https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Plug-in hybridi talvikäytössä

P

pantero

Vieras
Olen hiukan ihmetellyt AS:n plugarikeskusteluissa sähköllä ajon maksimoinnin äärimmäistä tavoittelua ja ärtymystä, jota polttomoottorin äkillinen käynnistyminen aiheuttaa. Miksi näin, kun plugarin keulalla on silloin tyhjän panttina auton arvokkain osa, eli polttomoottori? Kesällä maksimirangen tavoittelu ja sen mittailu on ihan ok ja olen sitä itsekin harrastanut.  Tosin silloinkin moottoria on hyvä käyttää ajoittain niin, että moottoriöljy saavuttaa täyden käyttölämpötilansa. Pidemmällä maantiematkalla näin tapahtuukin automaattisesti.

Talvipakkasilla tilanne on toinen ja monimutkaisempi. Plugarin polttomoottoria pitäisi silloin käyttää samalla tavalla kuin tavallisessa polttomoottoriautossa säästäen sitä turhilta kylmäkäynnistyksiltä. Se, miten usein polttomoottori käynnistyy kovissa pakkasissa on polttomoottorin huoltotarpeen ja kestoiän kannalta tärkeää. Tässä näkökohtia ja muutamia kysymyksiä talvikäytöstä auton ollessa ja sitä ladattaessa ulkona:

- plugarissa ei yleensä ole mahdollista lämmittää seinäsähköllä polttomoottoria, tavallisesti vain matkustamoa ja /tai akustoa. Tällöin liikkeelle lähdettäessä auton sisätila (ja akusto) on lämmin, mutta moottori edelleen kylmä. Kylmästartissa pakkasella plugarin polttomoottori käynnistyy. Missä lämpötilassa tämä tapahtuu ja kauanko polttomoottori silloin käy?

- auton lämmitykseen pakkasella käytettävä jatkuva sähköteho on luokkaa 5-7 kW (kabiinin sähkövastukset, puhaltimet, takalasin-, penkin- ja ratinlämmitykset). Sähköä edullisempaa olisi käyttää kabiinin lämmitykseen polttomoottoria. Jos sähkö ei riitä koko ajomatkan tarpeisiin, mikä olisi silloin oikea ajomoodi pakkasretken eri osilla käytettäväksi polttomoottorin säästämisen ja polttoaineen kulutuksen optimoinnin kannalta?

- onko polttomoottorin kannalta edullisempaa ajaa pakkasella EV (sähkö)-tilassa akusto tyhjäksi ja jatkaa polttomoottorilla ajomatkan loppuun asti, vai ajaa koko matka Hybriditilassa?

- pakkasella ajoviima jäähdyttää moottorin uudestaan sähköllä ajettaessa. Miten nopeasti jäähtyminen tapahtuu ja jäähtyykö poikittain oleva moottori isomman otsapinnan takia nopeammin kuin pitkittäin oleva? Miten auto reagoi tähän hybridiajossa?

Eri automerkien plugareissa on teknisiä eroavaisuuksia ja autot käyttäytyvät talvella eri tavalla. Silti tällainen yleispohdinta on paikallaan ja jos ei erikseen mainita, niin ainakin viestin sivunikistä näkee, mikä auto on kyseessä. Lisäksi tässä on monia hyviä kysymyksiä, joita voi esittää plugarikaupassa, jos liikkuu ostohousut jalassa...

===========================

Kokemuksia plugarilla ajosta on kertynyt vasta parin talven ajalta. Kiinnostavaa olisi tietää, miten auto itse säätää polttomoottorin käyttöä talvella, vai säätääkö mitenkään. Viime talvi oli täällä etelässä lauha, mutta edellinen oli normaalimpi. Jo silloin tuli huomattua ajoviiman vaikutus pakkasella, kun moottori jäähtyi hybridiajossa tosi nopeasti. Silloisessa PreFL:ssä moottorin lämpötilanäyttö oli hankalasti monen valikon takana, eikä sen jatkuva seuranta ollut mielekästä. Epäselväksi jäi silloin myös oikean ajomoodin valinta.

Nyt FL:n MBUX:ssa on erillinen näyttö, joka kertoo tehon ja vääntömomentin arvot sekä myös jäähdytysveden ja moottoriöljyn lämpötilan. Tulevana talvena onkin tarkoitus tutkia yllä mainittuja asioita ja kartuttaa niistä lisää kokemuksia.

