https://tummennuskalvot.fi/

Opel Ampera-e

Urlaub

Grand Legend
Liittynyt
6.1.2014
Chevy Boltin euroversio eli Opel Amper-e on esitelty.

Suomeen Ampera-e tulee ensi vuonna, mutta hintoja ei vielä julkaistu.

Suorituskyky ainakin on vakuuttavaa niin kiihtyvyyden kuin rangenkin suhteen. 7,3 sekuntia sataseen on kova aika tuossa kokoluokassa, eikä 500 km rangekaan mikään huono ole. Ei, vaikka todellisuus olisi 300 km luokkaa. Nissan Leaf on pulassa tätä vastaan.

Hienoa on sekin, että Ampera-e ei ole mikään prototyyppi vaan tuotantovalmis auto.

http://www.iltalehti.fi/autot/2016092922390242_au.shtml

Pitäiskö vaihtaa Tesla-varaus Ooppeliin?
 
Jos ei  hinta karkaa hirveästi yli 30 000€:n, niin kyllä tuo kiinnostaa ihan tosissaan. Latauspisteitä pitäisi vaan saada teiden varsille enemmän.
 
Antero sanoi:
Jos ei  hinta karkaa hirveästi yli 30 000€:n, niin kyllä tuo kiinnostaa ihan tosissaan. Latauspisteitä pitäisi vaan saada teiden varsille enemmän.

Riippuu missä ajelee, mutta ainakin etelässä pikalatausasemia on riitämiin.

Sähköauton ideahan on siinä, että auto ladataan kotona (työpaikalla jne) hitaalla latauksella ja pikalatausta käytetään vain harvoin pitemmillä taipaleilla.
 
Kaikilla ei toki ole mahdollista ladata autoa kotona tai töissä ja autoja varmaan halutaan kaupata heillekin. Toki eiköhän niitä latauspisteitä ala ilmestymään jahka autoja menee kaupaksi.
 
Pikkasen nihkeetä on, kun itse vaan pystyisin lataamaan julkisilla paikoilla.
Saattaisi jäädä ajot kokonaan ajamatta lopullisesti.
 
-TimoS- sanoi:
Pikkasen nihkeetä on, kun itse vaan pystyisin lataamaan julkisilla paikoilla.
Saattaisi jäädä ajot kokonaan ajamatta lopullisesti.

Eikö parkkipaikalla ole minkäänlaista tolppaa pystytettynä siihen ruudun etunurkkaan?
 
Mietin nyt vaikka Helsingin kantakaupunkia, ei ole tolppia kadunvarrella.

Tuonkin takaperoisen tilanteen vuoksi tarvitsen:
a/ polttomoottoria
b/ mieluusti nelivetoa
 
-TimoS- sanoi:
Mietin nyt vaikka Helsingin kantakaupunkia, ei ole tolppia kadunvarrella.

Parkkihalleissa on hidaslatauspisteitä ihan mukavasti. Edellyttää tietysti vähintään yöpysäköintiin oikeuttavaa kuukausikorttia.
 
Sori, muokkaus meni ristiin.
Mutta joo, Hgin Töölössä asuinkaduilla on nelivetokin tarpeen lumitalvina.
Täytyy kaivaa kuvia, mutta tämän voi sitten siirtää täältä Opelista pois.
 
Antero sanoi:
Jos ei  hinta karkaa hirveästi yli 30 000€:n, niin kyllä tuo kiinnostaa ihan tosissaan.

Jos todellakin pääsee edes 300km latauksella niin todellakin alkaa kiinnostamaan.

Eikä sisältäkään ole mikään ufo kuten noilla sähköviermeillä on ollut tapana...

opel_ampera_technology-3.jpg
 
Takya ja Anteroa kompaten, kiinnostaa! Oman päivittäisen työmatkan (100 km yhteensä) voi päästellä huoletta + muita ajoja ja ei tarvitsisi edes joka päivä pitää narun jatkeena. Hankintahinta kuittaantuisi mukavasti säästyneillä polttoainekuluilla.

Trollsten sanoi:
Miksihän tuohonkin on työnnetty tuo J-Astran aikainen ratti  ???
Samaa ihmettelin, tuo Opelin ratti on melko visuaalisesti ruma.
 
