https://tummennuskalvot.fi/

Opel Insignia A ( 2008-2016 )

T

TeBsu

Vieras
Aukastaanko Insignia ja astra malleille omat ketjunsa? Käyttökokemuksia voi kertoilla insiginiasta tähän topicciin?
 
Kävin tänään koeajamassa uuden farkku Insignian 1.6 turbo bensakoneella ja automaattina.
Erittäin hyvä ajettava. Hiljainen myös moottoritienopeuksilla. Automaattilaatikko toimi hienosti tuon moottorin kanssa, moottori vääntää mukavasti jo alhaisillla kierroksilla. Myös moottorin äänet eristetty hienosti, ei mölyä edes kovissa kiihdytyksissä. Jousitus toimi myös todella hienosti, meno oli miellyttävän tasaista, jämäkkyyttä löytyi sopivasti, ilman minkäänlaista pintakovuuutta.
170 hepoa antoi ehkö odottaa hieman terävämpää kulkua, joten tuossa pienoinen pettymys. Autolla toki painoa ihan "kivasti", mutta kuitenkin...
Uusi kojelauta ei täysin sytyttänyt ja itse pidän enemmän "vanhemmasta" nappulaviidakosta.
Kaiken kaikkiiaan positiivisen puolelle kokemus ko. autosta jäi. Insignian 5 ovinen hb olisi kyllä mielestäni hyvinkin tyylikäs paketti, omaan makuun parempi kuin koeajettu farkku.
 
Insignia on yksi niistä automalleista,  joille toivoisi toteutumaa parempaa menekkiä. Tiedä sitten mikä rajoittaa kysyntää,  huono jälleenmyyntiarvo muihin kuin uuteen Opeliin?
 
ääliö sanoi:
Insignia on yksi niistä automalleista,  joille toivoisi toteutumaa parempaa menekkiä. Tiedä sitten mikä rajoittaa kysyntää,  huono jälleenmyyntiarvo muihin kuin uuteen Opeliin?

Huono jälleenmyyntiarvo varmasti rokottaa osansa kysynnästä, mutta kyllä myös -90 luvulta peräisin oleva huono maine syö myyntiä. Tiedä sitten millainen nykyisten Opeleiden laatu on? ???

Insigniahan on varsin maukkaan näköinen paketti mutta yllättävän pieni sisältä, jotenkin siihen on saatu loihdittua luokkaa pienemmän auton sisätilat. Pari kertaa olen moisesta kylmätyypit ottanut, mutta ahtaiden tilojen vuoksi koeajo ja kaupanhieronta on jäänyt tekemättä.
 
ääliö sanoi:
Insignia on yksi niistä automalleista,  joille toivoisi toteutumaa parempaa menekkiä. Tiedä sitten mikä rajoittaa kysyntää,  huono jälleenmyyntiarvo muihin kuin uuteen Opeliin?

Pallosalama ryssi laatunsa 90-luvun lopulla ja viimeisteli sen lyhyeksi jääneellä nettohinnoittelulla, jolloin Opeleihin ei kuulemma saanut alennuksia. Sitten vielä Vectra C:n tullessa hinnat pomppasivat 129.900 markasta lähemmäksi 200.000 markkaa, niin meni se vähäinenkin myynti. Vectra oli kuulemma premiumia, mutta ostajat olivat toista mieltä..

Eikä valmistajakaan aivan kympillä ole merkkiin panostanut. Muutama vuosi sitten oli katkolla koko merkki, kun Chevyn merkin piti vallata Eurooppa. Sitten vaihtui varmaankin kvartaali Detroitissa ja yllättäen hautasivat Letukan Euroopasta.

Ei tuollaisella poukkoilulla autoja myydä, varsinkin kun pitäisi panostaa kovasti vanhojen mielikuvien uudistamiseen.

Edit: Pari kertaa on osunut vuokra-autoksi Insignia ja minä kyllä pidin niistä.
 
Kyllä Insignian menekin este on ollut ennen muuta hinta. Itse autossa ei ole muuta vikaa kuin rajalliset tilat ja ehkä merkin vanhan maineen rasitteet. Nyt hintakilpailukyky on hieman parantunut, pian nähdään näkyykö se myynnissä.
 
