autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota RAV4 Plug in  (Luettu 363901 kertaa)

Poissa tet

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3236
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #4440 : 04.06.2021 11:21 »
https://sites.google.com/view/mytoyotarav4phevexperiences/etusivu


Hieno saitti sinulla, mutta termeihin kiinnittäisin huomiota, kun selvästi kansainvälistä yleisöä ajatellen on pystytetty. Akun varaustasolle ehkä sanaa "life" parempi termi olisi SOC (State Of Charge). Tuo "life" saattaa aiheuttaa väärinymmärryksen, kun se menee nolliin niin periaatteessa oikea toimenpide on akuston vaihto, ei lataaminen. :)

Poissa sakke64

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 142
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #4441 : 04.06.2021 11:48 »
Hieno saitti sinulla, mutta termeihin kiinnittäisin huomiota, kun selvästi kansainvälistä yleisöä ajatellen on pystytetty. Akun varaustasolle ehkä sanaa "life" parempi termi olisi SOC (State Of Charge). Tuo "life" saattaa aiheuttaa väärinymmärryksen, kun se menee nolliin niin periaatteessa oikea toimenpide on akuston vaihto, ei lataaminen. :)


Kiitos kehuista. Ihan nyt tuonne tuuppasin / kokeilin, kun etsin vaihtoehtoa miten googlen interaktiivisia chartteja voisi jakaa. Sinänsä tuohon ei juuri omaa osaamista paljon tarvi, vaan ihan googlen työkaluilla melko helposti onnistuu.

Ja palstan mukaiseen aiheeseen... tai ainakin lähelle! Tuo "life" tulee suoraan OBD2 PIDistä jota OBDLinkLX raportoi, enkä ole siihen koskenut. Käsittäkseni ihan standardi PID. Itsekin kyllä ensin mietin, että mikähän PID tämä on, että kertooko milloin  patteri oletettavasti "kuolee" lopullisesti! :) Mutta kyllä se näyttäisi ihan varaustasoa esittävän. Samaa mieltä olen, että näin Suomalaisittain ajatellen termi kuulostaa harhaanjohtavalta.
https://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs

Poissa tet

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3236
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #4442 : 04.06.2021 12:04 »
^ Tuollainen kuvaus näkyy olevan kyseisellä PIDillä esim. Wikipediassa, mutta eri lähteissä on erilaisia. Liekö tuo kovin standardi nimitys kuitenkaan. Aika monessa paikkaa näkyy olevan "HYBRID_BATT_PCT - Hybrid Battery Pack Charge Percent", joka lienee jostain softakirjaston header filestä lähtöisin.

Poissa Whalerus

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 88
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #4443 : 07.06.2021 16:20 »
Jos auto on tehty PHEViksi ja sen bensan WLTP-kulutus on luokkaa 2 ltr/100 km, niin silloinhan sen polttiksen on joskus käynnistyttävä, jos ajot jotakuinkin normaalia liikenteessä ajoa.

Onko polttiksen käynnistymisen välttelyllä tarkoitus päästä nollakulutukseen?
Vai häiritseekö moottorin ääni?

Calmin mainitsema turha käynnistyminen vaikuttaa melko subjektiiviselta perusteelta.
Mistä sen tietää, voihan sillä moottorin käynnistymisellä olla muu funktio kuin auton liikuttaminen?

Pakko kyllä sanoa, että helmikuusta asti ajeltu n. 10 000km ja aina kun polttis pärähtää tulille niin KYLLÄ AHARISTAA! :D
Hassua miten se mieli mukautuu tuohon sähköllä ajoon ja alkaa "vihaamaan" polttiksella ajelua. Mä vähä lupailin ittelle, että talvella ajellaan polttiksella mukisematta, kun kesä on menty mukavasti sähköllä, mutta veikkaan, että paha mieli on talvella.

Mainitaan vielä, että mulla ei polttis pärise turhasta. Tässä taas yli viikon ajellu n. 90km per päivä, eikä polttis oo pyörähtänyt kertaakaan. Uus ennätyskin tuli viimeviikolla, eli 92,7km yhdellä latauksella.