Ensimmäinen havainto tulikin heti tänään, kun kävin peräkärryn kanssa lankkukaupoilla. Koko matka mentiin sähköllä (1 km rangea jäi tähteelle), mutta pihassa me-apsi näytti bensaa käytetyn 0,2 lt/100 km, eli puoli desiä. En huomannut koneen käyntiä ollenkaan, kun ei tullut seurattua mittaria sen tarkemmin leudosta kelistä johtuen (kylmä startti sähköllä, ulkolämpötila +4 oC, kabiini 21 oC, ajomoodi hybrid Comfort). Tarkemmin tutkiessa MBUX näytti vesitilan lämpötilaksi n. 40 oC. Tähän on päästy ennemminkin sähkövastuksilla lämmittämällä, eikä puolen desin polttomoottorin käytöllä. Mitähän vesitilaa tuossa mitataan?
 

Liitteet

  • ajo 16-11-20.jpg
    ajo 16-11-20.jpg
    32 KB · Katsottu: 294
Sanomattakin lienee selvää että talvikäyttö voi olla myrkkyä plug in auton polttomoottorille jos sitä käynnistetään ja käytetään lyhyitä aikoja kovalla pakkasella. Minä luotan pelkkään polttikseen ja webastoon esilämmityksessä
 
Esimerkiksi BMW lämmittää sähköajossa kabiinia niin, että sähköllä lämmitetään jäähdytysvesi, josta lämpö otetaan sisälle. Lämpöä tulee vähän hitaammin kuin sähkövastuksilla ilmakanavissa, mutta etuna on moottorin lämpiäminen samalla energialla. Olisiko MB:ssä samanlainen ratkaisu?

Onko GLC FL:ssä jokin pakkaslukema, jota alempana moottori käynnistyy heti eikä pelkällä sähköllä voi lähteä liikkeelle?
 
pantero sanoi:
- auton lämmitykseen pakkasella käytettävä jatkuva sähköteho on luokkaa 5-7 kW (kabiinin sähkövastukset, puhaltimet, takalasin-, penkin- ja ratinlämmitykset). Sähköä edullisempaa olisi käyttää kabiinin lämmitykseen polttomoottoria.

Webasto on pakkasilla varmaan ihan hyvä, mutta polttomoottorin käyttö pelkään lämmitykseen on aika typerää. Jos polttomoottorin hyötysuhde lämmityksessä olisi 100% niin kustannusmielessä se olisi suunnilleen tasoissa kotisähkön kanssa, mutta haittapuolena tietysti pörinä, savu ja kylmäkäynnistyksen aiheuttama kuluminen. Sähkölämmitys on paljon parempi lyhyillä matkoilla kun sähkörange riittää.

pantero sanoi:
- onko polttomoottorin kannalta edullisempaa ajaa pakkasella EV (sähkö)-tilassa akusto tyhjäksi ja jatkaa polttomoottorilla ajomatkan loppuun asti, vai ajaa koko matka Hybriditilassa?

Tuskin merkittävää eroa polttomoottorin kannalta, mutta taloudellisinta ajaa ensin bensalla, jos on lämmitystarvetta ja akun sähkö ei riitä koko matkalle. Pidemmillä matkoilla voi jaksottaa ajoa siten, että sähköä ei hukata lämmitykseen.
 
Tipi sanoi:
Webasto on pakkasilla varmaan ihan hyvä, mutta polttomoottorin käyttö pelkään lämmitykseen on aika typerää.

Eikös vaggineiden plugareissa ollut niin, että Webasto lämmitti vain matkustamoa? Vai muistanko nyt ihan väärin?

Normimottien kohdalla olen aina pitänyt tätä tyhmänä ajatuksena, mutta plugarien kohdalla se on varmaan järkevää. Saadaan käytettyä pienehkön ajoakun varausta ajamiseen ja hyvällä hyötysuhteella bensaa polttava lisälämppäri lämmittää matkustamon kovemmilla pakkasilla.
 