Tässä se nyt voisi olla, vallankumos, eli koko kansan sähköauto. Jos hinta jää 40k€ tasolle, niin huomioiden polttoaine ja huoltokulusäästöt on kokonaiskustannustaso lähellä normaalia perheautotasoa (golf-luokan kohtuutehokas automaatti).

Harmi vaan, ettei suomessa uusimmisakaan taloyhtiöissä ole useinkaan huomioitu liikenteen sähköistymistä.

Asialla on laajempikin katsantokanta. Minusta autojen sähköistymisen nykyvauhti asettaa matkustuksen raideliikenneinvestoinnit kyseenalaiseen valoon. Ne ovat todennäköisesti hyvin kalliita ja joustamattomia verrattuna jo lähitulevaisuuden sähköbusseihin. Perinteisesti raideliikenne on voitu aina myydä energiatehokkudella ja ympäristöystävällisyydellä.
 
Mitä varten sähköautossa pitää olla tuollainen älyttömän kokoinen vaihdekeppi? Penkit ainakin näyttävät aivan laudoilta.
 
Penguin sanoi:
Mitä varten sähköautossa pitää olla tuollainen älyttömän kokoinen vaihdekeppi? Penkit ainakin näyttävät aivan laudoilta.

Mitä varten automaattivaihteisissa autoissa pitää olla tuollainen älyttömän kokoinen vaihdekeppi?

Sähköautoa ohjastetaan aivan samanlaisella vaihdekaaviolla kuin tomaattejakin. P - N - R - D ja päälle regeneraatiota tehostavia pykäliä.

Ei varmaankaan tarvitsisi olla, mutta ehkä asiakkaat sellaista vaativat tottumuksesta.
 
Kunnon kokoinen kepukka on edelleen varsin ergonominen vaihtoehto ajosuuntien yms. valitsemiseen. Löytyy katsomatta, ja liikeradat ovat tarpeeksi isoja olkapäästä lähtevälle liikkeelle.
 
Minulla on kyllä automaatissa
      P
      R
      N
M - D

ja saman automallin hybridiversiossa näkyy olevan
      R
      N
      A
      M

Tässä otsikon autossa kaavio on
R - N
      -
    D

Onhan noita keksitty vielä ohjauspyörän pylvääseen, jenkeissä perinteisesti ja eikös nykyisin ole mersussa myös. Näkyy myös pienempiä keppejä joissakin ja ihan hyvin ne kokemuksesta toimivat nekin, mutta eivät vie niin tolkuttomasti tilaa keskikonsolista.

Sähköautot eivät muutenkaan perustu tottumukseen, niin tämänkin asian voisi muuttaa niissä oikein hyvin.
 
tai sanoi:
Kunnon kokoinen kepukka on edelleen varsin ergonominen vaihtoehto ajosuuntien yms. valitsemiseen. Löytyy katsomatta, ja liikeradat ovat tarpeeksi isoja olkapäästä lähtevälle liikkeelle.
Oikeestiko? Kannattaa ehkä kokeilla toisenlaista toteutusta.

Itse tahdon Jazzissa käännellä pyyhkijänvipua. Niin paljon parempi on citikan vipu heti ratin vieressä. Penkkien tyhjää väliä ei kuitenkaan ole hyödynnetty järkevästi siinäkään.

Amperassa kiinteät isot niskatuet takana. Ei hyvä.
 
Olen samaa mieltä. Mersun viiksi on erittäin looginen käyttää. Eikös Tesla käytä myös Mersun viiksiä?
 
Ääni ratinvierusvaihteenvalitsimelle täältäkin, mulla on noita ollut Mersussa ja Sitikoissa. Todella looginen ja jättää keskikonsolin vapaaksi tähdellisemmille jutuille.
 
Marko_K sanoi:
Ääni ratinvierusvaihteenvalitsimelle täältäkin, mulla on noita ollut Mersussa ja Sitikoissa. Todella looginen ja jättää keskikonsolin vapaaksi tähdellisemmille jutuille.

MB:n toimii, mutta Jagen pyöritettävästä en oppinut koeajoautoissa pitämään.