https://tummennuskalvot.fi/

RE85 muutossarjat

Petri M

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Heräsi uteliaisuus kokeilla RE85 poltttoainetta.
Autona olisi 2004 1,4 55kw VW polo.

Ilmeiesti vaihtoehtoja on muutossarjaksi kahdella eri firmalla.
www.fuelflexfinland.fi

ja

www.eflexfuel.fi

Hinnat 179-335€ nelisylinteriseen.

Kyseiseen autoon tuskin tulee kilometrejä niin että oikeaa säästöä kertyisi.

Motivaationa kokeilun ilo ja tekemisen riemu.
Löytyykö kokemuksia?
 
Olen nyt parin tankillisen verran ajanut Puntolla siten, että bensan seassa on neljäsosa 85:ttä. Ei mitään ongelmia, käynnistyy ja vetää normisti. Kulutus on noussut puoisen litraa.
Kesällä 85:n osuutta voi varmaan vielä lisätä.
Hintaero Kuopiossa on nyt n. 0,4€/litra. Säästöä tulee n. 1€/100 km.
Öljyt pitää tietty vaihtaa useammin, mutta Punton 2,5 l öljytilavuudella kustannus on kohtuullinen.
 
Totalilla on ihan kohtuullisen hintaista etanolille luokiteltua öljyä. 5 litran kannu maksaa ulkomuistista jotain 40€ luokkaa, eikä tarvitse vaihtaa kuin normaalin kympin tjsp. välein.
 
Markku sanoi:
Olen nyt parin tankillisen verran ajanut Puntolla siten, että bensan seassa on neljäsosa 85:ttä. Ei mitään ongelmia, käynnistyy ja vetää normisti. Kulutus on noussut puoisen litraa.
Hintaero Kuopiossa on nyt n. 0,4€/litra. Säästöä tulee n. 1€/100 km.


Innoittamanasi minäkin laitoin tytön poloon viimeksi 15 l 85RE ja 25 l 95E.
En kertonut tytölle mitään, 200km on ajellut eikä ole maininnut mitään häiriöitä.
En ole vielä saanut aikaiseksi muunnossarjan asennusta
 
Nyt on 85:n osuus noussut pikkuhiljaa. Eilen tankkasin 20 l. Kun ottaa huomioon tankissa olleen seoksen ja 95:ssä olevan etanolin, on tankissa nyt 25 l etanolia ja 22 l (puhdasta) bensaa. Edelleenkään ei mitään havaintoa muutoksesta käynnissä. Kulutuslukema on noussut puolisen litraa.
Enempää en aio lisätä etanolin osuutta, ei sentään kerjätä ongelmia. Pitäis irrottaa joku tulppa ja katsoa miltä se näyttää.


OT: Fiatissa ei ole tankissa lukkoa. Toissapäivänä auto seisoi urheilukentän parkissa. hiukan 'piilon vieressä' että aurinko ei olisi sinne paistanut. Kun läksin ajamaan, näytti, että pa-mittarin neula olisi jotenkin alhaalla. Eilen, kun tankkasin ei korkki ollut kunnolla paikallaan. Olisikohan joku mopopoika käynyt vähän nyysimässä`? Jos näin, niin mitähän 85 tekee 2t -mopolle.... :rolleyes:
Pitää varmaan kirjoittaa siihen kanteen mitä tankissa on.
 
Ei tulpat ole se ensimmäinen tarkastus kohde vaan öljyt, rupeaa koneesta irtoamaan paska ihan eri tahtiin aluksi kunnes paikat on niin puhtaat kun viinalla voi olla. Sitten toinen ongelma on tankista ja linjastosta liikkeelle lähtevä paska. Parin kk käytöllä tuppaa suodatin olevan täynnä mustaa möhnää ja sama aine löytyy suuttimistakin jossain kohtaa. Omalla kohdalla noin 3kk käytön jälkeen oli kaikki paskat lähteneet liikkeellä ja sai vaihtaa suodattimen, putsata suuttimet, vaihtaa tulpat ja öljyt. Myös koneen huohotukseen kannattaa kiinnittää huomiota, että kaikki vesi pääsee oikeasti haihtumaan tai sitten jää keruupurkkiin. Omassa pätkä ajossa vettä kertyi purkkiin 1L/kk kohden.
 
