https://yliteippaus.fi/

Peugeot 408

Jamo

Uudenkarhea
Liittynyt
7.7.2015
  • Uusi Peugeot 408

        - Uusi odottamaton malli Peugeotin mallistossa, joka sijoittuu c-segmentin yläpäähän
        - Fastback-tyyppinen siluetti ja kori
        - Kokonaispituus 4,69 metriä / akseliväli 2,79 metriä / tavaratila 536 l
        - Tarjolla lataushybridinä sekä bensiinimoottorisena, täyssähköversio tulossa myöhemmin

     
    --> https://news.cision.com/fi/peugeot-finland/r/uusi-peugeot-408--viettelevan-uudenlainen-fastback,c3589057 <---


    9a383d3cd7b8f484_featured.jpg


    a655bf377537722a_800x800ar.jpg
 
Tuo on erittäin kätevä korimalli. Lähes farmarin kuljetuskyky ja käytettävyys ilman töpöperän haittoja. Tykkään, siksi tuollaisella ajelenkin.
 
Korin muotoilu ihan ok perusautoksi. Koskahan päästään eroon näistä muovikaarista?
 
Onko tää C5X:n rinnakkaismalli? Ainakin kuvissa hienompi kuin tuo Citikan väkerrys.
 
Insomnia sanoi:
Onko tää C5X:n rinnakkaismalli? Ainakin kuvissa hienompi kuin tuo Citikan väkerrys.
Perusrakenne varmastikin sama, kuten akselivälikin, mutta pituudessa ja muodoissa aika paljon eroja eli ei ainakaan ”rinnakkaismalli” siinä mielessä että olisi vain nimi ja hieman maskia vaihdettu.

2104c42735327c2d38a02e992a403dca.jpg


Näyttäisi siltä että kaikki osat ovat erimuotoisia, toisin kuin joku Rifter / Berlingo / Proace City joissa taitaa merkittävä osa ulkoisistakin palikoista olla vaihtokelpoisia keskenään.
 
On kyllä todella hienon näköinen peli. Järjestään Peugeotilla on lähes jokaisessa autoluokassa missä malleja tekevät luokkansa näteimpiin kuuluva malli. Harmi, että itse en tuosta erikoisesta i-Cockpit ohjaamosta innostu vieläkään. Sähköversiota 408:sta arvioivat vuodelle 2024.
 
Kuvissa on tyylikäs uutuus ja menee jopa harkintalistalle seuraavaksi kärryksi. Mielenkiintoista nähdä livenä mittasuhteet.

Se mikä jarruttelee on voimalinjavaihtoehdot. Erikoista sniiduilua on passata neliveto-hybridi-vaihtoehdon kanssa. Kaikki palikat jo olemassa ja saman voimanlinja saa 508:inkin. Tämmöiseen menevän näköisen fastbackiin olisi enemmän kun paikallaan tuo 300 hv hybridi-vaihtoehto.
 
Kun näkee livenä, niin voi lausua paremmin. Takalasien tummennus pilaa linjakkuutta. Pituus olisi voinut olla sama kuin hillittylinjainen Polestar 2, jota pidän referenssinä, kun e-408 saapuu.
 
Marko_K sanoi:
Perusrakenne varmastikin sama, kuten akselivälikin, mutta pituudessa ja muodoissa aika paljon eroja eli ei ainakaan ”rinnakkaismalli” siinä mielessä että olisi vain nimi ja hieman maskia vaihdettu.

Näyttäisi siltä että kaikki osat ovat erimuotoisia, toisin kuin joku Rifter / Berlingo / Proace City joissa taitaa merkittävä osa ulkoisistakin palikoista olla vaihtokelpoisia keskenään.
Minä näen että tässä on kolme tasoa. Ensin on badge engineering, eli se mitä tehdään paljon pakettiautojen kanssa. Maski ja merkit vain vaihtuu.

Toisena on rinnakkaismalli, joita nämä 408 ja C5X näyttäisivät olevan. Suurimmaksi osaksi sama auto vähän eri paketissa. Vastaava kuin Golf/Octavia/A3/Leon.

Kolmantena tulee samalle perusrakenteelle pohjautuvat autot. Niillä ei välttämättä olekaan paljoa yhteistä. Esim. uusi VW Transporter on samalla perusrakenteella kuin Golf ja kumppanit.
 
