https://yliteippaus.fi/

Mitsubishi poistuu Euroopan markkinoilta?

Odottelen Subarulta jotakin vastaavaa uutista.
Uti
 
Aikamoinen uutinen kyllä. Eikös Mitsulla ollut CO2 asiatkin kunnossa lataushybridien vuoksi? Eli ei EU sakkoa. Harmin paikka!
 
Tällä foorumilla taisi olla juttua tästä Renault-Nissan konsernin tulevaisuudesta, kuten aloitusviestin uutisessa sanotaan "Tuleekohan Mitsubishista amerikkalainen, Renaultista eurooppalainen ja Nissanista aasialainen brändi". Toisaalta Renault on myös kaventanut mallistoa Suomessa.
 
Alton sanoi:
Toisaalta Renault on myös kaventanut mallistoa Suomessa.

Eipä tuosta taida kannattaa tehdä johtopäätöksiä. Clio ja Captur myyvät hiukan, muut mallit yksittäiskappaleita. Siis Suomessa.
 
Renaultin myyntimäärät huomioiden on aivan ymmärrettävää, että vain ne mallit ja malliversiot on pidetty mallistossa, jotka myyvät edes jonkinlaisella volyymilla. Yksittäisiä autoja varten ei kannata pitää laajaa mallistoa. Jokainen hinnastossa oleva malli pitää viedä ajoneuvotietojärjestelmän tyyppirekisteriin (TYYTI) ja se maksaa. Jos niitä ei myydä yhtään kappaletta tai myydään enintään 10 kpl vuodessa, niin autot kannattaa yksittäishyväksyttää.
 
Eu-tyyppihyväksyntä on keventänyt tuon prosessin pieneen osaan verrattuna vanhoihin aikoihin kun automalli piti erikseen tyyppikatsastaa Suomeen.
 
Niin on, mutta Traficomin hinnoittelussa se kevennys ei näy mitenkään. Työkin teetetään maahantuojalla, jolle se toki on kustannus, mutta ei kovin suuri sellainen. Tiedän toki ainakin yhden ranskalaisia maahantuovan yrityksen, joka kirjaa jo vuosien kokemuksella kaikki mallit eri variantti- ja versio-koodeilla millä EU-tyyppihyväksynnät on. Näin yksittäistuoduille autoille ei koskaan löydy hyväksyntätietoja suoraan ATJ:stä, jos ei joku toinen ole tuonut samaa varianttia ja versiota jo aiemmin ja rekisteröintikatsastanut sitä. Kiusa se on pienikin kiusa.
 
No jopas on yllättävä uutinen. Toisaalta, kuluja pitää karsia ja vaikeahan se on Euroopassa touhuta Volkkareiden ym. seassa, kun mallisto on kapea.
 
IC1970 sanoi:
No jopas on yllättävä uutinen. Toisaalta, kuluja pitää karsia ja vaikeahan se on Euroopassa touhuta Volkkareiden ym. seassa, kun mallisto on kapea.
Mielenkiinnolla odotan, miten muutkin karsivat fossiili-mallistoa lähivuosina, myös VAG ja kumppanit. Ei varmaan paukut riitä kehittää nykyisen laajuisena rinnakkain sähköisenä ja fossiilisenä.
 
Pietar sanoi:
Mielenkiinnolla odotan, miten muutkin karsivat fossiili-mallistoa lähivuosina, myös VAG ja kumppanit. Ei varmaan paukut riitä kehittää nykyisen laajuisena rinnakkain sähköisenä ja fossiilisenä.

Erikoista kuitenkin kun Mitsun i-Miev oli kaiketi ensimmäinen sarjatuotettu kaikkien ostettavana ollut sähköauto Euroopassa ja siitä Sitikaksi ja Pösöksi meikatut mallit.

Edelleen Outlander on plugareiden pioneereja ja edelleen varmasti yksi kaikkien aikojen myydyimmistä Euroopassa.

Ja kolmanneksi kun taustalla on Nissan-Renaultin sähköauto-osaaminen niin onhan se nyt hyvin erikoista, että vetäydytään.

Ennemmin olisi voinut olettaa Mitsun ryhtyvän tarjoamaan vain ladattavia autoja Eurooppaan. Oisko Nissan-Renault vetänyt välistä ja todennut, että on heidän pelikenttää?
 
Tai sitten Nissan-Renault tarvitsee/haluaa vähäpäästöisemmät Mitsubishi mallit oman tuotemerkkinsä alle?

Paljonko Outlanderissa on CO2 arvo?
 
JiiJii71 sanoi:
Tai sitten Nissan-Renault tarvitsee/haluaa vähäpäästöisemmät Mitsubishi mallit oman tuotemerkkinsä alle?

Mahdollista tuokin, mistäpä näistä tietää.

Samaan aikaan Renault Traficia (Nissan NV200, Opel ym) myydään Australiassa Mitsuna:

001.png
 
Tai sitten plugari- ja sähköautomarkkinoilla ei tehdä taloudellisesti voittoa. Eli se ja sama vaikka outlander oli ensimmäinen phev, jos siitä ei euroja kouraan jäänyt. Turhahan näillä markkinoilla on pyöriä päästösakkojen uhalla.

Kyllähän euromerkeillä on kurjat ajat edessä. Amerikkalaiset, japanilaiset ja korealaiset pärjäävät sillä, että niiden kotimarkkinat vetää.
 
Varmaan näitä autoteollisuuden järjestelyjä nähdään lisää. Huomenna Renault kertoo tuloksensa ja vasta uutisoitiin Nissanin tappiolla rämpimisen pahentuneen rankasti koronan takia...
 
Rehellinen kysymys: Kuinka monta Mitsua teiltä löytyy pihasta? Löytyykö niitä edes lähipiiristänne? Kuinka monta Mitsua olette edes elämänne aikana omistaneet? Oliko viimeinen se 80-luvun Lancer?

Ihmettelettekö vielä miksi myynti lopetetaan?
 
^ viimeisin Mitsu joka itelläni on ollut oli ~87 Avaruusvankkuri korotetulla katolla. Tämä oli rakennusautona vuosituhannen vaihteen jälkeen... ;D

Eli en ole osannut kannattaa Mitsubishi Motorsia.
 
JarnoF sanoi:
Rehellinen kysymys: Kuinka monta Mitsua teiltä löytyy pihasta? Löytyykö niitä edes lähipiiristänne? Kuinka monta Mitsua olette edes elämänne aikana omistaneet? Oliko viimeinen se 80-luvun Lancer?

Ihmettelettekö vielä miksi myynti lopetetaan?
Vuonna -95 oli lähellä etten ostanut Lanceria, kuitenkin Civic veti silloin pitemmän korren.
 
Kävin ajamassa joskus 2000-luvun alussa silloisen juuri tulleen uuden farkku-Lancerin. Auto tuntui melkein 10 vuotta vanhalta jo tuolloin ja ostin Focuksen. Kaverilla uudehko Outlander PHEV, ajolleen vetelä, mutta muuten jokseenkin ok.