https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Rengassarjojen säilytys kotona

ConD

Yleisvalvoja
Liittynyt
18.12.2013
Mitenkäs kanssafoorumilaiset säilöö toiset / useammat rengassarjansa omissa fasiliteeteissaaan? Eli rajataan tässä ns. hotellisäilytys ulkopuolelle, kun niistä on keskusteltu täällä:
https://www.autostadium.fi/index.php?topic=2627.0

Ongelma, tai siis ajatusten vaihdon ajatus on se, kun taloudessa pyörii auton alla yksiä tai useampia rengassarjoja jotka tallissa tai varastossa olisi hyvä varastoida fiksusti. Perusajatus on esimerkiksi tässä:

https://www.1001renkaat.com/neuvoja-renkaat/miten-varastoida-renkaat-oikein

Erilaisia tuotteita on vino pino, mutta nyt niistä kokemuksia. Ajatuksia itsellä olisi:
-Seinälle pois lattiatilaa viemästä
-Kantavuutta tarpeeksi (4x ~25-30kg)
-Kiinnitys kipsilevyyn / runkotolppiin

Valmiita tuotteita löytyy, mutta vähän vajain speksein:
https://www.fixusnet.fi/fin/seinateline_renkaille_4kpl-p-561888-52006/
https://www.motonet.fi/fi/tuote/883127/Rengasteline-seinalle
https://www.k-rauta.fi/tuote/rengasteline-sovella-120x60cm-hopea-110993/6410280099306

Ajatuksia? Kokemuksia? Ns. trukkilava + kunnon hylly-vaihtoehto on vähän niinku poissuljettu. :)
 
Säilytän autotallin seinällä katon rajassa. Koska seinämateriaali on kipsilevyä, ruuvasin koko seinän matkalle lähelle katon rajaa ja toki runkotolppiin kiinni n. 20 cm korkean havuvanerisoiron, johon kiinnitin täkkipulteilla 8 säilytyspiikkiä. Piikit taisin aikanaan hommata biltemasta ja koska ne ovat sinkittyä terästä, laitoin niiden päihin kumitulpat ja itse piikin varren päälle vahvaa liimallista kutistesukkaa, joka pitää myös päätytulpat paikoillaan. Näin vanteet eivät naarmuunnu roikkuessaan, eivätkä varsinkaan silloin kun niitä nostellaan seinälle tai seinältä.
 
Ainakaan omassa tallissani ei ole muuta sijoitusmahdollisuutta kuin seinällä siten että pyörä on seinää vasten jotta ei veisi ilmatilaa tallista. tällä hetkellä ovat takaseinällä lattianrajassa 4 vierekkäin. Sitten mp poikittain näiden edessä. Sitten pituutta jää vielä n. 5,5 m autolle. Monet telineratkaisut vaativat paljon tilaa, jota normitalleissa ei yleensä ole.
Lisäksi nyky autojen pyörät olla senverran painavia, että niiden nosteleminen seinän yläreunaan vaatii ruista ranteeseen!
 
Lattialla lappeellaan yleensä 6 rengasta päällekkäin. Eli kolme rengassarjaa varastossa nyt. Joskus enemmän.

Seuraavassa elämässä toiveena rakentaa jokin fiksumpi systeemi. Harkkoseiniin saisi kyllä propattua paremmatkin telineet.
 
Lattialla pinossahan noita on tullut aina säilyteltyä. Päälle joku pahvi tai rätti, jonka päälle kori/laatikko jossa on ko. kauden varusteet, talvella lumiharjaa, -lapiota yms. kesällä ikkunalastaa jne 8)
 
Lähipiirin onneksi äitimuorilla on yksi pihavarasto/autotallikombo jossa renkaat ovat säilössä. Itseasiassa siellä on uaeampikin rengassarja (15” - 18”), meiltä kolmen auton, äitimuorilta kolmen auton (16” - 20”), velipojalta kahden auton (17”&18”) sarjoja. Lisäksi tuolla on muutamat irtorenkaat ja vielä yksi C4 veten rengassarja.

Tuo rengasmäärä on ihan kylmäviileästi lattialla poikittain pinoissa, niin että suurimmat koot ovat alla.
 
Pajassa konttorin katolla kahden pinoissa. Nyt ikääntyessä olen sen verran antanut periksi että Tarracon 19” renkaat on lattialla pystyssä hyllyn alla. Cmaxin pienet pistelen tikapuiden kanssa ylös ja pojatkin sillon tällön talkoissa mukana- eli 3 auton renkaat ylös. Tuo yläkerta onnkyllä tyrhan lämmin paikka renkaille.
 
