https://yliteippaus.fi/

Uuden autotallin lvi ja sähkö

Paukku

Vakiokalustoa
Liittynyt
28.12.2018
Minkälaiset LVI systeemit nykyaikaiseen lämpimään autotalliin kannattaa laittaa? Öljyn ja hiekanerotuskaivo tulee ja kylmä vesi. Vesipisteistä ja ilmanvaihdoista en ole mitään vielä miettinyt.
Rakennus nyt kohtuu valmis ulkoapäin ja lattiavalun teko edessä. Rakennus on  noin 100 neliöö josta osa autokatosta ja osa, noin 60 neliöö autotallia. Tallia tarkoitus lämmittää ilmalämpöpumpulla ja
lattiaan varulta sähkövastukset.

Miltä valmistajalta löytyy hyvä yksiosainen upotettava ulkopistorasia, johon voi tarvittaessa kytkeä ajastinkellon? Tarkoitus pistää näitä pari kipaletta katokseen omien 16A sulakkeiden taakse. Auton
lämmitystä varten, mutta tiedäppä sitten mitä ne tulevaisuuden autonlataussysteemit mahtaa tarvitakkaan.
 
Kannattanee vetää ainakin putket mahdollisia sähköjen lisäämisiä varten tulevaisuudessa (lataaminen, aurinkopaneelit...).
 
Lämmin vesi on mukavaa olemassa. Pieni varaaja käsienpesualtaan viereen, joka myös on kätevä autotallissa.

Katoksen pistorasioiden kellot voisivat olla tallin puolella. Jos lähtöajat vaihtelevat paljon, kannattaa miettiä jotakin wifi-liityntäistä kelloa, jossa ajan vaihto on helppoa. Minulla oli 90-luvulla rakennetussa talossa sisältä ohjattavat autokatoksen lämmityspistokkeet.
 
antsu sanoi:
Lämmin vesi on mukavaa olemassa. Pieni varaaja käsienpesualtaan viereen, joka myös on kätevä autotallissa.

Sama lämminvesi tuli mieleen. Autotallissa kun tekee jotain, aina on kädet likaisena ja käsipesua tulee käytettyä paljon.
 
Toi pikkuvaraaja on tosiaan tarpeen, mitähän tuo oli... 15-litraa kai.

 

Liitteet

  • DSC_0178-1.jpg
    DSC_0178-1.jpg
    25,8 KB · Katsottu: 391
Mikähän se tämä altaaseen laskeva kötöstys on?  :rolleyes:
 

Liitteet

  • DSC_0178-1-1.jpg
    DSC_0178-1-1.jpg
    49 KB · Katsottu: 496
Se on ylipaineventtiili.

Vesi laajenee lämmetessään eikä meinaa mahtua purkkiinsa, joten hiukan kun päästetään pois niin ei purkki halkea.
 
Mitään näistä itse tiedä, mutta lienee varaajan ylipaine, varoventtiili tms.
Tuntemattoman asentajan näkemys.
Aika hässäkkä, mutta vielä toimii. Siinä ylhäällä olevassa säätimessä on bar-lukemia...  :D
 
Paukku sanoi:
Minkälaiset LVI systeemit nykyaikaiseen lämpimään autotalliin kannattaa laittaa? Öljyn ja hiekanerotuskaivo tulee ja kylmä vesi. Vesipisteistä ja ilmanvaihdoista en ole mitään vielä miettinyt.
Rakennus nyt kohtuu valmis ulkoapäin ja lattiavalun teko edessä. Rakennus on  noin 100 neliöö josta osa autokatosta ja osa, noin 60 neliöö autotallia. Tallia tarkoitus lämmittää ilmalämpöpumpulla ja
lattiaan varulta sähkövastukset.

Miltä valmistajalta löytyy hyvä yksiosainen upotettava ulkopistorasia, johon voi tarvittaessa kytkeä ajastinkellon? Tarkoitus pistää näitä pari kipaletta katokseen omien 16A sulakkeiden taakse. Auton
lämmitystä varten, mutta tiedäppä sitten mitä ne tulevaisuuden autonlataussysteemit mahtaa tarvitakkaan.

Ilmanvaihto kunnolliseksi, esim säädettävä huippuimuri on hyvä, mutta tuloilmallekin pitää järjestää reitti.

Kannattaa laittaa ainakin 3*16A CEE sähköpistorasia (3*32A jos kapasiteettia) sekä talliin että ulos. Tuohon saa tarvittaessa sähköauton kiinni.

