autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: EU-laajuinen uusien polttomoottoriautojen myyntikielto 2035  (Luettu 1064 kertaa)

Poissa HiTec

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3965
  • Eipä turhia höttyillä :)
No johan on EU-herrat erään sortin määräystään taas rusnaamassa >:(

https://www.hs.fi/talous/art-2000008005774.html
Lainaus
EU valmistelee ”massiivista muutosta”, jonka seurauksena uusien polttomoottoriautojen myynti voi pian loppua Euroopassa

Europarlamentin ympäristövaliokuntaa johtava Pascal Canfin sanoo HS:n haastattelussa, että uusien polttomoottoriautojen myyntikielto vuodesta 2035 alkaen saa paljon tukea.

Kyseessä ei olisi polttomoottoriautojen käyttökielto, eikä esitys lopettaisi käytettyjen autojen kauppaa.

”Jos panemme polttoaineelle veron, sitten meidän täytyy myös huolehtia siitä aiheutuvista sosiaalisista vaikutuksista. Toisekseen monet ekonomistit sanovat, että kysyntä ei ole joustavaa: jos sinun täytyy hakea lapsi koulusta tai mennä töihin eikä tarjolla ole vaihtoehtoja, ajat kuitenkin autolla mutta maksat siitä vain enemmän. Aiheutat silti saman verran päästöjä”, hän sanoo.

”En usko, että ensisijainen työkalu tässä on verot tai hiilen hinnoittelu. Ykkösvaihtoehto on päästöstandardit.”

Ehdotus saa kannatusta myös jäsenmaiden keskuudessa. Keväällä yhdeksän maata Hollannin ja Tanskan johdolla vaati EU:ta kieltämään uusien polttomoottoriautojen myynnin vuonna 2035. Suomi ei ollut mukana vetoomuksessa.

Maailman suurimmat autonvalmistajat näkevät tulevaisuutensa sähköisenä, ja esimerkiksi Volvo on vaatinut poltto­moottori­autojen kieltämistä EU:ssa. Alan vaatimukset koskevat nyt ennen kaikkea toimia, joilla EU vauhdittaa siirtymää sähköiseen liikenteeseen.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Vempula

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 11600
Eli noin 2045 alkaa keskimääräisen suomalaisen käyttöauton saatavuus hiljalleen laskemaan.

Uskallan nukkua yöni rauhassa  ::)

Poissa nokonzok

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2501
Olen melkoisen vakuuttunut, että vuonna 2035 täytyy olla aikamoinen erikoistarve, että kukaan ylipäätään harkitsee polttomoottoriautoja.

Poissa Marko_K

Olen melkoisen vakuuttunut, että vuonna 2035 täytyy olla aikamoinen erikoistarve, että kukaan ylipäätään harkitsee polttomoottoriautoja.
Jep. Siihen on NELJÄTOISTA vuotta. Siinä ehtivät kehittyä niin akkuunladattavat sähkikset kuin tulla markkinoille vedystä tai muusta energialähteestä voimansa tuottavat sähkikset.
Moottorilla: Mercedes-Benz EQA 250 -21 (tulossa) | Peugeot 5008 GT BlueHDi 130 A -21 (tulossa) | Peugeot Kisbee -19

Ilman: Kona Sutra LTD -21 | Trek Procaliber 6 -19 | Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig -14 | 2 x Scott Peak -90 | Miyata Seven Ten -85

Poissa nemos

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3338
  • Volvo XC60 T8 Inscription Ford Kuga 1.5 Ecoboost
Useimmat autonvalmistajat ovat jo ilmoittaneet nopeammasta aikataulusta kuin 2035

Poissa HiTec

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3965
  • Eipä turhia höttyillä :)
Jep. Siihen on NELJÄTOISTA vuotta. Siinä ehtivät kehittyä niin akkuunladattavat sähkikset kuin tulla markkinoille vedystä tai muusta energialähteestä voimansa tuottavat sähkikset.

Katselepas historiaa sen 14v taaksepäin esim. kaasuautojen kehitystä, kuinka niidenkin piti tulla ja vallata kotimainen autokanta ::)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaasuauto#Kaasuautot_Suomessa
Lainaus
Suomen ensimmäinen kaasulla kulkeva bussi alkoi liikennöidä Helsingissä vuonna 1996. Kaasuautojen määrä Suomessa on lisääntynyt merkittävästi 2010-luvun jälkipuoliskolta alkaen. Keväällä 2020 Suomeen oli rekisteröitynä noin 10 400 kaasuautoa, joka tosin vastaa vain noin kolmea promillea maan autokannasta.[33] Kaasu sopii polttoaineena myös Suomen vaativiin ajo-olosuhteisiin, sillä se kestää hyvin pakkasta. Metaanin jäätymispiste on −182 °C.