Auto tankattu täyteen 9.5 ja sen jälkeen bensaa palanu tankista alle 1/8 osa jos katotaan polttoainemittarin neulaa. Edelleenkään ei voi moittia tuota taloudellisuutta omassa ajossa.

PS: Lepattaako muilla sivupeilit kovassa vauhdissa? Tästä joku taisi täälllä tai jenkkifoorumeilla moittia. Pitää kohta viedä pajalle, ennen ku peilit tippuu.

Poissa calm

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 511
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #4444 : 08.06.2021 08:35 »
Vakkaria kun epävakaaksi on haukuttu, niin arvatkaapa tästä kuvasta missä kohtaa on saavutettu tasaisella tiellä edellämenevä auto. Punainen käyrä on nopeus.


Poissa Foxit

Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #4445 : 08.06.2021 09:12 »
Vakkaria kun epävakaaksi on haukuttu, niin arvatkaapa tästä kuvasta missä kohtaa on saavutettu tasaisella tiellä edellämenevä auto. Punainen käyrä on nopeus.



Väli n. 180-320 (sekuntia?), jonka jälkeen ohitit humppaajan? Taitaa nyt humppauksen syy löytyä ihan jostain muualta kuin vakkarista tai siis adaptiivinenhan tekee työtään tuossa juuri niin kuin pitää. Vakionopeuden säätimen reagointiin voi toki vaikuttaa eri ajotiloilla jos se häiritsee. ECO-tilalla sallii nopeuden seilailevan hieman laveammassa haarukassa.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Poissa Tietäjä

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1275
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #4446 : 08.06.2021 15:03 »
Kun ajaa toisen perässä cruisella niin edellä menijän kiihdyttäessä kuten nyt letkat kiihtyy, eli hitaasti, jäädään rutkasti jälkeen ja kohta RAVi kuitenkin ottaa välimatkan kiinni ja tunkee jopa turhan lähelle kunnes tilanne tasoittuu.
Ylämäen alakessa jäädään taas rutkasti ja sitä rataa...

Algoritmi on liian hidas ja lisäksi vaikka edellä menijä ajaisi cruisella varmasti tasaista nopeutta, RAVin nopeus humppaa ja välimatka soutaa jatkuvasti.  Ei hyvä !

Poissa calm

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 511
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #4447 : 08.06.2021 16:00 »
Väli n. 180-320 (sekuntia?), jonka jälkeen ohitit humppaajan? Taitaa nyt humppauksen syy löytyä ihan jostain muualta kuin vakkarista tai siis adaptiivinenhan tekee työtään tuossa juuri niin kuin pitää. Vakionopeuden säätimen reagointiin voi toki vaikuttaa eri ajotiloilla jos se häiritsee. ECO-tilalla sallii nopeuden seilailevan hieman laveammassa haarukassa.

No niin siis, pointtihan tässä oli, että se vakkari itsessään ajaa kyllä hyvinkin tasaisesti muuhun liikenteeseen verrattuna. Ja ihan hyvin se adaptiivisesti seuraakin sitä edellämenijää, jos sen nopeus ei (rajusti) vaihtele. Mutta sitten on ne 97/100 autoilijaa tässä Pohjois-Pohjanmaalla, mitkä ei käytä ikinä vakkaria vaikka se autossa olisikin, vaan nopeus vaihtelee kuvassaolevan kaltaisesti. Ei tuossa etäisyys päässyt kumpaankaan suuntaan häiritseväksi, vaan se jatkuva hidastus-kiihdytys-vielä enemmän hidastus ilman mitään näkyvää syytä.

Lainaus käyttäjältä: Tietäjä
Kun ajaa toisen perässä cruisella niin edellä menijän kiihdyttäessä kuten nyt letkat kiihtyy, eli hitaasti, jäädään rutkasti jälkeen ja kohta RAVi kuitenkin ottaa välimatkan kiinni ja tunkee jopa turhan lähelle kunnes tilanne tasoittuu.

