https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Vespa - yleistä

ConD

Yleisvalvoja
Liittynyt
18.12.2013
Foorumilla vaikuttaa useammalla kirjoittelijalla joko olevan tai olleen Vespaa, eri moteilla ja eri aikakausilta. Jostain syystä mulla on nyt jonkinmoisen Vespakuumeen tämä kevät saanut aikaiseksi.

Onko tämä sairaus terminaalinen? :)

Taustana... 15-kesäisenä sain moposkootterin alle ja sillähän tulikin päristeltyä. Sittemmin alle tuli kevari, mutta sen jälkee ei omaa "isoa" pyörää ole ollut. Isukin matkapyörillä on todella satunnaisesti tullut käytyä kuivaamassa kainaloita, muttei motoristiksi voi itseänsä kutsua.

Vespassa houkuttaisi leppoisan kruisailun ja helppouden fiilis, työmatkalle, kauppaan, kylille, fiilistelyyn. Jotain symppistä nuissa "muovikuorivespoissa" on myös mikä nimenomaa tiettyyn merkkiin/malliin ajaa mielenkiinnon. Koskaan en ole isompaa skootteria saati Vespaa ajanut enkä oikeastaan edes istunut, joten vasta fiilistelyasteella ollaan. Foorumeita ja ryhmiä aiheesta olisi muuallakin vaan kun täälläkin kuskeja on, niin lyhyesti:

Mitä näistä pitää ehdottomasti tietää? Go vai no go? :)
 
Minulla on ollut GTS 250 ie, GTS 300 Super, sekä nyt on tämä GTS 300 Super Sport. Supersporttia siinä tosin ei nimen lisäksi ole muuta kuin mattaväri, vauhtiraidat ja punaiset jouset.

Mutta mukavia ajopelejä nurkissa pyörimiseen ja tekeehän näillä jotkut matkaakin. Todella helppoa ajoa ja parkkiin saa minne tahansa. Tavaraakin mahtuu kivasti kukaan, kun istuimen alle menee parin kypärän kokoinen pakkaus ja kassikoukkuun vaikka muovikassillinen kauppatavaraa. Tavaratelinekin minulla on näissä ollut.

Matkavauhtina 80 kmh on leppoisa ja jaksaa mennä hyvin kaksi päälläkin. Satanenkin menee, mutta pienipyöräisenä tämä ei minun mielestäni ihan niin leppoisa ole tuolla huippunopeutensa tuntumilla. Jotain 110-120 kmh olen mittariin vauhtia saanut.

Moottorit lienevät luotettavia ja monessakin Piaggion mallissa käytettyjä. Minun pienillä ajoilla näissä ei ole ollut vikoja. Paitsi ekasta irtosi bensaputki tankin syötön kohdalta heti ekan tankkauksen yhteydessä (asennusvirhe).

Jälleenmyyntiarvo on ollut erinomainen, joten pääomakulut jäävät pieniksi ja vakuutuskin on edullinen.
Puoltoääni sympaattiselle Vespalle !

 

Liitteet

  • IMG_20200506_135835.jpg
    IMG_20200506_135835.jpg
    77,5 KB · Katsottu: 166
  • P1000119.JPG
    P1000119.JPG
    71,8 KB · Katsottu: 144
Kiitos ajatuksista, mutta kysymyksiä riittää... :D

Varusteitahan on nuissa eri "varustetasoissa" jonkinverran ja niistä ei ota pesonenkaan selvää. Näyttää että ihan präniköihin on tullut täys-LED ajovaloa ym. siinä missä vielä muutaman vuoden vanhoissa on H4 halogeenia. Mitään isoa merkitystä tällä ei ole, mutta korostaa varustemuutoksia.

GTS - Super - Supersport - Touring - Tech eroja onkin sitten hankalampi mieltää. Ihan uudess techissä vissiin on jo digimittaristoakin? :p Mutta onko vaikkapa tuolla pikku visiirillä / tuulisuojalla jotain oikeaa itua? Miksikään kuormamuuliksi tällaista en miellä, joten vaikkapa etutavarateline on ihan turha, takana... nojoo, no....

