https://yliteippaus.fi/

Mazda MX-30

Leo

Vakiokalustoa
Liittynyt
8.7.2016
Siinä se sähköauto nyt sitten on:

https://www.motor1.com/news/377923/mazda-mx-30-debuts-tokyo/

2020-mazda-mx-30.jpg


2020-mazda-mx-30.jpg
 
Aika hauska lukea Mazdan sähköautoista, välillä tuntuu kuin tekisivät jopa pilaa sähköautoista :) Tuon tosi pitkän linkin takana on jotain tietoa uudesta MX-30 mallista. Mm vääntöä rajoitettu tahallisesti jotta tuntuisi enemmän polttomoottorilta. Mazda kertoo myös etteivät laita autoon suurta akkua koska silloin elinkaaren aikaiset CO2 päästöt olisivat suuremmat kuin dieselissä (toki monet sähköauto-intoilijat kiivaasti väittävät vastaan) mutta luulisi että dieseleiden ja sähköjen valmistaja itse tietää. Taitaa vety olla suuremmassa roolissa Mazdan tulevaisuuden strategiassa.

https://www.engadget.com/2020/01/13/mazda-mx-3-limited-torque/

*edit* linkki siivottu t. ConD
 
Nyt voi ennakkotilata tällaisen:
https://www.mazda.fi/mallisto/mazda-mx-30/first-edition

Varusteita First Edition mallissa:

FIRST EDITION - VAKIOVARUSTEET
Ulkonäkö


18" Bright Silver Alumiinivanteet (215/55R18)
LED Signature päiväajovalot
LED Ajovalot
D-pilarin Satin Silver viimeistely
Piano Black ikkunoiden kehykset
Sähkösäätöiset, automaattisesti taittuvat ja lämmitetyt sivupeilit
Tummennetut takalasit
Kodo Suuntavilkku
Tuulilasinpyyhkimiin integroidut pesunesteen suuttimet

Sisätilat

Valkoinen 'Modern Confidence' tai ruskea 'Industrial Vintage' leatherette sisustus
Kierrätetyistä materiaaleista valmistetut ympäristöystävälliset sisätilat
Keskikonsolin ja kyynärtukien korkkipuu viimeistely
Musta sisäkatto
Sähköisesti säädettävä kuljettajan istuin
Kuljettajan istuimen muistitoiminto
Sivupeilien ja Heads Up Displayn muistitoiminto
Sähkösäätöiset ikkunannostimet edessä
Nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä
Takaistuinten taittotoiminto 60/40 suhteessa
Automaattinen ilmastointi
Keskikyynärnojat edessä ja takana
LED Sisätilan valaistus
Lämmitettävät etuistuimet
Moottorin Start/Stop -käynnistyspainike
Häikäisysuojat valaistuilla peileillä



Turvallisuus

Adaptiivinen vakionopeussäädin (MRCC Stop&Go -toiminallisuudella)
Adaptiiviset LED ajovalot, 20 mukautuvaa valopistettä
Älykäs jarrutusavustin (SBS)
Katvealueen valvontajärjestelmä (BSM)
Risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä peruuttaessa (RCTA)
Kaistallapitoavustin (LKA)
Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (TSR)
Kuljettajan vireystilan tarkkailujärjestelmä (DAA)
Turvatyynyt edessä, turvaverhot edessä ja takana, kuljettajan polviturvatyyny (yht. 7 turvatyynyä)
Rengaspaineiden tarkkailujärjestelmä (TPMS)
Sähköauton G-Vectoring Control Plus (e-GVC)
Älykäs nopeusavustin (ISA)
Pysäköintitutka edessä ja takana
Automaattinen E-Call Hätäviestipalvelu
Varashälytin
Automaattinen ovien lukitustoiminto (ADL)
Peruutuskamera takana



Mukavuus

7" Digitaalinen mittaristo
Värillinen Heads Up Display tuulilasin heijastusnäyttö
Automattinen ajovalojen kytkentä
Tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin
Automaattisesti tummentuva kehyksetön sisätaustapeili
8.8" Mazda Connect Multimediajärjestelmä
HMI-Multimediaohjain
Apple CarPlay, Android Auto -valmius
8 Kaiuttinen audiojärjestelmä
Integroitu navigaattori
Smart Keyless Entry - avaimeton käynnistys ja lukitus



Sähköauton varusteet

Mode2 Type 2 latauskaapeli 220V latausta varten
Mode3 Type 2 latauskaapeli latausasemasta lataamista varten
Jarrutusenergian talteenoton voimakkuuden säätö ohjauspyörän säätimillä
Lämpöpumppu
Akuston lämmitys
 
Saakohan tuolla väännön rajauksella toimintamatkaa lisää, ei kai? Muutenhan tuossa ei ole mitään järkeä, jos siis ei saa.
 
