https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Töpseliautojen hankintatuet nousemassa?

Urlaub

Grand Legend
Liittynyt
6.1.2014
Sähköautojen 2000 € hankintatuki on ollut tarjolla pian kolme vuotta ja sitä on käytetty huomattavasti vähemmän kuin siihen on ollut budjetoituna rahaa.

On ilmeistä, että hankintatukea ollaan pian korottamassa ihan reilusti. Mielenkiintoista nähdä pysyykö 50 000 € katto tuettaville autoille.

Uusin Moottori-lehti haastatteli liikenneministeri Harakkaa. Lainaan tähän pari olennaisinta puheenvuoroa:

"Mitä hallituksessa on linjattu vähäpäästöisten autojen hankintatuista? Onko PHEV ja täyssähköautojen hankintatukiin tulossa korotuksia?

- Kyllä! Mitään summia ei ole lausuntokierrokselle lähtevässä asiakirjassa mainittu, jotta emme aiheuta markkinahäiriöitä ja toisekseen koksa hankintatuille ei ole rahoituspäätöksiä. Kaikki rahoituspäätökset tehdään erikseen. On ilmiselvää, että puhtaiden kulkuneuvojen hankintatukia ja konversiotukia halutaan laajentaa ja parantaa.

Onko uusista hankintatuista valmiutta tehdä päätöksiä jo keväällä?

- On.

Mille tasolle hankintatuet voisivat nousta?

- En voi antaa mittasuhteista muuta luonnehdintaa kuin että tuen pitää olla sellainen, että sillä on aidosti vaikutuksta autonhankintapäätöksiin ja autakannan uusiutumiseen.

Onko hallituksessa yhteinen näkemys hankintatukien laajentamisesta?

- Kyllä, se on asia joka on kaikkien mielestä erittäin myönteinen keino laajentaa asiakaskuntaa, joille sähköistetty ajoneuvo olisi realistinen vaihtoehto."


Taitaako sitä selvemmin sanoa? Kohta saa sähköautojen ostoon reilusti tukea.
 
Urlaub sanoi:
Taitaako sitä selvemmin sanoa? Kohta saa sähköautojen ostoon reilusti tukea.

Onhan ko juttu ollut jo ainakin vuoden vaihteesta tiedossa - mutta ei vieläkään mitään kokreettista.
 
Urlaub sanoi:
- Kyllä! Mitään summia ei ole lausuntokierrokselle lähtevässä asiakirjassa mainittu, jotta emme aiheuta markkinahäiriöitä

...

- En voi antaa mittasuhteista muuta luonnehdintaa kuin että tuen pitää olla sellainen, että sillä on aidosti vaikutuksta autonhankintapäätöksiin ja autakannan uusiutumiseen.

Miten tuollainen voisi olla aiheuttamatta markkinahäiriöitä?
 
Marko_K sanoi:
Miten tuollainen voisi olla aiheuttamatta markkinahäiriöitä?

Eihän tuosta ole juurikaan uutisoitu nyt en muista missä tuo Harakan kommentointi oli aikaisemminkin esillä, mutta vuoden vaihteen tienoilla se oli..
 
Kaikki autohankinnat jäihin, kunnes tuen määrä ja ehdot ovat selvät. Autokauppias kiittää.
 
Penguin sanoi:
Kaikki autohankinnat jäihin, kunnes tuen määrä ja ehdot ovat selvät. Autokauppias kiittää.

Ainakin minä jään katsomaan tämän kortin. Lefan vaihto olisi ajankohtaista ja olisi kiva saada tammikuussa 2022 seuraaja kilpiin.

Bensan hinnan korotus ei taida tässä poliittisessa tilanteessa olla mikään oikea vaihtoehto, joten silloin sähköautojen lisääminen pitää tapahtua niitä tukemalla. Mikäs siinä, lainaa vaan lisää ja jakoon kansalle..

Toki pitää muistaa mittaluokka eli 10 miljoonaa on valtion budjetissa aivan olemattoman pieni raha, mutta sillähän maksaisi 5000 euron hankintatuen jo 2000 autolle. 50 miljoonaa olisi jo 10000 autoa ja edelleen summa on todella pieni valtion budjettiin.

Sen sijaan auton ostajan kannalta 5000 euron tuki tekisi sähköautosta monessa tapauksessa hyvin kilpailukykyisen polttiksiin verrattuna.
 
