https://tummennuskalvot.fi/

Audi Q2 Business 30TFSI S-tronic

B

Bear

Vieras
Tänään oli paikallisella K-Kauppiaalla koeajettavissa muutama Pörhön Autoliikkeen esittelyauto ja niinpä tuli koeajettua otsikon mukainen kapistus, joten tässä hieman ajatuksia Audista. Q2 ei herättänyt meikäläisessä mitään sen kummempia ennakko-odotuksia, mikä lienee hyvä lähtökohta koeajolle.

Kitukasvuiselle 170cm kropalleni löytyi nopeasti hyvä ajoasento, penkit ovat hyvät ja säätöjä on riittävästi. Myös korkeussäädettävä kyynärnoja miellytti. Sitten liikenteeseen. :)

Heti ensimetreillä huomasin, että tässäkin autossa VAG on onnistunut ohjauksen suhteen. Ohjaustunto on miellyttävä ja ajettavuus tuntui loogiselta. Maantiellä auto eteni tuulisesta kelistä huolimatta vakaasti ja kylän raitilla se tuntui näppärältä. Jousitus on sopivan jämäkkä, olematta kuitenkaan pintakova.

Moottorikoodin 30TFSI takana oleva litrainen turbo yllätti suorituskyvyllään. 115hv kuljetti Q2:sta reippaasti, ja vääntöä tuntui olevan hyvin jo matalilla kierroksilla. Kaikenkaikkiaan erittäin miellyttävän oloinen moottori, joka ajotietokoneen näyttämien lukeminen perusteella vaikuttaa myös taloudelliselta voimanlähteeltä.

Moottorin jatkeena olleen vaihteiston toiminta aiheutti hieman ihmettelyä. Liikkeellelähdöissä oli havaittavissa nykäyksiä, ja jossain tilanteissa S-tronic hieman arpoi vaihdetta. Mielestäni laatikko myös vaihtoi turhan hanakasti pienemmälle, kun kaasua painoi raskaammalla jalalla. Voi olla, että koeajoauton laatikko ei ollut usean kuskin jäljiltä parhaassa vireessä, mutta pienen pettymyksen se tuotti.

Audista jäi hieman sekalaiset fiilikset. Ajettavuudesta ja moottorista tykkäsin, eikä kuljettajan paikallakaan ollut valittamista. S-tronic tosiaan aiheutti pienen pettymyksen, mutta se ei ole yksinään syynä kaksijakoisiin loppufiiliksiin. Q2 on autona todella hyvä, mutta jostain syystä tällainen pikkucitymaasturi ei saa meikäläistä syttymään. Ehkäpä Audin mallivalikoimasta A1 tai A3 sopisivat minulle paremmin.
 
Aloin lukemaan tätä ajatuksella että nyt on voimamoottori kuukakkosessa.....hieman oli eriävä...

30tfsi onkin 1.0....onko vielä oikein 3-syl ???
 
Koeajoin samalla tekniikalla olevan törröperä A kolmosen omani huollon aikana. Moottorin vääntö, ajettavuus ja suorituskyky yllätti positiivisesti. S-tronic vaikutti toimivan pehmeämmin kuin omassani, ei moitittavaa siinäkään tai sitten olen vain tottunut siihen. 3 pyttysen moottorin värinään kiinnitin huomiota tyhjäkäynnillä, se vähän haittasi. Tuohonkin luultavasti tottuisi.
Litranen A3 s-tronicilla ja BS varustelulla oli aika kallis, essaristakin pyydettiin yli 30t € yksillä renkailla ilman lämmittimiä. Jos päätyisin kyseiseen tekniikkaan niin luultavasti se löytyisi VAG:in muista merkeistä.

 
dingdongpingpong sanoi:
Aloin lukemaan tätä ajatuksella että nyt on voimamoottori kuukakkosessa.....hieman oli eriävä...

30tfsi onkin 1.0....onko vielä oikein 3-syl ???
Joo tosiaan kolmepyttyinen tämä on. :)

Zaasa sanoi:
Koeajoin samalla tekniikalla olevan törröperä A kolmosen omani huollon aikana. Moottorin vääntö, ajettavuus ja suorituskyky yllätti positiivisesti. S-tronic vaikutti toimivan pehmeämmin kuin omassani, ei moitittavaa siinäkään tai sitten olen vain tottunut siihen. 3 pyttysen moottorin värinään kiinnitin huomiota tyhjäkäynnillä, se vähän haittasi. Tuohonkin luultavasti tottuisi.
Litranen A3 s-tronicilla ja BS varustelulla oli aika kallis, essaristakin pyydettiin yli 30t € yksillä renkailla ilman lämmittimiä. Jos päätyisin kyseiseen tekniikkaan niin luultavasti se löytyisi VAG:in muista merkeistä.
Tämä koeajamani Q2 taisi olla varusteineen noin 33t€, eli melko hintava konoisekseen.
 
Mielenkiintoinen koeajoraportti!

Hintahan tuollaiselle on kova, ja kyllä A3 antaa enemmän vastinetta rahoille vaikka onkin vähän vanhempaa korimallia.