https://yliteippaus.fi/

Hyundai Tucson 2021-

R

Ratkaisumies

Vieras
Perustinpa omin luvin täysin uuden korimallin Tucsonille uuden otsikon keskustelulle. Ylläpito voi toki poistaa jos ei mene oikein.

Eli kokemuksia tai mietteitä kaikilta kaikkialta uusikorisesta (2021-) Tucsonista. :)
 
No lainaten alkuperäisestä Tucson keskustelusta:

Minulla on tuo uusi Tucson ollut nyt +1 kuukauden ajan ja heti alusta ilmeni ongelmia radion kanssa, kun ei löytänyt millään kanavia/signaali on heikko. Toinen ongelma ilmeni tänään, kun GPF eli hiukkassuodattimen varoitusvalo meni päälle. Autolla on ajettu n. 1500 km, hyödyntäen Hyundain ohjeistuksia sisäänajon suhteen. Autolla on ajettu vaihtelevasti taajanmaalla ja maantiellä, eri nopeuksilla.

Auto itsessään on todella hyvä ja ajettavuus on hyvin mukavuuspainotteista. Jousitus on ehkä asteen jäykkä. Ohjattavuus on kevyehkö, mutta kyllä silti tien epätasaisuuksista/liukkaasta tien pinnasta saa hyvin viestiä.

Aikaisempi auto oli Ford Focus 2019 farkku. Sanoisin, että ajotuntumaltaan Focus oli parempi, mutta sitten taas auton muun järjestelmän osalta Tucson vetää pidemmälle. Mm. Android Auto toimii ongelmitta ja blulink sovellus on toiminut moitteettomasti koko tämän ajan, kun taas Fordissa oli vastaavan sovelluksen kanssa ongelmia koko ajan.

Uskon, että ainakin oman yksilöni viat ovat näitä perus uuden auton lastentauti -kategoriaan meneviä ja eiköhän ne huollossa korjata. Silti GPF merkkivalo sai pienen pettymyksen aikaiseksi, koska ei millään omistamallani autolla ole hiukkassuodatin kiukutellut ennen +200 000 km ajomäärää ja tässä tämä tuli jo nyt 1500 km kohdalla.
 
^
Onko autosi 1.6 bensaturbo "kevythybridi" vai täys sellainen, vai jopa diesel? Näissä uusimmissa bensakoneissakin on tuo kirottu hiukkassuodatin.
 
Ratkaisumies sanoi:
^
Onko autosi 1.6 bensaturbo "kevythybridi" vai täys sellainen, vai jopa diesel? Näissä uusimmissa bensakoneissakin on tuo kirottu hiukkassuodatin.

Kyseessä on 48v kevythybridi bensakoneella. Joo, noitahan on nyt tullut bensakoneisiin vuodesta 2018 alkaen kai.
 
Olen ymmärtänyt, että bensakoneen hiukkaussuodatin vaatii reipasta ajoa vaihtelevilla kierroksilla pysyäkseen auki.
 
antsu sanoi:
Olen ymmärtänyt, että bensakoneen hiukkaussuodatin vaatii reipasta ajoa vaihtelevilla kierroksilla pysyäkseen auki.

Ei ainakaan Toyotan 2,5-litrainen tai 2,0-litrainen vaparibensakone hybridimallissa vaadi. Molemmilla tullut ajettua runsaasti ja ei koskaan suodattimen osalta mitään ongelmia. Volkkarissa taisi Erkalla tulla plugari-Tiquanissa joku huomautus että hiukkassuodatin on täynnä ja että pitäisi ajaa? Koskisiko siten enemmänkin ahdettuja suoraruiskubensoja? Huolestuttavalta vaikuttaa Hynysenkin osalta jos 1500 km riittää moiseen ongelmaan.
 
Ratkaisumies sanoi:
Ei ainakaan Toyotan 2,5-litrainen tai 2,0-litrainen vaparibensakone hybridimallissa vaadi. Molemmilla tullut ajettua runsaasti ja ei koskaan suodattimen osalta mitään ongelmia. Volkkarissa taisi Erkalla tulla plugari-Tiquanissa joku huomautus että hiukkassuodatin on täynnä ja että pitäisi ajaa? Koskisiko siten enemmänkin ahdettuja suoraruiskubensoja? Huolestuttavalta vaikuttaa Hynysenkin osalta jos 1500 km riittää moiseen ongelmaan.

