https://tummennuskalvot.fi/

Opel Corsa E (2014 ->)

Marty McFly

Klassikkoainesta
Liittynyt
22.12.2013
Aloitetaas ketju tällekin mallille. Kirjoittelen tästä hieman lisää myöhemmin, mutta kysynpä tässä vaiheessa seuraavaa: Uusimpaan Corsaan saa sekä bensan että dieselin yhteyteen uuden 6-vaihteisen ETC (Easytronic 3) automaatin. Mahtaako tuo olla robotti vain ihan perinteinen mehumaija? Googlaus ei tuottanut aukotonta tulosta, tai sitten en vain löytänyt oikeaa sivua. Anyone?

Ajatuksia itse autosta hieman myöhemmin ajan kanssa.
 
6-vaihteinen on perinteinen mehumaijalaatikko. Toinen automaattivaihtoehto on ECT5, jolle luvatut kulutuslukemat ovat paljon pienemmät kuin tuolle kuusivaihteiselle. Meillä on perheessä ollut nyt viikon verran Opel Corsa 1.4-litraisella bensakoneella ja ECT5 robottivaihteistolla. Auto on vaimon ajossa, joten itse olen ajanut sillä vasta noin 30 km viikko sitten, kun se saatiin. Tuntuu tuo ECT5 kuitenkin huomattavasti nopeampitoimiselta vaihteistolta kuin vaimon aiemmassa Citroen C4:ssä ollut BMP-robottivaihteisto.
 
Onko Martyllä tai muilla koeajo tai muita kokemuksia ja varsinkin 1.3CDTi+ECT5 kombolla?

Jos tällaista harkitsisi seuraavaksi "kauppa/työkassiksi". Edullinen auto diesel+automaatti yhdistelmänä ja 84g päästöt. Missä tuo ECT6 on mainittu? Ainakaan konfiguraattori ei tuollaista näytä.

Cosmo+Premium, niin olisi kivasti varusteitakin, kuten xenonit, lämmitettävä tuulilasi&ohjauspyörä, pysäköintitutkat ja 850€:lla lisälämmitin.

Pitääpä käydä testaamassa tarkemmin.
 
Mulla oli eilisillan ja tämän aamun eli ns. yön yli koeajettavana 1.3 CDTi ETC5 Cosmo lisättynä käytännössä kaikilla lisävarusteilla ml. kattoluukut, kaiken maailman avustimet, kamerat, OPC sisä- ja ulkopaketit jne. Laitan koeajokokemuksia illalla jahka ehdin, ei viitsi näin työnantajan ajalla liikaa viettää täällä aikaa...  :) Sen verran voin sanoa jo nyt, että hyvä on!

Auto on ollut lehdistöautona ja saatiin eilen maahajantuojalta Länsiautoon Vantaalla. Siellä se on nytkin, mutta myyjän mukaan tuskin monta päivää ennenkuin sitä taas viedään jonnekin. Auto on muuten ensimmäinen (ja toistaiseksi ainut?) maahan tullut auto tuolla voimalinjalla, ja lienen itse vaimoni ohella ensimmäinen "kuluttaja", joka pääsi moista kokeilemaan.

ECT6:sta ei varmaan ole mainittu missään, mutta jostain kansainvälisiltä sivuilta luin hiljattain - tosin uutiset olivat viime keväältä ja kevätkesältä - että AT6:n olisi tulossa tähänkin. Voi olla, että ei nuo uutiset pitäneet paikkansa.
 
Tuli eilen käytyä koeistumassa kylmiltään. Ainakin sisällä ollut enjoy mallin penkki on tasainen lauta. Siistiltä näyttää ja takapenkilläkin tuntui olevan yllättävän paljon tilaa oman istuma-asennon takanakin. Leveyskään ei välttämättä ole huono ja ehkä tuonne väliaikaisesti saisi mahdutettua kolme tyttöä tarpeen vaatiessa kyytiin. Ulkona seisovia Ecoflex koeajoautoja ei päässyt kokeileen, kun myyjillä kiirettä asiakkaittensa kanssa, eikä bensa itseä kiinnostaisikaan, joten odotellaan tuota diesel+automaattia jostain koeajolle. Testata tuo täytyy. Esitteestä löytyisi saatavan sama väri kuin citikasta, mutta konfiguraattori ei tuota annakaan., mutta lisähinnaton meloonin keltainen löytyy.  ;D

Marty voisikin kertoilla tarkemmin ja varsinkin melutaso kiinnostaisi eniten tuosta mallista. Kuitenkin hiljaista matkakumppania hakemassa, kun omaa ajoa tulee motariltakin.
 
