https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Ford F-150 Lightning (EV) (2022 ->)

Tää on kyllä uskomattoman hieno vekotin eikä ole todellakaan hinnalla pilattu. Mitenköhän jenkeissä tiukkapipoisinkin redneck ottaa nyt lempimallin täyssähköversion vastaan?

Uskallan myös väittää, että ainakin osa Cybertruckin ennakkovaraajista siirsi juuri katseensa tähän suuntaan. Toimitukset ilmeisesti alkavat 2022 alussa ja autohan on noin muuten perus pickup-kuskille tuttua kauraa. Mukavana ekstrana keulaan mahtuu enemmän tavaraa säilöön kuin hatchback-Golfin takakonttiin.

E: https://electrek.co/2021/05/19/ford-f-150-lightning-starts-under-40k-w-300-mile-range-and-can-power-your-home/ tässä vielä Electrekin artikkeli autosta.
 
Siisti! Ja noin yleisellä tasolla kiinnostava avaus, koska voi indikoida isojen jenkki-SUVienkin sähköistymistä. Siinä missä niiden bensa-SUVien hinta Suomessa autoveron kanssa olisi jotain aivan absurdia, niin joku täyssähköinen Expedition tai Tahoe olisikin täysin eri juttu.
 
Paljonkohan tämä tulisi kustantamaan Suomessa?

Ohessa RnT artikkeli josta pari yksityiskohta kuvaa linkattu
https://www.roadandtrack.com/news/a36451630/2022-ford-f-150-lightning-revealed/

13-16x9-1621450308.jpg


8-16x9-1621450311.jpg


Tuo on kyllä mielstäni hienoa, että käyttövoimasta riippumatta auto on samannäköinen. Polttomoottorin tila on hienosti hyödynnetty lukittavalla tilalla, joten ei välttämättä tarvitse lavalle enää lukittavaa katetta. Ja lavalla oli sähköpistoke josta voi sitten vaikka syöttää sähköä mökkiin.

https://www.roadandtrack.com/news/a36476342/2022-f-150-lightning-home-generator-feature/
 
Kätevää myös että rangelaskuri ottaa tavanomaisten asioiden lisäksi huomioon kuorman ja vetoaisan painon sisäänrakennettujen antureiden perusteella.

 
Tämähän taitaa olla niin iso auto, että menee kuorma-autoksi täällä?

 
Se on hei Fordin pickup, ne on molemmat sama numero! [emoji1787][emoji1787][emoji1787][emoji1787]
 
Kevyt kuorma-auto? Joten vero 0%?

Tosin tuskin vero kamalan suuri on vaikka olisi henkilöautokin?
 
Eiks sähköisyyden merkittävä pointti suomalaisesta näkövinkkelistä tuollaisen kanssa olisi se ettei siitä tarvitse pihiyden takia tehdä mitään hiivatin kuorma-autoa? Päästöt nolla, vero pieni.
 
Marko_K sanoi:
Eiks sähköisyyden merkittävä pointti suomalaisesta näkövinkkelistä tuollaisen kanssa olisi se ettei siitä tarvitse pihiyden takia tehdä mitään hiivatin kuorma-autoa? Päästöt nolla, vero pieni.

Jep. Kuorma-autoilla on myös nopeudenrajoitin pakollinen, eikö?
 
Tämän kokoiset (F-150, Silverado 1500 ja RAM 1500) on ainakin mahdollista rekisteröidä pakettiautoiksi. Pykälää isommat on kuorma-autoja.

Olen joskus miettinyt, että sähköistyminen voi johtaa jonkinasteiseen amerikkalaisten autojen renessanssiin Euroopassa. Siellä kuitenkin tehdään kiistatta hyviä autoja, mutta kilpailukyky ei ole ollut Euroopassa kovin hyvä moottoripuolen takia. Sähkö kuitenkin muuttaa kaiken.
 
Kuutiotuuma sanoi:
Tämän kokoiset (F-150, Silverado 1500 ja RAM 1500) on ainakin mahdollista rekisteröidä pakettiautoiksi. Pykälää isommat on kuorma-autoja.
Äkkikseltään katsoin että tässä on 2x Mach-E:n akku kapasiteettina, maksimi kuormakapasiteetti 2000lbs = tonni täkäläistä massaa, niin yhdessä aiemmin tuumaillun 6300lbs kerbweightin kanssa tämä olisi aina kevytkuorkki täällä.

