https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Opel Grandland X

otj

Klassikko
Liittynyt
15.2.2016
Nyt on julkaistu ensimmäiset viralliset kuvat Opelin uudesta "3008:sta" eli Grandland X:stä. Kyllähän tuo päällisin puolin ja sisältä ihan Opelilta näyttää. Omaan silmään aika onnistunut kokonaisuus. Yksityiskohdista, kuten moottoreista, vaihteistoista, nelivedosta tai onko esim. matriisiledejä tarjolla, ei vielä ole tietoa.

https://tekniikanmaailma.fi/autot/tassa-opel-grandland-x-psa-yhteistyon-toinen-jasen/

 
Siinähän ei pitkään mennyt kun ensimmäinen patonki-pallosalama saatiin.  :D

Grandland näyttää ihan ok peliltä ja varsin ooppelimaiselta sisätiloja myöten.

Muutoin Opel on kyllä tusannut näiden SUV:ien kanssa ihan huolella. Markkinaviipaletta on yritetty ottaa Opeliksi meikatuilla Isuzuilla, Daewoilla, Chevroleteillä (ainakin), mutta mitään menestystä ei ole tullut. Josko nyt sitten PSA:lta lainatulla olisi parempi markkinaonni.
 
Urlaub sanoi:
Muutoin Opel on kyllä tusannut näiden SUV:ien kanssa ihan huolella. Markkinaviipaletta on yritetty ottaa Opeliksi meikatuilla Isuzuilla, Daewoilla, Chevroleteillä (ainakin), mutta mitään menestystä ei ole tullut. Josko nyt sitten PSA:lta lainatulla olisi parempi markkinaonni.

Onhan Mokka menestynyt varsin hyvin pienessä luokassa. Varsin paljon menevät minusta päällekkäin pienempi Crossland X ja Mokka X, joka säilynee vielä useamman vuoden mallistossa, kun facelift oli vasta viime vuonna.
 
Totta, Mokkahan on myynyt todella hyvin. Yksi niitä malleja, joka on kääntänyt merkin taas kasvu-uralle. Aikaisemmat Antarat ja muut eivät oikein olleet menestyksiä. Tullessaan markkinoille 2013 Mokassa oli ihan järjettömän pitkät toimitusajat. Mokka on Korean letukka alkuperältään eli Chevrolet Traxin läheinen sukulainen. Se jäänee varmaan pois valikoimasta, kun Crossland X ja Grandland X saadaan kunnolla myyntiin.
 
Trollsten sanoi:
Niin tässä on ranskalainen neronleimaus. SUV-alusta, johon ei voi laittaa kardaania.

Oisko ajateltu voimaa siirrettäväksi sähköjohdoissa? PSA:lla kuitenkin on jonkinlaista näyttöä hybrideistä, vaikka mitään suursuosiota ei ole tullutkaan.
 
Urlaub sanoi:
Oisko ajateltu voimaa siirrettäväksi sähköjohdoissa? PSA:lla kuitenkin on jonkinlaista näyttöä hybrideistä, vaikka mitään suursuosiota ei ole tullutkaan.

Hybridineliveto PSA:lla on luvassa vuonna 2017+X. Ei vaan ole juuri todisteita siitä, että sähkövetoinen takapää yhdistettynä polttomoottorikäyttöiseen etupäähän olisi kelvollinen ratkaisu lähitulevaisuudessa varsinkaan liukkaissa olosuhteissa. PSA ja Volvo tämän kanssa hakkaavat päätänsä seinään.
 
Ehkä ne on ostaneet Toyotalta osaamista, kun siellä ei hakata tuon kanssa päätä seinään, vaan myydään juuri samanlaisia ratkaisuja asiakkaille ja ne ilmeisesti myös toimivat. Tässä PSA:n "uudessa" nelivetohybridiratkaisussa on sähkömoottori molemmilla akseleilla ja edessä lisäksi myös polttomoottori. Miten mulla tulee mieleen, että Toyotalla on juuri tällainen ratkaisu käytössä. Ero tulee vaihteistossa, joka PSA:n ratkaisussa on 8-vaihteinen momentinmuuntimellinen automaatti, kun se Toyotalla on eCVT.
 