Tuli keväällä tilattua pääkaupunkiseudun työmatkaliikuttimeksi uusi Eco-Sorsa aikaisemman Alfa Miton korvaajaksi.
Mitossa häiritsi eniten kova, meluisa alusta ja GTI-mäinen käytös kaikin puolin.
Halusin helpomman ja hiljaisemman, mutta pienen ruuhkanypytykseen sopivan yhden hengen taloudellisen kuljettimen asiaa ajamaan.
Keväällä alla oli viikon verran EcoBoost Fiesta. Tuossa häiritsi hiukan vanhahtavan oloinen tunnelma sisällä, vaikka auto muuten varsin hauska ajaa onkin. Lisäksi Fiestan lisävarustelista ei oikein napostellut.
Valinta osui koeajon jälkeen sitten Corsaan.
Halusin ehdottomasti kolmepyttyisen bensaturbon ja kolmiovisen version sekä läjän varusteita.
Noh, kolmiovista saa vain heikkotehoisemmalla ekoturpolla ja ainoastaan Enjoy-varusteisena, mikä tiesi sitten hilujen rastittamista listalta Cosmon korvikkeeksi.
Latasin autoon sitten lähes kaikki kaakattimet pysäköintiavustinta ja kaistavahtia lukuunottamatta.
Autosta tulikin oikein tarkoitukseensa sopiva.

On leppoisa ajaa ja erittäin hiljainen. Kabiinin laatuvaikutelma on paikoitellen jopa ylellinen varusteiden ansiosta.
Alusta ja ajotuntuma on normiajossa sivistyneen pehmeä. Joustojen pituus ja niiden löysyys tulee ilmi ainaostaan mutkaisilla tieosuuksilla kovemmassa vauhdissa. Moottoritieajo sujuu myös hyvin mukavasti.
Tuossa pikkuturbossa riittää puhtia ihan sopivasti. Menohalujen raja tulee vastaan neljän tonnin kierrosluvulla, mutta siihen asti mennään oikein pirteästi.
Sekalainen kulutus on 2500km ajosuoritteella nyt 4,5. Tämä sisältää niin moottoritietä kuin ruuhka-ajoa Kehä kolmosen sisäpuolella.
 
Koeajettu uusi 1.3 CDTi ETC5 Cosmo, autolla ajettu koeajohetkellä noin 2500km ja oma ajomäärä koejon aikana noin 70km. Auto on ensimmäinen ko. voimalinjalla maahan tuotu ja se on ollut lehdistöautona, eli ko. autosta tullee koeajoja ulos myös kotimaisten lehtien toimesta lähiaikoina. Tässä kuitenkin esimakua:

Auto oli kattavasti varusteltu ja sisälsi seuraavat paketit Cosmo varusteiden lisäksi:

- Cosmo Premiun paketti sis. IntelliLink -multimedia, 7 tuuman kosketusvärinäyttö, Lämmitettävä tuulilasi, Pysäköintitutkat eteen ja taakse, Tummennetut takaikkunat
- Opel EYE -etukamera, kuljettajan avustinpaketti sis. Kaukovaloautomatiikka, Automaattisesti himmentyvä sisätaustapeili, Etäisyydentunnistin edellä ajavaan, Liikennemerkkien tunnistinjärjestelmä, Opel Eye -kamera kaistavahdilla, Törmäysvaroitin
- Edistyksellinen pysäköintiavustin ja katvealueen varoitin
- Peruutuskamera taakse
- Sähkötoiminen kattoluukku, lasia
- Tavaratilan kaksoislattia
- Metalliväri
- 17" kevytmetallivanteet, sisältää Sport -alustan
- OPC kori- ja sisätilapaketit sisältäen mm. OPC ratin, koristuksia, helmat