Tuopa täytyy ottaa huomioon. Ensihoitona laitoin tankkiin STP:n injector cleaneria. Liekö placeboa vai toimiiko..?  Minun autolla on ajettu vasta  78tkm, joten aivan hirveästi ei töhnää voine putkissa olla. Pa-suodatin täytyy tässä vaihtaa myös.
Öljyt meni tässä vaihtoon äskettäin. Fiatin öljytilavuus on 2,5 l, joten normikanisterilla sen hoitaa kahdesti. Kustannus ei paha. Vakio vaihtoväli on 20 tkm. Nyt sen voisi tiputtaa puoleen. Uskaltaisikohan jättää suodattimen vaihdon vain joka toiseen kertaan?
 
Mä olen ajanut tolla mun Minillä nyt nelisen vuotta ja 100tkm pelkällä E85:llä. Muunnoksen (softa + isommat suuttimet) tein kun autolla oli ajettu 97tkm. Muutaman ekan tankillisen jälkeen vaihdoin pa-suodattimen, mutta ei siellä mitenkään mahdottomasti paskaa ollut. Suuttimien kärkiin sen sijaan kertyi ensimmäisten muutamien tuhansien kilometrien aikana sellaista punaruskeaa mönjää. Ainoa ongelma etanolikäytössä on ollut pieni nykiminen liikkeelle lähdössä jos lähtee välittömästi kylmäkäynnistyksen jälkeen ajamaan. Etanoli vaatisi hieman pidemmän kylmäkäynnistyksen jälkeisen rikastuksen kuin mihin vakio-ECU taipuu.

Tarkoitus olisi muuttaa toi V6 Xantiakin viinalla käyväksi, mutta on vielä vähän auki miten sen toteuttaisi. Vakiosuuttimet ei riitä, joten isommat tarttis laittaa. Tota eFlexFuelia olen katsellut sillä silmällä, mutta täytyy selvittää miten se toimii isompien suuttimien kanssa, kun ruiskutusaikaa pitäis pidentämisen sijaan lyhentää...

Tuolla yllä linkattu FuelFlex Finlandin muunnossarja olis pikkusen halvempi, mutta en oikein tiedä pitäiskö niiden nettisivujen mainospuheille itkeä vai nauraa. ;D
 
Täällä allekirjoittanut on ajellut muutaman kuukauden ja parin tuhannen kilometrin ajan / matkan vm -01 Volvo XC70 jossa 2.5T kone jossa eFlexfuelin boksi kiinni. Hyvät kokemukset kyllä laitteesta. Kulutus kasvaa etenkin nurkka-ajossa huomattavasti mutta säästöä kyllä syntyy joka tankillisella. Matka-ajossa kulutusero jää jo suhteellisesti pienemmeksi. Ongelmia en ole viinalla ajaessa havainnut. Polttoainesuodattimen vaihdoin varmuuden vuoksi tuhannnen kilometrin ajon jälkeen.
 
1.1.2018 alkaen on mahdollista saada myös 200 € arvoinen muuntotuki muutoskatsastetulle autolle.

Ihmisiä houkutellaan nyt tekemään muutokset. Tosiaan jos on joskus asentanut eikä ole muutoskatsastanut tuota niin leimalle muuttamaan ja hakemaan Traflta rahat pois :)

FuelFlexFinland
v4.2 189e + 79e anturi

v5
4cyl 219e + 79e anturi

Noita Continentalin antureita mun mielestä saa suomestakin halvemmalla. En tähän hätään kyllä löytänyt.

eflexfuel
1-8cyl 349e
 
Tämän 200€ tuen päättivät katsastuskonttorit vetää itselleen.
Ennen e85 muutoskatsastus oli n.50€.
Nyt se on jopa 150€.
Meillä golfissa on tuollainen, en ole muutoskatsastanut.
 
Osa konttoreista laskee pieneksi muutokseksi ja osa isoksi.
Pienet olleet yleensä 50 ja isot 150e.
Sama kilpailutus tehtävä kuin vanteiden tai alustan muutoskatsastuksessa.
 
