P
pantero
Vieras
- 16.11.2020 klo 15:19 / Plug-in hybridi talvikäytössä
Olen hiukan ihmetellyt AS:n plugarikeskusteluissa sähköllä ajon maksimoinnin äärimmäistä tavoittelua ja ärtymystä, jota polttomoottorin äkillinen käynnistyminen aiheuttaa. Miksi näin, kun plugarin keulalla on silloin tyhjän panttina auton arvokkain osa, eli polttomoottori? Kesällä maksimirangen tavoittelu ja sen mittailu on ihan ok ja olen sitä itsekin harrastanut. Tosin silloinkin moottoria on hyvä käyttää ajoittain niin, että moottoriöljy saavuttaa täyden käyttölämpötilansa. Pidemmällä maantiematkalla näin tapahtuukin automaattisesti.
Talvipakkasilla tilanne on toinen ja monimutkaisempi. Plugarin polttomoottoria pitäisi silloin käyttää samalla tavalla kuin tavallisessa polttomoottoriautossa säästäen sitä turhilta kylmäkäynnistyksiltä. Se, miten usein polttomoottori käynnistyy kovissa pakkasissa on polttomoottorin huoltotarpeen ja kestoiän kannalta tärkeää. Tässä näkökohtia ja muutamia kysymyksiä talvikäytöstä auton ollessa ja sitä ladattaessa ulkona:
- plugarissa ei yleensä ole mahdollista lämmittää seinäsähköllä polttomoottoria, tavallisesti vain matkustamoa ja /tai akustoa. Tällöin liikkeelle lähdettäessä auton sisätila (ja akusto) on lämmin, mutta moottori edelleen kylmä. Kylmästartissa pakkasella plugarin polttomoottori käynnistyy. Missä lämpötilassa tämä tapahtuu ja kauanko polttomoottori silloin käy?
- auton lämmitykseen pakkasella käytettävä jatkuva sähköteho on luokkaa 5-7 kW (kabiinin sähkövastukset, puhaltimet, takalasin-, penkin- ja ratinlämmitykset). Sähköä edullisempaa olisi käyttää kabiinin lämmitykseen polttomoottoria. Jos sähkö ei riitä koko ajomatkan tarpeisiin, mikä olisi silloin oikea ajomoodi pakkasretken eri osilla käytettäväksi polttomoottorin säästämisen ja polttoaineen kulutuksen optimoinnin kannalta?
- onko polttomoottorin kannalta edullisempaa ajaa pakkasella EV (sähkö)-tilassa akusto tyhjäksi ja jatkaa polttomoottorilla ajomatkan loppuun asti, vai ajaa koko matka Hybriditilassa?
- pakkasella ajoviima jäähdyttää moottorin uudestaan sähköllä ajettaessa. Miten nopeasti jäähtyminen tapahtuu ja jäähtyykö poikittain oleva moottori isomman otsapinnan takia nopeammin kuin pitkittäin oleva? Miten auto reagoi tähän hybridiajossa?
Eri automerkien plugareissa on teknisiä eroavaisuuksia ja autot käyttäytyvät talvella eri tavalla. Silti tällainen yleispohdinta on paikallaan ja jos ei erikseen mainita, niin ainakin viestin sivunikistä näkee, mikä auto on kyseessä. Lisäksi tässä on monia hyviä kysymyksiä, joita voi esittää plugarikaupassa, jos liikkuu ostohousut jalassa...
===========================
Kokemuksia plugarilla ajosta on kertynyt vasta parin talven ajalta. Kiinnostavaa olisi tietää, miten auto itse säätää polttomoottorin käyttöä talvella, vai säätääkö mitenkään. Viime talvi oli täällä etelässä lauha, mutta edellinen oli normaalimpi. Jo silloin tuli huomattua ajoviiman vaikutus pakkasella, kun moottori jäähtyi hybridiajossa tosi nopeasti. Silloisessa PreFL:ssä moottorin lämpötilanäyttö oli hankalasti monen valikon takana, eikä sen jatkuva seuranta ollut mielekästä. Epäselväksi jäi silloin myös oikean ajomoodin valinta.
Nyt FL:n MBUX:ssa on erillinen näyttö, joka kertoo tehon ja vääntömomentin arvot sekä myös jäähdytysveden ja moottoriöljyn lämpötilan. Tulevana talvena onkin tarkoitus tutkia yllä mainittuja asioita ja kartuttaa niistä lisää kokemuksia.
Ensimmäinen havainto tulikin heti tänään, kun kävin peräkärryn kanssa lankkukaupoilla. Koko matka mentiin sähköllä (1 km rangea jäi tähteelle), mutta pihassa me-apsi näytti bensaa käytetyn 0,2 lt/100 km, eli puoli desiä. En huomannut koneen käyntiä ollenkaan, kun ei tullut seurattua mittaria sen tarkemmin leudosta kelistä johtuen (kylmä startti sähköllä, ulkolämpötila +4 oC, kabiini 21 oC, ajomoodi hybrid Comfort). Tarkemmin tutkiessa MBUX näytti vesitilan lämpötilaksi n. 40 oC. Tähän on päästy ennemminkin sähkövastuksilla lämmittämällä, eikä puolen desin polttomoottorin käytöllä. Mitähän vesitilaa tuossa mitataan?