Ensimmäiset tunnelmat sisään istuessa olivat positiiviset. Hintaluokka huomioiden materiaalit vaikuttivat laadukkailta, ja sielläkin missä ns. kovamuovia oli se ei välttämättä näyttänyt siltä. Runsaat toiminnalliseja ulkonäkö varusteet ja kilkkeet nostivat tunnelmaa entisestään. Istuimet olivat mukavat, ja penkin kun malttaa olla säätämättä ihan lattian rajaan niin tällainen 179cm mutta hieman pitkäjalkainen sai myös reisituen aikaiseksi. Tämä ei yleensä onnistu autoissa, missä erillistä säätöä penkin etureunalle ei ole. Penkien materiaali vaikutti laadukkaalta ja kestävältä. Ainut piene moite penkeistä vähäisestä sivuttaistuesta, joka joko on tai ei ole puute omasta ajotavasta ja käytetyistä mutkanopeuksista riippuen.

Ergonomia on toimiva, ajoasennosta saa hyvän ja kaikki napit ovat kohdillaan, joskin kaipailin keskikyynärnojaa, jota ei ole saatavilla. Myöskin 7" ruutu on liian alhaalla, ja esim peruutettaessa kameran ja taustapeilin seuraaminen vaatii liian suurta katseen siirtämistä. Ruutu voisi olla hyvinkin tuuletussuuttimien paikalla ja ne jossain muualla, mutta ei. Myös peruutuskamera on sijoitettu todella alas eli puskuriin rekisterivalon paikalle, josta syytä kameran kuva oli hieman vääristynyt ja staattiset viivat osoittivat aavistuksen ylös. Tuota kameraa vois kenties itse hieman säätää.... Kameran kuva itsessään oli selkeä. Koska autossa on 7" kosketusnäyttö, olisi luontevaa tarjota siihen myös lisävarusteista navigaattoria. Nyt eivät ainakaan tarjoa, ja en tiedä saako tätä muillakaan markkina-alueilla.

Varusteiden toimivuudesta voisi mainita sen verran, valot vaikuttivat asiallisilta mutta ihan pimeässä en päässyt niitä testaamaan. Katvealueenvaroitin toimi todella hienosti ja selkeästi ja kattoluukku tuo mukavasti valoa ja avattuna leikatun ruohon tuoksun myös auton sisään.

Varusteista arvosana 10-, laaatuvaikutelmasta 9- ja ergonomiasta 8+.

Auton tyhjäkäyntiääni on dieseliksi melko sivistynyt ja kohtuullisen hyvin eristetty ulkoakin, ei nakuta ja niin pahasti kuin Fiat 500:n Multijet tai paaaaljon kalliimman BMW:n 2-litrainen diesel. Moottorin ääni kuuluu sisällekin mutta ei ollenkaan häiritsevästi. Vaimon mielestä se kuulosti hieman jopa urheiluautolta, ja täytyy myöntää että kiihdytettäessä sisään kuuluva "tumma mörinä" oli aika hauska ja erilainen verrattuna moniin muihin dieseleihin. 

Voimaa moottorissa tuntui olevan sopivasti (95hp), ja persdynon mukaan suorituskyky ja kiihtyvyys taajamassa ja matalilla maantienopeuksilla oli samaa luokkaa kuin tuon meidän 163hp Peugeot 5008:n. Yli 100:ssa kiihtyvyys toki laimenee, mutta ohittaminen oli edelleen vaivatonta.

Suurin kysymysmerkki ja kiinnostuksen kohde oli tuo uusi ECT5 robottilaatikko. Epäilykset ja ennakkoluulot olivat kovat, ja ensimmäisen kerran liikkeelle lähdettäessä luulin jo pelkojeni toteutuneen. Vaihto 1:ltä kakkoselle tuli yllättäen, ja vaihtotapahtuma oli mielestäni hidas ja töksähtävä. Sen sijaan vaihto kolmoselle oli juo huomattavan sivistynyt, ja normikiihdytyksessä seuraavat vaihdot eivät enää aiheuttaneet minkäänlaista nyökkyilyä, vaikka vaihdon toki huomasi. Tasaisella nopeudella ajettaessa vaihtotapahtumaa ei huomaa käytännössä ollenkaan.