...keppiä annetaan tarvittaessa ankarammin ja/tai porkkanat ovat makeampia...


Kun tähän poliittiseen tilanteeseen ei voida polttonesteiden hintoja nostaa, niin maistellaan sitten makeampia porkkanoita.

Maltan autonvaihtoa siirtää eteenpäin, eikä tässä oikein tiedä miten nämä duunitkaan menevät epidemioiden pitkittyessä...
 
JiiJii71 sanoi:
...keppiä annetaan tarvittaessa ankarammin ja/tai porkkanat ovat makeampia...


Kun tähän poliittiseen tilanteeseen ei voida polttonesteiden hintoja nostaa, niin maistellaan sitten makeampia porkkanoita.

Maltan autonvaihtoa siirtää eteenpäin, eikä tässä oikein tiedä miten nämä duunitkaan menevät epidemioiden pitkittyessä...
Olishan se jos tuosta dino:sta saisi vaikka 50k€ vaihtaessa sen vähempipäästöiseen. Sehän olisi kait kaikkien etu?
 
Markkinat varmaankin reagoivat niin, että hyvitys vanhasta polttislintasta laskee samassa suhteessa kuin uuden ladattavan hankintaa tuetaan. Autokanta nuortuu ja kaikki kiittävät - paitsi veronmaksaja. :rolleyes:
 
Jos on oikein vanha vaihtolintta, niin hyvitys voi jopa parantua, nimittäin romutuspalkkion korotuksen muodossa. Eikös se palkkio sentään ole syytä pitää työkalupakissa jatkossakin.
 
Quality sanoi:
Markkinat varmaankin reagoivat niin, että hyvitys vanhasta polttislintasta laskee samassa suhteessa kuin uuden ladattavan hankintaa tuetaan.

Näinhän se menee kun vaihtareiden markkinatkin häiriintyy, niin hinnat laskee.
 
gudmund sanoi:
Jos on oikein vanha vaihtolintta, niin hyvitys voi jopa parantua, nimittäin romutuspalkkion korotuksen muodossa.

Jos nousee kovastikin - mitä se olisikaan, 3000 - 4000 - 6000€?

Noin kaikkiaan tuo tukihomma on ihan reestä - sekoittaa kokoajan markkinaa ja maksajahan loppu peleissä ollaan me - jokainen.
 
^totta
parempi olisi kohdentaa tukirahat esim latausverkon kehittämiseen ja laajentamiseen.
mitä parempi ja kattavampi latausverkosto, sen enemmän ihmiset varmasti sähköön siirtyisi.
jollain 2000€:lla 50 k€ autosta ei ole päätökseen vaikutusta
 
Tuki/auto ei tule olennaisesti muuttumaan. Muutenkin koko sähköauton ostotuki on järjetön idea ja Kaapo oikeilla linjoilla: latausverkosto tarvii tukea, ei autojen osto
 
Kaapo sanoi:
^totta
parempi olisi kohdentaa tukirahat esim latausverkon kehittämiseen ja laajentamiseen.
mitä parempi ja kattavampi latausverkosto, sen enemmän ihmiset varmasti sähköön siirtyisi.
jollain 2000€:lla 50 k€ autosta ei ole päätökseen vaikutusta
Minulla on tuohon erilainen näkemys... Latausverkon laajentumisen jättäisin pitkälti markkinatalouden harteille. Suurin osa käyttäjistä lataa kuitenkin autoaan kotonaan. Näin se olisi meilläkin jos vaimolle sähkäri hommattaisiin, pelkkää kotilatausta satunnaisesti joitakin kertoja vuodessa jossain muualla.

Eli meille ei ole nykyinen latausverkko minkäänlainen ongelma, hinta sen sijaan on. Toisaalta vaikka uutta 50 k€ autoa saisi ostaa 30 k€ hintaan olisi tähän käyttöön edelleen liian kallis. Kakkosauto jolla ajetaan vuodessa 5000 km ei kyllä 10 k€ enempää saa maksaa, olkoon siten uusi tai käytetty.
 
