https://yliteippaus.fi/

Keskustelua auton peräkärryistä

D

DyyD

Vieras
Hei,

En oikein keksinyt oikeaa aluetta tälle, joten joku voinee siirtää jos soveltuu paremmin toisaalle.

Aiheena siis peräkärryn hankinta. Näitä tuntuu olevan laidasta laitaan ja ominaisuuksia jos jonkinlaisia. Olen kuitenkin hankkimassa kärryä joka:

- Sopivan kokoinen täyskokoisille kipsi etc rakennuslevyille
- Kuomullinen
- Mahdollisimman ruostumaton versio

Kuomuissakin tuntuu olevan kippimahdollisuus sekä sivuille, että eteenpäin auton suuntaan. Luulen, että haluan sivulle kippaavan kuomun ennemmin suuren levytavaran lastauksen helpottamiseksi. Jos kuomu kippaa eteenpäin, tällöin ainakiin osassa kärryistä kuomujen saranat ja muut ovat sivulla lastausta vaikeuttamassa.

Mutta, onko suosituksia, mitä kannattaa ja mitä ei kannata ostaa?
 
Tekno trailerilla on hyvä kuomu ja tärkeä toiminto mitä itse arvostan eli kippi.
Mahtuu kipsilevyt ja toi kippi on se mitä tarvii todella usein eikä sen tuomaa etua tajua vasta kun sellasta on päässyt käyttämään.
Saat kelkan kyytin, pumppukärryllä muuta tavaraa suoraan lavalla kyytiin.
Kottikärryllä työntää romut kyytiin suoraan....
http://cityauto.fi/tekno%20trailer.htm
 
Ei mene kärrynosto pieleen kun ostaa vaikkapa IKH:n kotimaisen (valmistajaa en muista) kärryn, vaikka tuon: Tuotekoodi:TPV5032L.

Näillä vaatimuksilla itse lähdin kärryä hakemaan:

1500 leveä, ja yli 3000 pitkä (tuo on 3260, sai käytännössä samaan hintaan kuin 3000)
Lehtijouset
Hitsattu runko joka on kuumasinkitty kastamalla.
Jaxalin iso kuomu

Parempaa voip joutua etsimään, en tiedä, mutta minua ei kaduta tuon hankinta..

Sivulle kippaava kuomu? Ei sopis omaan tarkoitukseen. Tuohonkin kyllä sellaisen saa, olen sellaisen nähnyt  ;)

Puuilokin myy vissiin erästä erinomaista kärryä, Respo merkiltään, sekin äärimmäisen hyvä kärry..
 
Käyttötarkoitus ratkaisee. Kuomullinen kärry on helppo. Kaikkea ei tarvitse sitoa. Sivulle kippaavan etuna on juuri lastattavuus. Voi nostaa vaikka trukilla tavaraa kyytiin (me kaivinkoneella). Muutamia seikkoja mihin minä kiinnittäisin huomiota jos nyt kärriä tarvitsisin.
Kuomun irroitettavuus ja muoto. Välillä on tullut kuljetettua mm. kaksipyöräisiä jotka eivät kuomun alle mahdu ja ovat vaatineet kuomun irroittamisen. Lisäksi varsinkin kuomuttomana käytettäessä laitojen korkeus helpottaa lastaamista ja sitomista. Pihassa olevassa muulissa on matalat laidat. Käyttötarpeiden mukaan myös kannattaa miettiä ottaako jarrullisen vai jarruttoman. Jarrullisen mukana tulee rengasvaatimukset talvella ja katsastusvelvollisuus. Ruostuminen ei ole ollut minulla ongelma kummankaan kärrin kanssa. Muulissa (reilun tonnin kärri) on ollut pyörän laakwrien kanssa pientä ongelmaa aikaa myöten painavia kuormia kuljettaessa. Toisrn kärrin merkkiä en edes muista mutta parin tonnin sellainen aikoinaan. Korkeammat laidat ja tukevamman oloinen rakenne.
Kippi on kävetä ominaisuus jos kuljettaa vaikka mönkkäriä. Ei tarvitse ajoluiskia viritellä. Toki kaikki lisäheepelit syövät varsinkin jarruttoman kantavuutta. Puutavaran, kipsilevyjen jne. kohdalla tullee äkkiä täyteen.
 