Onneksi tuo vaihto 1:ltä 2:lle tapahtuu vain paikaltaan lähtiessä, joten normiajossa - ellei joudu pysähtyä kokonaan - sitä ei tapahdu koska hitaat risteyksetkin mennään kakkosella tai jopa kolmosella. Laatikon ja moottorin yhteispeli toimii hyvin, ja ilmeisen onnistuneen ohjelmoinnin ansiosta normikiihdytyksessä käytetään moottorin vääntöominaisuuksia hienosti hyväksi, eli laatikko ei vaihda pienemmälle vaan monesti lähti esim. 3 vaihteella hienosti kiihdyttämään aina 1250-1300 kierroksesta alkaen. Näin se dieseleissä pitääkin olla vaan ei vaan monesti vieläkään ole, ainakaan näissä pienemmissä autoissa. Kick-down oli tarvittaessa nopeahko, ja sekä nopeudessa että tuntumassa vastaa hyvin perus momentinmuunninlaatikon toimintaa, pl. ehkä nämä ZF:n ja Aisinin uudemmat 8-loviset jotka lienevät tässä parempia.

Mielestäni ECT5:n ainakin tämän moottorin yhteydessä täysin toimiva paketti ja paras robottilaatikko, jota olen kokeillut. Ja olen siis kokeillut kaikkia, paitsi ihan uusimpia versioita PSA:n vastaavasta (joka löytyy esim. Citroen Cactuksesta). Siitä huolimatta se ei edelleenkään ole mehumaijan tai kaksoiskytkinlaatikon veroinen, mutta en tätä odottanutkaan. Tästä ei siis tule dealbreakeria itselle tai vaimolle, joka muutama vuosi sitten hylkäsi mm. roboteilla varustetut Honda Jazzin, Peugeot 308:n ja Citroen Grand Picasson, vaikka itse olisin näistäkin kaksi viimeistä ehkä huolinutkin. Laatikolle arvosana 8+ ja moottorille 9,5.

Autoa on kehuttu kohtuu hiljaiseksi, ja moottorin sekä myös alustan äänien osalta voin sen allekirjoittaa. Moottori siis murisee mukavasti mutta ei häiritse ja alustasta ei kuulu ylimääräisiä kolahduksia vaan auto menee kuoppien ja saumojen yli melko sivistyneesti verrattuna moneen muuhun saman kokoluokan kulkineeseen. Sen sijaan lisävarusteiset 17" vanteet renkaineen meluavat jonkin verran, ja ovat monen muun nykyaoton tapaaan se suurin melunlähde. Melua oli vähemmän kuin meidän Fiat 500:ssa, joka on meluisa auto millä tahansa mittarilla, mutta enemmän kuin 5008:ssa, joka taas on kokoluokkansa hiljaisimmasta päästä. En huomannut tsekata rengasprofiilia, mutta veikkaan niiden olleen 215 tai 225/45. Todennäköisesti 16" tai jopa 15" vanteilla melu laskee selvästi, mutta itse silti päätyisin 17" vanteisiin ulkonäkö- ja ajettavuussyistä. Melun kokonaisarvosana näillä kumeilla 7,5.