Quality sanoi:
Markkinat varmaankin reagoivat niin, että hyvitys vanhasta polttislintasta laskee samassa suhteessa kuin uuden ladattavan hankintaa tuetaan. Autokanta nuortuu ja kaikki kiittävät - paitsi veronmaksaja. :rolleyes:

En usko niin massiiviseen tukiohjelmaan, että heilauttaisi käytettyjen arvoa suuntaan eikä toiseen. Henkilöautokanta on kuitenkin yli 2 miljoonaa autoa. Jos joitakin tuhansia autoja tuetaan niin kokonaisuutta ei muuta miksikään.

Aivan uudenkarheissa voi vaikutukset näkyä, koska harva maksaa 10 tkm ajetusta polttiksesta samaa hintaa kuin pakasta vedetystä töpseliautosta.
 
Jos sähköautoilua pitää kerran tukea, niin tosiaan se 2k€ jossain 30k€ sähkökinnerissä ei vielä kippaa sitä päätöksen vaakakuppia yhtään mihinkään, saati sitten kalliimmissakaan. Ja muutenkin kun sitä sähköautoteollisuutta täällä ei ole, niin mitä ihmeen hyötyä on tuella dumpata rahaa ulkomaille? Kuitenkin kulutushyödyke kyseessä, jolla ei tämän maan varallisuutta rakenneta ei niin latin latia :-\

Vaan entäs jos koko hankintatuki poistetaan ja siirretään se infran kehittämisen tueksi. Tällöin työllistetään niitä infran rakentajia, raha pysyy maassa ja lopputuloksena on aikaansaatu jotain pysyvää. Ja kun infra on kunnossa, niitä latausmahiksia olemassa riittävästi, niin kummasti alkaa se sähköauton mielenkintokin nousta kun enää ei voi latauksen hankaluuttakaan siitä syyttää. Kenties tässä myös innovoitaisiin jotain uutta, vaikka latauspalveluiden muodossa tms. Ehkä autojen lataus voisi toimia myös jonkinlaisena sähköverkon joustokuormana, latausta voidaan kiihdyttää kun sähköä on liikaa ja kun sähköstä on pulaa, vastaavasti hidastaa, kenties jopa purkaa autosta hetken verkkoon päin sen suurimman piikin leikkaamiseksi ???
 
^V2G tulee ihan varmasti. Siinä vaiheessa autot joissa on tuo mahdollisuus ovat taas halutumpia kuin ilman sitä ominaisuutta olevat. Tosin sillekään ei vielä oikein toimivaa infraa ole vielä olemassa.

Infran rakentajille riittää kyllä hommia tulevaisuudessa, optimointia verkon toimivuuteen tarvitaan takuuvarmasti.

Valtiovallan kannalta katsottuna tärkeintä on nyt saada uusien autojen kysyntä kääntymään töpselimallisiin, juuri tuohon pyritäänkin hankintatukien avulla.
 
^
Just näin.
Infra varmaan kehittyy parhaiten kun kysyntä kasvaa ja rakennetaan todellisen tarpeen mukaan.
 
HiTec sanoi:
Jos sähköautoilua pitää kerran tukea, niin tosiaan se 2k€ jossain 30k€ sähkökinnerissä ei vielä kippaa sitä päätöksen vaakakuppia yhtään mihinkään, saati sitten kalliimmissakaan. Ja muutenkin kun sitä sähköautoteollisuutta täällä ei ole, niin mitä ihmeen hyötyä on tuella dumpata rahaa ulkomaille? Kuitenkin kulutushyödyke kyseessä, jolla ei tämän maan varallisuutta rakenneta ei niin latin latia :-\
Ei tosiaan ole järkeä verovaroin tukea sähköautojen valmistajia.
Jos taas suomalaisten ostovoimaa on halu tukea, niin se onnistuu helpoiten alentamalla verotusta.

Latausinfraa ei ole myöskään järkevää tukea, koska etupainotteinen satsaus johtaa siihen, että tekniikka on vanhentunutta jo valmistuessaan. Kysynnän mukaan ja markkinaehtoisesti on parempi. Latauspisteiden rakentaminen lienee esim. kauppakeskuksille kilpailuetu, joten kyllä ne niitä tekee tarpeen mukaan.
 
Nää hankintatuet on sellasia markkinoiden vääristäjiä- kuten kävi noiden öljypannujen hävitystuki 4 tonnistenkin kanssa. Putkiliikkeiden katteen nostoon noistakin tais isoin osa valua.