Corvike sanoi:
Esimerkiksi BMW lämmittää sähköajossa kabiinia niin, että sähköllä lämmitetään jäähdytysvesi, josta lämpö otetaan sisälle. Lämpöä tulee vähän hitaammin kuin sähkövastuksilla ilmakanavissa, mutta etuna on moottorin lämpiäminen samalla energialla. Olisiko MB:ssä samanlainen ratkaisu?
Nestekierto ei tarkoita sitä, että myös moottori lämpiää. Mitsussakin kiertää, mutta vain lämppärinkennolle asti. Nelitieventtiili estää moottorikierron.
 
kahe sanoi:
Nestekierto ei tarkoita sitä, että myös moottori lämpiää. Mitsussakin kiertää, mutta vain lämppärinkennolle asti. Nelitieventtiili estää moottorikierron.

Voi olla, en tunne toteutustapaa tarkemmin. Muistan vanhan TM talviautotestin, jossa mainittiin tuosta BMW ominaisuudesta ja pidettiin sitä hyvänä, vaikka lämpiäminen hieman hidastuikin.
 
rosso sanoi:
Sanomattakin lienee selvää että talvikäyttö voi olla myrkkyä plug in auton polttomoottorille jos sitä käynnistetään ja käytetään lyhyitä aikoja kovalla pakkasella. Minä luotan pelkkään polttikseen ja webastoon esilämmityksessä

Huomaa ettet ole tutustunut käytännön tasolla plugareihin. Moottorissa on tarkat parametrit jonka sisällä polttomoottorin annetaan käydä tai olla käymättä.

ILP:n avulla lämmitän sisätilat etukäteen. Polttomoottori ei esilämmitystä kaipaa, 15 tim öljynvaihtoväli ja 0W-20 takaavat riittävän voitelun näillä pakkasilla.


Tällein kylmemmällä ajalla lisääntyneisiin kotikonttoripäiviin oon autoa roikuttanut tosi hitaalla 6A latauksella. Silloin vaikka jotain satunnaista ajelua päivän aikana sattuisikin tulemaan on akku lataamisen takia lämpöisenä koko ajan. Tänäänkin pari kertaa päivän aikana piti käydä jossain niin akku ei tainnut koko päivän aikana tulla ihan täyteen eikä tyhjentyä kokonaan. Vein siis aamulla vaimon töihin kun oli aikaa eikä raaskittu kutossuoraa tuon takia käynnistää. Avaimesta nappasin pari kertaa päivän aikana myös piuhan päässä ILP:n päälle, periaatteessaa auto oli lämpimähkö sisätiloiltaan koko ajan. Silloin ei ollut niin pelkoakaan polttiksen ei-halutusta käynnistyksestä.

Itelläni tulee aika-ajoin myös ihan kohtuullisia maantiesiirtymiä, niin polttiskin pääsee toimimaan sopivissa olosuhteissa. Oulusta ajoin yhtenä päivänä kotiin, tulin käyttäneeksi sähköajoa vain alamäissä ja 60 km rajoituksilla tms. Sähkönkulutus tuolla matkalla oli vain ~7,9kWh/100km ja polttoaineen 3,6l/100km.
 

Liitteet

  • 500B9F24-5D74-4003-A70E-D0138A20CDC9.jpeg
    500B9F24-5D74-4003-A70E-D0138A20CDC9.jpeg
    275,8 KB · Katsottu: 295
  • E442183F-BE7A-49DE-B447-55ABA2EB059C.jpeg
    E442183F-BE7A-49DE-B447-55ABA2EB059C.jpeg
    280 KB · Katsottu: 197
rosso sanoi:
Sanomattakin lienee selvää että talvikäyttö voi olla myrkkyä plug in auton polttomoottorille jos sitä käynnistetään ja käytetään lyhyitä aikoja kovalla pakkasella. Minä luotan pelkkään polttikseen ja webastoon esilämmityksessä

Mitähän myrkkyä tuollaiset parin minuutin haamukäynnistyksen sitten on, kun eivät liene kovinkaan tehopainotteisia. Mulla tulee noita puhtaalla sähköajolla suoritettuja päiviä aika hyvin näillä keleillä ja todelliset ajetut Ranget pyörii 70-80 km välillä. Huippuna jää varmaan 11 asteessa ajettu 91,8 km. Sarkasmi on kyllä oikeasti taitolaji ja täytyy mm selventää, etten ole oikeasti kuulustellut meillä ketään Gestapo/Stasi menetelmillä, enkä edes kysynyt muilta mitään. (Eihän mulla edes ole aitoja lamppuja).