Jos pistät päälle sport-moden, niin sitten vakkari lähtee kiihdyttäjän perään paljon agressivisemmin. Tätä ei taida olla varsinaisesti käyttöohjeessa dokumentoitu. Vielä etäisyys yhteen pykälään, niin sitten voi antaa sen jopa lähtä taajamassa liikennevaloistakin ite ilman, että syntyy 50 metrin rako. Toki sillä sitten myös päätyy tiukempiin jarrutuksiin.

Henkilökohtaisesti vakkarin ajo on mulle ihan ok jokseenkin kaikilta muilta osin paitsi mäenharjoille kiihdytysten suhteen. Varmaan reilusti yli 90% ajosta se käytössäkin on (kesäkeleillä, talvella paikoin vähemmän. Ja pikkumetsäteillä sen minimi 30 km/h on toki liikaa).

Poissa sakke64

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 142
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #4448 : 08.06.2021 16:36 »
Kun ajaa toisen perässä cruisella niin edellä menijän kiihdyttäessä kuten nyt letkat kiihtyy, eli hitaasti, jäädään rutkasti jälkeen ja kohta RAVi kuitenkin ottaa välimatkan kiinni ja tunkee jopa turhan lähelle kunnes tilanne tasoittuu.
Ylämäen alakessa jäädään taas rutkasti ja sitä rataa...

Algoritmi on liian hidas ja lisäksi vaikka edellä menijä ajaisi cruisella varmasti tasaista nopeutta, RAVin nopeus humppaa ja välimatka soutaa jatkuvasti.  Ei hyvä !

Ehkä jopa hieman parempi algoritmi kuin kaistallapitoavustimessa (taimikäsenytonnimeltään), joka on kyllä surkein omiin kokemuksiin perustuen. Ei sitä pysty päällä pitämään.

Poissa calm

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 511
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #4449 : 10.06.2021 22:21 »
Kävin hakemassa paljukärryn. Mennessä ihastelin alle 22 kWh/100 km lukemia, lopultakin range-arvauksissa alkaa olla jotain tekoa reaalimaailman kanssa. Takaisinpäin lähtiessä arvausmittari näytti 48 km, joten ei pitäisi olla mikään ongelma päästä 27 km sähköllä. Ja mitä vielä, kulutus oli 90 km/h mittarinopeudessa rapea 36 kWh/100 km. Ei ehkä mikään aerodynamiikkaihme tuommoinen palju. 4 km jäi ev-range vajaaksi.

Poissa sakke64

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 142
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #4450 : 11.06.2021 08:29 »
Kävin hakemassa paljukärryn. Mennessä ihastelin alle 22 kWh/100 km lukemia, lopultakin range-arvauksissa alkaa olla jotain tekoa reaalimaailman kanssa. Takaisinpäin lähtiessä arvausmittari näytti 48 km, joten ei pitäisi olla mikään ongelma päästä 27 km sähköllä. Ja mitä vielä, kulutus oli 90 km/h mittarinopeudessa rapea 36 kWh/100 km. Ei ehkä mikään aerodynamiikkaihme tuommoinen palju. 4 km jäi ev-range vajaaksi.


Yht'äkkiseltään kuulostaa hieman isohkolta 36kWh/100km omiin kärryjen vetokokemuksiin perustuen. 1000kg vene-traileripaketin kanssa pääsi sen 42km juuri ja juuri. Kulutus akun kokoon ja rangeen pohjautuen laskemalla ~36kWh/100km. Tuostahan laitoin lyhyeltä matkalta OBDLinkistä saatujen arvojen perusteella lasketun EV kulutuksen käppyrän jakoon. Sen perusteella 8kympin vauhdissa kulutus ~32kWh/100km. Mutta nyt mietityttää, voiko tuo pitää paikkaansa (liian pieni), vai onko joku asia huomioimatta, OBD2 PID arvoissa tai laskuissa virhettä?! Tuleeko kellään mitään mieleen?
Mutta nopeus, ajotapa, olosuhteet jne. vaikuttaa paljon. Aerodynamiikka on vaikea laji myös.
Toisaalta, tuon paluumatkan perusteella olisit paljua pystynyt vetämään n. 55km akullisella, niin onko se huono edes? Tuo matka vs. 36kWh/100km nyt jotenkin minulla ei päässä mätsää, mutta kertokaa mikä minun ajatuksessa mättää!