Suuri osa Suomessa käytössä olevista ajoneuvoista on bi-fuel-ajoneuvoja. Suomessa oli maaliskuussa 2020 n. 40 kaasutankkausasemaa, joiden sijainti painottuu Etelä-Suomeen. Pohjoisin asema sijaitsee Oulussa.

No ihan samalla tavalla on sähköautojakin viimeiset 5v hoettu että kohta ne tulee ja romahduttaa polttisten myynnin. Kummasti vain joka vuosi se tuleminen on yhä vain "kohta", ihan ollaan kuulemma murroksen kynnyksellä ja huomenna ei kukaan enää aja polttiksilla. Jep jep ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Marko_K

Katselepas historiaa sen 14v taaksepäin esim. kaasuautojen kehitystä, kuinka niidenkin piti tulla ja vallata kotimainen autokanta ::)

Oliko silloin 14 vuotta sitten sekä poliittisilla päättäjillä, tiedeyhteisöllä että autovalmistajilla merkittäviltä osin yhteinen näkemys että siirtyminen kaasuautoihin tulee olemaan nopea ja on välttämätön?

Ja nyt en puhu pelkästään suomalaisesta perspektiivistä.
Moottorilla: Mercedes-Benz EQA 250 -21 (tulossa) | Peugeot 5008 GT BlueHDi 130 A -21 (tulossa) | Peugeot Kisbee -19

Ilman: Kona Sutra LTD -21 | Trek Procaliber 6 -19 | Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig -14 | 2 x Scott Peak -90 | Miyata Seven Ten -85

Paikalla lnaukkar

Olen melkoisen vakuuttunut, että vuonna 2035 täytyy olla aikamoinen erikoistarve, että kukaan ylipäätään harkitsee polttomoottoriautoja.

Joo, varmasti näin.


Myyntikielto on mielestäni paikallaan, sillä se on hyödyllinen signaali valtio-yrityks-kuluttaja siis kaikilla tasoilla, että jokainen voi täysillä investoida uuteen teknologiaan ilman "huolta huomisesta"..

Poissa Classic

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4364
  • V90CC D5
Esitetty siirtymäaika on liian nopea ja ylipäätään polttomoottorikielto pääosin tarpeeton. Uusiutuvat polttoaineet ja ns. sähköpolttoaineet ovat isolta osin vielä tulossa ja niille löytyy otollisia käyttökohteita/-alueita. Antaahan ajan kulua...

Poissa HiTec

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3965
  • Eipä turhia höttyillä :)
Myyntikielto on mielestäni paikallaan, sillä se on hyödyllinen signaali valtio-yrityks-kuluttaja siis kaikilla tasoilla, että jokainen voi täysillä investoida uuteen teknologiaan ilman "huolta huomisesta"..
Tässäkin kohtaa olisin kyllä hiukka epäileväinen noin kuluttajan vinkkelistä katsottuna. Sillä jos nyt ns. hanat aukaistaan todella merkittäville teknisille investoinneille, on niillä usein ollut tapana myös kantaa sitä hedelmää = tekniikassa otetaan isoja askeleita eteenpäin. No mitäpähän luulet käyvän niille kuluttajan tänä päivänä "ilman huolta huomisesta" tekemille uusimman tekniikan investoinneille? Kelle kuvittelet enää kelpaavan sen tämän päivän kalliin, muutaman vuoden päästä jo hyvinkin raskaasti wanhentuneen tekniikan kun noiden suurinverstointien hedelmät on jo markkinoilla kilpailemassa niistä ihan samoista ostajista? ???

Eli kyllä sillä kuluttajan investoinnilla on varsin suurikin huoli huomisesta, ellei sitten asiaan suhtaudu jollain tapaa periaatteellisesti tai kenties jopa tietäen olevan ns. early bird -investoija ja hyväksyvänsä sen kenties varsin rajunkin taloudellisen tappionsa. Ei sillä, auto ei ikinä ole mikään taloudellista tuottoa tavoittelevan sijoituskohde (juu tässä kohtaa unohdetaan museo- yms. autot joilla se arvo voi kasvaakin, sekä tietty työkalut mm. taksikuskihan nimenomaan tienaa sillä autollaan), mutta näiden uuden tekniikan sähköhimmeleiden kanssa tuo hintaeroosio tulee olemaan jotain ihan käsittämätöntä, en nyt ihan kännyköihin vertaisi mutta ei se kovin kaukana kyllä ole :-\

Uusiutuvat polttoaineet ja ns. sähköpolttoaineet ovat isolta osin vielä tulossa ja niille löytyy otollisia käyttökohteita/-alueita.
Juurikin näin! Tuolla uusiutuvien ja synteettisten alueella on vielä paljon voitettavaa, tuotteet kelpaa sellaisinaan nykyisen kaluston ja jo olemassaolevan infran käyttöön, mutta silti niillä voidaan jo aikaansaada hyvinkin merkittäviä päästötasojen pudotuksia, parhaimmillaan voitaisiin kenties jopa luopua dino-tavarasta kokonaan :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16