Penguin sanoi:
Tässä PSA:n "uudessa" nelivetohybridiratkaisussa on sähkömoottori molemmilla akseleilla ja edessä lisäksi myös polttomoottori.

Sittenhän sieltä on tulossa toimiva ratkaisu. Varmaan saadaan tällainen nelivetohybridi myös Opeliin aikanaan.
 
nemos sanoi:
Onhan Mokka menestynyt varsin hyvin pienessä luokassa. Varsin paljon menevät minusta päällekkäin pienempi Crossland X ja Mokka X, joka säilynee vielä useamman vuoden mallistossa, kun facelift oli vasta viime vuonna.

AutoZeitungin mukaan vuonna 2019 tulee Eisenachin tehtaalla tuotantoon seuraavan sukupolven Mokka X.
 
Tämä näyttää kyllä omaan silmään tyylikkäältä ja jos hinnoittelu ei ihan mahdottomaksi karkaa, niin voisi olla potentiaalinen vaihtoehto seuraavaksi autoksi. Tuleekohan tähän moottorit ja vaihteistot Opelilta vai Peugeotilta?
 
Bensakoneet 130 ja 165 hv, dieselit 120 ja 180 hv. Rohkenisin väittää että PSA Group toimittaa moottorit, Aisin automaattilaatikot ja PSA Groupin manuaalilaatikko löytynee manuaalivaihteisista.
 
Muuten sen kummempia osaa kommentoida mutta grandland kuulostaa aivan kiinalaiselta...
 
JakeS sanoi:
Muuten sen kummempia osaa kommentoida mutta grandland kuulostaa aivan kiinalaiselta...

Ja noi X kirjaimet, ittellä tulee mieleen jostain syystä neliveto, mitä tuskin tarkoittaa. Ja liekö noihin edes saa...
 
JakeS sanoi:
Muuten sen kummempia osaa kommentoida mutta grandland kuulostaa aivan kiinalaiselta...

Aivan totta,.epäinnistuneesti on nimetty nämä Crossland ja Grandland. Mieleen tulee joku Landwind. Mihin jäi Opelin perinne A:han päättyvistä nimistä? X viittaa crossoveriin, nelivetoa näihin ei edes taida saada.
 
Päivitettyä tietoa tullut Grandland X:stä. Kävin tänään koeajamassa 3008:n ja onhan se hyvä auto. Opelina todennäköisesti vielä parempi, ainakin Opel-kuskin näkövinkkelistä. ;)

Saksassa ja Britanniassa pääsee jo näitä tilaamaan, varmaan pian hinnat julkaistaan Suomessakin.

Googlella käännetty lähteestä:
http://www.autozeitung.de/opel/grandland-x/1-generation

As the third candidate in the SUV range from Rüsselsheim, the Opel Grandland X will enter the program of the IAA 2017 (14 to 24 September). The Tiguan competitor presented in the fall, ordering is now available. Prices and further information!

The Opel Grandland X can be ordered even before its public debut at the IAA 2017 in Frankfurt (14 to 24 September). The prices start at 23,700 euros and the 4.8 meter long Tiguan competitor is to come into the trade in the autumn. With the Opel Grandland X (2017), the Rüsselsheimer move another SUV into the spotlight and represent the Mokka X and the recently shown Crossland X a big brother to the side. The basic equipment includes, among other things, the cam-based track assistant, the traffic sign recognition, the intelligent speed controller and the air-conditioning system with particle and odor filters. The time for a new Opel SUV could hardly have been more favorable. Firstly, the boom on the bump is unbroken and the sales volume of the SUV has almost tripled over the last seven years. And secondly, the new entry is already on the platform of Peugeot long before the start of the transfer negotiations and fits perfectly into the era in which they now learn all French in Rüsselsheim. That the Opel Grandland X (2017) is therefore actually a 3008 with Blitz, one does not look at the car however. This is not the outside because it looks like a typical Opel with a typical grill, heavily contoured flanks and a crisp tail. And inside not because the Grandland neither the digital cockpit nor the loving toggle switches and certainly not the tiny steering wheel from France.

