https://yliteippaus.fi/

VW Polo 6R (2009-)

Markku J

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Tänään ajelin ekaa kertaa äitini käytössä olleella Polo 1.2 TSI DSG Highlinella. Mukavasti Polo kulkee tuolla 77 kW / 105 hv koneellakin, joka edustaa vanhempaa moottorisukupolvea. Se kiertää n. 300 rpm korkeammalla kuin Blue GT:n ACT -kone DSG:n kanssa. Kulutuseroa ajotieturi näytti 2 desiä enemmän pikkukoneelle (5,5 satasella), ja ero näytti syntyvän satasen rajoitusalueella, jossa keskikulutus pyöri reilusti yli kuuden litran.

Alusta on pehmeämpi kuin GT:ssä ja arkiseen ajoon mukavampi kaupungissa. Maantiellä taas GT:n jämäkämpi alusta sopii paremmin minun makuuni. Ajotuntuma ei tässä 2010 hankitussa uutta häpeä, kun mittarissa on vasta 13200 km.

Kun käynnistin auton sen oltua seisomassa vuorokauden verran, rallatti jakoketju yllättävän kuuluvasti muutaman sekunnin. Tämän jälkeen tehdyissä starteissa rallatus oli todella lyhyen aikaa kestävä, ehkä sekunnin - kaksi, kun kiristin ei kai ollut ehtinyt palautua lepoasentoon. Lienee vielä normaalia ?

Autolle tehtiin juuri määräaikaishuolto ajotietokoneen muistuttamana. Edellisestä huollosta oli aikaa muistaakseni n puolitoista vuotta ja 6 tkm. Tuli huonoon aikaan, kun auto menee vaihtoon, ja piti tuo huoltokin äidin maksaa. Kai tästä joku saa hyvän auton, ellei tuo jakopää ole sitten omasta taskusta maksettava korjaus.

Pimeässä en tämän parempaa kuvaa autosta saanut (pokkari matkassa):

IMG_0168.JPG





viilattu otsikkoa - juupeli  :)
 
Aika mieto on tuo facelift. Sehän toki sopii 2013 vm Polon omistajana minulle oikein hyvin. Polo on toimiva konsepti, johon on aika vaikea tehdä VW:n konservatiivista linjaa noudattelevia merkittäviä muutoksia. Eniten kehitystä kaipaisin rengasmeluun, joka Polossa on melko hurja sporttialustalla ja matalaprofiilisilla renkailla.

Onkohan meidän vaihdokki Polo jo myyty, kun se ei missään vaiheessa ole ilmestynyt AC:n tai VV-Autotalon vaihturilistalle. Sehän oli tuo ketjussa ylempänä kuvattu BOC-265.
 
Nyt on äitini vanha Polo ilmestynyt VV-Auto Airportin vaihtoautoihin. Hinta 17 900 eur. Hyvältä näyttää kuvissa.

BOC265_1.JPG
 
Viikon verran pitäisi nyt ajella Polo 1.2 TSI:llä, kun Räsä meni Vehoon ja katsovat mitä tekevät etupuskurille.
Ihan ok perus kikotin tuommoinen Polo näin päivän kokemuksella, huomattavasti ahtaampi kuin Fabia Combi. Hiljaisempi tuo on sisältä kuin Skoda ja yllättävän pirteä on myös tuo 1.2 tsi kone, hyvin tuntuisi liikenne virran mukana pysyvän.
Hymy taas kasvoilla kun Räsän saa takaisin, sen verran tylsä kumminkin on tuo Polo.
 
Hienolta näyttää Markun äitin entinen Polo, ei taida uutta paljoa häpeä?
 
Ei isommin uutta häpeä. Sillä on ajettu pääosin mökkireissua vajaa 5 tkm vuodessa (kesäisin). Vahautettu keväisin ja syksyisin, ja kaksi merkkihuoltoa nyt takana, kun mittarissa on 14 tkm.  Äidin ilonaihe, kun hän totesi miten paljon automaattivaihteinen auto helpotti hänen ajamistaan.
 
Tänään tuli Polo palautettua kun hain Skodan, ihan positiiviset fiilikset jäivät tuosta.
- Mukavan tukeva ajaa ja ohjaus hyvä
- Laadukkaan oloinen
- Pieni kulutus vaikka en edes rauhallisesti ajellut
- Yllätävän pirteä tuo 1.2tsi, ennakko luulot olivat että tuo olisi laiskempikin.
- Vaimohan tuolla tykkäsi ajella, kehui hiljaiseksi ja kivaksi ajaa. Voisi kuulemma huolia    heti omaksi autoksi  :D.
 
Toissa talvena vaimon leasing polosta jäi toinen takajarruista jumiin. Saatiin kotipihassa se sitten auki kun vähän lämmintä vettä kaadoin puolien välistä rummun päälle.
Muutamia päiviä myöhemmin oli kaupassa käymässä ja auto oli kässäri päällä parkissa. Lähti ajamaan kotiin ja pysähtyi risteykseen. Valoista lähtiessä sama takapyörä olikin taas lukossa. Vaikka rengas oli asfaltilla niin muutaman sadan metrinkään jälkeen se ei lähtenyt pyörimään. ( oli pakko ajaa lähimmälle pysäkille, ettei jäädä tukkimaan risteystä )
Tilattiin hinuri viemään pajalle se. Pari päivää myöhemmin sai takaisin eikä kuulemma mitään erikoista ollut jarrussa... vähän ruostetta vaan rummussa sisäpuolella.