Nelivetotekniikasta kiinnostuneille huomioina, että Insignian Haldex paketti on varustettuna ainakin joissain malleissa perän eLSD yksiköllä. Eikä kyseessä ole jarruja käyttävä toiminto, vaan monilevykytkin tasauspyörästön sisällä. Se voi jakaa muistaakseni 75% väännöstä haluamalleen pyörälle. Eli voima ei häviä sisäkurvin sutimiseen, vaan ohjataan tiehen.
Pääsin testaamaan tämän back to back vertailussa Saabilla, kun oli sama malli eLSD:llä sekä ilman. Toinen noista oli oma, joten siihen oli tottunut ja tuntumaa saatu. Kyseinen eLSD muuttaa kaarrekäyttäytymistä aika radikaalisti. Ja tietysti liukkaalla vastaava vaikutus.

Meikäläisen näkemyksellä viimeisin Insignia versio on ajettavuudeltaan erinomainen. Hinnoiteltu todella hyvin, ja lisävarusteita löytyy premium tyyliin. Aika vahvasti auto on muuttunut parempaan suuntaan enimmäisestä mallivuodesta. Kojelauta jne on hieman omanlaisensa, mutta uskoisin tämän olevan pelkästään tottumisjuttu. Ei siinä mitään ergonomisia virheitä ole. Penkit on ainakin minun selälle erinomaiset. Tilat on pienehköt ja massaa paljon. Ihan sisarmallinsa, Saab 9-5n tyyliin.

Jälleenmyyntiarvo on ilmeisen huono. Jankun aletaan olla malli-iän loppupuolella, on toki haluutavuus senkin vuoksi vähäisempää. Mutta kyllä Opelin markkinointi ja myynti on sössinyt tämän homman. Välillä harkittiin Insigniaa 9-3:n seuraajaksi, mutta ei tuolloin meitä lähinnä oleva Opel myyjä, Rinta Jouppi muuten, osannut kyllä yhtään hoitaa hommaa kotiin. Ja se jäi sitten siihen.

Vakaa, hiljainen ja hyvin varusteltu auto joka myös näyttää hyvältä. Käykääpäs kokeilemassa jos ette ole näin vielä tehneet!
 
Urlaub sanoi:
Eikä valmistajakaan aivan kympillä ole merkkiin panostanut. Muutama vuosi sitten oli katkolla koko merkki, kun Chevyn merkin piti vallata Eurooppa. Sitten vaihtui varmaankin kvartaali Detroitissa ja yllättäen hautasivat Letukan Euroopasta.

Ei tuollaisella poukkoilulla autoja myydä, varsinkin kun pitäisi panostaa kovasti vanhojen mielikuvien uudistamiseen.
Samaa olen ajatellut. Itsellä pitkä ja varsin intohimoinen Opel-historia. Hyvä historia merkillä ja hienoja autoja normaalille kukkarolle. Koska olen melkoisen merkkiuskollinen ajaisin varmaan vieläkin Opelilla, jos viimeisin -93 Astrani ei olisi ollut niin kova ruostumaan. Ja vaihdon tullessa ajankohtaiseksi Opelin happi oli jotenkin niin alhaalla, että päätin vaihtaa merkkiä. Kadett-kausi on kuitenkin ollut niin merkittävä autoiluhistoriassani, että kannustan taas Opelia. Varsinkin, kun olen siinä uskossa, että Opel-laatu on taas hyvää. Astra ei oikein innosta, mutta Insignia on hieno auto. Ihan eri maasta kuin edeltävä Vectra, josta en tykännyt yhtään. Työkaverin vaimolla on muutaman vuoden ikäinen Insignia ja on autoon muutoin tyytyväinen, mutta paikallisen huollon kanssa on mennyt sukset ristiin. Siksi seuraava auto tullee olemaan Mondeo?

Urlaubin kanssa samaa mieltä, että tuo Chevrolet-seikkailu teki hallaa Opelin myynnille. GM merkkien mainospaukutkin oli selvästi suunnattu muualle kuin Opeliin. Daewoo/Chevrolet ei kolahtanut millään tavalla ja minua harmitti sen oikean Chevroletin puolesta nimen väärinkäyttäminen. Vaikka kaikki merkit tekevät autoja ympäri maailmaa ja joitain malleja toinen toisilleen, niin silti... Olisivat myyneet Korean autot vaikka Vauxhalleina. Olisi ollut jotenkin paremmin oikeassa kategoriassa.
 
Oma mielikuva ja kylmätyyppien kokemus Insigniasta on vähän sama kuin V70 Volvolla, iso ulkoa, mutta sisältä luokassaan pienehkö ja loistava auto ajaa maantiellä(?). Lisäksi Insignia on ulkoisesti hyvännäköinen ja tämän faceliftin myötä myös sisäisesti makuuni. Kiinnostava malli, mutta omista parin kk takaisista pohdinnoista tippui ilman koeajoa pois koska tuon 170 hp bensa+automaatin hinnan karkasi liian isoksi, samoin dieselit ja tuo 140 hp malli ei oikein tuon painoiseen autoon jaksanut innostaa. Eräällä töiden puolesta tutulla tuommoinen Insignia on dieselinä ja kovasti on kyllä tykännyt.
 