Tuosta päästään sujuvasti ajettavuuteen, joka oli positiivisin yllätys. 17" vanteiden mukana tullut urheilualusta (myyjän mukaan ainakin jäykemmät jouset, muusta ei tietoa) toimi tosi hienosti. Epätasaisuudet toki tuntuivat rengasprofiilista ja alustasta johtuen, mutta missän vaiheessa auto ei paukutellut käsille tai että tien epätasaisuudet tuntuisivat liian epämukavina ja terävinä sisälle. Alustaan on saatu rakennettua juuri riittävä määrä pintapehmeyttä jäykkyyden silti kärsimättä. Kuorman auto tuntui kantavan hyvin (2 aik. + 2 lasta), ohjaus oli tarkka ja tunnokkaampi kuin mitä Opeleissa yleensä, ja auto ei kallistellut mutkissa nimeksikään. Auto oli yksinkertaisesti hauska ajettava kun mutkissa sai painaa kaasua ja auto meni kuin kiskoilla moottorin vetäessä saman aikaisesti väkevästi. Alustasta ja ajettevuudesta 9+. Vertailun vuoksi omasta mielestäni Fiesta on toki vieläkin vähän parempi (mikä ei ole Fordin kohdalla yllätys), mutta vastavasti Polo ei ole läheskään yhtä hyvä ja hauska ajaa.

Tilojen takia tällaista autoa ei osteta, mutta niistä sen verran että takaluukkuun mahtuu keskikokoinen koira, lapset mahtuvat takapenkille ja edessä ei ahista kuskia tai apukuskia mikään. Tämä puoli siis on paketissa. Ei pisteitä koska ei ole vertailukohtaa ja koska tiloilla ei ole sen jälkeen merkitystä kun nuo mainitut ehdot täyttyivät.

Suurin miinus autossa oli takaluukun kaameat rämähdykset suljettaessa, jonka lisäksi myös ovien aukominen ja sulkeminen oli ikävän kuuloista puuhaa. Jo pelkästään ovien lukot kolahtelivat ikävän peltisesti ja muovisesti (yhtäaikaa, jos mahdollista) ovia lukittaessa. Asia johtunee todennäköisesti vaimennusmateriaalien puutteesta ovien sisältä, joka on tosin tarvittaessa helppo korjata ainakin takaluukun osalta. Silti ikävä kauneusvirhe muuten hyvässä kokonaisuudessa.

Tuossapa tuota. Tosi positiivinen fiilis jäi, ja nyt on sitten vaimosta kiinni tuleeko tuollainen hankintaan vain joku muu, vai ei mikään.
 
^Ansiokkaaseen koeajorapsuun pieni täydennys.
Intellilinkkiin saa navin hiukan erikoisella proseduurilla;
Auton appseista löytyy valmiiksi asennettu "Bringgo-navi", mutta aloittaakseen toimintansa pitää vastaava ohjelma löytyä myös autoon naitettavasta puhelimesta.
Itselläni vaihtui puhelin jokunen aika sitten, ja imuttelin Play-storesta hiukan epäluuloisena siihen ei-ihan-edullisen (lue 70eur) maksavan Bringgo-navisoftan.
Nyttemmin auton navi avautuu suoraan Intellilinkin Bringgo-painikkeesta, ja pyörii mutkattomasti bluetoothin yli autossa. Zysteemi käyttää puhelimen GPS-paikannusta. Appsia ei tarvitse erikseen avata puhelimesta.
Näin lyhyellä otannalla navigaattori vaikuttaa ihan toimivalta. 7" näyttö on tosin pari naksua liian alhaalla, niinkuin tuossa ylempänä mainitsitkin.
 
Kiitos Tomille selvennyksestä, tuo on hyvä tietää, jos auto pihaan päätyy. Ennestään omassa puhelimessa on jo Navigonin ja Sygicin maksulliset navisovellukset, joten ei hotsittaisi maksaa vielä kolmannesta mutta kokonaisuudessa ei tuo 70€ kuitenkaan paljoa olisi. Jos jaksat ja ettei tämä topikki mene keskusteluksi ihan muusta niin olisi hienoa jos laittaisit tuonne navigaattoriketjuun (http://www.autostadium.fi/index.php?topic=462.0) hieman kokemuksia tuosta sovelluksesta ja sen toimivuudesta ihan navigaattorina, eli löytääkö perille jne jne.

