kosketusnäytöllä.
20170710_142031.jpg

20170710_142156.jpg

Infotainment on tullut Opelilta. Lienee R7.0 Intellilink? Autosta näyttäisi löytyvän myös Wifi. 
20170710_142052.jpg

20170710_142126.jpg

Tässä mallissa ei tainnut olla mainostettua 360 asteen kameraa, vaan ihan perinteinen peruutuskamera. Peruutuskameran näyttö on turhan pieni ja suttuinen. 
20170710_142927.jpg

Mittariston näyttö lienee Ranskasta.
20170710_142603.jpg

Auton todellinen alkuperä näkyy monissa komponenteissa.
20170710_141603.jpg

20170710_141625.jpg

20170710_141821.jpg

Moottoritilasta löytyy PSA:n kolmipyttyinen säksätin, joka hoitaa hommansa hyvin.
20170710_141815.jpg

Keula noudattelee Opelin tuttua muotokieltä ja etuviistosta auto on ihan jees.
20170710_143208.jpg

20170710_143215.jpg

20170710_143218.jpg

Takaviistosta auto on ruma (ranskan-) sämpylä. 
20170710_143236.jpg

Vanteista tulee mieleen Sitikka.
20170710_143227.jpg


Tunnelmat autosta oli vähän kahtiajakoiset. Opelilla mainostetaan saksalaisuutta, mutta tästä autosta tulee mieleen fiilis, että tämä on enemminkin ranskalaisauto saksalaismausteilla, eikä toisin päin. Muotoilu on Opelilta, mutta sekin hieman ranskalaismaustein. Ranskalaisuus ei ole kuitenkaan vain huono asia, sillä 1.2 Puretech-kone kuljettaa autoa mukavasti. Ajotuntumaltaan auto ei tunnu perinteiseltä Opelilta, vaan on jotenkin pehmeämpi. Tämä ei tietysti välttämättä ole huono asia, jos tykkää mukavuuspainotteisuudesta. 

Auto sopinee parhaiten kakkosautoksi ja onkin näppärä kaupunkipyörityksessä. Kyllä sillä silti myös maantiellä pärjää. Ajotuntumaltaan auto on asiallinen, mutta sisustan osissa on säästelty ja pahasti. Mieleen tulevat takavuosien korealaisautot ja Dacia. En tosin tiedä, onko Innovation-tasolla sitten asiat paremmin. Autoon on kuitenkin saatavissa mm. Astrasta ja Insigniasta tutut kehutut AGR-penkit.

Itsellä mielessä yhtenä vaihtoehtona tulevaksi autoksi on ollut isompi Grandland X, joka perustuu kehuttuun 3008:n. Toivoa sopii, että siihen sitten panostetaan kunnolla, koska se on Opelille erittäin tärkeä malli, kysynnän kohdistuessa yhä enemmän cittareihin. Crosslandin perusteella ei voi tietty tuota tulevaa Grandlandia millään tavalla arvioida, mutta ehkä hieman sellainen varauksellinen fiilis jäi. Pitääkö se kuitenkin kallistua taas perinteiseen "matalaan" farkkuautoon, esim. Insigniaan...
 
Ei ole tuo mittaristo PSA:lta, ainakaan ulkonäöltään. Nopeusmittarin asteikolla on parittomat kymmenet ranskalaisissa ja tuollaisen kulimallin mittariston LCD-näyttö on PSA:lla erilainen ja vielä karumpi.

Sisustasta ei näy oikein mitään mikä olisi tullut PSA:lta.
 
Mistä lie sitten näyttö, mutta Opeleissa ei ole tuollaista ollut aiemmin. Itse mittaristo tosiaan parillisilla kymmenillä. Auton antamat äänimerkit olivat sellaisia ranskalaistyylisiä piippauksia, mitä vanhemmissa Pösöissä oli, kuten kaistavahdin piippaus. Avain oli myös sama.kuin jossain Pösön malleissa.

Tuossa oli samat vilkku- ja pyyhinviikset kuin Astrassa, mutta olivat jotenkin jämerämmän oloiset. Siinä oli kehitys kehittynyt parempaan suuntaan.

En usko autosta tulevan Suomessa mitään myyntimenestystä, cittaria hakevat ostaa sitten yleensä varmaan vähintään pykälää isomman auton. Ja jonkun Qashqain saa perusmallina melko edullisesti.

Ja tosiaan kello ja päiväys oli ihan pielessä, itse asiassa minäkin huomasin sen vasta näistä kuvista.
 
Joka tapauksessa kivasti tehty koeajoraportti, erityisesti kuvien käytön ansiosta saa hyvin selvän mitä tarkoitetaan.  :)
 
onko kellään Crosslandin pdf esitettä tallessa? opelin sivustolta vanha poistettu eikä uutta ole vielä tarjolla
 
kapsu sanoi:
onko kellään Crosslandin pdf esitettä tallessa? opelin sivustolta vanha poistettu eikä uutta ole vielä tarjolla
Minkälaiseen tarpeeseen tulisi?
Olisiko näistä apua?
Kaikkien vuosimallien suomenkieliset ohjekirjat: https://www.opel.fi/huolto-ja-lisavarusteet/ohjekirjat.html
Kaikki julkaistut saksalaiset esitteet (Broschüre) sivun alimpana ja kaikki varustetiedot löytyvät kootusti tuolla sivulla: https://www.opel-infos.de/modelle/crossland.html
 
Ajellut nyt toista viikkoa Sloveniassa Opel Crosslandilla. Tuollainen pieni tötterö-SUV 1,2 litraisella koneella ja manuaaliaskilla. Kone todennäköisesti jotain PSA-sukua oleva pöristin. Liekkö kohtuullisen perusvarusteinen, mutta kaksialueinen automaatti-ilmastointi jne. Kuitenkin navi puuttuu, mutta onneksi Android Auto -tuki ja olenkin tuota käyttänyt navigointiin.

Alusta on mukavuuspainotteinen ja toimii ihan hyvin alle satasen nopeuksissa, mutta moottoritiellä aika horjakka ja tällä ei muutenkaan ole oikein nautinto vetää vuoriston serpentiinejä alustan tai voimansiirron takia. Koneen alakierrosvääntö on surkea ja tuettu liian heikosti, jonka takia ajo on välillä nyökkivää.

Konttiin sopii yllättäen kolme matkalaukkua ja sisään kolme aikuista varsin mukavasti. Kuskinpenkki on erityisesti reisitueltaan olematon, eikä muutenkaan Volvon jakkaraan tottuneena mitenkään hyvä.

Auto oli käytännössä uusi kuitattessani sen ajoon Sixtiltä ja siltä osin ei valittamista. En tiedä mitä tämä maksaa, mutta ei ihan ensimmäiseksi tulisi omalla rahalla ostettua.

PS. Mukavaa ajaa pitkästä aikaa manuaalilla.
 

Liitteet

  • 20230609_115850.jpg
    20230609_115850.jpg
    300,6 KB · Katsottu: 37
  • 20230607_081608.jpg
    20230607_081608.jpg
    124,3 KB · Katsottu: 28
  • 20230606_151033.jpg
    20230606_151033.jpg
    175,4 KB · Katsottu: 37
  • Tykkää
Reaktiot: tai