https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Milloin töpseliautot lyövät dieselit ensirekisteröinneissä?

Milloin töpseliautot lyövät dieselit ensirekisteröinneissä?


  • Äänestäjiä yhteensä
    131

Urlaub

Grand Legend
Liittynyt
6.1.2014
Otsikko voi kuulostaa omituiselta, mutta Traficomin tilastoja katsellen tuo päivä ei välttämättä kovin kaukana ole.

Lokakuussa dieseleitä rekisteröitiin 1378 kpl ja töpseliautoja 832 kpl eli pian ollaan jo samalla hehtaarilla.

Eikä tämänkään palstan viime aikaisia hankintoja lukiessa tarvitse kovin paljoa muuta päätellä, kun sähkö-Seat ja plugari-Superb ovat saaneet useampia merkintöjä tilastoon.

Tarkennuksena tietysti kyseessä olevan henkilöautoiksi rekisteröitävät autot.
 
Väitän että vuoden 2020 loppupuolella. Dieseleiden trendi on laskeva ja plugareitten nouseva. Ensi vuonna on tulossa melkoinen määrä kohtuuhintaisia plugareita, jotka alkavat syödä entistä enemmän dieseleiden myyntiä.
 
Todennäköisesti 2020 jälkimmäisellä puoliskolla tai 2021 alussa. Järkevän hintaisia plugareita ja sähköautoja tulee lisää, ja samalla dieselin suosio varsinkin pienemmissä autoluokissa laskee.

Aika näyttää.
 
2021 alkupuolella. Pienempiä disukoita ei oteta enää kohta varmaan autoliikkeisiin myytäväksi, koska ovat hankalampia myydä edelleen.


TL 13/2019

Tammi-syyskuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 20% kulki dieselillä, ja 6% osittain (4%) tai kokonaan (2%) sähköllä.
 
Ensi vuonna töpselit ohi dieselin.

Onko Mersun ladattava diesel pelkkä töpseliauto?
Onkohan noiden kauppa kuinka käynyt, ladattava diesel vs. ladattava bensa (E ja C-sarja)?
 
2020 ensimmäisellä puoliskolla - ainakin omalla kohdalla jos mitään ylläriä ei tule.
 
Jos autoveroa ei muuteta, niin täällä uutena ostettavista viiden vuoden sisällä. Käytettyinä dieseleitä tuodaan kertaluokkaa lataushybridejä enemmän ja maantieliikenteessämme dieseleiden osuus on kasvanut...
 
Veikkaan 2021. Mallitarjonnan kasvaessa kiihtyy entisestään plugariin siirtymiset. Itsellä alle 01/2020.
 
Elokuussa 2020.

Lokakuussa ensirekisteröitiin 832 ladattavaa hybridiä (tässä ei siis ole sähköautoja mukana), joista yli puolet Volvoja. BMW:tä vajaa viidennes. Loput merkit häviävät kohinaan.

Ladattavat dieselhybridit ovat (vielä) ihan marginaalijuttu: vain 21 kpl lokakuussa.

Sähköautojen osalta lokakuu sattui olemaan niukin 12 kuukauteen: vain 73 ensirekisteröintiä.
 
Itsekin laitoin täpän toiseen vaihtoehtoon eli 2020 jälkipuoliskolle. Dieseleiden rekisteröintimäärissä on laskeva trendi ja töpseliautojen rekisteröintimäärät nousevat. Kuvaavaa on Seat Miin myynti. Kauppalehden artikkelissa K-Caaran toimitusjohtaja kertoo, että Miin rekisteröinnit saattavat nousta useisiin satoihin autoihin ensi vuonna, jos vaan autoja saadaan maahan. Kysyntää on enemmän kuin mitä autoja oli varattu tuotannosta. Lopuksi K-Caaran toimitusjohtaja Martti Muona toteaa: ”Odotamme sekä täyssähköautoihin että ladattaviin hybrideihin hyvää kaupallista vuotta 2020”. Kun näiden edullisten sähkisten lisäksi tulee muutama kohtuuhintainen plugari markkinoille, niin niiden markkinaosuus nousee jyrkästi. Siis ensi vuoden loppupuolella tulee se kuukausi, kun töpselivehkeet ohittavat dieselit ensirekisteröintitilastoissa.
 