IAA 2017: PRICE OPEL GRANDLAND X FROM 23,700 EURO
Instead, there is the typical Opel world in the Opel Grandland X (2017) with analogue instruments, large touch screens and the online platform OnStar and above all lots of space. Because 2.68 meters of wheelbase stand for enough leg freedom also in the rear and the luggage compartment from 514 to 1652 liters stands for relaxation at the invitation. German and French are much closer to the drive and equipment: from Opel, for example, the steering wheel heating and the LED headlights and from Peugeot the fatigue warning system and the 360 ​​degree camera. The electric tailgate with gesture control is available from both manufacturers. Above all, Opel probably assumes the engine range of Peugeot without major changes. That is, there is the Opel Grandland X (2017) probably with petrol engines from 130 to 165 hp and diesels covering a span of 120 to 180 hp. Two engines are already established: the 1.2-liter four-cylinder petrol engine with 130 hp and 230 Newtonmeter of torque and the 1.6-liter four-cylinder diesel with 120 hp and 300 Newtonmeter of torque. However, even the Grandland without all-wheel drive must get along - even if it stands on stilts like any other SUV and even a massive underrun protection.

Tässä vielä myös tietoa brittisivulta: http://www.parkers.co.uk/vauxhall/grandland-x/
 
otj sanoi:
Päivitettyä tietoa tullut Grandland X:stä. Kävin tänään koeajamassa 3008:n ja onhan se hyvä auto. Opelina todennäköisesti vielä parempi, ainakin Opel-kuskin näkövinkkelistä. ;)

Minulla ei -luoja kiitos- ole minkäänlaisia automerkkilaseja päässä. Monelle opelistille tuo varmasti olisi pettymys, koska huomattava osa osista on samat kuin patongissa. Suorastaan sydänhalvauksen riski. Mutta onneksi markkinointikoneisto osaa peittää sen ja iso osa syvistä kansan riveistä ostaa Grandlandinkin aitona perinne-Opelina ja sakemannina, no ainakin ei-ranskiksena. :)

Positiivista tuossa on nyt ainakin tuo perusrauta eli psa-tekniikkapuoli eli hdi:t ja varmasti tuo 130 puretch sekä koeteltu mehumaija-automaatti. Ne ovat ilmeisimmin kestäviä ja melko ongelmattomia osasia. Ja eipä tuo THP:kään ole ainakaan öljyä kuluttava, ma luulen ekan 7000 km:n kokemuksella. Mutta se, missä (luultavasti) Opelin kädenjälki tuo plussaa, on hallintalaitteiden vielä suurempi selkeys, mittaristo vaikuttaa ainakin ikänäköiselle paremmalta, ja luultavasti korisovitukset ovat tarkemmat. Tämä siis mutua. Siitä olen satavarma, että Opelit pitävät jälleenmyyntiarvonsa patonkiserkkuaan paremmin ja selvästi. Opelin haluttavuudessa ei käytettynä liene ongelmia, ainakin käytettyihin painottuvassa Kaasujalka-ilmaisautolehdessä haastatellut lukuisat vaihtoautomyyjät ovat niin kommentoineet. Lisäksi Grandland on omalla tavallaan ja tyylillään hyvännäköinen cittari. Opelin sukujuuri näkyy muodoissa ja kojelaudassa mikä on hyvä asia. Mielenkiinnolla odottelen kanssa tuon hintoja, voisi aikanaan olla yksi vahva vaihtoehto -jos nyt yleensä patongista enää mitään hyvittävät muuhun kuin toiseen patonkiin...
 
Tosiopelistit varmaan tuomitsevat ja ovat jo tuominneet nämä PSA-yhteistyönä tehdyt autot täyspatongeiksi, mutta itselleni ainakin jätti 3008:n koeajo niin positiivisen kuvan, että taidan jäädä nyt rauhassa odottelemaan Grandlandin hintoja. Totta on, että Opelin hieman konservatiivisempi olemus varmaan uppoaa ostajiin ranskanserkkua paremmin. Ja mitä tuolla kuvissa on sisustaa näkynyt, tarjolla olisi mm. vaaleaa nahkaa Insignian tyyliin. Toisaalta uusimpia Opelin hienouksia kuten matriisiledejä ei ole tulossa, vaikka jonkinlaista mukautuvuutta noissa AFL-ledeissäkin on.