Talvipakkasilla tilanne on toinen ja monimutkaisempi. Plugarin polttomoottoria pitäisi silloin käyttää samalla tavalla kuin tavallisessa polttomoottoriautossa säästäen sitä turhilta kylmäkäynnistyksiltä. Se, miten usein polttomoottori käynnistyy kovissa pakkasissa on polttomoottorin huoltotarpeen ja kestoiän kannalta tärkeää. Tässä näkökohtia ja muutamia kysymyksiä talvikäytöstä auton ollessa ja sitä ladattaessa ulkona:
- plugarissa ei yleensä ole mahdollista lämmittää seinäsähköllä polttomoottoria, tavallisesti vain matkustamoa ja /tai akustoa. Tällöin liikkeelle lähdettäessä auton sisätila (ja akusto) on lämmin, mutta moottori edelleen kylmä. Kylmästartissa pakkasella plugarin polttomoottori käynnistyy. Missä lämpötilassa tämä tapahtuu ja kauanko polttomoottori silloin käy?
- auton lämmitykseen pakkasella käytettävä jatkuva sähköteho on luokkaa 5-7 kW (kabiinin sähkövastukset, puhaltimet, takalasin-, penkin- ja ratinlämmitykset). Sähköä edullisempaa olisi käyttää kabiinin lämmitykseen polttomoottoria. Jos sähkö ei riitä koko ajomatkan tarpeisiin, mikä olisi silloin oikea ajomoodi pakkasretken eri osilla käytettäväksi polttomoottorin säästämisen ja polttoaineen kulutuksen optimoinnin kannalta?
- onko polttomoottorin kannalta edullisempaa ajaa pakkasella EV (sähkö)-tilassa akusto tyhjäksi ja jatkaa polttomoottorilla ajomatkan loppuun asti, vai ajaa koko matka Hybriditilassa?
- pakkasella ajoviima jäähdyttää moottorin uudestaan sähköllä ajettaessa. Miten nopeasti jäähtyminen tapahtuu ja jäähtyykö poikittain oleva moottori isomman otsapinnan takia nopeammin kuin pitkittäin oleva? Miten auto reagoi tähän hybridiajossa?
Eri automerkien plugareissa on teknisiä eroavaisuuksia ja autot käyttäytyvät talvella eri tavalla. Silti tällainen yleispohdinta on paikallaan ja jos ei erikseen mainita, niin ainakin viestin sivunikistä näkee, mikä auto on kyseessä. Lisäksi tässä on monia hyviä kysymyksiä, joita voi esittää plugarikaupassa, jos liikkuu ostohousut jalassa...
===========================
Kokemuksia plugarilla ajosta on kertynyt vasta parin talven ajalta. Kiinnostavaa olisi tietää, miten auto itse säätää polttomoottorin käyttöä talvella, vai säätääkö mitenkään. Viime talvi oli täällä etelässä lauha, mutta edellinen oli normaalimpi. Jo silloin tuli huomattua ajoviiman vaikutus pakkasella, kun moottori jäähtyi hybridiajossa tosi nopeasti. Silloisessa PreFL:ssä moottorin lämpötilanäyttö oli hankalasti monen valikon takana, eikä sen jatkuva seuranta ollut mielekästä. Epäselväksi jäi silloin myös oikean ajomoodin valinta.
Nyt FL:n MBUX:ssa on erillinen näyttö, joka kertoo tehon ja vääntömomentin arvot sekä myös jäähdytysveden ja moottoriöljyn lämpötilan. Tulevana talvena onkin tarkoitus tutkia yllä mainittuja asioita ja kartuttaa niistä lisää kokemuksia.
Ensimmäinen havainto tulikin heti tänään, kun kävin peräkärryn kanssa lankkukaupoilla. Koko matka mentiin sähköllä (1 km rangea jäi tähteelle), mutta pihassa me-apsi näytti bensaa käytetyn 0,2 lt/100 km, eli puoli desiä. En huomannut koneen käyntiä ollenkaan, kun ei tullut seurattua mittaria sen tarkemmin leudosta kelistä johtuen (kylmä startti sähköllä, ulkolämpötila +4 oC, kabiini 21 oC, ajomoodi hybrid Comfort). Tarkemmin tutkiessa MBUX näytti vesitilan lämpötilaksi n. 40 oC. Tähän on päästy ennemminkin sähkövastuksilla lämmittämällä, eikä puolen desin polttomoottorin käytöllä. Mitähän vesitilaa tuossa mitataan?