ps. Eihän sulla vesi ollut paljussa!  ;D

Tässä vielä linkki charttiin veneen vedosta.
https://sites.google.com/view/mytoyotarav4phevexperiences/

Poissa Tietäjä

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1275
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #4451 : 11.06.2021 16:00 »
Auto oli Ideparkin laturissa. Kävin viemässä välillä kasseja autoon. Piti kaiken maailman poppatanssit tanssia että sain uudelleen piuhan lukkiutumaan autoon. Jos olisin vain lähtenyt ovein lukituksen jälkeen olisi piuha jäänyt ilman lukitusta.
Tietysti myös lataus kekseytyy kun ovet avaa koko tanssi pitää hoitaa alusta asti.

Olispa siinä luukus joku nappi mikä vasta katkaisisi latauksen ja avaisi lukituksen ei noin kuin nyt.

Mahtaako sähköautoissa olla fiksumpia ratkaisuja missä ei pakonomaiseste ole säästetty yhden painonapin hintaa.

Poissa tet

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3236
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #4452 : 11.06.2021 16:22 »
Mahtaako sähköautoissa olla fiksumpia ratkaisuja missä ei pakonomaiseste ole säästetty yhden painonapin hintaa.

Täyssähkiksistä en tiedä, mutta ainakin tossa omassa plugarissa on nappi. Ei lähde töpseli irti ilman sen painamista, eikä lataus keskeydy mistään ovien rassaamisesta.

Poissa CorAveRav

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3872
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #4453 : 11.06.2021 21:20 »
Oisko Ravissa aseteltavissa? Kannattaa selata manuaalin valinnaiset asiat läpi.
Joku suorastaan vaatisi tuollaista automatiikkaa ettei tarvitse säätää montaa asiaa liikkeelle lähtiessä.

Poissa Tietäjä

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1275
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #4454 : 12.06.2021 09:47 »
Automatiikka on hyvä jos se toimii intuitiivisesti ja ennustettavasti. Nyt vaan ei toimi. Johto ei lukitu autoon eikä auto kerro mitä on tapahtumassa jos lukituksen käynnistymistä odotellaan.
Kaapeli ei saa jäädä lukittumatta jos kaapeli on paikallaan kun ovet suljetaan.  Eihän bensaluukkukaan jää auki kun ovet lukitaan.

Toisaalta jos olet lähdössä autolla etkä heti ekana ota kaapelia irti autosta voit joutua tekemään poppatanssin alusta asti jotta saat kaapelin irti koska se lukittuu vaikka ovet olisi auki.

Yksinkertaisinta olisi jos olisi nappi tai jos kaapeli edes lukituisi heti ovien mukana.

Ikvä juttu jos parin sadan euron kaapeli varastetaan vain koska vein autoon kassin.

Poissa PH+EV

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 314
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #4455 : 12.06.2021 10:49 »
Kaapeli lukittuu uudelleen autoon 30 sek. päästä lukkojen avauksesta jos sitä ei irroiteta. Tosin tämä taisi olla konffattavissa poiskin.

Tosin mielestäni Type 2 -lukitukset ovat hölmöläisen hommaa, suuri riski rikkoutumiselle ja pakkasongelmille sähkömoottoreineen. Type 1 (j1772) oli auton päässä täysin mekaaninen ja siten luotettava.