Kiitos vastauksista. Itse en mönkkäreitä tai vastaavia kuljettele, ainakaan vielä. En osaa kipille laskea painoarvoa. Kipin käyttämisessä lienee ehtona myös että kuomu kippaantuu eteenpäin jotta takaa voi helposti ajaa sisään?

Koska en kärryä kovinkaan usein kuitenkaan tarvitse, ja tavaramäärät ovat suhteellisen pienet, mennään jarruttomalla 750kg kokonaismassaisella kärryllä. Tämän vuoksi kärryn omapaino on myös yksi valintakriteeri.
 
Sijainti on tosiaan jumalan selän takana mutta ihan mutuna veikkaan että  etelä-helsingissä valmistettuja. Laatuun sillä ei juurikaan ole mitään vaikutusta. Itselläni kuorma-auton lavoja jotka virosta hankittu ja 10 mm hardox on samaa sielläkin kuin suomessa.
Lähinnä vähäistä käyttöäsi ajatellen voisi olla hyvä ostos. Onhan noussa takuukin ja pääomakulut pienet vaikka myyntiin laittaisi.
 
No se on totta. Tässä vain lueskelin tuota tekniikan maailman peräkärryvertailua sekä meidän talon peräkärryvertailua. Kyseinen laitos ei kumpaakaan ole osallistunut, jos on sinänsä kysymysmerkki.

Toisekseen, haluan käydä testaamassa kärryä perässä ennen ostopäätöstä. Tuolla on useasti mainittuna kärryjen huono käyttäytyminen tyhjänä, pomppiva ja epämukava vetokokemus. Kun kärryä tarvitsen, silloin ajetaan pitkiä siivuja, ja ajokäytöksen tulee olla kunnossa.

Näin, isoimmat merkit jäävät vaihtehdoiksi kun niitä pääsee käytännössä katsomaan ja testaamaan lähimarketeissakin.
 
Aku ja muuli on ollu hyviä.. Nuo halpisrimpulat on.. No rimpuloita, kyllä huomaa että on säästelty. Ei niistä ole kummempia kokemuksia mitä nyt vähän lainaillut joskus, mut epäilyttää kesto pitemmän päälle varsinkin raskailla kuormilla.
 
DyyD sanoi:
Mutta, onko suosituksia, mitä kannattaa ja mitä ei kannata ostaa?

Tälläisella....

http://www.te-ho.net/te-ho-331

... menty kohta kymmenen vuotta materiaalina kuljetuksia levyjä, polttopuita, risuja/oksia, kuorikehaketta, muuttoja jne, normi omakotiasujan + tietty sukulaisten kuljetustarpeita siis.

Siihen käyttöön toiminut loistavasti.

Hankittu kuomuttomana ja joka lisätty itse jälkeenpäin ilman tuota monimutkaista kuomun kiinnitys rakennetta. Saranat etulaudassa tapeilla + kaasujouset sivuilla, niin kuomu todella nopea ottaa pois, 2*saranatappia ja kaasujousien siipimutterit + nosto sivuun= ei tarvitse työkaluja edes.

 
Mulla on Majava ollut kohta kymmenen vuotta. Ei moitittavaa. 5032 mallia Gansi kuomulla.

Mutta jos raaskis, niin ostaisin YKI-kuomun, jossa on erilleen avattava takaluukku. Ois meikäläisen käyttöön loistava. Mutta ne on tosi arvokkaita näihin muovisiin verrattuna.
 
tuRboman sanoi:
Mutta jos raaskis, niin ostaisin YKI-kuomun, jossa on erilleen avattava takaluukku. Ois meikäläisen käyttöön loistava. Mutta ne on tosi arvokkaita näihin muovisiin verrattuna.

Tällaista pakettia siis haaveilen:
150%20x%20300%20-%20400%20cm%20KUOMUT-565043-_1.jpg


Siinä on Majavan päällä YKI kuomu. Hintaa kuomulla oli viimeksi kysyessä jotain 1500€ paikkeilla.
 
Tärkeintä tuollaista jarrutonta kärryä hankkiessa on kiertää ne kumivääntöjousitetut häkkyrät niin kaukaa kuin suinkin. Ne on tyhjinä aivan kamalia vedettäviä, pomppivat kuin kenguru siellä auton perässä. Samoin, varsinkin vanhentuessaan ja pienelläkin ylikuormalla, nuo "jouset" korkkaavat helposti.
Teliin kannattaa sijoittaa, varsinkin jos kärryllä aikoo kuljettaa pitkää tai painavaa tavaraa. Rauhoittaa kärryn käytöstä huomattavasti.
 