Eikös Toyotan kone ole imusarjaruiskutuksella. Tuo hiukkasloukku on suorasuihkutuskoneiden ominaisuus.

Mulla on 35 000 piinattu Rellu suorasuihkutuksella eikä ole tullut mitään komplikaatioita.
 
Ratkaisumies sanoi:
Ei ainakaan Toyotan 2,5-litrainen tai 2,0-litrainen vaparibensakone hybridimallissa vaadi. Molemmilla tullut ajettua runsaasti ja ei koskaan suodattimen osalta mitään ongelmia. Volkkarissa taisi Erkalla tulla plugari-Tiquanissa joku huomautus että hiukkassuodatin on täynnä ja että pitäisi ajaa? Koskisiko siten enemmänkin ahdettuja suoraruiskubensoja? Huolestuttavalta vaikuttaa Hynysenkin osalta jos 1500 km riittää moiseen ongelmaan.

Joo ei näin kuuluisi ollakaan, että 1500 km ja homma olisi jo siinä vaiheessa tukossa. Tämän takia huolto saa selvitellä sitä ihan rauhassa, että mikäs juttu, vai onko ajotietokone vaan mennyt vahingossa jotenkin solmuun.

Edit: Sillä esim Fordeissa järjestelmä yrittää ainakin 6-7 kertaa käynnistää regeneraation, jonka jälkeen se menee vikatilaan, eli vaatii tietokoneelta tsekkaamisen, että miksei ole regeneraation käynnistys onnistunut. Voi toki olla, että nyt on ollut liikaa kevyttä ajoa peräkanaa ja käynyt näin, että kone ei oo saanut tarpeeksi aikaa käynnistellä regeneraatiota. + Autolla on ajettu 95% ajasta eco ajotilassa, niin en tiedä vaikuttaako se mitään näissä 1.6 litran koneissa, mutta pienissä litran koneissa se kuulemma on aika myrkkyä.
 
antsu sanoi:
Eikös Toyotan kone ole imusarjaruiskutuksella. Tuo hiukkasloukku on suorasuihkutuskoneiden ominaisuus.

Mulla on 35 000 piinattu Rellu suorasuihkutuksella eikä ole tullut mitään komplikaatioita.

Uusimmissa tojotan em. koneissa on molemmat eli suora-ja epäsuora suihkutus. Ja ainakin RAV4 hybridissä ja Corolla 2.0 hybridissä on hiukkassuodatin, vahvistettu aikoinaan huoltopäälliköltä.
 
Mie kyllä luulen että on vaan ihan tuhnutteluajosta kyse, maantielle vaan ajamaan niin herja poistuu. 2 keskeytynyttä regenerointia sytyttää valon näissä uusimman päästöluokituksen laitteissa.
 
Karvis sanoi:
Mie kyllä luulen että on vaan ihan tuhnutteluajosta kyse, maantielle vaan ajamaan niin herja poistuu. 2 keskeytynyttä regenerointia sytyttää valon näissä uusimman päästöluokituksen laitteissa.

Joo, kokeilin tunnin ajon 100 km/h ajolla, 5 ja 6 vaihdetta käyttäen. Koska ei onnistunut, kokeilen vielä myöhemmin uudelleen, mutta jokatapauksessa haluan käyttää auton huollossa tarkistuksessa, jolla varmistetaan, ettei koneessa/suodattimessa ole mitään suurempaa vikaa.
 
Tietenkin huollon kanta pitää saada kun uudesta autosta on kysymys.

ECO tilan vaikutusta moottoriin on vaikea ymmärtää. Olen nimittäin ymmärtänyt, että se vaikuttaa lähinnä kaasupolkimen vasteeseen. Kaasupoljinhan on nykyautossa toivomuspoljin jolla esitetään autolle mitä vauhtia halutaan ajaa. Tietenkin jos kuski rupeaa sitten myös ekoilemaan, niin voihan se vaikuttaa.
 
Smape sanoi:
Joo, kokeilin tunnin ajon 100 km/h ajolla, 5 ja 6 vaihdetta käyttäen. Koska ei onnistunut, kokeilen vielä myöhemmin uudelleen, mutta jokatapauksessa haluan käyttää auton huollossa tarkistuksessa, jolla varmistetaan, ettei koneessa/suodattimessa ole mitään suurempaa vikaa.

Jos herja ei tuollaisella lenkillä poistu, niin vialle se kyllä haiskahtaa.
 
Karvis sanoi:
Jos herja ei tuollaisella lenkillä poistu, niin vialle se kyllä haiskahtaa.