Minä juttelin tuolla paikallisella vaanarialueella ihan vastikään diesel Insignian omistajan kanssa. Oli vaihtanut edellisen mallin V70:n Insigniaan, oli ilmeisesti hatchback malli (en ole kyllä nyt varma ). Kävin utelemassa autosta ja siinähän tietysti sitte alettiin kehua omia kalustoja ;) kuin asiaan kuuluu.
Kuulemma veturi vakaampi kuin tuo vaunuilijoiden "legenda" eli V70. Automaatti sai kehuja ja alustan toiminta kovallakin kuormalla. Heillä on Polarin telivaunu, joten kaipa se sitten isoakin painoa vetää.
Kuski, vanhempi herrasmies, kehui kaikinpuolin autoa loistavaksi valinnaksi. Kuulemma huoltojen lisäksi ei ollut tehty muuta kuin toinen umpio vaihdettu takuuseen kun oli kosteus päässyt sisään.

Toisaalta tähän todettakoon, että kun tuolla vaunuilijoiden joukossa menee jutustelemaan vetoautoista, niin hyvin usein alla on juuri se kaikkein paras ja etevin auto. Merkki ja malli vaihtuu henkilön mukaan. Tosin Volvo V70 ja XC90 on Legendoja. Niihin ei mikään koske ;)
 
ääliö sanoi:
Insignia on yksi niistä automalleista,  joille toivoisi toteutumaa parempaa menekkiä. Tiedä sitten mikä rajoittaa kysyntää,  huono jälleenmyyntiarvo muihin kuin uuteen Opeliin?
Ensimmäisessä Insigniassa oli ahtaat takatilat, vanhanaikaiset bensakoneet (1.6, 1.8, 1.6T) ja liikaa painoa. Väitän, että jos perusmallin Insigniaan olisi ollut tarjolla nykyaikaisemmat moottorit, niin kauppa olisi käynyt. Tuo vapaastihengittävästä 1.6:sta tehty turboversio oli tehojen puolesta ihan asiallinen, mutta heikkojen vääntöominaisuuksien takia arkiajossa turhan mopo ja janoinen, vaparikoneista puhumattakaan.  :rolleyes: Parilitraisen turbon tapauksessa hinta taas pompsahti liian korkeaksi.

Uudistuneessa mallissa moottoripaletti on varsin asiallinen. Toki takapenkillä joutuu edelleen istumaan leuka rinnassa (5-ovisessa), mutta jossei sillä tai painon tuomalla kulutuslisällä ole merkitystä, niin reilulla 30 tuhannella saa ajettavuudeltaan ja ulkonäöltään premium-luokaa edustavan auton.
 
Ooppelillahan on erittäin pitkä ja pääosin kunniakas historia takanaan. Muistan kyllä itsekin nuo 90-luvun laatuongelmat, olisiko noita ollut jo 80-luvun puolella. Yhdessä vaiheessa taisi automyyntilistalla olla neljänneksi suosituin merkki, vaan niin on maine ja kunnia katoavaista.

Varmankin joo on ollut pallo vähän hukassa tuotesuunnittelussa ja ylimmässä johdossa talouskurimuksen keskellä. Samaan aikaan Suomessa kokonaan aiemmin tuntemattomat automerkit Kia ja jossakin määrin myös Hyundai ovat nouseet hyvinkin suosituiksi. Vaikka ei ostohetkellä ole ollut minkäänlaista käsitystä laadusta jälleenmyyntiarvosta. Tai vaikkapa Skoda. Ajatelkaapas nyt niitä ykkössukupolven Octavioita, aika kaukana siitä mitä malli on tänä päivänä ja silti kauppa kävi, ja nyt käy jopa liiankin hyvin, ? Kilpailu on äärimmäisen kovaa ja melkeinpä jonkun voittaessa joku toinen häviää. Sorry OT.
 
Rookie sanoi:
Uudistuneessa mallissa moottoripaletti on varsin asiallinen. Toki takapenkillä joutuu edelleen istumaan leuka rinnassa (5-ovisessa), mutta jossei sillä tai painon tuomalla kulutuslisällä ole merkitystä, niin reilulla 30 tuhannella saa ajettavuudeltaan ja ulkonäöltään premium-luokaa edustavan auton.