Arvasin 2020 jälkipuolisko. Muutos tapahtuu heti, kun myynnissä ja toimitettavana on kohtuuhintaisia ja golf-luokan farkun tiloilla olevia ladattavia autoja. Jos vaikka Octavia PHEV maksaa korkeintaan hieman yli 30k€ ja niitä saa niin paljon kun tilataan, niin se menee heittämällä rekisteröintitilaston ykköseksi.

Sähköautoissa ongelma on ettei sopivia malleja perhefarkun korvaajaksi ole tulossa vielä 2020. VW:kin teki ID.3:sta lyhyen (4,2m). Banaanilaatikoita saa sisään paljon, sukset, ikean pitkät pakkaukset, jne  ei mahdu. Toisaalta Miihinkin saa 14 banaailaatikkoa....
 
Asiaan liittyy myös harhaa, sillä pienempien pluggareiden tullessa saataville, saattaa moni vaihtaa isomman dieselauton sellaiseen ja siten puhutaan jo aivan eri kokoluokan autoista.  Mielenkiintoisempaa on se, mitä tapahtuu keskisuurien ja isojen autojen segmentissä. Samoin kuten joku mainitsi niin suurten dieseleiden käytettynä tuonti syö uusien dieseleiden ostoa. Itse asiassa tosi tyhmä kysymys näiden harhaa aiheuttavien asioiden takia.
 
Tarjontaa on tulossa lisää monella rintamalla, mm. ID.3 Volkkarilta.
Ongelmaksi muodostunee saatavuus. Tuotanto ei ole kovinkaan laajaa vielä 2020.
Tuo Seat Mii Electric on hyvä esimerkki: autoja on myyty ehkä max. 200 kpl ja nyt puhutaan jo syksyn toimituksista.

Veikkaan itse 2021 aikana. Lisäksi veikkaan tuontiautojenkin kääntyvän samaan suuntaan melko pian.

Omalla kohdalla käänne tapahtui jo ajat sitten, ja ostin näillä näkymin  viimeisen diesel-autoni jo 2011.
 
ini sanoi:
Ongelmaksi muodostunee saatavuus. Tuotanto ei ole kovinkaan laajaa vielä 2020.
Lisäksi veikkaan tuontiautojenkin kääntyvän samaan suuntaan melko pian.

Jos niitä ei riitä uutenakaan ostettavaksi, niin ei niitä tuotiautorintamallekaan mistään ilmaannu.
 
Urlaub sanoi:
Ei, mutta hyvin pian niitä Euroopasta aletaan tänne hilaamaan.

Ehkä jotain, mutta jos tuotanto ei riitä kysyntää kattamaan, niin ei niitä sieltäkään ole tänne tuotavaksi.
 
Volvo67 sanoi:
Asiaan liittyy myös harhaa, sillä pienempien pluggareiden tullessa saataville, saattaa moni vaihtaa isomman dieselauton sellaiseen ja siten puhutaan jo aivan eri kokoluokan autoista.

Äkkiseltään kuulostaisi omituiselta, jos tuollainen olisi jotenkin kovin voimakas trendi. Jotenkin kuvittelisi, että kaikista autoryhmistä suuret dieselautot olisi se ryhmä, josta VÄHITEN siirrytään pieniin plugin-hybrideihin. Jos siis verrataan siirtymää vaikka pienistä, keskikokoisista tai suurista bensa-autoista tai pienistä tai keskikokoisista dieselautoista.

Vai ymmärsinkö jotain väärin ajatuksestasi?
 
Loppupelissä kuin moni tosiaan vaihtaa sen (varsinkin ison as.vaunua nyppivän 4wd) dieselinsä plugariin vs. että hommaa taloon plugarin 2. autoksi ???

Toki kun se diesel jää tälllöin yhä taloon eikä sitä vaihdeta tuossa kohtaa uuteen niin näkyyhän se tilastoissa tietysti, ikäänkuin plugarit olisivat jotenkin mukamas ohittaneet dieselit. Aikalailla excel-uskovaisen tilastoharhaa siis tuokin höpinä :rolleyes:
 
Aina ei halut ja tarjonta kohtaa toisiaan. Tämän saattaa todeta omakohtaisesti vaikka joskus baarireissullansa. Toinen paikka, missä tarjonta ja tarpeet eivät kohtaa vielä täysin toisiaan on just tää sähköautomarkkina. Syitä tähän on monia. Jotenkin tuntuu, että tiukennetulla säädöksillä iso laiva on nyt hiukan kääntynyt ja liike tulee jatkumaan.