No nyt käytiin perheen voimin Porvoossa, niin 120km/h vauhdilla lopulta hävisi merkkivalo. Silti täytyyhän tuo tarkistaa huollon kautta, ettei ole mitään vakavaa jne. + Toivon lievää selitystä ehkä huollosta, että miten 1500 km jälkeen tuo mukamas tukkeutuu.
 
Oliko tämä varoitusvalo keltainen vai punainen? Voisiko kyse olla vain siitä, että auto ilmoittaa, että pitäisi ajaa vähän pidempi lenkki, jotta hiukkassuodatin puhdistuisi.

Että kyseessä ei olisi varsinainen vikailmoitus, vaan ilmoitus siitä, että nyt pitää ajaa vähän reippaammin, jotta suodatin tyhjentyy.
 
Kuten Vempulakin ehdottelee, niin ei se valo tukkeutumista tarkoita, vaan sitä että puhdistuspoltto ei ole onnistunut ja tulisi ajaa kunnes valo sammuu. Käyttöohjeessa on ajo-ohjeetkin miten pitäisi ajaa jos valo syttyy.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210323-181613.jpg
    Screenshot_20210323-181613.jpg
    84,1 KB · Katsottu: 263
Joo, eihän se sitä suoraan tarkoita, muttei aikaisemmin muissa autoissa ole tuota tullut moista merkkivaloa näin aikaisessa vaiheessa, sen takia haluan huollon näkemyksen asiasta, jotta voin olla varma, että kaikki on kunnossa. :)
 
Kuinkahan monessa autossa tällaista ennakkoilmoitusta edes on? Lieneekö joku uudempi juttu?

Aikaisemminhan suodatin eli ihan omaa elämää ja sen elinikä oli pitkälti kiinni kuskin tietämyksestä. Oikeastihan tällainen ennaltaehkäisevä ilmoitus on vain hieno juttu.

En ole ainakaan Hondassa ja Volvossa huomannut tällaista ilmoitusta. Lienee ilmoittavan vain sen, että sökö on.
 
Vempula sanoi:
Kuinkahan monessa autossa tällaista ennakkoilmoitusta edes on? Lieneekö joku uudempi juttu?

Aikaisemminhan suodatin eli ihan omaa elämää ja sen elinikä oli pitkälti kiinni kuskin tietämyksestä. Oikeastihan tällainen ennaltaehkäisevä ilmoitus on vain hieno juttu.

En ole ainakaan Hondassa ja Volvossa huomannut tällaista ilmoitusta. Lienee ilmoittavan vain sen, että sökö on.

Kyllä valo löytyy kaikista pöntöllisistä autoista, myös Volvosta ja Hondasta, valo ei vaan ole syttynyt koska poltot ei ole jääneet toistuvasti kesken. Ei minunkaan autoissa ole hiukkaspöntön valo koskaan syttynyt, mutta joillakin se loimottaa vähän väliä kun ajot on aina lyhyttä pätkää ja poltot ei onnistu.
 
Vempula sanoi:
Kuinkahan monessa autossa tällaista ennakkoilmoitusta edes on? Lieneekö joku uudempi juttu?

Aikaisemminhan suodatin eli ihan omaa elämää ja sen elinikä oli pitkälti kiinni kuskin tietämyksestä. Oikeastihan tällainen ennaltaehkäisevä ilmoitus on vain hieno juttu.

En ole ainakaan Hondassa ja Volvossa huomannut tällaista ilmoitusta. Lienee ilmoittavan vain sen, että sökö on.

Dieseleissä ollut Peugeoteissa iät ja ajat. Joskus 308 I mallilla piti päästellä moottoritietä reippaammin että varoitus katosi.
 
Joo, näin se varmaan on. Itse pyrin aina ennaltaehkäisemään pöntön tukkeutumista omilla ajotavoilla.
 
^^  Omaan Tiguan eHybridiin syttyi hiukkaspolton keltainen varoitusvalo sekä tekstillä ilmoitus lukea ohjekirjasta generoinnista. Kipaisin moottoritiellä ajamassa lenkin ja simpsalapim, varoitusvalot hävisivät näytöltä.
 
ihaa sanoi:
Aika nopsaan tuli tarve poltella kun eihän siinä tainnut olla vielä 500 kilsaa enempää mittarissa.

Niinpä. Saas nähdä jatkuuko tulevaisuudessa samoin. Tosiaan vasta 500 kilsaa oli mittarissa.