No viime la. auto kävi pesukoneessa ja illalla vesisateessa.. sadettahan ei olekkaan ollut viimeaikana. Su. n.24h parkkiin jättämisestä käsijarru päällä oltiin lähdössä kauppaan. Eipäs muuten lähtenyt eteenpäin. Useamman kerran saatiin edestakaisin nitkuttaa autoa, että päästiin liikenteeseen.
Kaupan pihassa oli taas parkissa käsijarrun kanssa. Lähdettiin ajamaan pois ja ehkä 50m päässä olevaan hidastetöyssiin hiljennettiin jarrulla.. sanotaan niin, että hädintuskin hiljeni vauhti siinä. Kuului ihan helvetillinen rohina yhtäkkiä kun olisi joku jarru alkanut raahaamaan.

No eilen sitten soitettiin VWC Airporttiin tuosta, että pitäisi varmaan tarkistaa taas jarrut. No ei kuulemma tartte. Aika normaalia jäädä välillä jumiin.
WTF fiilis tuli kun vaimo sanoi asian. Kesäkelillä normaalia, että rumpujarrut jää jumiin?
Onneksi 60k huoltoon on pari tonnia enää. Saavat tarkistaa siinä asian.
 
Kennedy sanoi:
No eilen sitten soitettiin VWC Airporttiin tuosta, että pitäisi varmaan tarkistaa taas jarrut. No ei kuulemma tartte. Aika normaalia jäädä välillä jumiin.
Tuollaiseen huoltoon en omaa autoani uskaltaisi viedä ikipäivänä. Vai että normaalia...
 
Löytyyko jostain 6C mallista silmälasikotelo siihen kattovalon taakse, vai pitääkö jostain muusta mallista ettiä sopiva.

Ja onko kukaan saanut 1.0tsi konetta ajoon, olisi kiva kuulla kokemuksia.
 
Yritin löytää tietoja millaiset nuo led-ajovalot ovat Polossa, en vaan osunut sopivalle sivustolle.

Löytyisikö täältä tietoa eli kannattaisiko nuo ottaa jos vaihtoehtona on normi halogen-ajovalot?
Hintaa noilla on 690,- verottomana.
 
vincent sanoi:
Yritin löytää tietoja millaiset nuo led-ajovalot ovat Polossa, en vaan osunut sopivalle sivustolle.

Löytyisikö täältä tietoa eli kannattaisiko nuo ottaa jos vaihtoehtona on normi halogen-ajovalot?
Hintaa noilla on 690,- verottomana.


Eikai tuota tarvii edes kysyä jos ei ole hinnasta kiinni?  ???
 
TeBsu sanoi:
Eikai tuota tarvii edes kysyä jos ei ole hinnasta kiinni?  ???

No hintahan on tässä aika kohtuullinen ja sehän se pistääkin hieman epäilemään noiden laatua.
Kyllähän nämä led-ajovalot ovat joissain tapauksissa osoittautuneet hieman pettymyksiksi, siksi olisi ollut mukava kuulla hieman käytännön kokemuksia noista Polon keulalla eli kuinka hyvin valaisevat syksyn pimeitä teitä.
 
Itse ruksin ledit omaani. Käyttökokemusta on aikaisintaan tammikuussa, mutta en usko että voivat mitenkään olla niin huonot valot kun nykyisen audin xenonit.
 
McScott sanoi:
Itse ruksin ledit omaani. Käyttökokemusta on aikaisintaan tammikuussa, mutta en usko että voivat mitenkään olla niin huonot valot kun nykyisen audin xenonit.

No tuollaiset tuli nyt sitten itsekin 'ruksittua' tulevaan Poloon, ihan mielenkiintoista nähdä kuinka noilla pimeässä näkee.
 
Itse tilasin 24.8 ja tuotantoviikoksi vahvistettiin 47. Siitä 4 viikkoa niin auto suomessa, jos joulu ja uv ei häiritse toimitusta missään välissä.
 
Minulla ihan perusmalli niin taitaa kiriä tuota sinun aikatauluasi kiinni vaikka tilausten jättämisen välillä kuukauden verran.

Tuohan tulee nyt käsittääkseni talvikiekoilla enkä liikkeestä nyt ainakaan vielä varannut mitään kesärengaspakettia, täytyy tuotakin alkaa miettimään.
 
Kaikki autot tulee kesärenkain tehtaalta liikkeeseen. Jos olet erikseen sopinut että vaihdat kesärenkaat talvirenkaiksi, niin sitten tulee talvirenkailla, mutta muuten saa kaivaa erikseen lompakkoa.
Tästä syystä itse ostin talvirenkaat ja vien ne ennen luovutusta liikkeseen ja kesärenkaat konttiin.
 
No enpä ole vielä ehtinyt sopia tuon suhteen mitään.

Tämähän olikin olennainen tieto, muistaisin että aikaisemmin ainakin Volvo-kaupoissa auto 'rengastettiin' vuodenajan mukaan - mutta mutta, noihin otinkin aina toisen setin mukaan suoraan liikkeestä, enpä muistanut tätä.

Ei kun talvirengaspakettia miettimään, kiitos McScott.
 
Mikä on nykyään Polon (ja varmaan muidenkin VW:n) huoltoväli? Minulla on äidin käytössä oleva Polo, joka ostettiin 2/2015. Se huollettiin viime vuonna. Ajoa tulee tosi vähän ja kilometrejä on alle 10 tkm. Nyt äiti kertoi näyttöön tulleen huoltokehotuksen. Onko huoltoväli ekan 2 v huollon jälkeen 1 vuosi? Auto oli ihan just autoliikkeen katsastustarkastuksessa kun hoitivat ekan katsastuksen, mutta eivät maininneet tulevasta huollosta. Mitä tuohon huoltoon mahtaa kuulua?
 
Jos kilsat eivät tule täyteen, niin huolto-ohjelma on tosiaan kaksi vuotta ja siitä eteenpäin vuosi.