Unohtui tuosta omasta koeajoraportista vielä yksi melko mielenkiintoinen tekjiä, eli kulutus. En tohkeissani huomannut nollata ajotietokoneen kulutusmittaria koejon alussa, mutta mitä sen lukemia on yhtään uskominen niin auto pitäisi olla huomattavan taloudellinen. CO2 päästöthän autossa ovat vain 82g ja yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan huikeat 3,1l/100km. Noh, nuo arvothan ovat tietysti alakantissa todelliseen kuten nykään on tapana, ja auton ajotietokoneesta löysin kulutuslukeman viimeiseltä 2000km:ltä joka oli 3,2l ja toisen lukeman viimeiseltä 1200km:lta tjsp. joka oli 3,8l/100km. Keskinopeus molemissa oli alle 50km/h. Noihin jos lisää sen puoli litraa tai jotain minkä nuo tietokoneet tuntuvat huijaavan, niin ollan käytännön tasollakin vasta noin 4:ssä litrassa, joka on vähän. Eli vähällä varmasti kulkee, elleivät sitten VW:n ingenjöörit ole käyneet Opelilla konsultoimassa....  ;D

Tuota yhdistettyä kulutusta netistä varmistaessani törmäsin autobildin kuukauden vanhaan artikkeliin, jossa tämä ajamani kyseinen yksilö on itse asiassa kuvassa: http://autobild.fi/uutiset/2016-opel-corsa-13-cdti-uuteen-aikakauteen

Tuosta kuitenkin herää kysymys, että jos kerran AB:llä oli auto koeajettavan jo elokuussa niin olisivat voineet hieman laittaa koeajokokemuksiakin tuohon juttuun eikä vain teknisiä ja varustetietoja suoraan maahantuojan esitteestä. Ellei sitten erillistä koeajoraporttia sitten julkaista erikseen myöhemmin (maksullisessa) lehdessä. Vai onko ollut jo?

Edit & ps: Tervetuloa muuten Tom foorumille!
 
Kiitokset hyvästä raportista. Osaapa itsekin huomioida eri asioita koeajoon. Esitteen mukaan ovat 215/45-17 renkaat. Onko muuten opelin dieseli adblue kone? Näitäpä asioita ei esitteissä kerrota. Liikkeen autosta en huomannut ovien/luukkujen rämähdyksiä. Pitääpä tarkistaa. Citikan takaluukku myös rämähtäää ikävän kuuloisesti ja on korvia ärsyttävä ominaisuus. Kulutus kuulostaa kyllä hyvältä, jos pitänee paikkansa. Itse pääsisinkin 2 litraa sitten pienemmällä, joka 60tkm:n ajolla tekisi jo 1500€ kotiin päin. Ehkä tuota downsizingia pitää harkita tosissaan.
 
Kellään koeajokokemuksia tuosta robottilootasta ja 1.4 bensiinistä. Siihen toki saa perinteisen automaatinkin, mutta paperilla aika huomattava ero kulutuksessa.
 
Trollsten sanoi:
Kellään koeajokokemuksia tuosta robottilootasta ja 1.4 bensiinistä. Siihen toki saa perinteisen automaatinkin, mutta paperilla aika huomattava ero kulutuksessa.

Meillä on vaimon autona kolme viikkoa sitten rekisteröity kolmeovinen Corsa tuolla tekniikalla. Kyllä tuon robottivaihteisto toimii paljon nopeammin kuin aikaisempi 8-vuotiaan Citroenin robotti. Vaihdot menevät huomaamattomasti normaalisti kiihdytetellessä. Ei ole vielä tankattu, niin todellista kulutusta ei tiedä, mutta tällä hetkellä näyttää noin kuutta litraa keskikulutus ajotietokoneessa. Ajo on lyhyttä matkaa ja paikallispyöritystä Helsingin Malmilla ja ympäristössä.
 