Jos Fordissa on nappi irroitukselle, niin se vaatinee,  että avain on lähellä? Muutenhan se hävittää varkausturvaliisuuden. Tosin tämäkin on mielestäni ratkaisu ongelmaan mitä ei ole. Sähköautojen yleistyessä kaapelit ovat niin halpoja ettei niitä kannata varastaa.

Toisaalta sitten nykytilanteessa on näkynyt tapauksia, joissa kaapeli on revitty väkisin joko ilkivalta- tai varkausmielessä. Latausportti tohjona. Kustannukset autoilijalle parin satasen sijaan pari tonnia.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2021 10:58 kirjoittanut PH+EV »

Poissa calm

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 511
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #4456 : 12.06.2021 13:12 »
Automatiikka on hyvä jos se toimii intuitiivisesti ja ennustettavasti. Nyt vaan ei toimi. Johto ei lukitu autoon eikä auto kerro mitä on tapahtumassa jos lukituksen käynnistymistä odotellaan.
Kaapeli ei saa jäädä lukittumatta jos kaapeli on paikallaan kun ovet suljetaan.  Eihän bensaluukkukaan jää auki kun ovet lukitaan.

Toisaalta jos olet lähdössä autolla etkä heti ekana ota kaapelia irti autosta voit joutua tekemään poppatanssin alusta asti jotta saat kaapelin irti koska se lukittuu vaikka ovet olisi auki.

Logiikka on sekava, eikä kaikeltaosin taivu siihen mitä haluaisit. Jos autossa on vielä latausajastuksia asetettuna, niin sitten logiikka on vielä sekavampi.

Johdon irroitus on se helpompi tapaus. Jos piuha on autossa lukossa, paina avaimesta lukkojen avausnappia ja kaapeli irtoaa, ihan sama missä tilassa ovet ovat (lukossa/ei-lukossa/ovi auki). Jos yrität saada piuhan irti keyless entryä kahvoista käyttämällä, niin sitten se on sitä taikatanssia se. Ensin pitää saada ovet lukittua, että ne voi kahvasta avata, että piuhan lukituskin aukeaa.

Johdon lukituskin toimii loogisesti, kunhan tanssiaskelet ovat seuraavat: Ovet ei-lukossa ja olleet siinä tilassa hyvän aikaa, tarjotusta piuhasta olisi sähköä tarjolla (eli käynnistä lataus latauslaitteesta ensin), piuha lukittuu heti paikalleentyönnettäessä. Toisinpäinkin se onnistuu kyllä, eli ensin piuha autoon paikalleen ja sitten latauslaitteesta sähköä, piuha lukittuu paikalleen. Sitten tanssahdellaan auton toiseen kulmaan ja avataan kuskin ovi ja painetaan ratista ok, 'lataa nyt on'. Ovi kiinni ja ovet lukkoon ja kaikki on hienosti.

Mutta auta armias, jos erehdyit lukitsemaan ovet ennenkuin tajusit tarjota latauspiuhaa ja jouduit avaamaan lukituksen uudestaan. Ei lukitu, näytössä möllöttää 'Latausluukku on auki', eikä mistään arvatusta napista tapahdu mitään mitä haluaisit. Tässä tilanteessa helpointa on painaa avaimesta AC-nappia, jolloin ovet lukittuvat, piuha lukittuu ja lataus alkaa samantien. Sivuvaikutuksena ilmastointi sitten pöhisee 20 minuuttia. Toinen vaihtoehto on odottaa se 30 s, että auto on taas sitä mieltä, että voishan sitä lataustakin kokeilla, mutta yleensä se aika on aivan liian pitkä, etteikö hätäinen käyttäjä olisi ehtinyt kokeilla kaikkien nappien painamista ja aina resetoinut uuden 30 s odotuksen päälle.

Se on kokeilematta, mitä tapahtuisi jos asetuksista ottaisi koko piuhan lukituksen pois päältä, mutta eipä se tässä haluttu toimintakaan ollut.

