https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Citroën e-C4 Shine 2021 koeajo

the-Rane

Sisäänajettu
Liittynyt
5.2.2015
Tutustumismatka sähköautoilun maailmaan jatkui tällä kertaa uutukaisen Citroën e-C4 Shinen ratin takana. Sain auton koeajoon Autoverkkokaupasta Vantaalta ja pääsin ottamaan siihen tuntumaa yön yli reilun 300 km matkan verran.

Ensimmäinen huomioni autosta oli, että kylläpäs C4 on muuttunut sitten viime näkemän ja varsinkin siitä, kun itse olen sellaisen aikoinaan omistanut. Autojen muotoilut jakavat mielipiteitä hyvin, mutta minun silmääni uusi C4 on tyylikäs kokonaisuus.

Tilojen puolesta e-C4 on omaan käyttööni täysin riittävä. Takakontissa oli positiivista, että kaikki latausvermeet ja kaapelit sai välipohjan alle piiloon. Tykkään istua autossa korkealla ja penkin sai nostettua tarpeeksi ylös. Jos jotain pitää kritisoida, niin selkäni ei tykännyt jostain syystä penkistä, vaikka se ei ollut säätömahdollisuuksista kiinni.

Ajossa e-C4 osoittautui kohtalaisen hiljaiseksi, kun verrokkina on lähinnä oma nykyinen auto. Tätä ei tarvitsisi heti uutena äänieristää, kuten nykyisen auton kodalla jouduin tekemään. Koeajossa tuli ajettua aika pitkä pätkä moottoritietä, että Citroënia tarvinnut paimentaa kulkemaan suoraan. Adaptiivinen vakionopeussäädin piti hyvin etäisyyttä edellä ajaviin ja pysäytti, kun jono pysähtyi ja aktiivinen kaistavahti piti kaistojen välissä. Citroënin alusta osoittautui aika jämäkäksi, kun olin jotenkin alitajuisesti odottanut pehmeämpää kyytiä.

Auton varusteista voisi mainita HUD-näytön, joka osoittautui loistavaksi varusteeksi. Tykkään ajaa ratti ala-asennossa, jossa se peittää tehokkaasti omaa mittaristoa. HUDin kanssa tuota ongelmaa ei ole, kun se näkyy tuulilasissa ja lisäksi HUDin katselukulman saattoi säätää haluamakseen.
Oli autossa yksi sellainen varuste, joka ei nyt heti ole ainakaan itselle tarpeellinen, eli apukuskin eteen laitettava tablettiteline. Joku sitä voi tarvita ja arvostaa, mutta itse pidän sitä hieman turhakkeena.

Kokeilin jossain vaiheessa koeajoa, että miten auto menee suoraan, kun en pidä ratista kiinni. Aktiivinen kaistavahti alkoi pian ilmoitella siitä ja kun en reagoinut ensimmäisiin ilmoituksiin, niin sitten alkoi aikamoinen nalkutus. Jatkossa se huomautteli vähän väliä, vaikka pidin ratista kiinni. Etteivätkö muka autot ole herkkiä ottamaan itseensä. Tällä ranskattarella meni kyllä patongin muru sieraimeen. Tilanne normalisoitui, kun käynnistin auton uudelleen. Hyvä turvavaruste mielestäni.

Manailin matkalla takanäkyvyyttä takaspoilerin vuoksi. Se katkaisee ikävästi takalasin kahteen osaan. Jossain vaiheessa koeajoa hiffasin, että ei se ihan tuomittava varuste ole, sillä sen ansiosta takalasi kuraantui vain pienestä alaosastaan ja isompi yläosa pysyi aika lailla puhtaana.

Suorituskyvyltään e-C4 ei teknisten tietojen valossa häikäise, mutta ajossa auto tuntuu paljon tehokkaammalta. Sähkömoottori tekee sen, että ihan yksi yhteen vertailu polttomoottoriauton suorituskyvyn mukaan ei anna koko kuvaa siitä, millainen auto on käytännön ajossa.

Kulutus kiinnostaa useimpia sähköautoilussa, joten sitä tuli myös seurattua koeajon aikana. Koeajo tapahtui 3 asteen lämpötilassa tienpinnan ollessa lähinnä kostea tai märkä. Mennessä moottoritiellä myötätuulen tuivertaessa takaa, kulutus oli 18 kWh sataselle ajonopeuden ollessa moottoritiellä mahdollisimman tarkasti 100 km/h. Katsoin, GPS:llä että mittari näytti noin 2 km/h pieleen ja ajoin sen verran yli, että vauhti olisi todellista 100 km/h. Paluumatkalla moottoritie oli jo kunnolla märkä, joten kulutus nousi lukemaan 19,4 kWh, joka oli myös kulutuslukemana, kun palautin auton seuraavana päivänä.

Laturilta lähtiessä auto näyttää aika optimistisesti toimintamatkalukemaa, mutta korjailee sen kyllä muutaman kymmenen kilometrin ajamisen jälkeen vastaamaan todellista. Latasin autoa kaksi kertaa, ensin K-latauksen 50 kW laturilla reissussa, kun pidimme puolen tunnin ruokapaussin. Auto latasi tuona aikana 36 % -> 79 %. Hintaa tuolle 21,5 kWh lataukselle tuli 5,94 €. Toisen kerran latasin vielä kotinurkilla Fortumin 50 kW laturilla 26 % -> 71 % niin ikään noin puolen tunnin ajan 22 kWh hintaan 5,80 €. Ei ole halvinta mahdollista sähköautoilua tuollaisten latureiden varassa oleminen, mutta silti se on halvempaa, mitä nykyisellä hybridillä ajaminen.

Oma mielipiteeni autosta on, että se on tyylikkään näköinen ja Shine-varustelutaso on hyvin varusteltu. Paria asiaa toivoisin, eli hieman isompaa akkua omaan käyttööni ja selälleni sopivampaa penkkiä.

Jatkan itse omasta sähköautosta haaveilemista, sillä mahdollisuutta kotilataukseen ei vielä ole.
 

Liitteet

  • IMG_7778 (1).jpeg
    IMG_7778 (1).jpeg
    66,9 KB · Katsottu: 282
  • IMG_7777 (1).jpeg
    IMG_7777 (1).jpeg
    57,4 KB · Katsottu: 225
  • IMG_7707 (1).jpeg
    IMG_7707 (1).jpeg
    45,9 KB · Katsottu: 266
  • IMG_7700 (1).jpeg
    IMG_7700 (1).jpeg
    48,1 KB · Katsottu: 232