https://yliteippaus.fi/

Fiatin maahantuonti loppuu

Pekka P

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Alfan, Fiatin ja Jeepin maahantuonti loppuu ainakin toistaiseksi. Kuka jää kaipaamaan...  :rolleyes:

http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/alfan,+fiatin+ja+jeepin+tuonti+suomeen+loppuu/201401602199

Nykytilassaan Fiatin henkilöautoja tuskin moni jää Suomessa kaipaamaan. 500 on kieltämättä parhaimman näköisiä sekä pikkuautojen että retrojen joukossa. Punto oli täysin vanhentunut ja siihen nähden todella ylihintainen. 500L taas (tulevine XL-malleineen)  :eek: oli mielestäni käsittämätön ja kauhistuttava yritys laajentaa mallistoa perheautojen suuntaan.

Kun katsoo, millaista mallistoa on suunnitteilla, ihmettelen, kuka enää ryhtyy näitä Suomeen tuomaan.  :rolleyes: Tällä mallistolla, vanhalla maineella ja jatkuvilla maahantuojanvaihdoksilla tuntuu aika toivottomalta yritykseltä.
 
Olimme aikanaan ostamassa perheeseen kakkosautoa, Fiat Puntoa. Imatran Auto-Hatakalta löytyi varteenotettava ehdokas, noin vuoden vanha kilometrien ollessa 10 tkm. Koeajolla autosta kuului kolmea eri resonanssiääntä, Fiiu alkoi resonoida eri nopeuksilla kolmesta eri paikasta. Autoa palauttaessani totesin vaihtoautomyyjälle, että "nämä varmaan tutkitaan ja laitetaan kuntoon ennen mahdollista kauppaa" johon myyjä "Ei laiteta, nämä äänet kuuluu Fiatiin". Kyseessä oli Toyotan titaanivaihtoauto http://www.toyota.fi/vaihtoautot/index.tmex .
Niin Fiiu jäi liikeeseen ja Auto-Hatakkaan ei tarvitse enää mennä asioimaan.
Perheeseen tuli sitten Fabia 1.2 TSI Ambition Combi ja hyvä näin.
 
Fiat on mielestäni tällä hetkellä niin ulapalla autonvalmistajana, ettei minuakaan maahantuonnin loppuminen suuremmin hetkauta. Jopa tietyillä tahoilla pientä suosiota saanut Fiat 500 on aika kamala rimpula. Abarth 500:a ei ole tullut kokeiltua, mutta uskoisin siinäkin samalla rahalla löytyvän paremman ja sporttisemman auton, kuten Fiesta ST.
 
Fiatin ongelmana Suomessa on viime vuosina ollut maahantuojat, jotka ovat vaihdelleet ja olleet ilman kunnollista panostusta mallistoon. Houkuttelevimmat kombot ovat puuttuneet myyntimallistosta vaikka houkutteleviakin moottoreita on tehtaan linjalla ollut. Toisena isona ongelmana ainakin pk-seudulla ovat olleet myyjät. Kyllä Fiat on pitänyt "väkisin" ostaa jos sellaisen on halunnut. Sitä ei ole haluttu myydä, jostain kumman syystä. Sama myyntorganisaatio haluttomine myyjineen tietysti on vaivannut Alfaakin.

Eikös juuri uutisoitu hetki sitten että Fiat ostaa Syslerinkin...
 
Minulla oli aikoinaan käytettynä ostettu Fiat Bravo... hyvä auto hintaisekseen. Hyvät muistot.
 
Eiköhän niille uusi maahantuoja löydy. Jos Alfa myydään vag konsernille niin jopa tutusta paikasta ;)
 
Harmi. Toivottavasti uusi maahantuoja löytyy. Jos ei niin nyt alkaa olemaan viimeiset hetket ostaa uusi Abarth suomesta. 595 Abarth Competizione kiinnostaa.
 
Ei paljoa harmita tämä uutinen. Ei taida ketään muutakaan noin yleisesti ottaen harmittaa.