Poissa tet

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3236
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #4457 : 12.06.2021 16:14 »
Jos Fordissa on nappi irroitukselle, niin se vaatinee,  että avain on lähellä? Muutenhan se hävittää varkausturvaliisuuden. Tosin tämäkin on mielestäni ratkaisu ongelmaan mitä ei ole. Sähköautojen yleistyessä kaapelit ovat niin halpoja ettei niitä kannata varastaa.

Kyllä, avain pitää olla noin metrin etäisyydellä, muuten nappi ei tee mitään. Kaapelia ei ehkä kannata kohta enää varastaa, mutta latausaseman "varastaminen" on ehkä vielä kannattavaa? Eli jos kaapelia ei ole lukittu, niin senhän voi nykäistä irti, ja ottaa latauspisteen omaan käyttöön. Väkivallan käyttäjille ei sitten mitään voi, rikolliset ovat rikollisia. En jätä taloni ulko-oveakaan lukitsematta sen takia, että murtovaras ei hajottaisi ovea.

Tuota Calmin kuvausta kun lukee, niin täytyy vain todeta, että onpa näiden autojen lataustoimissa eroa. Oma lataustapahtuma menee asiointilatauksessa niin, että otan paksista kaapelin ja tökkään sen kiinni autoon, jolloin se lukittuu välittömästi. Sitten toinen pää tolppaan kiinni, ja tagin heilautus lukijalle. Tällöin kaapeli lukittuu tolppaan, ja lataus alkaa. On aivan sama, onko ovet lukossa vai ei, proseduuri on sama.

Asioilta tullessani marssin auton viereen ja painan latausluukun alla olevaa nappia, jolloin lataus loppuu ja lukitus vapautuu. Nykäisen kaapelin irti autosta, marssin tolpalle, nykäisen irti sieltäkin, ja viskaan kaapelin paksiin. Taas aivan sama, onko ovet auki vai lukittu. Ja latauksen aikana mikään ei sitä häiritse, voin avata ovet ja laittaa vaikka virrat päälle autoon, lataus jatkuu.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2021 16:17 kirjoittanut tet »

Poissa Tietäjä

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1275
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #4458 : 12.06.2021 22:13 »
En ole kokeillut latausta muualta (kotia lukuun ottamatta) kuin Ideaparkin ja Ikean asemista.
Molemmissa aika räpeltämistä että saa latauksen alkamaan. Auto ei meinaa millään aloittaa latausta tai edes lukita kaapelia vaikka ovet on lukossa. ovien lukitusta saa edestakasin räpeltää ja latausaseman vihreää nappia painella että auto ymmärätisi kaapelissa olevan sähköä.

Muista autoista en tiedä mutta tämän latausportin ja latauksen hallinnan suhteen ainakin RAV4 on keskentekoinen (kuten monien muiden fiitserien suhteen). Taas yksi asia mikä on vähän sinne päin, kuin kiireessä kyhätty. Tuntuu kuin Toyotalla autoja ei testattaisi tavallisten ihmisten toimesta ollenkaan.

Poissa ihaa

Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #4459 : 12.06.2021 22:30 »

Oma lataustapahtuma menee asiointilatauksessa niin, että otan paksista kaapelin ja tökkään sen kiinni autoon, jolloin se lukittuu välittömästi. Sitten toinen pää tolppaan kiinni, ja tagin heilautus lukijalle. Tällöin kaapeli lukittuu tolppaan, ja lataus alkaa. On aivan sama, onko ovet lukossa vai ei, proseduuri on sama.

Noin se toimii Kiallakin ja olen kuvitellut että myös muissa olisi yhtä yksinkertaista mutta ei näköjään.

Takaisintullessa sitten eroaa Kia Fordista näköjään siten että avaan ovien lukituksen, avaan kaukosäätimellä takaluukun, (aukeaisi se luukku hienosti menemällä vaan siihen taakse ja odottamalla 3 sekuntia, mutta tykkään avata napista), irroitan latausjohdon autosta ja sitten tolpasta. Johto tavaratilaan ja se on siinä.
Kia Optima SW plug-in hybrid MY19