Kuutiotuuma sanoi:
Toisena on rinnakkaismalli, joita nämä 408 ja C5X näyttäisivät olevan. Suurimmaksi osaksi sama auto vähän eri paketissa. Vastaava kuin Golf/Octavia/A3/Leon.

Kolmantena tulee samalle perusrakenteelle pohjautuvat autot. Niillä ei välttämättä olekaan paljoa yhteistä. Esim. uusi VW Transporter on samalla perusrakenteella kuin Golf ja kumppanit.

Juu, mutta näiden kahden asian ero ei nykyään ole enää kovin itsestään selvä. Ennen asia meni selkeämmin noin, vaikka nyt jossain Golf nelosessa ja sen aikaisessa Octaviassa oli paljon samaa, mutta ero Passattiin oli ihan älytön.

Ja nykyään tosiaan aivan toisistaan poikkeavat autot perustuvat täysin samaan perusrakenteeseen.

Mielenkiintoiseksi pohdinnan tekeekin sitten se missä sitten kulkee "rinnakkaismallin" ja "samaan perusratkaisuun perustuvan" auton raja. Mielestäni pelkkä kokoluokka tai ulkoinen muoto ei asiaa voi yksin määrittää. Juu, 408 ja C5X näyttävät visuaalisesti samankaltaisilta. Mutta ainakaan äkkiä katsottuna yksikään koripelti ei ole sama, eikä sisälläkään näy samoja muotoja. Luonnollisesti komponenteissa on paljon identtisiä osia -- mutta ne ovat samoja identtisiä osia kuin vaikka tuossa meidän 5008:ssa joka pohjautuu ihan täsmälleen samaan EMP2-perusrakenteeseen.

Mielenkiintoiseksi pohdinnan tekeekin sitten se että jakaako vaikka 408 enemmän yhteisiä ratkaisuja C5X:n vai 5008:n kanssa. Kuitenkaan jälkimmäistä tuskin ihan heti kukaan lähtisi ehdottomaan rinnakkaismalliksi.

Vaikea sanoa.
 
Marko_K sanoi:
Juu, mutta näiden kahden asian ero ei nykyään ole enää kovin itsestään selvä. Ennen asia meni selkeämmin noin, vaikka nyt jossain Golf nelosessa ja sen aikaisessa Octaviassa oli paljon samaa, mutta ero Passattiin oli ihan älytön.

Ja nykyään tosiaan aivan toisistaan poikkeavat autot perustuvat täysin samaan perusrakenteeseen.

Tämä on ihan totta, kun modularisille arkkitehtuureille rakentuvat autot voivat olla nimellisesti samalla pohjalevyllä A/B-segmentistä aina vaikka D-segmenttiin asti.

Itse näen "rinnakkaismallit" näinä samaan perustaan pohjaavina saman luokan autoina joita voisi luonnehtia toistensa suoriksi kilpailijoiksi, kuten vaikkapa mainittu VWGroup-poppoo. Mutta sekin on vähän häilyvä nykypäivän automallien ja -luokkien kanssa.
 
Kuutiotuuma sanoi:
Toisena on rinnakkaismalli, joita nämä 408 ja C5X näyttäisivät olevan. Suurimmaksi osaksi sama auto vähän eri paketissa. Vastaava kuin Golf/Octavia/A3/Leon.
Joo näin minäkin tämän näen, että rinnakkaisia malleja ovat, vaikka koripaneelit eivät sovikaan ristiin.
 
Minä en ole vieläkään ymmärtänyt miten samalle "pohjalevylle" voidaan rakentaa niin eri kokoisia autoja. Akselivälissä voi olla eroa kymmeniä senttejä, mutta höpistään samasta pohjalevystä..

Samanlaisiahan autot olivat ennenkin. Escortissa 70-luvulls oli McPhersonit edessä ja puolielliptiset lehtijouset jäykällä taka-akselilla ja sama Taunuksessa. Kokoeroa kuitenkin oli reippaasti.

Olen hämmentynyt  :-[
 
antsu sanoi:
Minä en ole vieläkään ymmärtänyt miten samalle "pohjalevylle" voidaan rakentaa niin eri kokoisia autoja. Akselivälissä voi olla eroa kymmeniä senttejä, mutta höpistään samasta pohjalevystä..

Samanlaisiahan autot olivat ennenkin.

Eivät ne ennen olleet samanlaisia, menetelmät ovat muuttuneet.