Ketjun aloittajan tarpeisiin ja edelliseen kommenttiin liittyen jarruttomalla kärryllä ei painavaa tavaraa laillisesti kuljeteta ja teli vie viimeisenkin kantavuuden. Siitä olen samaa mieltä, että kumijouset kannattaisi kiertää kaukaa, toisaalta teräsjousisen kärryn akselisto on taasen aika painava, jos jarrutonta kärryä ajattelee. Teli toki tasoittaa kuoppia, jos paljon pitkää matkaa ajaa tai kuoppaisilla teillä eli on oikein mukava varuste.

Sivulle kippaavasta kuomusta sanoisin, että aika epäkäytännöllinen. Se vaatisi avautuvan sivulaidan, muuten tulet huomaamaan, että se laita on aina tiellä ja avautuvista päädyistä ei ole mitään hyötyä, eikä päädyn kautta saa mitään sisään. Myöskään trukilla lastaaminen ei onnistu lainkaan. Laitahan ei taas mahdu avautumaan, jos ei pyörät ole lavan alla ja silloin kärrystä tulee korkea. Kärryssä olisi kuitenkin hyvä olla kunnon laidat, ei mitään markettikärryjen alle 20 cm laitoja, vaan mieluummin ainakin tuplasti tuon.

Perävaunutalo Viitalan alumiininen Traveller on ollut aika hyvä laitos, ainoa miinus siinä on ollut kumijouset ja Viitala itse on vähän jäärä. Toisaalta ei sitä vaunua tarvitse ostaa kuin kerran, olisiko 15 vuotta menty sillä samalla kärryllä ongelmitta. Tämä tosin umpikärry ja jarrullinen, mutta käyttötarkoituskin on vähän toinen kuin DyyDillä.

Itselläni myös Farmi Pro, kippaava malli, jarrullisena ja 1200 kg:n kantavuudella. Lava 3000 x 1500 ja voin sanoa, että monta kertaa olisi se 2-4 cm tarvittu lisää leveyttä tai pituutta. Toisaalta niin kai se on aina, vaikka olisi kuinka pitkä tai leveä lava. Erinomainen kärry tämä on ollut, vaikkakin todellisuudessa Respon Eestissä valmistama. Farmi-nimellä näitä ei enää edes kaupata ja Farmi on tehnyt jo pari konkurssia, mutta nykyisin samoja kärryjä myy Jaakkola Team Oy. Näkyy tämä meikäläisen RKLJ malli löytyvän edelleen sieltä.
 
Penguin sanoi:
Ketjun aloittajan tarpeisiin ja edelliseen kommenttiin liittyen jarruttomalla kärryllä ei painavaa tavaraa laillisesti kuljeteta ja teli vie viimeisenkin kantavuuden. Siitä olen samaa mieltä, että kumijouset kannattaisi kiertää kaukaa, toisaalta teräsjousisen kärryn akselisto on taasen aika painava, jos jarrutonta kärryä ajattelee. Teli toki tasoittaa kuoppia, jos paljon pitkää matkaa ajaa tai kuoppaisilla teillä eli on oikein mukava varuste.

Ei ole tarkoitus jankata, mutta mulla on tuossa pihassa isän Muuli 1400 TS. Jarruton, kipillinen telikärry, jonka kantavuus on 510 kg. Sitä vastaava, saman kokoisella lavalla ja niinikään kipillä varustettu yksiakselinen kärry, Muuli 1400 SL, kantavuus 560 kg. Eroa kantavuudessa siis 50 kg. Kuomu voi helposti painaa lähes tuplaten. Tämä siis vain esimerkkinä Muulin kärryistä, muilla merkeillä tilanne voi hyvinkin olla toinen.

Eli en vierastaisi sitä teliä ainakaan kantavuuden menetyksen pelossa. Teli nousee arvoon arvaamattomaan kun, ekan kerran kun joutuu kuljettamaan vaikkapa pitkää puutavaraa, joka menee takalaidasta yli.