Toyota RAV4 plug in mallilla ajellut nyt vajaa 6000 km kylmän vuodenajan ajoa juuri riittävällä Rangella meidän profiiliin. GLC oli kyllä vaihtoehtona meilläkin, mutta sillä olisi kyllä jäänyt meillä nollakulustuspäivät kokonaan ajamatta ja karmaisevia kylmäkäynnistys startteja tulisi jatkuvasti turhaan.
 

Liitteet

  • C0CFC17E-CE0C-42B4-8338-C02ED473C9EA.png
    C0CFC17E-CE0C-42B4-8338-C02ED473C9EA.png
    29,1 KB · Katsottu: 252
  • 983FBC71-80C3-463D-8DC3-EB0984645734.png
    983FBC71-80C3-463D-8DC3-EB0984645734.png
    29,2 KB · Katsottu: 233
JiiJii71 sanoi:
Huomaa ettet ole tutustunut käytännön tasolla plugareihin. Moottorissa on tarkat parametrit jonka sisällä polttomoottorin annetaan käydä tai olla käymättä.

ILP:n avulla lämmitän sisätilat etukäteen. Polttomoottori ei esilämmitystä kaipaa, 15 tim öljynvaihtoväli ja 0W-20 takaavat riittävän voitelun näillä pakkasilla.

No eipä siellä suodatettu öljy kierrä vasta kuin jostain 30c ylöspäin. Käytännössä noissa plugareissa tulee aina kiertämään suodattamaton metallimujuöljy jos kone käy käy minuurin tällöin toisen tuolloin, vai onko siellä joku erillinen öljynesilämmitin.
 
Mikä se tuollainen voimanlähde on mitä ei voi käynnistää ettei se kulu?

Kuulostaa essonbaarin jutuilta.
 
Kun näitä juttuja lukee tulee entistä varmempi olo että ei ollut hullumpi idea hypätä agregaattiauto vaiheen yli suoraan 100% batteriautoon - hulluus olisi iskenyt säästämisen vaikeudessaan. :-X
 
pantero sanoi:
Olen hiukan ihmetellyt AS:n plugarikeskusteluissa sähköllä ajon maksimoinnin äärimmäistä tavoittelua ja ärtymystä, jota polttomoottorin äkillinen käynnistyminen aiheuttaa.
Tämä näyttäisi koskevan erityisesti Rav4 plugin-keskustelua.

Kysymys siis Toyotan plugareilla ajaville: oletteko kokeilleet toimiiko Hybrid Assistant -appi myös plugarien kanssa?

Ko. appihan näyttää raportin kustakin ajokerrasta, ja raportilta näkyy mm. jäähdytysveden lämpiämien graafina.

Em. raportilta voisi siis yrittää etsiä selitystä sille, miksi polttis käynnistyy...
 
Taky sanoi:
Kun näitä juttuja lukee tulee entistä varmempi olo että ei ollut hullumpi idea hypätä agregaattiauto vaiheen yli suoraan 100% batteriautoon - hulluus olisi iskenyt säästämisen vaikeudessaan. :-X
Sama juttu samasta syystä toiseen suuntaan. Eli vielä kerran bensa-auto. Plugarilla olisi pitänyt panostaa siihen, että auton saisi joka ajon jälkeen lataukseen jotta homma kannattaisi.

En ole ikinä plugarilla ajanut, enkä tunne niiden käyttäytymistä, mutta itseä arveluttaisi jo sekin, että on lähdetty sähköllä liikenteeseen ja ensimmäisen kerran kun tarvitaan reipasta kiihdytystä, polttomoottori käynnistyy ja ryntää välittömästi kierroksille. Ei kuulosta kovin terveelliseltä.
 
Wekotin sanoi:
No eipä siellä suodatettu öljy kierrä vasta kuin jostain 30c ylöspäin. Käytännössä noissa plugareissa tulee aina kiertämään suodattamaton metallimujuöljy jos kone käy käy minuurin tällöin toisen tuolloin, vai onko siellä joku erillinen öljynesilämmitin.

Eikös se öljy ole jo tullut suodattimen läpi. En usko, että se kiertäisi mitenkään takaperin missään autossa. Jäähdytysnesteet ei turhaan kierrä täysin kylmänä, mutta öljynruiskutus alkaa aina heti riippumatta lämpötilasta. Voitelematon moottori kyllä olisi melkoinen virhe.
 
teme565 sanoi:
En ole ikinä plugarilla ajanut, enkä tunne niiden käyttäytymistä, mutta itseä arveluttaisi jo sekin, että on lähdetty sähköllä liikenteeseen ja ensimmäisen kerran kun tarvitaan reipasta kiihdytystä, polttomoottori käynnistyy ja ryntää välittömästi kierroksille. Ei kuulosta kovin terveelliseltä.

