https://yliteippaus.fi/

Subaru Forester diesel saa CVT laatikon

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Viimeinkin alkaa tulla virallista tietoa:
Forester Diesel CVT

Speksit löytyy linkistä alempaa. Ei yllätyksiä vaan aikalailla linjassa muihin Subaru malleihin.
Kaksilitraiseen vaparibensaan verrattu tuolla listassa. Kiihtyy 9.9sek sataseen ja co2 päästöt 161g/km. Bensa kiihtyy n. pari sekkaa hitaammin mutta co2 yllättäin bensassa matalampi.
Paljon on kuulemma kyselty diesel & cvt yhdistelmää Foreen ja nyt se viimein on tulossa.
Henk koht oisin mieluummin nähnyt 2.5i bensavaparin Suomen mallistossa ja miksei Levorgin 1.6DI turbokoneen. Jälkimmäinen voi jopa tullakin, 2.5 tuskin kun verot ja sitämyöten hinta on niin naimisissa co2 lukemien kanssa.
 
Hyvä bongaus. Eli tulee muutakin kuin pelkkä kone/vaihteistokombinaatio.

Forester on erittäin suosittu vetoauto, jonka vetokyky on kiistaton. Uuden dieselautomaattimallin suurin sallittu jarrullisen perävaunun paino on 2 000 kg.

Tämä on hyvä uutinen, ettei vetopaino pienene automaatin myötä.

Uuden Subaru Forester dieselautomaattimalliston autoverolliset kokonaishinnat alkavat X-varustetason 39 874,37 eurosta.

Ja tämä se huono uutinen. Mun mielestä tuo on liian kallis. XS varusteluun saa laitta vielä pari tonnia lisää. Tuolla rahalla saa jo kohta bensa Outbackin, joka on kuitenkin lienee aika iso harppaus ominaisuuksiltaan. Ainakin tämä poistuva malli on.
 
Autobildin Juha Peltonen oli tykännyt Disu-cvt Foresterista ihan tosissaan. Antoi viisi tähteä, vaikka oli löytänyt moittimistakin. Voimalinja sai paljon kehuja, samaten ajettavuus ja tilat. Eipä sitä paljon muuta tarvitakkaan.
Kun taas toisaalla lehdessä XT Forester sai vain 3.5 tähteä. Vaikka aivan varmasti on mukavampi ja parempi auto lähes kaikin puolin jos kulutusta/hintaa ei huomioida.
 
Parantanee myös diesel-Subben taajamaominaisuuksia koska dieselmanuaalina sekä Forester että Legacy ovat aika rasittavia. Foresterista kokemusta vain koeajoilta mutta Legacystä omistajatasolla. Samankaltaiset välitykset noissa kuitenkin niin että ykkönen erittäin lyhyt ja kakkonen sekä kolmonen pitkiä, jolloin ruuhkajonotuksessa ykkönen liian pieni ja kakkonen liian suuri. Karmea ajaa kun sopivaa vaihdetta ei löydy kehäteiden ruuhkiin. Ykkösen jälkeen kaikki vaihteet pitkiksi välitettyjä, nelosen ollessa jo selkeä ylivaihde, siitä isommista puhumattakaan.
 
^ puhumattakaan manu dieselin pakista. Tyhjäkäynnillä syöksyy jotain kahtakymppiä taaksepäin!
 
Diesel manuaali Foresterissa lienee kuitenkin Legacystä poikkeavat välitykset. Koeajolta on jäänyt tällainen mielikuva.
 
tai sanoi:
CVT-vaihteisto pyrkii miellyttämään kuljettajaa keinotekoisilla "vaihtokohdilla" myös täys- ja osakaasukiihdytyksissä.

Tuosta lainauksesta syntyi vastarintaa Outback-topicissa. Tuoreessa TM:ssa on kokeiltu diesel-cvt Foresteria, ja vaihteiston toimintaa kiiteltiin monin (kaikin?) osin. Toimintaa myös avattiin sen verran, että pykältäminen alkaa vasta yli 65% kaasun asennolla. Lehden mukaan tästä syntyy kuljettajalle positiivista menemisen meininkiä rivakassa liikkumisessa, ja samalla on kuitenkin säilytetty nykimättömyys kevyellä kaasulla kruisatessa. Kuulostaa luettuna mielestäni ihan fiksulta.
 
