https://tummennuskalvot.fi/

Parhaat bensamoottorit 1,0-1,6 l

makkaiver

Uudenkarhea
Liittynyt
23.10.2019
Mitkähän ovat vähävikaisimmat ja ongelmattomimmat pienet bensamoottorit tällä hetkellä? Turbot ja/tai ahtamattomat. Kestävyyskään ei ole pahasta, mitä noiden on suunniteltu yleensä kestävän?
 
Varmaan Toyotan vapari 1,6L on listan kärkipäässä. Vaikea kuvitella, että sitä ajamalla saisi rikki 15tkm öljynvaihtovälillä.
 
Wekotin sanoi:
Varmaan Toyotan vapari 1,6L on listan kärkipäässä. Vaikea kuvitella, että sitä ajamalla saisi rikki 15tkm öljynvaihtovälillä.

Mistä tällä hetkellä myytävästä mallista tuo löytyy? Onko tojon nykybensat niin huonoja, että pitää mainostaa jotain muinaisjäännettä.
 
ahmedahne sanoi:
Mistä tällä hetkellä myytävästä mallista tuo löytyy? Onko tojon nykybensat niin huonoja, että pitää mainostaa jotain muinaisjäännettä.
No ketjun aloittaja rajasi litratilavuuden 1,0-1,6:een eikä puhunut mitään uusista autoista, lähinnä ” tällä hetkellä”. Esim. pari vuotta vanhasta Corollasta löytyy.

Jäädään odottamaan mitä itse ehdotat tai ”mainostat”.
 
No jos uutta pitää niin varmasti Mazdan Skyactiv-G vapari on yksi parhaista valinnoista huolettomuus mielessä. Ketjukone ja vapari niin ei kun ajaa vaan. Toki sen iskutilavuus on kaksilitraa, mutta entä sitten? Kulutus on varmasti vähintään samaa tasoa kuin 1.6 vapareissa. Lähtökohtaisesti turboahdettu moottori on aina vikaherkempi kuin vapaasti hengittävä.
 
Wekotin sanoi:
No ketjun aloittaja rajasi litratilavuuden 1,0-1,6:een eikä puhunut mitään uusista autoista, lähinnä ” tällä hetkellä”
No "tällä hetkellä" on tietysti myös uudet autot, mutta jos niissä on ihan uuden sukupolven moottori, eipä sellaisesta juuri kokemuksia ole kertynyt.
 
Haarukkaan menee ainakin Toyotan 1.6 Valvematic, n. vuodesta 2009 ihan viime vuosiin ainakin Corollan nokalla. Itsellä oli sellainen 145 tonnia ja usealle tutulle olen suositellut, ei ole ollut ongelmia. Löytyy mm. kaikista Avensiksista 2009->loppuun saakka, myös isompina versioina.

Oman kokemuksen perusteella voin mainita myös Fordin 1.0 Ecobuustin, joka vm.2015-> on ollut erittäin luotettava kone.

Äkkiseltään nuo ovat sellaisia, joita voi hyvällä omalla tunnolla suositella myös parhaalle kaverille.
 
IC1970 sanoi:
Haarukkaan menee ainakin Toyotan 1.6 Valvematic..

Juuri tätä konetta itsekin tarkoitin. Täällä meni vaihtoon 150tkm ajettuna ilman vikoja joten siksi voin suositella.
 
Volkswagenin1.0 tsi on ollut ongelmattoman moottorin maineessa. Ääni sille!
 
Lähdin lukemaan topikkia mielenkiinnolla kun siinä luki "parhaat". Koska paremmuus liittyy vahvasti siihen miten sen määrittelee. Aloituksessa sitten puhuttiin puhtaasti luotettavuudesta.

Mutta kun moottoreissa on monia muitakin puolia. Vaikkapa nyt ne käyttöominaisuudet. Tai päästöt ja kulutus.

Jotta homma ei jäisi mutuilun varaan, niin heitän tällaisen:
https://en.wikipedia.org/wiki/International_Engine_of_the_Year

Tuolta voi käydä siirteleen maalitolpat itselle sopiviksi ja katsoa mitä "raati" on ollut maailmalla mieltä. :)

Toyotasta esimerkiksi ei 2010-luvulla ole paljoa "trofeepaikalle" ollut nousemaan, mutta se lienee sen peruja että 2010 on tuo nykyisenkin 1.8 HSD-voimalinja palkittu - sen jälkeen on nähty, että panostus sinne on kantanut hedelmää, eikä perinteisiin vapareihin ole jaksettu vaivautua panostamaan niin että niistä olisi palkintopallille ollut.
 
Tuolta listalta nyt silmiin osui vw kaksoisahdettu tsiippa. Varmaan hieno kone muttei kestä.

Samaten baijerilainen n47 on tunnettu ihan jostain muusta kuin luotettavuudesta.
 
Niin, moottori voi olla hyvä tai kestävä, parhaimmillaan sekä että. Tuo Toyotan 1.6:n voi olla kestävä, mutta moottorina aika onneton. Toinen ääripää lienee juuri alkupään 1.4 kaksoisahdettu TSI. Mikähän olisi se moottori, joka olisi sekä että.
 
rosso sanoi:
Volkswagenin1.0 tsi on ollut ongelmattoman moottorin maineessa. Ääni sille!

Jostain perää tässäkin, koska oli yksi valintaperuste autolleni. Siis Google osasi kertoa jotain tämän moottorin ongelmattomuudesta.
 