Voihan sitä valita sellainen plugarin, joka kulkee jouhevasti pelkällä sähköllä niin ei tule äkillistä kuormitusta polttikselle. Vanhimmat plugarit alkavat olla 10-vuotiaita ja käsittääkseni polttomoottoreissa ei ole ollut isompia vikoja...kaikkiin merkkeihin en tosin ole kovin paljon tutustunut.
 
^Tuleeko motarirampit jotenkin yllätyksenä ihmisille? Ei Priusilla ainakaan ole mitään vaikeuksia liittyä satasen rajoitukselle tuohon viereiselle nelikaistaiselle köyhän miehen motarille. Tämä silloin siis jos tulee käytyä jossain K-Raudassa tms. Reissun päälle kun lähden ja ajan pidemmälle kuin akku kantaa niin tulee laitettua polttis päälle heti kotikadulta käännyttyä. On sillä puolitoista kilsaa aikaa lämmetä ennen tuota ramppia.
 
euroshopperi sanoi:
Eikös se öljy ole jo tullut suodattimen läpi. En usko, että se kiertäisi mitenkään takaperin missään autossa.

Ei kylmä öljy helpolla mene suodattimen läpi vaan jos paine suodattimen syöttöpuolella kasvaa tarpeeksi, se päästetään suodattamattomana ohivirtausventtiilin kautta eteenpäin, jotta laakeripinnoille on jatkuva öljynpaine. Eli moottoriöljyn pitää lämmetä riittävän juoksevaksi, että se menee filtterin suodatinpinnasta läpi eikä kasvata painetta.


Kaikilla, joilla on autossa öljynlämpötilamittari tietää, että öljy lämpiää hitaasti polttiksessakin. Siinä vaiheessa, kun jäähdytysvesi on jo normilämmöissä, öljyn lämmössä ei ole viisari edes värähtänyt...
 
yason sanoi:
Kaikilla, joilla on autossa öljynlämpötilamittari tietää, että öljy lämpiää hitaasti polttiksessakin. Siinä vaiheessa, kun jäähdytysvesi on jo normilämmöissä, öljyn lämmössä ei ole viisari edes värähtänyt...

Voisin olla eriävää mieltä nyt kyllä tästä asiasta.


Subarussa oli öljynlämpömittari ja siinä vaiheessa kun öljynlämmöt oli 50°C jäähdytysneste oli lämmennyt n. 65°C ja kun veden lämmöt oli normaali 85°C, öljyt oli siinä vaiheessa n. 78°C.
 
pantero sanoi:
Olen hiukan ihmetellyt AS:n plugarikeskusteluissa sähköllä ajon maksimoinnin äärimmäistä tavoittelua ja ärtymystä, jota polttomoottorin äkillinen käynnistyminen aiheuttaa. Miksi näin, kun plugarin keulalla on silloin tyhjän panttina auton arvokkain osa, eli polttomoottori? Kesällä maksimirangen tavoittelu ja sen mittailu on ihan ok ja olen sitä itsekin harrastanut. 

Talvinen maksirangen tavoittelukin on omasta mielestä ihan OK. Tässähän saatu molemmat ääripäät kyllä hyvin esille Toyotan RAV4 plugarin kanssa esille. Omalla kohdalla kyllä voisi muodostua haasteeksi päästä tällä Toyotalla alle 50 km rangeihin missään vaiheessa ja samaa haastetta pukkaa päästä yli 90 km, vaikka jälkimmäinen onkin jo ylitetty tähän vuodenaikaan. Minkäänlaista oikeaa ärtymystä, tai todellista pattia ei kyllä ole otsaan ilmestynyt. Joku saattaisi äkkipäätä luulla, että heitänkin paskaa muiden tuulettimiin, vaikka pyrinkin vain dokumentoimaan riittävästi, ettei ainakaan mikään oikea paska täytä olemassa olevaa tyhjiötä, kun sitäkin saattaa aina esiintyä.
 
yason sanoi:
Ei kylmä öljy helpolla mene suodattimen läpi vaan jos paine suodattimen syöttöpuolella kasvaa tarpeeksi, se päästetään suodattamattomana ohivirtausventtiilin kautta eteenpäin, jotta laakeripinnoille on jatkuva öljynpaine. Eli moottoriöljyn pitää lämmetä riittävän juoksevaksi, että se menee filtterin suodatinpinnasta läpi eikä kasvata painetta.