Mulla oli kerran viikon vuokra-autoa Bravo ja sen viikon jälkeen oli harvivaisen selvää, että meille ei tule IKINÄ Fiattia. Ja tämä on siitä harvinainen lupaus, että se pitää :)
 
Kahdeksan Fiattia omistanut, kolme käytettyinä ostettua ja 5 uutena. Yhtään kertaa en niillä tien päälle jäänyt. Kertaakaan ei tarvittu hinausautoa eikä -köyttä. Lieneekö ollut vika ratin ja penkin välissä, että näin pääsi käymään ;)
 
Mulle ei ole myöskään mitään tunnesiteitä Fiiattia kohtaan.
Anteeksi, jos olen kylmä ihminen 8)
Lieventääkö se kylmyyttäni, että jokus 90 luvulla kaverin Uunossa oli kyytissä ;D
 
Ei minullakaan mitään tunnesiteitä kyseiseen automerkkiin ollut. Puhtaasti taloudellista laskelmointia, minkä merkkistä työkalua kannattaa käyttää parhaan tuoton saavuttamiseksi :)
 
Vaarivanhus sanoi:
Ei minullakaan mitään tunnesiteitä kyseiseen automerkkiin ollut. Puhtaasti taloudellista laskelmointia, minkä merkkistä työkalua kannattaa käyttää parhaan tuoton saavuttamiseksi :)
Eikös sitä Ladalla olisi tehnyt parhaimman hinta/laatusuhteen :rolleyes:
Väittivät vielä niin, ettei ollut sellaista pakkasta missä Lada ei olis käyntiin lähtenyt.
 
völvöxc60 sanoi:
Eikös sitä Ladalla olisi tehnyt parhaimman hinta/laatusuhteen :rolleyes:
Väittivät vielä niin, ettei ollut sellaista pakkasta missä Lada ei olis käyntiin lähtenyt.
En oikein arvannut Ladaa ottaa. Eräällä työkaverilla oli Lada. Kertoili kaupparatsu, jätettyään autonsa erään itäsuomalaisen tehtaan porttikopin läheisyyteen kesäkuumalla, porttivahdin määränneen viemään autonsa kauempana olevalle parkkipaikalle. Olisi kuulemma tuottanut tuulen alapuolella olevaan porttikoppiin pahaa haisua.
 
Fiatin alasmeno Suomessa on hiukan yllättänyt. Vielä muutama vuosi sitten oli mm Ducato yksi suositummista pakettiauto merkeistä. Autokeskus ei ainakaan tuntunut tämän merkin menekkiin paljoa panostanut.

Yhtään fiiua en ole omistanut, pari kertaa katsellut pesueen kakkosautoksi käytettyä ja viime keväänä huollon valmistumista odottaessa istuin ja hieman ihastuin 500L n persoonallisuuteen.

Toivottavasti löytyy maahantuoja- kyl fiiut kuuluu suomalaiseen liikennekulttuuriin!
 
Kyllähän sitä Fiiattiakin joku alkaa jollakin aikajänteellä Suomeen tuomaan.
 
Listahintojen tulisi ainakin olla huomattavan edullisia ja myydä sitten niillä. Nythän Autokeskuksella oli pahasti yläkantissa listahinnat ja sitten säännöllisesti polkumyyntikampanjoilta päällä. Syö merkin vähäistäkin uskottavuutta.
 
Pekka P sanoi:
Listahintojen tulisi ainakin olla huomattavan edullisia ja myydä sitten niillä. Nythän Autokeskuksella oli pahasti yläkantissa listahinnat ja sitten säännöllisesti polkumyyntikampanjoilta päällä. Syö merkin vähäistäkin uskottavuutta.

Delta-Autohan myi ennen Kiaa Fiatia kuin siimaa. Hinnat olivat kohtuullisia, vaihtohyvitykset kohdallaan ja koeajo palkittiin kaffepaketilla. Tuollaista perussuomalaisia kosiskelevia kampanjoita tarvittaisiin kansanautojen myyntiin. Kaikki eivät tunne oloaan kotoisaksi lasihangaarin nahkasohvalla sliipatun liimatukan selittäessä golfin peluusta.

Fiatin ongelmana on siltikin malliston kapeus tai suoranainen olemattomuus. En yhtään hämmästyisi, vaikka koko konserni kaatuisi.
 
Kun katsoo Fiatin tuotepalettia, niin en yhtään ihmettele myynnin nihkeyttä. Tähän kun lisätään merkin 80-luvulla syntynyt imagollinen painolasti ja onneton markkinointi yhdistettynä olemattomaan arvostukseen, on suunta vain yhteen suuntaan. Nyky-Ryslerin sulauttaminen konserniin ei sekään lisännyt uskottavuutta.

Minä en ainakaan löytäisi näistä itselleni autoa:
http://www.fiat.com/com/cars