Riittävästi pistorasioita. Liiketunnistimella varustettu valaistus myös talliin sisälle
 
antsu sanoi:
Kuvan perusteella tuo näyttää tehdyn huolellisesti, mutta jälkiasennus, joten koko systeemi on näkösällä.

Niinpä, ja olen tuota toisaalta ihastellutkin kun kaikki on suorassa ja kulmat ok.
 
Mulla just syksystä asti ollut talliprojekti menossa.

Suosittelen lattialämmitys + huippari ehdottomasti, niin ei tule mitään ongelmia kosteuden kanssa. Mulle vielä tulossa ilmalämpöpumppu, ens talvena näkee sitten miten vertautuu suoraan sähköön...

Varaaja kannattaa ehdottomasti jos sinne vedet laitat.

Jokaisen pistorasian yhteyteen laitettiin samalla myös voimavirta. Varmuuden vuoksi.

Valoa tarpeeksi ja todellakin liiketunnistimella.
 
Mieti vielä mitä kiinteitä asennuksia talliin tulee esim. painepesuri ja sen helpohko käyttö ja sähkö ja vesiliitännät. Esim itsellä on painepesuri kiinteästi hanojen takana eli hanat auki ja virta päälle ja pesemään.
 
lnaukkar sanoi:
Suosittelen lattialämmitys + huippari ehdottomasti

Tämä kompo ehdottomasti, tai mikäli haluaa hifistellä niin ihan IV-kone. Huipparille sitten sellainen säädin että sen saa riittävän pienelle kun kosteuden poistolle ei ole suurta tarvetta. Itsellä tuli aikoinaan laitettua jännitteenmuunnin kun perus tyristösäätimellä huippari jäi turhan kovalle pienimmälläkin teholla. Toinen ihan toimiva laite on esim. Pax- puhallin kosteuden säätimellä. Appiukkolla yksi talvi tuommoisella takana ja hyvin tuntu toimivan.

Sitten tietysti paineilmalinja varsinkin jos kompuran voi laittaa eri huoneeseen.
 
Jos olisin vastaavassa tilanteessa, en laittaisi lattiaan sähkövastuksia, vaan vesikierron. Näin pystyy jatkossa vaihtamaan lämmönlähdettä, toisin kuin suorassa sähkölämmityksessä.

Yllä olevaan liittyen jossain vaiheessa mietin omaan talliin pientä poistoilmalämpöpumppua. En kuitenkaan aio piikata auki tallin lattiaa, joten laitteen tarkempi tutkiminen jäi kesken. Markkinoilla on ainakin alla olevasta linkistä löytyvä laite.
https://www.multiheater.fi
 
Mä en kyllä laittaisi missään tapauksessa poistoilmalämpöpumppua autotalliin, enkä kyllä varmaan enää taloonkaan. Sillä kun ei tee yhtään mitään, jos sitä hukkalämpöä ei ole saatavilla jostain, kuten vaikka takasta tai ilmalämpöpumpusta. Ilman jostain halvalla saatavaa hukkalämpöä on paljon järkevämpää laittaa vaikka ihan tavallinen sähkökattila lämmittämään ja huippuimuri hoitamaan ilmanvaihtoa.
 
Samaa mieltä, että poistoilmalämpöpumppu ei maksa ikinä itseään takaisin tallissa. Talossa se on koska varaava takka ja sauna tuottavat hukkalämpöä.

Vesikiertoista lattiaa mietin hetken, mutta hylkäsin nopeasti. En nähnyt mitään järkeä, jos talliin tulee kuitenkin ilmalämpöpumppu. Ja haluan juuri ilmaa lämmittävän version, koska halvempi ja tallin lämpötilaa on nopeampi säädellä noin kuin lattian kautta.
 
JiiJii71 sanoi:
Kannattanee vetää ainakin putket mahdollisia sähköjen lisäämisiä varten tulevaisuudessa (lataaminen, aurinkopaneelit...).

Tai jopa oma kunnollinen syöttö päämittaritaululta ja talliin oma, mutta ehdottomasti varautua 3x25-50A virralla latauksia ajatellen.
 
Paukku sanoi:
Rakennus nyt kohtuu valmis ulkoapäin ja lattiavalun teko edessä.


Ennen kuin valat, niin valokivaa ja tee mitoituspiirustus kaikesta mikä on valun sisällä!

Sillä kun lattiaan tarvii mahdollisesti joskus kiinnittää jotain - itselläni autonostin - niin on tieto missä valun sisällä olevat arat paikat on ettei tule niitä rikkoneeksi. Myöhemmin niitä ei millään muista vaikka kuinka selkeältä tuntuisi.
 
Jos tallin lattialla on tarkoitus joskus makoilla, on lattialämmitys varsin mukava.