Kaikilla, joilla on autossa öljynlämpötilamittari tietää, että öljy lämpiää hitaasti polttiksessakin. Siinä vaiheessa, kun jäähdytysvesi on jo normilämmöissä, öljyn lämmössä ei ole viisari edes värähtänyt...

Mutta on aika iso ero onko koneessa käytössä esim Toyotan käyttämät 0W öljyt vai joku 10W. Pumpattavuuden raja toisessa on -40 ja toisessa -30.
 
yason sanoi:
Ei kylmä öljy helpolla mene suodattimen läpi vaan jos paine suodattimen syöttöpuolella kasvaa tarpeeksi, se päästetään suodattamattomana ohivirtausventtiilin kautta eteenpäin, jotta laakeripinnoille on jatkuva öljynpaine. Eli moottoriöljyn pitää lämmetä riittävän juoksevaksi, että se menee filtterin suodatinpinnasta läpi eikä kasvata painetta.


Kaikilla, joilla on autossa öljynlämpötilamittari tietää, että öljy lämpiää hitaasti polttiksessakin. Siinä vaiheessa, kun jäähdytysvesi on jo normilämmöissä, öljyn lämmössä ei ole viisari edes värähtänyt...

Niin no. 0W-16 öljy onkin RAV4 moottorissa tunnetusti ihan vaseliini tasoista. Männän pohjaan ruiskutus varmaan alkaa vasta yli millisekunnin viiveellä kylmällä moottorilla.
 
Kun vuosikymmenet sitten ajoimme noin 50hp 1,6D moottoreilla niin kulutuksia pystyi vertailemaan eri kuljettajien kesken. Nämä moottorit söivät saman kesät ja talvet. Kuljettajan jalat sai erot aikaiseksi. Rullasitko risteyksiin, annoitko vauhdin laskea ylämäessä ym taloudellinen ajo.

Kun siirrytään plug-in aikaan niin muuttuvia tekijöitä on paljon enemmän joilla saadaan huomattavia eroja kulutukseen. kulutukseen vaikuttaa paljon ajolämpötilat, lähdetkö liikkeelle lämpimästä tallista vai ulkoa, asutko tasaisilla vai vaaramaisemilla, hyödynnätkö hybridin rullautuvuutta, toki suurin vaikutus on autossa oleva akuston koko ja auton sisätilan lämmitys sekä autolla ajettavat matkat latausten välillä.
 
Ei kai mikään estä halutessaan asentamasta plugariin Defaa tai vaikka Webastoa, jos moottorin lämpötilasta on huolissaan. Enemmän olin tässä viime viikon ajeluissa huolissaan siitä, kun ranskalaiset ovat piilottaneet moottorin jäähdytysnesteen lämpömittarin kokonaan.

Toisaalta sillä samalla ranskalaisella pysyi kyllä pelkällä sähköllä motarin rampissakin ihan muiden tahdissa, olisi reippaamminkin kulkenut, mutta kun ei viitsinyt kenenkään päälle ajaa.

Plugareihinkin on jo ilppi löytänyt tiensä, niin saa suurimman osan viileää kautta lämmitettyä paremmalla hyötysuhteella kuin sähkövastuksella.

Sellaisen asian huomasin pimessä sähköllä ajaessa, että auton kaikki valot, vaikka LED-valoja ovatkin, kuluttavat yllättävän paljon rangea nekin. Ei ihme, että jotkut ajavat pimeällä autolla.
 
ihaa sanoi:
Subarussa oli öljynlämpömittari ja siinä vaiheessa kun öljynlämmöt oli 50°C jäähdytysneste oli lämmennyt n. 65°C ja kun veden lämmöt oli normaali 85°C, öljyt oli siinä vaiheessa n. 78°C.

Aikanaan Volkkarikonsernin 2.0 TDI:ssä homma oli selkeätä ;D Kun jäähdytysnesteen mittari näytti 90 astetta, saavutti öljyt 50 asteen lämptilan :D

(Öljylämpömittari näytti oikein, jäähdytysnesteen mittari näytti tarkoituksella väärin. Se näytti aina 90 astetta, kun nesteet oli välillä 75-110 astetta.)