Vääntöhän syntyy sähköllä eli kyllä minä kuvittelen väännön rajoittamisen vähentävän kulutusta ja siten lisäävän toimintamatkaa.
 
Yllättävän mielenkiintoinen Mazda ja sopisi meille kakkosautoksi ihan hyvin. Tosin Mazdan markkinointidroideilla on vielä hieman terminologiaharjoituksia edessä: MOOTTORI: 35,5 kWh
 
Hieman paistaa, ettei ole vahingossakaan haluttu tehdä liian houkuttelevaa polttikseen verrattuna ja elinkaaripäästötkin saatu laskettua suunnilleen samaksi kuin polttiksella, kun oletettu se akun vaihto 160000km kohdalla.

Ihan kiinnostava silti, kun range riittäisi ja oletettavasti suhteellisen mukava ja laadukkaan tuntuinen peli ihan halvimpiin sähkiksiin verrattuna. Jos ja kun 36kWh Golfia alkaa saada 20ke hintaluokassa (vähän käytettynä) niin kallistuisin kuitenkin Golfin suuntaan.
 
Mazdalla on varmasti pakko saada laskettua päästöarvoja myydyistä autoista. Joutuvat silti sakkoja maksamaan, mutta kuinka paljon niin se riippuu miten saavat sähkiksiä ja hybridejä kaupaksi.
 
Tipi sanoi:
Hieman paistaa, ettei ole vahingossakaan haluttu tehdä liian houkuttelevaa polttikseen verrattuna ja elinkaaripäästötkin saatu laskettua suunnilleen samaksi kuin polttiksella, kun oletettu se akun vaihto 160000km kohdalla.

Itse tykkään tästä Mazdan rehellisestä näkökulmasta, ei yritetä peitellä akkujen aiheuttamia päästöjä ja myönnetään että tämän hetken teknologialla sähköauto soveltuu parhaiten paikallisajoon. Sähköautoa ajatellaan enemmän täydentävänä vaihtoehtona eikä polttomoottorin korvaajana, tästä olen samaa mieltä Mazdan kanssa.
 
Juuha sanoi:
Itse tykkään tästä Mazdan rehellisestä näkökulmasta, ei yritetä peitellä akkujen aiheuttamia päästöjä ja myönnetään että tämän hetken teknologialla sähköauto soveltuu parhaiten paikallisajoon. Sähköautoa ajatellaan enemmän täydentävänä vaihtoehtona eikä polttomoottorin korvaajana, tästä olen samaa mieltä Mazdan kanssa.

Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa, että akku pitäisi oletusarvoisesti vaihtaa auton elinkaaren aikana. Muuten varmaan ovat laskeneet elinkaaripäästöt ihan oikein.
 
Mazda vahvistanut että MX-30 malliin tulee wankel-moottori range extenderiksi. Syy tähän on että pienen bensamoottorin lisääminen on ympäristön kannalta ekologisempaa kuin akkukapasiteetin kasvattaminen. Ei turhaan tarvi suurta akkua jonka valmistaminen saastuttaa paljon, vaan pieni ja kevyt wankel-moottori hoitaa latausta kun silloin tällöin tulee pidempää ajoa. Pienen kokonsa ansiosta ei kuitenkaan tuo paljon lisäpainoa kun normaalit arki-ajot ajaa sähköllä. Tavallaan yhdistää sähkön ja bensan hyvät puolet. Toivottavasti tulee Suomeen myyntiin eikä päättäjät yritä sulkea silmiään akkujen valmistuksen saasteista.
Valmistajan on tiedetty harkitsevan myös MX-30:n täyssähköversioiden varustamista pienellä kiertomäntämoottorilla, jota käytettäisiin pidentämään auton sähköistä toimintamatkaa. Nyt japanilaisvalmistaja on vahvistanut asian.

