https://tummennuskalvot.fi/

Ilmastoinnin fiksaus

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Ilmastointi vuotaa - tippa ja väriä näkyy lahduttilla - onko systeemi jo siis tyhjä?

index.php


Lähinnä kuin edetä kun lauhdutin on syylärin edessä (= auto ei ajokunnossa)?

Eli ihan sama purkaa vanha laudutin ja vaihtaa uuteen + kasata syyläri paikoilleen niin pääsee ilmastointi huoltoon ajamaan?

Vai kasata syyläri paikoileen vanhan lauhduttimen kanssa ja mennä huoltoon ja vaihtakoon siellä?

Siis onko systeemien nesteet joka tapauksessa jo nyt off/kaput?

Ja jos asentaa uuden lauhduttimen - jolloin pitää käyttää letkut irti - meneeko uusi kuivainkin samalla pilalle kun systeemi haukkaa happea?
 
Kyllä siellä voi vielä kylmäainetta olla, ehkä paineen laskiessa vuotokin loppunut.
Eli virallinen suositus viedä tuollaisena huoltoon että saavat talteen otettua loput kylmäaineet.
Toki voi huoltoventtilin neulaa painamalla kokeilla onko paine nolla, mutta varovasti, kylmäaine aiheuttaa palovammoja vastaavia vahinkoja todella helposti.

Kuivain on joka tapauksessa vaihdettava kun
osia vaihdetaan ja ilmaa pääsee järjestelmään.
Käytännössä varmaankin monet päästää kaasut taivaalle, vaihtaa osan ja vie pajalle täytettäväksi.
Tämähän on toki ympäristörikos.
 
Mä vaihdoin meidän edelliseen kakkosautoon ilmastoinnin kompuran siten, että kävin ensin korjaamolla tyhjennyttämässä järjestelmän. Sitten kotona vaihdoin kompuran ja kuivaimen, mutta jätin letkut vielä irti kuivaimesta. Ajoin korjaamolle, kuivaimesta tulpat irti ja letkut kiinni ja saman tien järjestelmän tyhjiöinti ja uudelleentäyttö.
 
Petri M sanoi:
Toki voi huoltoventtilin neulaa painamalla kokeilla onko paine nolla, mutta varovasti, kylmäaine aiheuttaa palovammoja vastaavia vahinkoja todella helposti.

Ahaa. Jos tiputtaa niin mahtaako painetta pysyä systeemissä?
 
jrinnes sanoi:
Sitten kotona vaihdoin kompuran ja kuivaimen, mutta jätin letkut vielä irti kuivaimesta. Ajoin korjaamolle, kuivaimesta tulpat irti ja letkut kiinni ja saman tien järjestelmän tyhjiöinti ja uudelleentäyttö.

Vastaava menettely juurikin mielessä. Harmillisesti lauhdutin on syylärin ja keulan välissä niin lennossa ei vaihto ilman syylärin irroitus onnistu.
 
Taky sanoi:
Ahaa. Jos tiputtaa niin mahtaako painetta pysyä systeemissä?

Kyllä se yllättävän kauan saattaa tiputella ja pitää painetta silti.
Itse kylmäaine katoaa kaasuna taivaalle päästyään vapaaseen ilmaan. Öljy jää sitten fyysiseksi merkiksi vuodosta.
 
Taky sanoi:
Vastaava menettely juurikin mielessä. Harmillisesti lauhdutin on syylärin ja keulan välissä niin lennossa ei vaihto ilman syylärin irroitus onnistu.

Eikö onnistu etukautta jos ottaa puskurin irti?
 
jrinnes sanoi:
Mä vaihdoin meidän edelliseen kakkosautoon ilmastoinnin kompuran siten, että kävin ensin korjaamolla tyhjennyttämässä järjestelmän. Sitten kotona vaihdoin kompuran ja kuivaimen, mutta jätin letkut vielä irti kuivaimesta. Ajoin korjaamolle, kuivaimesta tulpat irti ja letkut kiinni ja saman tien järjestelmän tyhjiöinti ja uudelleentäyttö.

Toimii edelleen.  :)
 
Taky sanoi:
Lähinnä kuin edetä kun lauhdutin on syylärin edessä (= auto ei ajokunnossa)?

Eli ihan sama purkaa vanha laudutin ja vaihtaa uuteen + kasata syyläri paikoilleen niin pääsee ilmastointi huoltoon ajamaan?

Nyt jäi epäselväksi, miksi euto ei ole ajokunnossa?
 
vespa68 sanoi:
Nyt jäi epäselväksi, miksi euto ei ole ajokunnossa?

Siis lauhdutin on syylärin takana konehuoneesta päin katsottuna (siis edessä) keulassa ja jotta sen voi vaihtaa pitää syyläri tyhjentää ja irroittaa, silloin autolla ei voi ajaa pajalle.
 
vespa68 sanoi:
No entäs jos ajaa sen sinne pajalle ja tekee ne työt siellä?  :)

No sitä tässä juur pohdin... :eek:

Jos tuuppaa vain vedet syyläriin joka on nyt koneen vaihdon jäljiltä vielä irti ja lauhuttimen vaihto pajalla - se on nyt vahvimmilla - kun olen ensin kokeillut huoltoventtilin neulaa painamalla onko paine nolla - Petri M vinkin mukaisesti.


 
Taky sanoi:
... vedet syyläriin joka on nyt koneen vaihdon jäljiltä vielä irti...

Tämä olikin nyt tilannetta avaavaa tietoa, että auto ei ole ajokunnossa, koska moottorin vaihtoon liittyvät hommat ei ole vielä valmiit.  ;D
 
vespa68 sanoi:
Tämä olikin nyt tilannetta avaavaa tietoa, että auto ei ole ajokunnossa, koska moottorin vaihtoon liittyvät hommat ei ole vielä valmiit.  ;D

Juu - ja juurikin syystä että mitä tässä pohdin - lauhdutin tullee tänään.
 
Petri M sanoi:
Toki voi huoltoventtilin neulaa painamalla kokeilla onko paine nolla, mutta varovasti, kylmäaine aiheuttaa palovammoja vastaavia vahinkoja todella helposti.

Kokeiltu ja painetta havaittu, jo huoltokorkin avaus - pieni sihaus, neulasta pikainen painallus lisää paineen ääntä, saman molemmissa huoltoliittimissä. Olkoot vanha laudutin paikoillaan toistaiseksi - kylmää tai ainakin viileää tulee, katsotaan näkyykö vuotoja, pesin väriaineet pois, niin voi seurata miten käy.