https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Opel ranskalaiseen omistukseen?

Pitäisköhän siirtyä Opel-kuljettajaksi. En tiedä onko tuossa mitään järkeä. Opel ei ole kohta 20 vuoteen tehnyt muuta kuin tappiota, tosin sitähän en tiedä kuinka paljon tuosta johtuu GM:n sisäisistä rahansiirroista.
 
Ainakin kaikkitietävät markkinat pitivät tuota hyvänä uutisena, koskapa Pökötin osakekurssi pomppasi muutaman prosentin ylöspäin. No ainakin kiinalaiset Pösön omistajat saavat taas lisää tietotaitoa, jos GM:ltä sellaista nyt löytyy.
 
Opel on tuottanut 19 miljardin tappiot GM:lle vuodesta 1999, toki 2016 oli jo melkein voitollinen ennen punnan loppuvuoden romahdusta. Alasajo on myös kallista, Bochumin tehtaan sulkeminen 2014 maksoi 841meur
 
Noihin isojen konsortioiden yksittäisten jäsenten tulokseen ei paljoa voi luottaa. Ne säädetään aina verotuksen yms seikkojen mukaisesti optimaaliseen asentoon.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
jlindstrom sanoi:
Ne säädetään aina verotuksen yms seikkojen mukaisesti optimaaliseen asentoon.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Mutta verotussyistä voitot pitäisi tehdä Euroopassa ja tappiot Pohjois-Amerikassa
 
mutta jos tappiot tehdään saksassa ja voitot irlannissa ja luxemburgissa.. se että opel takoo saksassa tappiota ei tarkoita että rahat menisivät amerikkaan. pyörittäähän esim apple sangen sujuvasti tuota irlanti-luxemburg rallia.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
otj sanoi:
PSA haluaa auttaa Opelia:

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005100466.html

Mikäs siinä, jos tosiaan säilyttävät merkin vahvana ja jopa laajentavat sitä uusille markkina-alueille. Saksalaisuudella on kuitenkin arvoa muuallakin maailmassa.

Kummaa, että Ooppelit on kuitenkin pitänyt meikata suuressa osassa muuta maailmaa Vauxhalleiksi, Holdeneiksi ja Letukoiksikin.

Myydäänkö Ooppelia edes Lähi-Idän lisäksi muualla kuin osassa Eurooppaa?

Vähintään yhtä käsittämätöntä olisi GM:n vetäytyminen käytännössä kokonaan pois Euroopasta. Jollain Cadillacin ja Corvetten myynneillä ei paljoa lippua näytetä.
 
Tuo on GM:n normaalia mallipolitiikkaa, että kullakin markkina-alueella myydään sinne brändättyjä tuotteita, Vauxhallia mukamas brittiläisenä ja Holdenia aussina jne... Opelina myydään lisäksi ainankin Etelä-Afrikassa ja taitaapa myös joissain Etelä-Amerikan maissa olla merkki edustettuna.

Ausseissa myytiin vielä hetki sitten Opelina, mutta koska maksoi enemmän kuin VW, niin perseelleenhän se meni. Nyt taas Astraa myydään Holdenin badgella.
 
otj sanoi:
Ausseissa myytiin vielä hetki sitten Opelina, mutta koska maksoi enemmän kuin VW, niin perseelleenhän se meni. Nyt taas Astraa myydään Holdenin badgella.

Opelin Australian-valloitus muutama vuosi sitten kesti 6 kk, kunnes vetivät johtopäätöksensä.

Holden-brändi sinänsä on ollut ymmärrettävä, kun sillä on ollut omia isoja malleja ja Opel-sukuisten lisäksi on merkin alla myyty monia muitakin autoja. Holden Astrakin oli jossakin vaiheessa Nissan Sunny ja sen jälkeen tuli Holden Nova, joka taas oli Toyota Corolla.

Vauxhallin brändiarvoa sen sijaan en ymmärrä. En tosin ymmärrä brittien edesottamuksia muutenkaan. Onko Vauxhall Viva todellakin myyvempi tuote Briteissä kuin Opel Karl?
 
Vauxhallin imago tuntuu olevan tosiaan vielä paljon huonompi kuin Opelin. En tosiaan ymmärrä, miksi eivät sitä muuta Briteissäkin Opeliksi, ehkä PSA:n myötä näin käy. Irlannissahan Opel on Opel eikä Vauxhall, vaikka on vääränpuoleinen ohjaus sielläkin käytössä.

Ei tosiaan noita brittien edesottamuksia ymmärrä muutenkaan. Vauxhall Vaivalla ei tosiaan ainakaan Suomessa ole kovin positiivinen kaiku. :)
 
PSA jäi junasta sähköautojen kanssa. Niiden paineilmahybridi oli ihan vitsi.
Oletan, että ostavat Opelin sähköautopatentit, eivät muuten olisi kiinnostuneet.
 
Urlaub sanoi:
Vähintään yhtä käsittämätöntä olisi GM:n vetäytyminen käytännössä kokonaan pois Euroopasta...

En usko moisen tapahtuvan, Chevroletit taidettiin vetää euroopassa pois myynnistä nimenomaan Opelin suojelun vuoksi.

Jos Opel menee PSA:lle niin Chevyt tulevat varmasti takaisin myyntiin euroopassakin. Farmarimallit taitavat Chevyltä nykyään puuttua (edellinen Cruze oli myynnissä myös farkkuna) mutta hatchbackeistä, sedaneista, pickupeista ja crossovereista saa kyllä ihan toimivan lineupin tehtyä.