Mutta kuten sanottua, käyttötarkoitushan sen kärryn valinnan pitkälle sanelee.
 
jrinnes sanoi:
Teli nousee arvoon arvaamattomaan kun, ekan kerran kun joutuu kuljettamaan vaikkapa pitkää puutavaraa, joka menee takalaidasta yli.

Miksi "vaatii" telikärrin tuo takalaidan ylitys?

Monta kertaa olen kuskannut edestä ja takaa yli tulevaa puukuormaa.. Ilman teliä...  ???
 
Skula sanoi:
Miksi "vaatii" telikärrin tuo takalaidan ylitys?

Monta kertaa olen kuskannut edestä ja takaa yli tulevaa puukuormaa.. Ilman teliä...  ???

Ei se sitä "vaadikaan". Mutta kokeile joskus samanlainen perän yli tuleva ja kärryn kantavuuden rajoilla oleva kuorma telikärryllä ja yksiakselisella. Kyllä se toki perässä tulee kummallakin, mutta huomattavasti tasaisemmin sillä telillä. :)
 
Peräkärryjen aisojen pituuksissa on myös eroja, mikä tulee esiin, kun joutuu kuskaamaan pitkiä lautoja. Eli jos on lyhyt aisa, niin väkisin kuormasta tulee liian takapainoinen.
 
jrinnes sanoi:
Ei se sitä "vaadikaan". Mutta kokeile joskus samanlainen perän yli tuleva ja kärryn kantavuuden rajoilla oleva kuorma telikärryllä ja yksiakselisella. Kyllä se toki perässä tulee kummallakin, mutta huomattavasti tasaisemmin sillä telillä. :)

Okei. On tullut noita vedettyä muutamia omalla yksiakselisella. Toki ei pitkiä matkoja, en kyllä kokenut mitään ihmeellistä, mutta tosiaan telikokemukseni ovat jo useamman vuoden takaa..

Telin ikävä puoli muistui mieleen, sen siirtely käsin mökkipihassa, ihan yhtä tuskaa kun 4 pyörää laahaa pehmeässä maassa.
 
Skula sanoi:
Telin ikävä puoli muistui mieleen, sen siirtely käsin mökkipihassa, ihan yhtä tuskaa kun 4 pyörää laahaa pehmeässä maassa.

Aivan, aina kun käsin sitä joutuu kääntämään on edessä punnerrus tai jopa mahdoton tilanne kun kärry kuormassa.
 
jrinnes sanoi:
Ei ole tarkoitus jankata, mutta mulla on tuossa pihassa isän Muuli 1400 TS. Jarruton, kipillinen telikärry, jonka kantavuus on 510 kg. Sitä vastaava, saman kokoisella lavalla ja niinikään kipillä varustettu yksiakselinen kärry, Muuli 1400 SL, kantavuus 560 kg. Eroa kantavuudessa siis 50 kg.

jrinnes sanoi:
Ei se sitä "vaadikaan". Mutta kokeile joskus samanlainen perän yli tuleva ja kärryn kantavuuden rajoilla oleva kuorma telikärryllä ja yksiakselisella. Kyllä se toki perässä tulee kummallakin, mutta huomattavasti tasaisemmin sillä telillä. :)

Jos toinen akseli ja teli painavat yhteensä vain 50 kg, niin kärry on rimpula. Ei mikään ihme, jos ei kantavuuden rajoilla oleva kuorma tule perässä asiallisesti. Sitä voi ihan itse lähteä laskemaan mitä mikäkin osa saa painaa ja todeta, että kyllä on kevyestä tavarasta tehty.

Omaan yksi akseliseen kärryyni voi sen 1200 kg laittaa huoletta ja vaikka pitkää tavaraa, eikä kärryn käytös muutu kuin vakaammaksi. Toisaalta minulla onkin kärryssä oikea runko, eikä mikään itse kantava rakenne, joten kuorma ei väännä tätä kärryä luokille. Minulla on myös tapana kuormata kärry niin, että aisapaino ei pysyy n. 50-75 kg:ssa, jolloin kärry ei heitoissakaan kevennä auton perää.

Jos hyvän kärryn haluaa, niin kannattaa katsoa mitä nuo työkseen kärryä perässä vetävät käyttävät. Siellä on myös paljon jarruttomia kärryjä käytössä ja markettikärryt loistavat kyllä poissaolollaan sieltä työkseen reissaavien perästä. Toisaalta kyllä markettikärrylläkin yhden talon tai mökin rakentaa, kun ei paremmasta tiedä.
 
