autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Digiboksit  (Luettu 31412 kertaa)

Poissa Sande

Vs: Digiboksit
« Vastaus #320 : 21.06.2022 17:59 »
Jotenkin tätä ketjua lukiessa ihmettelen, että todellako ihmiset käyttävät edelleen digibokseja? Omassa ajattelutavassa nämä ovat muinaisjäänteitä 10-15vuoden takaa, enkä rehellisesti tiennyt oikein porukan käyttävän näitä  :D Itse katson kyllä telkkaria jonkun verran, mutta ehkä lähinnä uutisia iltaisin eikä juurikaan muuta. Muu sisältö tulee katsottua Netflixistä tai muista suoratoistopalveluista. Ja jos jokin kiinnostava TV-ohjelma pyörii telkkarissa katson ne aina esim. Areenasta, MTV-palvelusta jne.
Jokainen toki voi ajatella ja toimia miten haluaa, mutta itse en ole vielä keksinyt yhtä kätevää tapaa hoitaa ajansiirtoa. Otetaan esimerkki; aloitan jonkin kiinnostavan elokuvan katselun, mutta alkaa väsyttää kesken elokuvan tai muuten vaan on aikainen herääminen, niin mikäs sen kätevämpää kuin napsauttaa digiboxista loppuelokuvan nauhoitus käyntiin ja katsoa se juuri siitä kohdasta alkaen mihin katselu päättyi.

Onhan se nyt pirun paljon kätevämpää kuin etsiä sitä jostain striimauspalvelusta ja silloin pitää myös etsiä kohta mihin katselu päättyi.
Слава Украина 🇺🇦

Poissa Arcca

• Klassikko
  • Subaru XV 2.0 CVT
« Vastaus #321 : 21.06.2022 18:13 »
Jotenkin tätä ketjua lukiessa ihmettelen, että todellako ihmiset käyttävät edelleen digibokseja?

On niille vieläkin paikkansa, ihan kaikki ohjelmat ei ole striimattavissa ja kaikilla ei ole laadukasta nettiyhteyttä. Lisäksi iäkkäämmät ihmiset on oppineet digiboksinsa. Ei he ala yhtäkkiä tietsikan kautta katsomaan latotanssiohjelmaa AlfaTV:ltä.

Myydäänkö siis ulkoisia digibokseja vielä tänä päivänä uutena kaupoista?

Kai niitä jostain vielä saa, mutta laskisin tämän päivän digibokseiksi ennemmin USB levyille tallentamisen.

Omakohtaisesti käytän TV lähetysten tallentamista erityisesti NHL otteluiden aamuiseen katsomiseen. Kuvanlaatu (liikkeentoisto) on parempi kuin nettistriimissä, eikä tuloksia spoilata kuten nettipalveluiden otsikoissa yms.

Muuten olen samaa mieltä, että Areena ja vastaavat hakkaa tallentamisen mennen tullen. Esim Areenassa on kaikki jaksot katsottavissa heti, mutta TVssä tulee yksi jakso viikossa jotka pitäisi muistaa tallentaa. No way.
Tiedän kyllä kaverin joka noin tekee vaikka olen asiasta usein huomauttanut.
Trust takes years to build, seconds to break, and forever to repair.

Poissa Sande

« Vastaus #322 : 21.06.2022 18:18 »
^Aivan. Samaa tapaan tulee seurattua joitakin sarjoja National Geographilta, eikä näitä löydy mistää nettipalvelusta. Ne on joko katsottava reaaliajassa sieltä tai tallennettava HD laadullla ja katsottava itselle sopivan ajankohtana.
Слава Украина 🇺🇦

Poissa batman14

« Vastaus #323 : 21.06.2022 18:19 »
Näinhän se toki on, että jokainen tekee ja käyttää niitä välineitä mitä itse kokee parhaiksi. Tässä on varmasti ikäpolvissa myös aikamoinen ero. Vanhukset ja sanotaanko vanhemmat ihmiset varmasti ovat suurin käyttäjäryhmä.

Omasta ikäluokasta ~30v, en tunne juurikaan ketään joka katsoisi elokuvia telkkarista tai itse asiassa telkkaria ylipäätään. Itse toki saatan jäädä katsomaan jotain leffaa jos TV on sopivasti auki, mutta mainoskatkot yms. pilaavat kokemuksen aika kivasti ja tuntuu, että samat leffat pyörii vuodesta toiseen telkkarissa.