Kennedy sanoi:
Osa konttoreista laskee pieneksi muutokseksi ja osa isoksi.
Pienet olleet yleensä 50 ja isot 150e.
Sama kilpailutus tehtävä kuin vanteiden tai alustan muutoskatsastuksessa.
Itse Polon muutoskatsastin e85 käyttöön parisenvuotta sitten. Silloin n.50€.
Nyt sama asema pyysi Golffin e85 leimasta 150€.
50€ voisin maksaa, silloin jäisi 150€ itselle kun tukirahan anelee.
Muutossarja oli 120€
 
Kennedy sanoi:
Ihmisiä houkutellaan nyt tekemään muutokset. Tosiaan jos on joskus asentanut eikä ole muutoskatsastanut tuota niin leimalle muuttamaan ja hakemaan Traflta rahat pois :)

Tuossa on poliittinen riski, voi olla että kun viina-autot ovat lisääntyneet, niin keksivät laajentaa vaikkapa käyttövoimaveroa niihinkin. Ja muutoskatsastaminen takaisin voidaan niin haluttaessa tehdä vaikeaksi tai ainakin kalliiksi. Mä pistäisin pöntön vaan piiloon sinne muovien alle noin lähtökohtaisesti. Voi tulla pari sataa euroa kalliiksi pidemmän päälle.
 
Tankkasin kokeeksi vaimon C4 2.0 sitikkaan 50% RE85 seoksen. Jännä arvuutella mitä tapahtuu A) Tuleeko mittaristosta kuin joulukuusi B) Ei tapahdu mitään C) Jotain näiden väliltä.

Parikymmentä kilsaa mentiin ainakin jo ilman mitään havaittavaa muutosta. Kaippa se kohta räjähtää ;D
 
Vähän houkuttelisi ostaa tuo eFlexFuel E85-Päivitys setti Civiciin. Tuohon FuelFlexFinland sarjaan nähden ulkonäöllisesti huima ero sekä siihen saisi äpin.

Onko täällä miten jengit ottaneet käyttöön noita purkkeja vai meneekö suurin osa vaan omalla sekoituksella?
 
Ei tunnu nämä autoethanol.EU boksit
16 venttiilisessä IV golfissa pelittävän.
Kahdessa olen kokeillut mutta 100% e85 tankissa ei tunnu sopivan. Tyhjäkäynti vatkaa ja ajossakin kun päästää vapaalle auto usein sammuu.

Poloisessa taas toimii niin ettei sen olemassa oloa edes huomaa.

Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla

 
Jaaha, se on E85:n hinta kivunnut jo paikoin yli 1,1€/litra. Ilmeisesti jollain logiikalla ero bensan hintaan halutaan pitää vakiona.

Ton Minin muutoskatsastin etanolille keväällä katsastuksen yhteydessä, ja muunnostukikin tipahti tilille noin kuukauden kuluttua hakemuksesta. Jos tuo Clio on mulla vielä seuraavan katsastuksen tullessa eteen, niin varmaan muutoskatsastan senkin. Sen pitäis kulkea etanolilla ilman mitään muutoksia, mutta kylmäkäynnistykset talvella kuulemma vaatii vastuskikkailua lämpöanturiin. Joten aloitan kokeilut vasta keväällä.
 
Kaverin kanssa juttelin aikaisemmin syksyllä ja sekin oli meinannut ostaa tuon eflexfuel paketin. Oli vaan kuullut, että niiden kestävyys ei ole kovin hyvä ollut.

Igor sanoi:
Jos tuo Clio on mulla vielä seuraavan katsastuksen tullessa eteen, niin varmaan muutoskatsastan senkin. Sen pitäis kulkea etanolilla ilman mitään muutoksia

Meinaatko, että täydellä tankilla etanolia toimisi kuin bensa? Eikai nyt niin hyvä tuuri voi olla.
 
Kennedy sanoi:
Kaverin kanssa juttelin aikaisemmin syksyllä ja sekin oli meinannut ostaa tuon eflexfuel paketin. Oli vaan kuullut, että niiden kestävyys ei ole kovin hyvä ollut.

Kuulostaa luotettavalta lähteeltä. Parempi siis pysyä erossa. ;)


Meinaatko, että täydellä tankilla etanolia toimisi kuin bensa? Eikai nyt niin hyvä tuuri voi olla.

Jep. Ihan samalla tavalla kuin tuo mun edellinen V6 Xantiakin. Niihin ei ole koodattu mitään hälytysrajoja fuel trimmeihin, joten ecu saa rauhassa säätää seoksen kohdilleen lambdan ohjaamana, vaikka se olisi yli 30% "pielessä" polttoainekarttaan verrattuna. Toki se ei välttämättä tarkoita sitä, että suuttimissa riittäisi kapasiteetti täyskaasulla. Ja sitten on tuo kylmäkäynnistys talvella mikä vaatii lisärikastusta vastuskikkailulla tms. Mutta normiajossa toimii.