https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Täysin uudenlainen jousitus

Harmikseni en ole löytänyt mitään lisäinfoa, mistä oikein mahtaa olla kyse. Millähän tekniikalla nyt maailmaa mullistetaan ja kuka on yhteistyökumppani?
 
Citroenin on tarkoitus olla tulevaisuudessa se PSA:n halvin merkki, joten varmaan jotain iltapalaa on nyt keksitty. Mitään järkeä ei ole siihen halvimpaan laittaa kalleinta jousitusta.
 
Penguin sanoi:
Citroenin on tarkoitus olla tulevaisuudessa se PSA:n halvin merkki, joten varmaan jotain iltapalaa on nyt keksitty. Mitään järkeä ei ole siihen halvimpaan laittaa kalleinta jousitusta.

Lainaus tuolta TM:n sivulta. Eli josko se halvennus alkaa juuri Citikasta?
..he haluavat säilyttää kaasunestejousituksen hyvät puolet. Mutta rakenne muutetaan modernimmaksi ja luultavasti samalla halvemmaksi valmistaa.

 
Kaasunestejousitus korvaantuu. Nyt uudesta jousituksesta on paljastettu tietoja:
http://tekniikanmaailma.fi/autot/citroen-haluaa-tehda-mukavampia-autoja-uusi-kolmen-kohdan-ohjelma/

Sisään- ja ulosjoustoja pehmitetään iskunvaimennuksessa kahden hydraulityynyn avulla. Toisella tyynyllä pehmennetään ulos- ja toisella sisäänjoustoja ääripäissään. Tyynyjen välissä on jousi ja iskunvaimennus, joka ottaa vastaan pienet jousitusliikkeet.

Saadaanko tuolla aikaiseksi taikamatto. Aika näyttää.
 
TM:n ensikokemukset kuulostavat ihan lupaavilta

PROTOTYYPIN VERTAILU normaaliin C4 Cactukseen oli avartava kokemus. Cactus on jo lähtökohtaisesti mukava auto, mutta uusi tekniikka silotti tiet sen alla. Erityisesti rikkonaisesta ja monena kesänä paikatusta kylätiestä tuli lähes vastapäällystetyn oloinen. Ihmeitä ei tietysti tapahdu, ja hidastustöyssyt tuntuvat edelleen, mutta niissäkin käytös on rauhallisempaa kuin vakioautossa.

Ensituntumalta jousitus tuntuu jopa liian pehmeältä ja vellovalta, mutta asiaan tottuu nopeasti. Myös epäilys ajotuntuman epämääräistymisestä tai kallistelun lisääntymisestä on turha. Mutkiin voi aja yhtä reippaasti kuin tavallisella autolla, kuoppaisiin mutkiin jopa reippaammin.

Huomata toki sopii, että testiautossa on ollut muutakin eroa kuin jousitusratkaisu.

https://tekniikanmaailma.fi/autot/tm-ajettua-citroenin-uusi-iskunvaimennin-monesti-paikatusta-kylatiesta-tuli-lahes-vastapaallystetty/