Vai premiumia? Eikö Omega tai vielä enemmän Senator edustaneet Opelin premiumia?

Insignia, omaa sukua Ascona, on sellainen merkonomimersu eli paljon peltiä vähällä rahalla. Nykyisin ei pidä paikkaansa kuin tuo pellin paljous.  ;)

Edit: Taisi olla Asconakin vain Kapitänin seuraaja. Kohtuullisen saksalainen ratkaisu nimetä automallit sotilasarvojen mukaan.

Eipä silti, Insigiakin saisi enemmän ryhtiä, jos olisi vieläki Kapitän!  8)
 
ääliö sanoi:
Ooppelillahan on erittäin pitkä ja pääosin kunniakas historia takanaan. Muistan kyllä itsekin nuo 90-luvun laatuongelmat, olisiko noita ollut jo 80-luvun puolella. Yhdessä vaiheessa taisi automyyntilistalla olla neljänneksi suosituin merkki, vaan niin on maine ja kunnia katoavaista.

Äläpä vähättele, Opel oli 90-luvun puolivälissä useampana vuonna Suomen myydyin henkilöauto!

Sitten alkoi laatuongelmat kaatumaan niskaan ja merkkiorganisaatiossa mopo jatkoi keulimistaan.
 
Minulla Insigniassa tökkää ensimmäisenä mielikuva, toisena tilojen ahtaus ja kolmantena vanhakantaisuus joka on näkynyt moottoreissa ja järkyttävässä omapainossa. Myös se että vaimolla on kaksi ehdotonta automerkkiä, joita ei halua, estää edes harkitsemasta. Toinen näistä merkeistä on Toyota ja toinen Opel. Vaimon Toyota-kammo syntyi kokemuksen kautta ja varmasti jossain määrin minun vaikutuksesta, mutta Opel-kammon rouva on kehittänyt ihan itse.
 
Nyt kun muistelen niin oman Insignia kokemukset ovat koeajoilta hyvin positiiviset, tilojen pienuus lienee suhteellista, on paljon kalliimpiakin autoja joissa on vähemmän tilaa  ;)

Itse en ole omistanut yhtään oikeasti huonoa Opelia. A, B ja C mallin Vectrat jättivät erinomaiset muistot.

Kadett malleista on vain kaverikokemuksia 80/90 luvun taitteesta.. Itsellä oli GSI (vai mitä se nyt oli) pitkään haaveena. Liekö sitten hyvä vai huono asia että jäi omistamatta. Ihan sama. Itsellä ei ole Opelia kohtaan mitään muuta pahaa sanottavaa kuin juurikin tuo massa, sitä tuntuu vieläkin Inkussa olevan turhan paljon, tai jokinhan siinä ne tehot hävittää..

Isot odotukset oli aikanaan kun 2.8 4x4 Turboa kävin kokeilemassa, mutta liike-energiaa ei vain omasta mielestäni ollut niin paljon kuin sitä tehojen (260hv) perusteella olisi olettanut..

Toisaalta, nykyään kun olen päässyt yli tuosta tehontarpeesta, ja mukavuusasiast menee ajettavuudessa edelle, Inkku olisi hyvä vaihtoehto..
 
Skula sanoi:
tilojen pienuus lienee suhteellista, on paljon kalliimpiakin autoja joissa on vähemmän tilaa  ;)

Toisaalta, on myös paljon lyhyempiä autoja joissa on enemmän tilaa.
 
Insignia on paperitietojen perusteella varsin vakuuttava paketti hintaansa nähden. Tuplaturbodieseliä, hintaluokassaan erittäin kehittynyt nelikko, iso auto, hyvät varusteet, hyvät ajovalot ja farkun ulkonäkökin on kohdillaan, varsin Country Tourer.

Mutta sitten kun lähdetään koeajolle, niin kaksi kysymystä pyörii koko ajan mielessä. Miten 10 senttiä Superbia pidempi auto voi olla sisältä näin pieni? Missä ne 195 kaakkia ovat?

Itse olen käynyt pariinkin otteeseen Insigniaa koeajamassa, koska se vaikuttaa aina paperilla hyvältä vaihtoehdolta ja meillä aikaisemmin ollut -02 Astra oli loistava auto. Mutta koeajoon se sitten aina jää.