Zaphod sanoi:
Niin, moottori voi olla hyvä tai kestävä, parhaimmillaan sekä että. Tuo Toyotan 1.6:n voi olla kestävä, mutta moottorina aika onneton. Toinen ääripää lienee juuri alkupään 1.4 kaksoisahdettu TSI. Mikähän olisi se moottori, joka olisi sekä että.
Mielestäni hieno ja kestävä moottori on Porschen Turbo/GT2 kone. Sen kanssa tosin ollaan aivan eri kategoriassa.

Rahvaan saatavissa olevista koneista vag 1.8t on varmaa potentiaalisin, mutta sekin on aloittajan rajojen ulkopuolella.
 
Täältä ääni Toyotan 1,6 4A-F(E) koneelle,eipä käyttöautoon parempaa konetta vois toivoa.
 
Niin kertokaahan kun keksitte :rolleyes:. Sitkeydeltään ja tehoiltaan palkittuja eurooppalaisia vuoden moottoreita tuolta löytyy pilvin pimein, mutta luotettavuus onkin jo niin ja näin. Tosiaan 1.0 l Fordin Ecoboostista ja VAG -konsernin TSI:stä en minäkään ole kuullut juuri isompia murheita, mutta saa toki valaista jos näitäkin on tullut ilmi. Kuitenkin turboahdin ja suoraruiskutus tuonee omat lisämausteensa jatkossa kun koneella ajetaan paljon ja jos se ajo sattuu olemaan paljon pätkäajoa kylmällä moottorilla (toki näitäkin ongelmien ilmenemisiä voi siirtää/ennaltaehkäistä huolto-ohjelmaa useammin tapahtuvilla öljyn vaihdoilla). Noiden edellä mainittujen litrasten hihnan vaihtoväleistä ja kustannuksista olisin myös kiinnostunut kuulemaan lisää.

Tuo otsikon yläraja 1.6 l rajaa kyllä valinnat aika pitkälti näihin Downsizing -tyylisiin turbollisiin moottoreihin ja suorituskyvyltään sekä käyttöominaisuuksiltaan parhaimmat  japsivaparit 1.8-2.5 l iskutilavuuksilla jäävät ulkopuolelle. Eli jos kaipaa luotettavaa vaparikonetta turbomoottoristen suorituskyvyllä niin pitää valita rohkeasti 1.6 l isompaa iskutilavuutta ja sekä moottoria josta löytyy myös polttoaineen epäsuoraruiskutus joka ehkäisee karstottumisongelmia jatkossa. Aika monesti nuo hyvät moottorit tuppaavat olemaan paritettu samaan voimalinjaan sähkömoottorin kanssa (Toyotan hybridit). Tämä siis on tilanne nyt jos katselee käytettyjen autojen tarjontaa noin 5-10 vuotta ajetuista.
 
Toyotan Atkinson-koneet ilman sähköapua olisivat äärimmäisen huonoja käyttöominaisuuksiltaan. Noiden idea on juuri tehdä pienikulutuksisia moottoreita, joiden heikkouksia kompensoidaan suurella litratilavuudella ja sähköavulla.
 
Ja mitkä vuosimallit? Aika hiton paljon eri vuosimalleissa eroja perinteisesti ollut kestävyydessä...
 
monster sanoi:
Ja mitkä vuosimallit? Aika hiton paljon eri vuosimalleissa eroja perinteisesti ollut kestävyydessä...
Tämä kysymys kertoo mielestäni hyvin paljon, ollaan niin sanotusti asian ytimessä. Näissä nettikeskusteluissa olen ollut huomaavinani että japsiautojen omistajat harvemmin kyselevät tällaisia, mutta euroautojen omistajat kyselevät kun joku on ongelmissa moottorinsa kanssa (kysytään moottoriversiota, vuosia, malleja, jne. jotka ei ole edes peruskäyttäjille helposti selvitettävissä). Lopulta palataan siihen että muut merkkiin vihkiytyneet asiantuntijat uudelle käyttäjällä, että hänellä ei ole moottorista viimeisintä kehitysversiota käytössään ja/tai käyttäjä on laiminlyönyt huoltoja tai laittanut väärää öljyä koneeseen niin siksi se hajosi ennen aikojaan, muuten se olisi kyllä kestänyt. Yritin tässä vain sanoa että siitä lähtöjään huonosti suunnitellusta moottorista on miltei mahdotonta saada enää luotettavaa tai niin sen konstruktiota tai toimintaperiaatetta olisi muutettava että ei voisi puhua enää samasta moottorista.
 
Sekin olis mielenkiintoista kysyä, että monellako täällä on moottori posahtanut, että on remppa tehty tai uuden saanut tilalle.
Veikkan, että ei oo montaa.
Esim. alle 10 vuotiaat moottorit.
 
rka1 sanoi:
Sekin olis mielenkiintoista kysyä, että monellako täällä on moottori posahtanut, että on remppa tehty tai uuden saanut tilalle.
Veikkan, että ei oo montaa.
Esim. alle 10 vuotiaat moottorit.

👋🏻

Tai siis äitimuorilla kävi täystuho, kuusi vuotta vanhassa noin ”kasikymppiä” ajetussa saksalaisvalmisteisessa henkilöautossa.
 
Zaphod sanoi:
Niin, moottori voi olla hyvä tai kestävä, parhaimmillaan sekä että. Tuo Toyotan 1.6:n voi olla kestävä, mutta moottorina aika onneton. Toinen ääripää lienee juuri alkupään 1.4 kaksoisahdettu TSI. Mikähän olisi se moottori, joka olisi sekä että.

Parin viikon kokemukset tuolloin tuollaisesta 125 kW TSI:stä. Olihan meinaan makea moottori. Valitsin sitten n. neljäksi vuodeksi tuosta tuon 118 kW-mallin omaan autoon. Makea sekin, mutta toi ensimmäinen... Hieno.