Penguin sanoi:
Jos toinen akseli ja teli painavat yhteensä vain 50 kg, niin kärry on rimpula. Ei mikään ihme, jos ei kantavuuden rajoilla oleva kuorma tule perässä asiallisesti. Sitä voi ihan itse lähteä laskemaan mitä mikäkin osa saa painaa ja todeta, että kyllä on kevyestä tavarasta tehty.

No, ainakaan tuossa Muulissa ei ole akseleita sanan perinteisessä merkityksessä, eli oikean ja vasemman pyörän välillä ei ole koko kärryn levyistä rautatankoa. Etu- ja takapyörällä on molemmilla oma "keinuvipunsa", jotka on nivelletty pyörien keskelle. Näiden keinuvipujen päihin on kiinnitetty navat, joissa pyörät ovat kiinni. Keinuvivut taas ovat yhdistetty toisiinsa kierrejousella, jonka sisällä on iskunvaimennin. Oikean- ja vasemmanpuoleisen keinuvipihässäkän välissä on toki "akseli", eli siis profiiliputki tukena.

Jos olisit lukenut viestini ajatuksella, olisit huomannut, että kantavuuden rajoilla oleva kuorma nimenomaan TULEE perässä asiallisesti. Itseasiassa olen tuolla kärryllä vetänyt useastikin kantavuuden rajat reilusti ylittänyttäkin kuormaa, eikä sekään ole aiheuttanut mitään ongelmia. :)

Ammattikäyttöön tarkoitetut kärryt ovat varmasti aivan eri asia kuin nämä "markettikärryt", mutta niitä taitavat useimmiten hankkia ammattikäyttäjät..? :)

En väitä, että se teli olisi joku autuaaksi tekevä ominaisuus. Oma MIELIPITEENI on, että siitä on hyötyä varsinkin pitkiä kuormia vedettäessä. Toki sillä on myös haittapuolensa, kuten kärryn hankalampi liikuteltavuus käsipelissä sekä kantavuuden pieneneminen. Jos kuljettaa vaikkapa vain sementtisäkkejä, tai muuta laitojen sisälle mahtuvaa tavaraa, ei telistä varmasti saa suurtakaan lisäarvoa kärryynsä. Jokainen määrittelee itse tarpeensa ja hankkii kärrynsä sen mukaan. Ketjun aloittaja kyseli neuvoa kärryn hankintaan ja siihen kerroin omana MIELIPITEENÄNI, että telistä voi olla hyötyä, varsinkin pitkää tavaraa kuljetettaessa.
 
Taky sanoi:
Hankittu kuomuttomana ja joka lisätty itse jälkeenpäin ilman tuota monimutkaista kuomun kiinnitys rakennetta. Saranat etulaudassa tapeilla + kaasujouset sivuilla, niin kuomu todella nopea ottaa pois, 2*saranatappia ja kaasujousien siipimutterit + nosto sivuun= ei tarvitse työkaluja edes.

Taky, et viittis pistää muutavaa kuvaa kuomun kiinnityksen toteutuksesta tänne foorumille tai yksityisviestinä?


Itse olen tuskastellut ao. kuvan kaltaisten kuomun kiinnityssysteemien kanssa, kun joutuu aika usein irrotella kuomua.

teho331_large11.jpg

 
Jarruttomissa (eli max 750 kg kokonaispaino) kärryissä kaksiakselisuus on huuhaata. Maksaa turhaan ja syö kantavuutta. Bonuksena vielä kankea käytös käsin käänneltäessä ja kuormapäällä voi jäädä kokonaan kääntämättä ilman autoa.

Halvoissa "teli"kärryissä ei ole edes kyse telistä, vaan kahdesta peräkkäin asennetusta akselista. Niissä akseleiden välinen kuormitus ei jakaannu tasan vaan vähänkin vinossa oleva kärry jää kantamaan alempana olevan akselin varaan. Ei kannata tuollaiseen rahojaan laittaa.

Jos oikeasti tarvitsee kantavuutta, niin jarrullinen aito telikärry on paikallaan, mutta silloin ollaan aivan eri hintaluokassa kuin jarruttomien kärryjen kanssa. Bonuksena tulee vielä katsastusvelvollisuuskin.