Liitteet

  • 11218780_10153598647114399_4809332511956772291_n-2.jpg
    11218780_10153598647114399_4809332511956772291_n-2.jpg
    111,1 KB · Katsottu: 383
Tämä alko kiinnostamaan siinä määrin, että käytävä ottamassa kylmätyypit ainakin ensiviikolla.. Vaikka ei mahdollisuutta kai vaihtamaan ole, eikä järkeä. Mut toisaalta, auto olisi sopivan kokonen ja pienemmät kulutukset/vakuutusmaksut yms.  Värikin olisi helppopäättää http://www.nettiauto.com/opel/corsa/7496734  :-*
 
Missä oli diesel automaatti ajettavissa? Automyyjän mukaan ei näitä corsia osteta kuin bensana ja siltä näyttää nettiauton myyntilistakin.
 
kahe sanoi:
Missä oli diesel automaatti ajettavissa? Automyyjän mukaan ei näitä corsia osteta kuin bensana ja siltä näyttää nettiauton myyntilistakin.
Nettiautossa on 6 myytyä uuden korimallin dieseliä ja 180 myytyä bensaa, joten onhan trendi selvähkö. Syyskuun lopulla oli tosin yksi Länsiautolla Vantaalla, jota pääsimme koeajamaan yön yli. Tai se oli itse asiassa maahantuojan lehdistöauto, joka tuotiin Länsiautoon koeajoa varten. Saattaa olla myyty jo, tosin missään vaiheessa se ei kyllä ole mielestäni ollut ainakaan Nettiautossa myynnissä. Kyllä lähimmän Opel kauppiaan pitäisi saada ainakin maahantuojan kautta selville jos jossain sellainen on koeajettavana. Tai meilaa suoraan maahantuojalle: General Motors Finland, gmfinlandoy@gm.com, puh. (09) 8171 0147.
 
OK, eli ei siis ollutkaan mikään liikkeen koeajoauto kyseessä. Metroautoon Tre tulee bensa automaatti koeajoon, niin pitää sillä tehdä sovitusta ensin. Erikoista ettei tuota diesel yhdistelmää ole yhtäkään. Onko tuo ollut jossain lehdissä? Tl ja TM ovat töissä luettavissa, mutten ole huomannut juttua.
 
Ei ole mielestäni ollut juttua diesel-robottiyhdistelmästä vielä oikein missään, ja olen vähän väliä googlaillut myös Saksan ja Brittienkin sivustoja. Brittitestekä hakiessa tosin pitää aina yrittää muistaa hakea Vauxhall Corsaa, ei Opelia.
 
Eipä helpolla saa koeajoon näiltä nurkilta. Ei ole koeajoauto rekisteröitynä, ei tullut sitä puhuttua bensa automaattia edes vaan manuaali ja nyt koeajoautosta puuttui vielä talvikumit. Diesel ECT oli automyyjän mielestä surkea, vaikka tuskin on sitä itse edes ajanut, kun sanoi ettei niitä Suomessa ole tai paljoa myydä ja toukokuulle menee tilattunakin. Heikkoa myyntiä etten sanoisi. Outoa ettei myynnissä olevaa mallia ole yhtään autoliikkeillä. Ihmetyttää miten manuaali myy noin hyvin pikkuautoissa, jotka yleensä ovat vieläpä perheen naisväen käytössä. Kiinnostaisi kokeilla aidosti. Sen verta edullinen olisi varusteltuna myös liisarina.
 
Tuskin on tuo myyjä moista ajanut, koska niitä maassa ei ole vielä monta ollut. Tuo tehdastilauksen toimitusaika tosin kuulostaa melko tavanomaiselta, tosin me pyydettiin ja saatiin tänään päivitetty tarjous Corsa Cosmo 1.3 ctdi ETC:stä ja toimitusaika on "normaalit" 3kk, eli huhtikuulla olisi toimitus. Lisävarustelistalta napattu käytännössä kaikki muut paitsi OPC muotoilupaketti ja käyttöedun verotusarvo jäi 375€:eek:on. Ei paha, varsinkin kun kulutushan tuossa pitäisi olla hyvinkin maltillinen ja omaan piikkiin jäävät löpökustannukset siten jäävät mataliksi.
 