MX-30:ssä käytetään Mazdan mukaan "vastuullisen kokoista" 35 kilowattitunnin akustoa, joka tarjoaa noin 200 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Pienen bensakäyttöisen matkanjatkajan lisääminen on Mazdan mielestä ekologisempi valinta kuin akuston koon kasvattaminen.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/japanilaisvalmistaja-ryhtyy-asentamaan-bensamoottoreita-sahkoautoihinsa-tasta-on-kyse/7948548
 
Tässä koeajovideossa tuo aika tehokkaasti lytättiin. Videollakin mainittu tyhjä konehuone saa ilmeisesti täydennystä pienestä polttomoottorista.

Ajatuksena omasta mielestä ihan hieno tuo että painotetaan sähköä, mutta backuppina on polttomoottori niin ei tarvitse olla niin massiivista akustoa eikä "mökillä ei ole sähköliittymää" ei ole syy olla ostamatta "sähköautoa".
 
Siinä olisi videon tekijälläkin näköjään opettelemista omien näkemysten ilmaisusta. Surkea ja naurettava ilmaisut eivät anna kovin hyvää kuvaa. Asian voi sanoa fiksustikin. Teknavin Virtanen ei ole haukkunut autoja ko. tyyliin vaan todennut fiksusti asiat ja puutteet. Toki perus kikottimien tutkiminen rata-ajon kautta ei juuri itselle anna mitään, mutta perus viihteenä menee.
 
Tuolla kanavan pitäjällä käsittääkseni on itsellään Tesla niin selvähän se silloin on että kaikki muut sähköautot on "paskaa". Teslauskikset erottaa myös siitä, että jos sähköauto kiihtyy nollasta sataan 9-10 sekunnissa, nämä voivottelevat auton huonoa suorituskykyä.

Kävin nopeasti läpi muutaman ulkomaisen arvostelun MX-30:stä ja missään ei mainittu tuosta mukamas huonosta painojakaumasta. Taitaa kanavan pitäjä olla tottunut takavetosähköautoihin niin että nyt kun alle tuli etuvetoinen sähköauto kitkarenkailla niin ei pito riitäkään kaasu pohjassa kiihdytykseen. Etuvedon kehnossa vetopidossa sinällään ei ole mitään uutta. Oman kokemuksen mukaan ei ahdetulla polttomoottoriautollakaan voi talvirenkailla lähteä liikkeelle kovinkaan reippaasti jos sutimatta haluaa lähteä. Toki suotavaa olisi että sähköautojen myötä palattaisiin taas takavetoautoihin. Kuorma päällä ja varsinkin kärryt perässä meno on kuitenkin aika eri luokkaa kuin etuvetoisella.

Speksien mukaan MX-30:n maavara on vain 130 mm ja se on kyllä kyseenalaisen vähän crossoveriksi.
 
Onhan tuo akun kapasiteetti melko nihkeä nykypäivänä juuri markkinoille tulleessa sähköautossa. Kulutuskin isompi kuin leaf/ioniq akselilla.
 
inspired sanoi:
Onhan tuo akun kapasiteetti melko nihkeä nykypäivänä juuri markkinoille tulleessa sähköautossa. Kulutuskin isompi kuin leaf/ioniq akselilla.
Samaa mieltä, tuollaisenaan tuo menee sarjaan VW e-Golf, eli hätäisesti polttomoottoriauton pohjalta tehty sähköauto. Mutta jos tuohon on tulossa pieni bensakone niin mikä ettei. Itse näen että tuollainen dieselvetureista ja laivoista tuttu "dieselsähköinen" voimansiirto voisi olla hyvinkin varteenotettava vaihtoehto. Eli pääasiassa mennään sähköllä ja jos akku uhkaa tyhjentyä niin "aggregaatti" käyntiin ja matka jatkuu samalla akkua ladaten. Tuossa saisi bensakoneen hyötysuhdettakin vähän parannettua, kun kone saisi käydä koko ajan optimaalisella kierrosluvulla ja kuormituksella.