Jos hinnoittelu on kohdallaan, en näe mitään estettä sille, etteikö tämä voisi myydä hyvin. Crosslandin arvostelutkin ovat pääsääntöisesti olleet hyviä, vaikka itselleni se jätti turhan pikkuautomaisen ja halvan kuvan.
 
Saas nähdä tuleeko noihin bensakoneisiin Opelina jo hiukkassuodattimet kuten PSA:han vissiin syksystä alkaen tulee. Varmasti kansalaisten terveyden kannalta ok, mutta teknisesti en pidä moisesta ajatuksenakaan. Oli yksi syy olla enää ottamatta dieseliäkään, siis tuo dpf...

Grandland-nimi viittaisi helposti kiinalaiseen autoon. No ei se nimi miestä pahenna (vanha sanonta), eikä varmasti autoakaan.
 
Saksan Opelifoorumilla oli keskustelua noista hiukkassuotimista, että olikohan se nyt Stuttgartissa, jossa on iso hiukkasongelma, vain 7 % päästöistä aiheutuu moottorien päästöistä, loput tulevat renkaista ja muista päästöistä. Vähän sellaista viherpesua taitaa olla nuo DPF:t.
 
Peeveli sanoi:
Saas nähdä tuleeko noihin bensakoneisiin Opelina jo hiukkassuodattimet kuten PSA:han vissiin syksystä alkaen tulee. Varmasti kansalaisten terveyden kannalta ok, mutta teknisesti en pidä moisesta ajatuksenakaan. Oli yksi syy olla enää ottamatta dieseliäkään, siis tuo dpf...

Direktiivit velvoittavat kaikkia valmistajia ja näin on tässäkin tapauksessa oli nokalla sitten Opelin tai Peugeotin merkki. Vuoden verran voi kikkailla ja siirtää asiaa eteenpäin, kun autolla on tyyppihyväksyntä jo olemassa, mutta vuoden päästä syksyllä velvoite tulee kaikkiin suorasuihkubensakoneella oleviin uutena myytäviin malleihin. Tänä syksynä se alkaa koskea uusia tyyppihyväksyttäviä malleja.

Minä en kyllä ymmärrä mikä syy hiukkasloukku on olla ostamatta uutta autoa. Kaikista erilaisista pakoputkeen tungetuista suodattimista se kaikkein ongelmattomin tapaus.
 
Suurin kysymys tämän sauerkraut-patongin kohdalla onkin se, onko se ranskalaisittain hiljainen vai onko rengasmelu hyvää saksalaista keskitasoa. Onko alustan palikoita vaihdettu ja eristemateriaaleista tingitty? Jos tämä seikka on kunnossa ja hinnat bauttiarallaa samalla tasolla, on valinta 3008 ja Grandlandin välillä on lähinnä makuasia.

Itse tykkään enempi Pösön sisustasta ja Opelin ulkokuoresta. Opelin parempaa jälleenmyyntiarvoa kompensoi Peugeotin pidempi takuu. AGR-jakkarat on kyllä ylivetoja, mutta Pösöön saa hierovat tuolit. Vaikeaksi menee, mutta katotaan ensin, millaisina Volvo XC40 ja Subarun uusi XV tulevat kauppoihin.
 
Ainakin Crosslandin kohdalla eristys oli varsin onnistunut varsinkin auton kokoluokka huomioiden. Toivottavasti Opel ei mene Grandlandiin pilaamaan 3008:n hyvää eristystä. Grandlandin jakkarat lienevät vähån vanhempaa AGR-kalustoa, näyttävät samoilta kun J-mallin Astrassa ja A-Insigniassa oli. Tarkoittaa myös sitä, ettei niissä todennäköisesti ole myöskään tuuletusta nahkojen kanssa. Todella hyvät jakkarat nuokin joka tapauksessa ovat, mutta vähän kummastuttaa miksei ole käytetty samoja kun Astra K:ssa ja Insignia B:ssä.