Tullee karsimaan ostajakuntaa vs. se että olisi paku / henkilöauto.

Mutta ei siinä... iso auto, iso akku, isot speksit. Se näkyy ja pitää näkyä. Mutta jos perus-henkilöautotkin on omaa massaa sähköisinä kakstonnia ja päälle, niin iso pickuppi on enempi.
 
Kuutiotuuma sanoi:
Tämän kokoiset (F-150, Silverado 1500 ja RAM 1500) on ainakin mahdollista rekisteröidä pakettiautoiksi. Pykälää isommat on kuorma-autoja.

Olen joskus miettinyt, että sähköistyminen voi johtaa jonkinasteiseen amerikkalaisten autojen renessanssiin Euroopassa. Siellä kuitenkin tehdään kiistatta hyviä autoja, mutta kilpailukyky ei ole ollut Euroopassa kovin hyvä moottoripuolen takia. Sähkö kuitenkin muuttaa kaiken.
Just olin tulossa kirjoittamaan samaa.

Eurooppalaiset ja korealaiset värkkäävät näitä maasturimuoveilla verhottuja pölynimureita ja konfiguraattorissa saa zoomailla tarkkaan onko istumapaikkoja viidelle, mahtuuko peräkonttiin muutakin kuin reppu ja onko vetokoukku vetämiseen vai pyörätelinettä varten.
 
jopo sanoi:
Jaksan ihmetellä tuota hintaa. 43000€! Tuo on todella kilpailukykyinen hinta ja jos tuosta jää katettakin, niin ei voi kun nostaa hattua. 20000 kipaletta olisi kuulemma lähtenyt jo ennakkovaraukseen kertoo:
https://www.ksml.fi/teemat/4152597


VW ID.4 on 77kWh akulla jenkeissä alkaen $39.900. Siihen nähden Ford on kyllä aika hyvin hinnoiteltu.

 
Marko_K sanoi:
Se on hei Fordin pickup, ne on molemmat sama numero! [emoji1787][emoji1787][emoji1787][emoji1787]

Ai niin! Anyway ensimmäinen pickuppi joka saa mielenkiinnon heräämään, varsinkin tuo dinosauruksen (voiko sähkäristä niin sanoa) kita on cool!

8-16x9-1621450311.jpg
 
Voihan tuon rekisteröidä M1-luokan henkilöautoksi, vaikka kokonaispaino menisikin yli 3500 kg:n. Ajamiseen tarvitaan C-kortti, mutta autoon ei tarvita nopeudenrajoitinta.
 
Tässä artikkelissa koknaispainoksi arvaillaan(?) 7150 lbs, joka on vajaat 3300 kg.

https://www.motor1.com/news/508435/2022-ford-f150-lightning-debut/

t’s not just about performance in the Lightning, though. Models with the SR battery tow 5,000 pounds in standard form or 7,700 pounds with an optional package, with a payload rating of 2,000 pounds. The ER can lug up to 10,000 pounds, although its payload is a bit lower at 1,850. That’s likely because the Lightning’s F-150 platform has a maximum gross vehicle weight rating (representing combined vehicle weight and payload) of 7,150 pounds, and the ER battery is almost certainly heavier than the SR. Using some back-of-the-napkin math, we estimate the Ford Lightning to weigh between 5,100 and 5,300 pounds unladen.
 
On varmasti kova pala purtavaksi Rivianille. Se on kuitenkin 67000 taalaa lähtöhinnaltaan ja vasta tammikuussa alkaa toimitukset.
 
BarrelNut sanoi:
Tässä artikkelissa koknaispainoksi arvaillaan(?) 7150 lbs, joka on vajaat 3300 kg.

https://www.motor1.com/news/508435/2022-ford-f150-lightning-debut/
Ja taas toisaalla:
Batteries are heavy, and the truck weighs about 6,500 pounds, roughly 1,000 more than the same truck with the 3.5-liter engine. The batteries alone weigh about 1,800 pounds
https://www.motortrend.com/news/2022-ford-f-150-lightning-electric-first-look-review/

Jos minulta kysytään että painaisiko tällainen iso sähkö-pickup 2400kg vai 2900kg isolla akulla ja tonnin kuormankantokyvyllä, niin vastaisin jälkimmäisen. Se vaan tuon 900kilon akkupaketin kanssa tuntuu järkevämmältä arvolta.

Mutta kun niitä "oikeita" speksejä ei vielä ole niin hyvähän tässä on arvioida.