Reilu sata kilsaa pöristelty kolmepyttysellä litrasella bensaturbolla. On kyllä mukava peli ajella, vaikka manuaali onkin. Tuohon kun saisi rattivaihteisen vaikka robotin, niin mikäs olis ajaessa mutkatietä. Piti käydä vähän päästelemässa ja testaamassa xenonit pimeällä. Hyvin näkee ja hyvin vetää tuo moottori, kunhan vaihteita käyttää sopivasti. Meno maistuu ihan vielä motari nopeuksillakin. Ja tosiaan kuinka eleettömästi ja äänettömästi tuo liikkuu. Ennakkoluulot peltisestä pikkukauppakassista katosi täysin. Nimittäin hyvin istuivat tytöt takapenkillä, vaikka nuorimmainen istui isofixissä. Isofix antoi sopivasti tilaa sivusuunnassa ja penkin selkönojassa ei ole samaa kuprua, joka Astrassa häiritsi reunapaikalla istujaa. Kuvan perusteella pisin istui keskelläkin lähes samaan tyyliin kuin Octavia/Mondeossa. Istuimen muotoilulla on iso merkitys, vaikkei leveyssuunnassa pitäisikään olla tilaa yhtä paljon. Kapeat tytöt mahtuvat siis mainiosti, mikä kyllä yllätti. No takakonttiin ei sitten rattaita heittämällä laita, mutta mahtuivat vinottain pystyssä. Etupenkit ovat muuten sopivat, mutta reisitukea ei paljoa ole. Rapidia paremmat istuimet olivat tai istuma asento on ehkä hieman erilainen. Ainoat tiloihin ja ergonomiaan liittyvät huomiot olivat, että viikset ovat hieman etäällä ratista ja ajotietokoneen säätimet ovat väärässä paikassa valoviiksessä.

Bensan kulutus oli noin 100km:n ajoilla 6,5 litraa eikä mitään säästelyä. Lämmöt seilas -18-23 pakkaskelissä ja sivulasit huurtuivat/jäätyivät hiukan automaatilla ja  pitikin manuaalilla ohjata puhallusta sivulaseille. Viisi henkeä siis kyydissä, mutta sama toistui yksin ajaessakin. Lämpöä riitti kyllä hyvin. Aamulla kylmäkäynnistys edessä ja 40km ajoa, joten pääsee kokemaan lämmityksen tehokkuuden ja Cosmo varusteet tuulilasin ja ratin lämmittimet.

Sorsa kyllä yllätti monessa asiassa minut, vaimon ja lapsetkin. Aluksi auto tuntuu pieneltä, mutta loppujen lopuksi sillä olikin mukavampi kurvailla eri tilanteissa. Vahvoilla on seuraaavaksi edulliseksi kulkuneuvoksi. Cosmo varusteisena ei muut merkit pysty samaan. Suosittelen kokeilemaan.
 
Opeleissa myös vanhemmissa on tuttua että lasit menevät vähän huuruun jos on enempi porukkaa kyydissä ja ei oo puhallin ohjattu laseihin...


Varsin mukava raportti Corsasta.. Pitäs käydä joskus itsekkin kokeilemassa tuo litranen turbo, kun ei oo pikkuturboilla ikinä ajanut...  :eek:
 
Laadusta vielä, niin mitään ovien tai takaluukun rämähdyksiä en tuossa havainnut. Auton mittarissa kylläkin vasta 250km. Radan ylitykset tai kuopat eivät lyöneet mitenkään lävitse. Stereotkin olivat yllättävän hyväsointiset ja siihenkin löytyy säätöjä tai erilaisia asetuksia. Sisätiloista jäi yleensäkin parempi mielikuva kuin liikkeen kylmätyypeistä. Kyllä pitempi koeajo kertoo aina enemmän kuin tunnin pyrähdys.

Onko tuo lisälämmitin dieseliin kauko-ohjattu? Ei konfiguraattorista käynyt ilmi. Peppermint green morrocana kankaisena rakenneltuna ja jotain pientä lisää Cosmoon.
 
Kahelta asiallista raporttia, tattis.

Cosmo premium paketti ja peruutuskamera kannattaa ehdottomasti ottaa, niihin menee veroineenkin vain noin reilut 400€. Myös Opel Eye paketti on kiva, ja noin tonnilla saa nämä kaikki.

Hinnastossa on lisälämmitin on nimenomaan kaukosäädöllä hintaan 850€ plus verot, mutta se ei ilmeisesti ole saatavilla pikkubensaturboon.