Dieseleitäkin noihin saa jopa jenkeissäkin, 2017 Cruze ja Equinox on siellä saatavilla uudella 1.6 litraisella dieselillä, Colorado pikku-pickup 2.8l dieselillä. Malibu on saatavilla hybridinä ja Volt töpselihybridi sekä Bolt sähköauto täydentäisivät vielä paletin.
 
Huikko sanoi:
PSA jäi junasta sähköautojen kanssa. Niiden paineilmahybridi oli ihan vitsi.
Oletan, että ostavat Opelin sähköautopatentit, eivät muuten olisi kiinnostuneet.

Toivottavasti tarkistavat onko ne oikeasti Opelin vaiko GM:n patentteja.

Opelin nimellä myydyt sähköutot ovat olleet kuitenkin täysin jenkkiautoja, jotka on valmistettu USA:ssa ja meikattu Eurooppaan Opeleiksi.
 
GM:llä on ainakin aeimmin ollut käytössä systeemi, jossa kaikki patentit ovat emoyhtiön hallussa. Näin mm. Saabin patentit jäivät GM:lle.
Tuskin on muuttunut, eli mahdollisen kaupan mukana sovitaan erikseen, mihin intellektioikeuksiin tulee käyttöoikeus. Patentit tuskin siirtyvät.
 
ini sanoi:
GM:llä on ainakin aeimmin ollut käytössä systeemi, jossa kaikki patentit ovat emoyhtiön hallussa. Näin mm. Saabin patentit jäivät GM:lle.
Tuskin on muuttunut, eli mahdollisen kaupan mukana sovitaan erikseen, mihin intellektioikeuksiin tulee käyttöoikeus. Patentit tuskin siirtyvät.
Luulisi olevan joka konsernissa noin. Muuten tuntuu aika pöljältä.
 
Tuskin PSA kovin paljon GM:n teknologiaa saa, eivät taida paljoa muuta saada kaupassa kuin brändin. Mutta yhteistyötä ovat tehneet tähänkin asti ja varmaan tekevät jatkossakin, joten sitä kautta teknologian vaihtoa tapahtuu puolin ja toisin.
 
Nyt tämä sitten etenee:

http://www.reuters.com/article/us-opel-m-a-idUSKBN16A240

PSA boss Carlos Tavares said last week a full acquisition of Opel offered an "opportunity to create a European car champion" and quickly exceed 5 million annual vehicle sales. The French carmaker also expects savings of up to 2 billion euros ($2.1 billion) from the tie-up, sources have said.

Tämä on erityisen mielenkiintoista:

Tavares told his board that PSA would redevelop the core Opel lineup with its own technologies to achieve rapid savings, according to people with knowledge of the matter.

Eli tarkoittaako tämä sitä, että esim. Astra ja tuleva Insignia alkavat "ranskalaistua" matkan varrella. Vaikkapa niin, Astran faceliftin yhteydessä (joka lienee joskus ensi vuonna tai 2019) tilalle vaihdetaan PSA:n moottoreita?

 
Varmaan noi moottorit tosiaan menee ekana vaihtoon. Ja eikä siimä mitään, nuo PSA:n dieselkoneet on hyviä koneita, kuten ovat ilmeisesti nuo puretch-bensatkin.
 
Joo, ei haittaa minuakaan. Ihan asiallisia nuo GM:n uudet padat on, mutta tuskin PSA:n motit on yhtään huonompia, ellei parempia. Uusissa 2008 ja 3008-pohjaisissa SUVeissa (Crossland X ja Grandland X) onkin jo PSA:n koneet.

Puristien mielestä "aidon" Opelin taru lienee nyt päättymässä, mutta aika näyttää miten käy. Toivottavasti käy hyvin.
 
Toivottavasti mitään princeä ei aleta Opeliin työntämään. PSAlla ei kyllä bensapuolella ole mitään kauppakasseja isompiin autoihin.
 
Taitaahan nuo Puretechit toimia hyvin 308:n ja 3008:n keulallakin? Kyseiset autot ei varsinaisesti ole enää mitään kauppakassi-kokoluokkaa.
 
otj sanoi:
Taitaahan nuo Puretechit toimia hyvin 308:n ja 3008:n keulallakin? Kyseiset autot ei varsinaisesti ole enää mitään kauppakassi-kokoluokkaa.

Ei se 1.2 Puretech nyt kuitenkaan mikään mahtimoottori ole, vaikka sinänsä hyvä onkin. Riippuu toki minkälaista suorituskykyä hakee, mutta omaan makuun se on ihan passeli tuohon meidän C4:ään, mutta en mä ehkä vaikkapa tuota Picassoa sillä valitsisi, vaikka sen siihen saakin.

Toisaalta taas jos tuota vaikka Opelin 1.4 turboon vertaa, niin se on yhden sijausauton perusteella (Astra) kaikin puolin ihan älyttömän paljon parempi kone, tuo 1.4 turbo oli yksi epämiellyttävimpiä pikkuturboja mitä olen koskaan kokeillut.
 
otj sanoi:
Taitaahan nuo Puretechit toimia hyvin 308:n ja 3008:n keulallakin? Kyseiset autot ei varsinaisesti ole enää mitään kauppakassi-kokoluokkaa.
No kai se noissakin nurkka-ajossa menee. Maantiellä 308:ssa vähän jo puhditon. 3008:ssa varmaan vielä enemmän.

Mä oon tänään ajanut PSA lähtöisellä dieselillä ja kyllähän se melkoinen traktori on, että liekkö sekään niin parannus noihin Opelin uusiin whisper-dieseleihin, joista 1.6 oli ainakin lämpimänä ihan jees.