Minä kun olen niitä tavaratilan fanittajia, niin Insignian tavaratilassa on yksi todella kummallinen juttu. Tavaratilan sisäosan takareunasta on matkaa puskurin ulkoreunaan varmaan 30 senttiä. Siis ihan käsittämättömän pitkä etäisyys ja se on täysin turhaa hukkatilaa. Tästä kuvastakin asia käy jollain tasolla ilmi:

Opel-Insignia_Sports_Tourer_2010_photo_39.jpg


Urlaub sanoi:
Pallosalama ryssi laatunsa 90-luvun lopulla ja viimeisteli sen lyhyeksi jääneellä nettohinnoittelulla, jolloin Opeleihin ei kuulemma saanut alennuksia.

Meillä oli juurikin "nettohinnoiteltu" Astra ja se hinnoittelumalli ei varmasti sovi normipulliaisille. Nettohinnoittelussa kun ei voi leipoa vanhan auton vaihtohyvitykseen käteisalea sisään, niin vaihtohyvitys näyttää pieneltä. Ja normipulliainen ei tee kauppoja, kun omasta rakkaasta lehmästä maksetaan niin hävyttömän vähän. Vaikka oikeasti toki hyvitys on ihan yhtä huono kuin muissakin liikkeissä.
 
Taas tästä leivotaan tilakysymys, olisit ottanut verrokiksi jonkun muun kuin Skodan, ihan vaihtelun vuoksi koska niitäkin varmaan on ;D

On varmasti totta että Inkku jää monelta kauppaan tilojen takia, etenkin suomalaisilta, joille tilat on melkein kaikki kaikessa..
 
Vempula sanoi:
Mutta sitten kun lähdetään koeajolle, niin kaksi kysymystä pyörii koko ajan mielessä. Miten 10 senttiä Superbia pidempi auto voi olla sisältä näin pieni?

Tourerissa tuo pituus ainakin hukkuu jo takaluukun päälle rakennettuun muovikoteloon- taitaa olla reilu 20 cm paksu tuo luukku. Muutenkin niin muovisen oloinen rakennelma, että mulle pienen/matalan etuoviaukon ohella jäi harkinnassa taka-alalle parisen vuotta sitten.

Jos Skodaan ei saa verrata niin taitaa BMWn GT ssäkin olla paremmat takatilat....
 
Kun Insignia tuli markkinoille, se floppasi pahasti tässä kokoluokassa niin tärkeässä työsuhdeautoilijoiden leasing-myynnissä. Tärkeimpänä selittävänä tekijänä oli mielestäni firmojen CO2-rajoihin mahtuvien automaattivaihteisten versioiden puute.
 
Skula sanoi:
Taas tästä leivotaan tilakysymys, olisit ottanut verrokiksi jonkun muun kuin Skodan, ihan vaihtelun vuoksi koska niitäkin varmaan on ;D

No Mondeokin on oikein hyvä verrokki.

Ja olen pahoillani, että mainitsen niin usein auton sisätiloista. Ne kun nyt vain ovat monelle farkun ostajalle yksi tärkeistä jutuista perheen käyttöautossa.
 
Urlaub sanoi:
Äläpä vähättele, Opel oli 90-luvun puolivälissä useampana vuonna Suomen myydyin henkilöauto!

Kiitos tarkennuksesta, muisti teki tepposet!

Itse en ole Insigniaa sisältäpäin edes nähnyt, eli pitää luottaa kommentteihinne heikosta brutto-/nettotilavuudesta. Harmi ja ihme jos on tuollainen ilmiö päässyt taas tapahtumaan.

Jossakin välissä oli niin, että nelivedossa automaatti toi melkoisen suuren kulutuslisäyksen ainakin paperilla. En tiedä onko tilanne edelleen sama. Tuokin voi vähän porukkaa karkottaa.

Tuttavapiirissä kaveri vaihtaa aina Ooppelin uuteen Ooppeliin, kun tuumaa, että tuossa saa pienellä välirahalla kelpo auton alleen. Tiedä sitten, mutta en muista hänen esim. laatuongelmista maininneen.
 
Mitä ite tiedän tuttavien kokemuksia inkuista, niin on niissäkin omat lastentautisa ollut. Ja se on kokoluokkaan järkyttävän pieni auto sisältä... Hämmästelin sillon sitä itekkin, kun ekat inkut tuli suomen markkinoille, kun sitä hehkutettiin isona autona.. Mutta siltikin uskallan haaveilla seuraavaksi autoksi inkkua todennäköisimpänä vaihtoehtona... Kunhan menee parikolme vuotta eteenpäin. On ooppelissakin laaduissa eroja, niinkun skodissa ja audeissakin. Bemarit on vissiin aika priimaa kamaa kun on kuunnellu puheita.