Poissa Sande

« Vastaus #324 : 21.06.2022 18:31 »
Omasta ikäluokasta ~30v, en tunne juurikaan ketään joka katsoisi elokuvia telkkarista tai itse asiassa telkkaria ylipäätään. Itse toki saatan jäädä katsomaan jotain leffaa jos TV on sopivasti auki, mutta mainoskatkot yms. pilaavat kokemuksen aika kivasti ja tuntuu, että samat leffat pyörii vuodesta toiseen telkkarissa.
Omistat kuitenkin TV:n? Noiden mainosten skippaamiseen on hyvä konsti tallentava digiboxi, jolla ne voi pikakelata ohi  ;)

Ja kyllä minulla, vaikka fossiili olenkin, on myös Netlix ja C more maksullisista palveluista, sekä paljon tulee katseltua noista ilmaisista nettipalveluista. Ne toimivatkin kotona mainiosti kun TV on kohtuu nykyaikainen ja nämä sovellukset ovat siinä, mutta mökillä on sen verran vanha 55" LG että siinä ei ole juuri muita sovelluksia kuin Netflix. Joten kaikkea muuta netistä saatavaa sisältöä joutuu katselemaan Chromecastin kautta.

Edit: Ja sen verran vielä, että kotona ja mökillä on tallentava HD tasoinen boxi.
« Viimeksi muokattu: 21.06.2022 18:36 kirjoittanut Sande »
Слава Украина 🇺🇦

Poissa jrinnes

« Vastaus #325 : 21.06.2022 18:53 »
Monella viimeisimmät kokemukset digibokseista on varmaan sieltä markettien Topfieldeistä tai vastaavista, niin en ihmettele yhtään jos ajatus digiboksin käyttämisestä tuntuu vanhanaikaiselta. Niitä vehkeitä ei oikein voi verrata johonkin nykyaikaiseen Enigma2-boksiin. Esimerkiksi vaikka sarjan jatkuva tallentaminen onnistuu parilla napin painalluksella, ei tarvitse todellakaan alkaa jokaista jaksoa ajastamaan erikseen.
Superb 2.0 TDI
Passat 1.8 TSI
Autostadium ry:n jäsenvastaava

Poissa Arcca

• Klassikko
  • Subaru XV 2.0 CVT
« Vastaus #326 : 21.06.2022 18:59 »
Näinhän se toki on, että jokainen tekee ja käyttää niitä välineitä mitä itse kokee parhaiksi. Tässä on varmasti ikäpolvissa myös aikamoinen ero. Vanhukset ja sanotaanko vanhemmat ihmiset varmasti ovat suurin käyttäjäryhmä.

Tuo on totta. Ei minun 2 kymppiset lapsetkaan katso televisiota juuri ollenkaan.

Digiboksien suosiota vanhempien keskuudessa lisää myös se, että ne ovat niin paljon parempia kuin VHS nauhurit ;D , joten digibokseilla on hyvä maine vanhempien keskuudessa.

Muistan vielä kun digitaaliset TV lähetykset tulivat ja mietin päässäni, että hetkinen, näitähän pystyisi tallentamaan tietokoneiden levylle koska lähete on bittimuotoista dataa.

Meni pari vuotta ja tuli ensimmöinen digiboksi markkinoille.
Trust takes years to build, seconds to break, and forever to repair.

Poissa Akseli

• Uudenkarhea
« Vastaus #327 : 21.06.2022 20:54 »
Jotenkin tätä ketjua lukiessa ihmettelen, että todellako ihmiset käyttävät edelleen digibokseja?
Myydäänkö siis ulkoisia digibokseja vielä tänä päivänä uutena kaupoista?

Täälä on HD Thunder digiboksi joka päiväisessä käytössä vaikka jumittaakin kerran viikkoon. :)
Toki käytän myös Areenaa ja muita striimauspalveluita.

Uusia digibokseja myydään vielä,

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/633601/Topfield-CRC-7000-tallentava-smart-HD-digiboksi

Panasonicilla on bluraysoittimen ja tallentavan kaapeliboksin yhdistelmiä,

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/768568/Panasonic-DMR-UBC70EGS-4K-UHD-skaalaava-Blu-ray-soitin-ja-50

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/767587/Panasonic-DMR-UBC90-Ultra-HD-Blu-ray-soitin-ja-2-Tt-HD-digib

Poissa batman14

« Vastaus #328 : 22.06.2022 07:37 »
Omistat kuitenkin TV:n? Noiden mainosten skippaamiseen on hyvä konsti tallentava digiboxi, jolla ne voi pikakelata ohi  ;)

Joo omistan. Tuossa olisi itselle ehkä ainoa fiksu käyttötapaus, mutta aika harvoin tulee telkkarista sellainen leffa tai ohjelma mitä olisi pakko katsoa.

Mutta joo, ei ollut tarkoitus kritisoida ketään, kunhan pähkäilin vaan ja yllätyin että digiboksit taitavat edelleen olla käytössä aika monella. Omassa ajatusmaailmassa olin rehellisesti jo luullut, että ne ovat historiaa.

Poissa Mika_M

« Vastaus #329 : 22.06.2022 07:56 »
Tuollainen enigma2-boksi on pikkaisen monipuolisempi, kuin se vanha Topfield johon monet luultavasti digiboksin mielessään yhdistävät.