Ulkovarastossa ja tuollaiset kiinni runkotolpissa
https://www.kodinterra.fi/fi/terra/habo-renkaanpidin-85x192mm-sinkitty
Tuunattu sen verran että kierteen päällä osan matkaa letkunpätkät.

Tuon kierteen pituus riittää justiinsa ravin kiekoille.
Muuten toimivat, mutta kun nostaa vannetta paikoilleen pitää olla tarkkana ettei raavi vanteita.
Siinä auttaisi lyhyt letkunpätkä nostovaiheessa lisää tuohon ruuvin nokkaan...
 
Meillä on Motonet-seinäteline ConD:n listalta. Ihan toimiva laite mutta kantavuus 90 kg täyttyy melko tarkkaan neljästä Tiguanin renkaasta. Telineen vaakaputket ovat aika hennot joten sen enempää ei uskalla laittaakaan.
 
Tällä hetkellä säilytyksessä on kaksi rengassarjaa, joista kummatkin ovat vantella. Raskaampi sarja roikkuu alla olevan kuvan koukuilla, jotka ovat ruuvattu tuplakipsilevyn läpi väliseinäkoolaukseen.
61Vb5dnpsoL._AC_SL1500_.jpg


Kevyempi sarja on tällaisella Sovellan rengastelineellä.
6410280099306
 
Pihalla on puinen vajaan 10 neliön varasto jossa päältäajettava-, itsevetävä- ja työnnettävä ruohonleikkuri sulassa sovussa neljän auton kesärenkaiden kanssa mahtuvat juuri olemaan. Niin ja mahtuu siihen just vielä yksi polkupyörä, lämpimään varastoon noita renkaita kun ei viitsi laittaa hajuhaitan takia.
 
Miksi ei kyljellään saisi säilyttää? Paino ainakin jakautuu tasaisemmin kehälle. Tuolla 1001-linkissä ei mainittu tarkemmin syytä, miksi näin ei saisi säilyttää tai että mitä sille renkaalle siinä tapahtuu.

Itselläni yhdessä pinossa päällekkäin varastossa, jossa tasalämpö-ja kosteus. Mut ne onkin 15" eli aika kevyet.
 
Fabian renkaat mökillä tuollaisessa Motonetin telineessä. Esim F10 bemarin renkaat tuohon ei mahtunut, joten omat nykyisin Autotekissa säilytyksessä.
 
2 sarjaa on kotona ulkovarastossa ja toiset 2 sarjaa mökillä autotallin nurkassa.
Suunnitelma rakentaa kesällä talliin 2 kerroksinen rengas hylly johon sopisi 4 sarjaa.
 
dosetti sanoi:
Miksi ei kyljellään saisi säilyttää? Paino ainakin jakautuu tasaisemmin kehälle. Tuolla 1001-linkissä ei mainittu tarkemmin syytä, miksi näin ei saisi säilyttää tai että mitä sille renkaalle siinä tapahtuu.
Ei tapahdu mitään. Hyvin voi säilyttää vaikka parin setinkin pinossa kyljellään.
 
Taloyhtiön häkkivarastossa päällekkäin pinottuna

Nice-to-know-tietona, jos joku väittää että renkaita ei saisi säilyttää häkkivarastossa paloturvallisuussyistä, niin on väärää tietoa. Tai jos jonkun taloyhtiö on moisen kiellon tehnyt niin ei muuta kuin hallitukselle viestiä että kielto on perusteeton jos omia renkaitaan haluaa häkkivarastossa säilyttää. Palokuormissa käytettävä laskentayksikkö on megajoule, ei auton rengas.

Nuo häkkivarastot kuuluvat paloluokkaan, johon sallitaan palokuormaa 1200 MJ/m2, eli keskimääräisen renkaan paino ja palokuorma 33MJ / kg huomioiden ei tule raja vastaan, vaikka kaikilla olisi rengaskerta varastossaan, jollaista tilannetta tuskin on missään.
 
teme565 sanoi:
Nice-to-know-tietona, jos joku väittää että renkaita ei saisi säilyttää häkkivarastossa paloturvallisuussyistä, niin on väärää tietoa. Tai jos jonkun taloyhtiö on moisen kiellon tehnyt niin ei muuta kuin hallitukselle viestiä että kielto on perusteeton jos omia renkaitaan haluaa häkkivarastossa säilyttää. Palokuormissa käytettävä laskentayksikkö on megajoule, ei auton rengas.

Taloyhtiö voi sen kuitenkin halutessaan kieltää, joten ei tuossa kiellossa sinällään mitään väärääkään ole.