EDIT: Jos mietitään että tuohon kylkeen laittaisi vaikka 50-hevosvoimaisen bensakoneen, niin tarpeen tullen sillä saa auton liikkumaan maantienopeutta ja vielä jää tehoa käytettäväksi akun lataukseen.
 
inspired sanoi:
Onhan tuo akun kapasiteetti melko nihkeä nykypäivänä juuri markkinoille tulleessa sähköautossa. Kulutuskin isompi kuin leaf/ioniq akselilla.
Akun kapasiteetti suhteessa auton hintaan ei ole ollenkaan linjassa kilpailijoihin ja niiden muihinkin ominaisuuksiin.

Mazdan eka yritys, eiköhän sieltäkin kehitystä tule.
 
Tuo testiraportti pisti miettimään, että tulikohan tehtyä todella huono hankinta kun tilasin Leafin kakkosautoksi. Sehän on akun koon ja moottorin tehon suhteen samassa luokassa ja myös etuvetoinen. Olen koeajanut Leafin melko kauan aikaa sitten ja silloin se tuntui ihan käypäiseltä autolta 30 k eur hintaluokkaan.
 
Mutta mikä on oikea näkökulma lähestyä ekologisuutta sähköautossa. Onko se oikein, että sähköauton elinkaaren päästöt ovat suuremmat kuin dieselautossa, jos toimintamatka on esim. 400 km? Ei liene ongelma kenellekkään valmistajalle laittaa autoon isoa akkua, toki se vaikuttaa hintaankin ratkaisevasti. Leaf hyvä esimerkki, että sillä nyt on tarjolla kahta toimintamatkaa autoon ja toki vähän toisessa muutakin lisäksi. Mutta onko tää ekologinen enää, tai onko yksikään sähköauto jolla pääsee 400 km? Asiahan jätetään näissä toki mainitsematta.
 
Paukku sanoi:
Mutta mikä on oikea näkökulma lähestyä ekologisuutta sähköautossa. Onko se oikein, että sähköauton elinkaaren päästöt ovat suuremmat kuin dieselautossa, jos toimintamatka on esim. 400 km? Ei liene ongelma kenellekkään valmistajalle laittaa autoon isoa akkua, toki se vaikuttaa hintaankin ratkaisevasti. Leaf hyvä esimerkki, että sillä nyt on tarjolla kahta toimintamatkaa autoon ja toki vähän toisessa muutakin lisäksi. Mutta onko tää ekologinen enää, tai onko yksikään sähköauto jolla pääsee 400 km? Asiahan jätetään näissä toki mainitsematta.
No usean ison tutkimuksen mukaan sähköauton elinkaaripäästöt ovat polttomoottoriautoa pienemmät melkein kaikkialla. Suomessa ero on selvä sähköauton hyväksi sähköntuotannon alhaisten päästöjen ansiosta.
 
Juuha sanoi:
Aika useat näistä tutkimuksista jossa väitetään Mazdan olevan väärässä, ovat sähköautovalmistajien kuten Teslan sponsoroimia.

https://electrek.co/2019/12/29/mazda-says-long-range-evs-are-worse-for-co2-than-diesel-cars/

Electrek:
"Its main authors have disclosed ownership of Tesla stock, substantial profit from referrals to Tesla, and ownership of Tesla cars"
En löydä lainaamaasi lausetta linkin takaa. En myöskään ymmärrä miten tuosta saadaan ”Teslan sponsoroima”.
 
Esim tuolla tietoa Electrekistä https://en.wikipedia.org/wiki/Electrek
Muuallakin netissä löytyy helposti tietoa että tuo on Teslan sponsoroima uutistoimisto. Siinä nyt vain yksi esimerkki millaiset tahot väittää Mazdan olevan väärässä. Voihan sitä löytyä enemmän puolueetontakin tietoa mutta ainakin osa Mazdan kritiikistä vahvasti yhteydessä sähköautovalmistajiin vaikka yhteyttä vähän yritetään piilotella.
 
Juuha sanoi:
Esim tuolla tietoa Electrekistä https://en.wikipedia.org/wiki/Electrek
Muuallakin netissä löytyy helposti tietoa että tuo on Teslan sponsoroima uutistoimisto. Siinä nyt vain yksi esimerkki millaiset tahot väittää Mazdan olevan väärässä. Voihan sitä löytyä enemmän puolueetontakin tietoa mutta ainakin osa Mazdan kritiikistä vahvasti yhteydessä sähköautovalmistajiin vaikka yhteyttä vähän yritetään piilotella.

Sotket nyt tutkimuksen tekijät ja siitä uutisoivan Electrekin keskenään.