Meillä on antenni katolla ja siitä menee kaapeli tähän yhteen boksiin jossa on neljä viritintä. Tämä riittää siihen, että millä tahansa kodin tietokoneella tai älylaitteella voi katsoa kaikkia tuon boksin sisältämiä tallenteita sekä mitä tahansa reaaliaikaista televisiolähetystä. Viimeksi muistaakseni olympiajääkiekko oli sellainen, jota ei netistä mistään striimattavaksi löytynyt ja pelit pelattiin keskellä arkipäivää joten oli ihan näppärää laittaa se lähetys yhden työkoneen näyttöruudun nurkkaan pyörimään vilkuillakseen sivusilmällä sitä.

Esimerkiksi yle areenaa kyllä käytän paljon ja mielelläni, mutta mainoskanavien striimauspalveluihin en koske kuin äärimmäisen pakon edessä. Ne muutamat ohjelmat joita tulee seurattua, on niin helppo laittaa parilla napsauksella tallentumaan automaattisesti ja katsella sitten tuolta boksilta. Mainokset saa skipattua älyttömän kätevästi, kun taas noiden muutamien kanavien striimauspalveluissa yleensä niitä mainoksia ei saa skipattua kätevästi tai ylipäänsä ollenkaan.

Ja sitten on vielä ne kanavat jotka eivät tarjoa ohjelmiaan ollenkaan netistä katsottavaksi, ainakaan ilman rahallista panostusta. Tuonne ne kuitenkin kiltisti tallentuvat ja voin katsella niitä vaikka kännykän ruudulta istuessani lastenhuoneessa odottamassa että lapsi nukahtaa tai mikä nyt se tilanne milloinkin onkaan, joka estää sen television edessä kököttämisen.

Ymmärrän kyllä hyvin senkin, että joku ei perinteisiltä televisiokanavilta tulevia ohjelmia kaipaa lainkaan. Silloin ei tuollaisesta laatikostakaan juuri iloa ole.
VCDS @ Kotka

Poissa batman14

« Vastaus #330 : 22.06.2022 07:59 »
^ Joo mun kokemus digibokseista on juurikin 10+ vuoden takaa ja nimenomaan Topfield merkkisistä  :)

Miten nuo DNA Hub ja Elisa Viihde tms. boksit, eikö niissä ole noita toimintoja ja ohjelmia voi katsoa millä vaan laitteella? Tasaisin väliajoin Elisalta soittelevat minulle ja yrittävät tuota myydä, mutta en ole tähän tarttunut (enkä tule tarttumaan  :D )

Poissa Alf

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #331 : 22.06.2022 09:21 »
Käytössä DNA Hub (vanhempi versio).

Minä olen pitänyt televisioni halpana ja tyhmänä, eikä siinä ole mitään appseja. Appsit ovat tuossa DNA:n boksissa.

Mielestäni HD:na kovalevylle tai pilveen tallennetut tallenteet ovat parempilaatuisia kuin esim YLE -areenan streami, jonka laatu vielä vaihtelee katselun aikana. Toinen asia, että kovalevyltä pystyn katsomaan sen silloin kun haluan. Stream palveluissa ne usein tuppaavat tippumaan pois, minun aikakäsityksen mukaan, nopeasti.

Eipä meillä tule pilvitallenteita katsottua millään muilla laitteilla. Olen kokeillut että se toimii, mutta siihen se on jäänytkin. Nuorisolaiset katselevat läppäreiltään tai kännyköistä mitä katselevat, muttei TV:tä.

Mökillä upgreidasin tälle kesälle vanhan Topparin SD boxin vanhalla DNA:n Wbox 2 HD boxilla ja kyllä, HD kuva alkoi näkymään vanhasta töllöstä. Mökillä TV:n viritin on suorastaan surkea, boxit löytävät kanavat paljon paremmin.

Poissa Hesusnis

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #332 : 22.06.2022 12:27 »
Mökillä upgreidasin tälle kesälle vanhan Topparin SD boxin vanhalla DNA:n Wbox 2 HD boxilla ja kyllä, HD kuva alkoi näkymään vanhasta töllöstä. Mökillä TV:n viritin on suorastaan surkea, boxit löytävät kanavat paljon paremmin.

Tätä ei kannata pitää yleisenä ohjeena. Joissa telkkareissa voi olla herkkä viritin, samoin kuin bokseissa. Mutta jos tilanne on niin, että toisen virittimellä näkyy ja toisen ei, niin silloin mökin/talon antennijärjestelmässä on sanomista ja signaalin voimakkuus ei ole ns. minimivaatimuksen tasossa.

TV:n virittimien herkkyyksissä voi olla eroa, jopa täysin samassa mallissa eri tuumakokoisena. Signaalinvoimakkuuden ollessa ns. standarditasossa, kaikki ehjät TV:t näyttävät kuvan moitteetta.
Kosla Model 3 SR+ -21, Possu 944S -88

Poissa Alf

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #333 : 22.06.2022 12:33 »
'Antennijärjestelmässä' on yksi kaapeli antennilta tv:lle/boksille, ilman väliliittimiä. Enemmän epäilen huonon vastaanoton syyksi aivan liian matalaa antennia, kun se metsässä on vain 3,5m maasta. En koske, niin kauan kauan kuin näkyy.