Eikä kannatakaan puhua ”pohjalevystä”, vaan ”perusrakenteesta”. Englannin ”platform” on vain alunperin käännetty ihan väärin suomeksi.

Perusrakenne määrittää monta rakenteellista ja toiminnallista asiaa ja helpottaa suunnittelua, mutta ovat nykyään ihan häkellyttävän joustavia ja skaalautuvia ja käyttäjän on vaikea nähdä niitä yhdistäviä tekijöitä.

Ehkä suurin näyttö asian toimivuudesta on juurikin mallistojen laajuus — ei ennen yhdellä valmistajalla ollut tusinaa tai kahta mallia yhtä aikaa, vaan kaksi tai kolme, kun jokainen piti miettiä alusta asti.
 
Tein pari animaatiota, jotka mielestäni havainnollistavat hyvin mitä sisarmallit ovat. Laitoin ne spoilereihin piiloon, koska ne tekevät sivusta muuten vähän rauhattoman näköisen.
Ensin 408 ja C5X. Korin muoto on hyvin sama. Molemmissa päissä on vähän eroa, mutta matkustamon osa näyttää olevan käytännössä sama ulkopeltejä lukuun ottamatta.
Tr09POX.gif
Toisen kuvan tein Opel Astrasta ja Chevrolet Cruzesta. Itse ajan Astralla ja olen joskus huomannut että Cruze näyttää ihan samalta. Nyt oli hyvä tilaisuus katsoa että kuinka sama se oikein onkaan, ja onhan se. Käytännössä sama juttu kuin ylhäälläkin. Matkustamo on sama, mutta nokka ja perä vaihtuvat.
0FOttsh.gif

Näissä näkyy muutama mielenkiintoinen yksityiskohta. Ensinnäkin matkustamon turvakehikko taitaa olla sama. Ilmeisesti sen suunnittelu on hankalaa ja kallista, joten se käytetään uudelleen. Toisekseen ovien ääriviivat ja kahvan sijainti eivät muutu. Oven runko lienee siis sama ja vain ulkopelti vaihtuu. Kummassakin vertailussa tosin näkyy hieman eroa takaoven takaraunan muodossa. Kolmantena tankkausluukku on tismalleen samassa kohdassa, joten jälleen ulkopeltien alainen rakenne lienee identtinen. Neljäntenä konepellin takareunan ja tuulilasin alareunan alue on sama, vaikka konepelti muuten onkin eri muotoinen. Ja viidentenä katon antennievä säilyttää paikkansa.
 
Tämä kyllä kiinnostaa, mutta ladattavat hybridit menee kalliiksi, eikä pienestä perusbensamoottorista oikein innosta maksella neljääkymppiä. Jonkinlainen vaihtoehtohybridi on jäänyt Pösöltä tekemättä, mitä tämä olisi kyllä kaivannut.
 
Jonkinlainen vaihtoehtohybridi on jäänyt Pösöltä tekemättä, mitä tämä olisi kyllä kaivannut.
Minkäänlainen sen pitäisi olla?

tankkausluukku on tismalleen samassa kohdassa
Saattaa olla, mutta se on C5X:ssä ja 408:ssa oikealla puolella. Vasemman puolen luukku on latausluukku. Tokihan se on selvä, että samalle pohjalevylle tehdyissä autoissa tietyt komponentit asettuvat esim. akseleiden paikkoihin suhteutettuna samaan paikkaan.
 
Minkäänlainen sen pitäisi olla?
No joku vastaava systeemi kuin Toyotalla tai vaikkapa Hondalla, jonka myötä kaupunkikulutusta saataisiin tiputettua huomattavasti. Daciankin saa nykyisin hybridinä, tosin en tiedä kuinka kestäviä ovat. Olisi edes näön vuoksi joku hybridi-tarra liimattu kylkeen, niin olisi helpompi perustella hintalappu.;)
 
Ne oli kaupan jo 10 vuotta sitten ja aika ajoi niistä ohi. Myynti päättyi 2018. Silloin oli 3008 Hybrid4 ja 508 RXH. Jälkimmäinen oli se suomalaisten kaipaama farkku.
 
Rukouksiini on näemmä vastattu ja 408 tulee myös saamaan kevythybridijärjestelmän, luvataan TM:n 3008 ja 5008-malleja koskevassa jutussa. Tervetullut juttu ajatellen hinnat alkaen-malleja.