Omassa tallissani oli 10 cm paksu lattiavalu, jota lämmitettiin yösähköllä noin 10 asteeseen. Töihin ruvettaessa pistin 3 kW puhaltimen 1 tuntia etukäteen lämmittämään jolloin töitä aloittaessa oli hyvä lämpötila.
 
Hyviä näkemyksiä!

-Kompressorille oma painelinja. Ollut alunperin mielessä mutta nyt jo unohtunut. Tallin puolelle tulee pieni varasto, joten sijoitan kompressorim nyt sinne melun vuoksi.

-Huippuimurille olen sähkösyötön pistekuviin jo piirtänyt. Mikä se sitten tulee olemaan, niin aika näyttää. Jonkinlainen korvausilmaritilä ilmeisesti toiseen nosto-oveen (2-kpl ovea, 2,5m x 2,5m molemmat), kun sivuseinät melkopitkälti EI30.

-Lämmitys nyt on tuo mikä on. Kulukysymys myös pitkälti. Päänvaivaa aiheuttaa lämmitysvastukset lattiaan sekä tuleva autonosturi, jonka mallia tai kokoa ei tiedä vielä. Eli ne valokuvat yms. mitoituskuvat... Olisi paljon helpompaa kun kaiken voisi suunnitella valmiiksi ja myös ostaa etukäteen.

-Pistekuviin täytyy lisätä katokseen kolmivaihepistorasia. Tallissa se onkin. 3x25A on liittymä, että eipä sitä isoilla ampeereilla juhlita. Autotalliin tulee oma ryhmäkeskus ja sinne kontaktorit ohjaamaan autolämmitys ulkopistorasioita. Vaimoa varten lähinnä perinteinen kellokytkin pistorasiaan, kunhan löytyisi ensin oikeanlainen upotettava rasia. Liiketunnistin sisävaloille laitettava harkintaan. Ulos tulossa nyt kaksi tunnistinta. Ulkona yhteensä kahdeksan pihavaloa tallin sivuille ja katokseen kaksi kattovaloa. Lähitalon tallissa on pistetty oviaukon yläosaan valo (LED-nauha?) valaisemaan autotallin ovea ylhäältäpäin. Mielestäni tyylikäs ja taidan laittaa vastaavan myös.

-Lämminvesi myös harkintaan. Toistaiseksi ajatus tehdä pintatyönä sen vähäisyyden vuoksi. Niin, jos ei sitä WC pyttyä innostu laittamaan, jos nyt putken sille kuitenkin varalle  :D
 
Itse pidän ILPiä parhaimpana talliin vaikka siellä ei auto olekaan. ILPin puhallus nostaa lattian lämmön käytännössä aika samaksi kuin ilman lämmön ja hyötysuhde on aivan toista kuin lattiakaapeleilla.
Pisätisin ilmanvaihtoon pienen tarlteenottolla olevan koneen. Ei se talli talosta eroa eikä ole mitään syytä hukata lämpöä tallissakaan. Itellä on vain huippari mutta en pidäkään autoa tallissa ja huipparia ei tarvi kuin liuotin höyryjen poistoon.

Pistin eteiseen kytkimen joka erotusreleen kautta ohjaa tallin ryhmäkeskuksessa olevaa  kontaktoria mistä sähkö autolämppärin pistorasiaan.  Kytkimen voi vaihtaa myös kelloksi ja mikä parasta se on sisälä talossa.

Valoja kattoon riittävästi. Minä päädyin kompromissiin ja yhden auton tallissa on 5 kpl 2x36W putkivalaisimia. Lisäksi työpöydän päällä on ovellisten kaappien alla lisää putkia.

Yksi viidestä 2x36W katovalisimesta syttyy liikeanturilla. Luonnollisesti valaisimissa on pikasystyttimet. Tällainen helpottaa kulkua käyntiovesta. Toki nosto-oven kauko-ohjatussa moottorissakin oma valaisimensa mutta aika turha se on.  Kauko-ohjattu nosto-ovi oli varsin mainio motoripyörien kanssa ja miksei autojenkin.



 
Paukku sanoi:
....nosto-oveen
...tuleva autonosturi,

Ehdottomasti rullaovi nosturilliseen talliin!

Nosto/taitto-ovi syö kiskoillaan nosturin alta korkeutta ja rajoittaa nosturin käyttöä. Rullaovi rullautuu aukon päälle ja muu tila jää kokonaan vapaaksi korkeussuunnassa.

Harmittaa kun tuli nosto-ovin kiskoineen vaihdettua perinteisten kaksilehtisen sivulle avautuvan tilalle moottoroidun oven "halusta".