Älä yritä. Siitä huolimatta sen voi kokeilematta tyrmätä huonoksi ja p*sk*ksi ideaksi, vaikka Kaikki käyttäjät tykkää.
 
tai sanoi:
Tuoreessa TM:ssa on kokeiltu diesel-cvt Foresteria.

Juttu oli aika positiivinen Subarun kannalta. Ei pahempia kehuja. Päinvastoin. Antoi ehkä sopivan kuvan Foresterista. Ei "hienohelmoille" vaan kovaan käyttöön. Ihan kuten vanhemmatkin mallit. Vaikka sisämateriaalit oli (taas.. ) parantuneet.
 
Eksyin TM:n mainoksen siivittämänä katselemaan automaattiforesterien teknisiä tietoja. Ja kyllä ne ovat kummalliset.

108kW CVT dieselin päästöt ovat 158g.
110kW CVT bensan päästöt ovat 150g.

Ei tule ihan heti mieleen toistaautomallia, missä CO2-päästöt olisivat näin nurinkurin.

http://www.subaru.fi/models/forester/specifications/
 
Bensassa CVT näyttää laskevan päästöjä kun dieselissä se nostaa. Ei ihan optimointi kohdallaan?
 
Jos olette sattuneet lukemaan kommenttejani Subaruiden konevalinnoista, niin olen kokoajan toitottanut ettei dieseliä kannata ostaa. Käytännön kulutus on toki toisinpäin, mutta kuitenkin erot on pieniä. CT sopii bensavaparille näköjään erittäin hyvin. Outbackissäkin CO2 päästöjen ero on vain pari grammaa bensan ja dieselin välillä.
 
Jos joku suunnittelee Forea vetoautoksi, niin kannattaa ensin käydä testaan kärryn/trailerin/vaunun kanssa maantiellä. Tuo oma Fore (MY13) nypyttää ärsyttävästi tien poikkisaumojen kohdalla ja tämä korostuu, jos on jotain perässä. Jos yrität pitää pään vasten niskatukea tai edes sen lähellä, niin se hakkaa koko ajan takaraivoon. Edellinen Outback (MY08) ei näin tehnyt. Ja toivottovasti tulevakaan (MY16) Outback ei niin tee  :)
 
Kiitos tästä kommentista. Jos sattuu joku heikko hetki miettimään XT mallia veturiksi :)

Ihme juttu, että nypyttää. Mun makuun '08 nyökki kuormalla jos vertaa 2010:n joka on erittäin vakaa.

Tästä uusimmasta ei ole vielä pahaa sanottavaa. Vaunun vetoa on vain vähän, alta 500km mutta kuormattua jarrutonta vetää täyspainoisena niin ettei siitä tiedä kuin risteyksestä lähtiessä. Alusta toimii hyvin.

Aisapainot ja muut hifistelyt tutkitaan tarkemmin kesällä. Nyt mitä vaunua vedin oli aisapaino maksimissa ( vesisäiliöt täynnä, talvitelttakamat edessä sängyn alla, 2 x 11kg kaasupullo jne ) ja meno hyvä. Jotkut autot tarviikin ison ( n.80kg ) aisapainon että meno on vakaata.

Ihmetyttää Foresterin nypytys tosiaankin? Yleensä tuo vaivaa lyhyemmän akselivälin autoja?
 
Muistaakseni Tekniikan Maailman koeajossakin moittivat tuota Foren nypytystä. Ja kärry perässä se vain pahenee. En tiedä sitten onko uudemmissa malleissa tehty jotain asian suhteen.
 
Kävin päivällä tämmöistä diesel+cvt Forrea koeajamassa. Täytyypi kyllä sanoa että mukava voimalinja. Myös tiloiltaa tämä (vm. 2015) Forre yllätti, tilaa oli oman ajoasennon takana varsin reilusti ja takakonttiin näytti silmämääräisesti sopivan muutakin kuin terveiset anopille. Ajettavuus myös ihan ok, joskin tuulisella kelillä sivutuuli otti enemmän kuin tuohon itälahnaan.