Käyttäjänä jo tuo puolivälin härpäke pienellä akulla ja onnettoman hitaalla latauksella on itselleni osoittanut sähköllä liikkumisen ylivertaisuutta. Kovasti tekisi mieli ostaa työkäyttöön sopivaa täyssähköautoa, mutta tarjonta on vielä ikävän ohutta. Jos en syystä tai toisesta haluaisi Teslaa ostaa, niin mitä tällä hetkellä jäisi jäljelle?

Tuossa ihan hyvä näkökulma.

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/olli-taina/sahkoautoista/
 
HiTec sanoi:
Toki kun se diesel jää tälllöin yhä taloon eikä sitä vaihdeta tuossa kohtaa uuteen niin näkyyhän se tilastoissa tietysti, ikäänkuin plugarit olisivat jotenkin mukamas ohittaneet dieselit. Aikalailla excel-uskovaisen tilastoharhaa siis tuokin höpinä :rolleyes:

Oisko jotain eroa rekisteröintitilastoinneilla ja autokantatilastoilla?

Ensimmäisessä auto viivähtää tasan kerran ja toisessa on paalaamiseensa asti.

En ihan helpolla ymmärrä, mistä muutosta ja sen nopeutta pitäisi seurata jos ei rekisteröintitilastoista? Toisesta päästä autokantaa menee autoja paaliin ja uusia tulee vain rekisteröintien kautta.
 
Loppukaneettiin on vaikea kyllä yhtyä.

Koska nyt näyttää siltä, että suuri osa markkinasta on päätymässä Teslalle, niin koboltti ei ole kovin suuri ongelma, sillä Teslan akuissa kobolttia käytetään huomattavasti vähemmän kuin monien kilpailijoiden akuissa. Lisäksi Teslan mukaan heidän seuraavan sukupolven akuissa kobolttia ei tarvita lainkaan.

Siis tuo ensimmäinen lause. En hetkeäkään usko, että Teslan ylivalta sähköautomarkkinoissa olisi mikään pysyvä olotila. Se voi olla sitä nyt ja vielä hetken, mutta sen jälkeen joko perinteiset tai uudet toimivat tulevat ottamaan osansa ja Tesla tulee olemaan yksi tekijä muiden joukossa.

Ihan kuin Ford, joka mullisti aikanaan autojen valmistamisen, muttei todellakaan jäänyt markkinaa dominoimaan.
 
Urlaub sanoi:
En ihan helpolla ymmärrä, mistä muutosta ja sen nopeutta pitäisi seurata jos ei rekisteröintitilastoista? Toisesta päästä autokantaa menee autoja paaliin ja uusia tulee vain rekisteröintien kautta.

Joo, on kyllä erikoinen ajatuskuvio että tässä olisi jotain harhaa.

Varsinkin toi että olisi isoille dieseleille jotenkin epäreilua jos joku vaihtaa sellaisesta pienempään. Ne ketkä oikeasti tarvitsee isoa dieseliä jatkossa, varmasti pitää sellaisen myös jatkossa. Jos katsoo että pärjäisikin pienemmällä hybridillä niin miten se vääristää mitään tilastoa?
 
Suomen autoverojärjestelmän painotus suosii isojen dieseleiden sijaan lataushybridejä ja dieseleiden käytettyinä tuontia. Tuontiautona diesel onkin suosituin käyttövoima, käytetyistä autoista niitä tuodaan bensahybrideihin nähden viisinkertainen määrä (1-10/2019).

Ruotsissa sen sijaan ladattavat hybridit eivät ole enää kasvattaneet suosiotaan, vaan trendi on kääntynyt täyssähköautoihin. Täyssähköautojen määrä on nopeasti tavoittamassa lataushybridit. Ruotsissa 1-10/2019 rekisteröitiin kuitenkin vielä kolminkertainen määrä dieseleitä ladattaviin autoihin verrattuna https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/transporter-och-kommunikationer/vagtrafik/fordonsstatistik/pong/statistiknyhet/fordonsstatistik-oktober-2019/