Hitusen omaa intoa viivyttää se kun Oulusta näitä ei voi ostaa. Kaupoille pitäisi lähteä etelään, tai etelämmäksi ainakin.
 
Nämä mallinimet ovat hieman väkisin tehtyjä, kun kaikissa on sama tekniikka. 1 -pyttyinen neliventtiilikansinen, vesijäähdytteinen kone variaattorilla ja nestejäähdytys on etukilven suojissa. Takajousien jäykkyyttä voi "pikasäätää" työkalulla kiristäen.

LEDit tulivat jossain vaiheessa (pari vuotta sitten?) - ei isoa merkitystä. HPE -kone tuli pari vuotta sitten ja koko mallistoon viime kesälle (tehoa pari hv lisää - ei isompaa merkitystä). Digimittaristo on vain Tech -mallissa. En näe sille merkittävää lisäarvoa. Muutokset tekniikkaan ovat tulleet vuosimallien myötä koko sarjaan vähitellen.

Tuo pieni tuulilasi suuntaa yllättävän hyvin ilmavirran kuskin pään ohi ja auttaa matka-ajossa. Nurkkapyörinnässä sillä ei ole merkitystä. GTV on nostalginen malli, jossa etuvalo kääntyy lokasuojan päällä. Tekniikaltaan sama kuin muutkin.

Viime vuonna ostoksilla ollessani kyselin perusmallia GTS 300, mutta sattui tällainen mattavärinen olemaan tarjolla muutaman satasen lisähinnalla, niin tartuin siihen. Bikeworldista ostin. Onpa outoa, että Oulun kokoisessa kaupungissa ei ole Vespa -kauppiasta.

Jos käytettyä haet, niin GTS 250 ie toimii yhtä hyvin kuin 300, ja todellista ccm eroakin on vain alle 30 ccm muistaakseni. Takapuolituntumalta tehoeroa ei helposti huomaa.

edit: tuo minun valkoinen GTS 300 Super oli vm 2009 ja ihan täysin kestää vertailun uusien mallien  kanssa. ABS:t puuttuu, H4 -valoina, tehoa pari hv vähemmän kuin HPE:ssä.


 
Netflixissä on romantisoitu Enrico Piaggiosta ja Vespan synnystä kertova elokuva. Vespa-ihmisille kuitenkin kiinnostava!
 
Vinkkinä että käytettyä Vespaa saa maakunnista reilusti edullisemmin kuin pk-seudulta. Kaveri ostanut useamman Vespan Kehä III ulkopuolelta ja ajanut kesä tai pari ja saanut Vespoista Hgissä myydessä enemmän kuin mitä itse maksanut :)
 
Minulla oli vuonna 1972 Vespa 125 Primavera ja sitten 150 Sprint. Perinteisiä 2-tahtisia peltikorilla.
 
Vespa Super Sport oli minulla käytössä 1967-1980, harmittaa vieläkin kun siitä luovuin. Kaupunkipyörittelyn lisäksi ajoin sillä useampaan kertaan Helsingin ja Kuopion välin. 181 cm3 koneesta irtosi tehoa 10 hv, jolla sai hiukan yli satasen huippunopeuden mutta tuulisuojan kanssa huippu oli selvästi pienempi. Silloin oli maantiellä parempi roikkua rekan imussa, sweet spot on yllättävän kaukana rekasta.
 

Liitteet

  • TM_Vespa_SS.JPG
    TM_Vespa_SS.JPG
    46,5 KB · Katsottu: 93
Reilu 200km omalla nyt takana ja siltä pohjalta vahva suositus! Ajattelinkin, että on hyvä laite, mutta pääsi silti yllättämään 😀 alustan päivityksellä myös vahva suositus