Mutta onko normaalia, että mittariston ja keskinäytön pleksit oli ihan naarmulla tms.? Näyttivät vähän samalle kuin lasi olisi rikki. Itse näyttö/mittarit takana kunnossa, mutta se suoja"lasi" järkyttävän näköisiä. Autolla oli ajettu rapiat 60tkm.

Onkos noissa CVT-laatikoissa mitään lastentauteja? Laatikon ölpänvaihdolle suosituksia millä kilsoilla?
 
Mittaristo lie ihan normaalia ämpärimuovia, joten se naarmuuntuu kyllä jos sitä hankaa likaisilla hanskoilla. Mutta pitääkö sitä hangata, se on sitten toinen juttu??

Ruotsalaisilla oli jotain ongelmaa diesel+cvt yhdistelmillä pakkasella. Mutta ne ilmeni kyllä heti alkuun, eikä ole enää kuulunut mitään? Tiedä sitten. Diesel on sen verran vääntävä motti, että itse vaihtaisin n 90tkm välein. Ja jos ei ole vaihdettu, välttäisin kyseistä yksilöä. Subaruun vaihdetaan kaikki öljyt suht tiheään huolto-ohjelmassa ( perät myös ) ja niissä voi olla syy miks ne kestää aika hyvin.

Tilavahan se Forester on. Ei ole uhrattu tiloja ulkonäölle ( coupe perä ) ja tilantuntua lisää suuri ikkunapinta.
En ihmettele jos Forester yllättää koeajolla tiloineen.
 
P.Alikka sanoi:
Mutta onko normaalia, että mittariston ja keskinäytön pleksit oli ihan naarmulla tms.? Näyttivät vähän samalle kuin lasi olisi rikki. Itse näyttö/mittarit takana kunnossa, mutta se suoja"lasi" järkyttävän näköisiä. Autolla oli ajettu rapiat 60tkm.

Joku pyyhkinyt ahkerasti likaisella liinalla.

Tuli mieleen, että pystyisikähän tuon fiksaamaan samalla lailla kun ajovaloja jotkut fiksaa myös.

Oli kerran sijaisautona tuollainen diesel Forester, miellyttavä voimalinja.
 
^ja^^ varmaan tosiaan joku Ruottalainen (tuontiauto länsinaapurista) tykännyt pyyhkiä pölyjä näytöistä. Jotain jaappaninmaan perisyntiä tuo on, meidä ex-ex-Avessa (vm. 2012) oli samaa vikaa.

Kaikenkaikkiaan auto oli sen verran hyvä, että uskalsin siskolle suositella. Hänellä taitaa nyt Subaruilu jatkua kun vm. 2011 diesel Outback on näillä näkymin tuohon Forreen vaihtumassa.  :) Ja sen verran mukavalle tuntui, että voisi meidänkin pihaan (tosin bensana) tulla sitten joskus tuon Ocun tilalle jahka Ocuun saadaan edes säälliset kilometrit mittariin, nyt on tekniikka verrytelty 300 tkm lukemalla. Tai sitten XV...
 
Kävin koeajamassa 2015 diesel automaatti foren ja tykkäsin kovin. Tosin kovin moni sanoo ettei sellaiseen kannata sotkeentua. Miksi? Eikös ne ongelmat olleet alkupään dieselissä?

Lähetetty minun SM-A530F laitteesta Tapatalkilla

 
ntix sanoi:
Kävin koeajamassa 2015 diesel automaatti foren ja tykkäsin kovin. Tosin kovin moni sanoo ettei sellaiseen kannata sotkeentua. Miksi? Eikös ne ongelmat olleet alkupään dieselissä?
Ilmeisesti CVT-loota ei aina kestä. Jenkkimaassa oli ollut samoja ongelmia isompien koneiden kanssa ja dieselin vääntö ilmeisesti altistaa samalle rasitukselle. Ei käsittääkseni mikään epidemia kuitenkaan.

Itse Subarun dieseleistähän ei alkuvuosien jälkeen ole kuulunut mitään ongelmia. Harmi, että lopettivat sen.